@article { author = {Sadati Firozabadi, Somayeh}, title = {The Relationship between Perfectionism Dimensions with State / Trait Anxiety Among high School Gifted Students}, journal = {Research in School and Virtual Learning}, volume = {2}, number = {8}, pages = {99-110}, year = {2015}, publisher = {Payame Noor University}, issn = {2345-6523}, eissn = {2345-6531}, doi = {}, abstract = {The purpose of this study was to study the relationship between perfectionism dimensions and state/trait anxiety among high school gifted students in Shiraz. The sample of this study included 203 high school students (100 male and 103 female). Data of research was collected by questionnaire of negative and positive perfectionism by Terryshort & et al (1995) and State/Trait Anxiety Inventory questionnaire by Spielberger & et al (1970). Then data were analyzed through multiple regression analysis and independent T test. The results revealed that there is a negative meaningful relationship between positive perfectionism with state / trait anxiety among high school gifted students. There is a positive meaningful relationship between negative perfectionism with state/trait anxiety among high school gifted students. Other result indicated that there is meaningful difference between groups of male and female on variables of subjects.}, keywords = {State / Trait Anxiety,Positive / Negative Perfectionism,Gifted Students}, title_fa = {رابطة ابعاد کمال‌گرایی با اضطراب حالتی/خصلتی در دانش‌آموزان دبیرستانی تیزهوش}, abstract_fa = {هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطة ابعاد کمال‌گرایی با اضطراب حالتی/خصلتی در دانش‌آموزان دبیرستانی (متوسطه دوم) تیزهوش شهر شیراز است. در پژوهش حاضر، 203 نفر دانش‏آموز دبیرستانی (103 دانش‌آموز دختر و 100 دانش‌آموز پسر) شرکت داشتند. داده‏های پژوهش از طریق پرسش‌نامة کمال‌گرایی مثبت و منفی‌تری شورت و همکاران و پرسش‌نامه اضطراب حالتی/خصلتی اسپیلبرگر و همکاران جمع‏آوری گردید و سپس از طریق روش آماری تحلیل رگرسیون چندگانه و آزمون t مستقل مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که رابطة معنادار منفی بین کمال‌گرایی مثبت دانش‌آموزان با اضطراب حالتی و خصلتی وجود دارد و رابطة معنادار مثبتی بین کمال‌گرایی منفی دانش‌آموزان با اضطراب حالتی و خصلتی وجود دارد. همچنین دیگر یافته پژوهش حاکی از این است که دختران و پسران در متغیرهای مورد مطالعه تفاوت معناداری داشتند.}, keywords_fa = {کمال‌گرایی مثبت/ منفی,اضطراب حالتی / خصلتی,دانش‏آموزان تیزهوش}, url = {https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_1831.html}, eprint = {https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_1831_d268036d9c20006b12695e4aa68f8903.pdf} }