@article { author = {Shirzad Kebria, Baharak and Seyed Mohammadi, Seyedeh Zeinab}, title = {Studying Effective Factors on Smart Schools and Present Appropriate Conceptual Model}, journal = {Research in School and Virtual Learning}, volume = {3}, number = {10}, pages = {39-48}, year = {2015}, publisher = {Payame Noor University}, issn = {2345-6523}, eissn = {2345-6531}, doi = {}, abstract = {The purpose of this research is applying and the method is descriptive to identify and rank the effective factors on smart schools. The statistical population included all administrators, educational assistants and teachers of high schools 2 of district 13 in Tehran In the school year 93-94. 196 students were chosen based on random sampling and by using a total of Morgan. For collecting data a standard questionnaire in Likert scale with five options was used (very high, high, medium, low, very low), that one is less important and five is most important. Based on the results of the implementation of the Kolmogorov-Smirnov test, t single sample, Spearman rank correlation coefficient, Confirmatory factor analysis, path analysis and variance analysis and a conceptual model of effective components in smart schools Which include: educational programs, cultural infrastructure, facilities and financial resources and manpower training is presented. At the end, a proposals to implement this concept in order to optimize the smart schools project is presented.}, keywords = {Effective Factors,Smart School,Conceptual Model}, title_fa = {بررسی مؤلفه‌های مؤثر بر هوشمندسازی مدارس و ارائه مدل مفهومی مناسب}, abstract_fa = {این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و به روش توصیفی- پیمایشی به منظور شناسایی و رتبه‌بندی مؤلفه‌های مؤثر بر هوشمندسازی مدارس انجام گرفته است. جامعة آماری این پژوهش کلیة مدیران، معاونین آموزشی و دبیران مدارس دخترانه دورة متوسطه 2 منطقة 13 شهر تهران در سال تحصیلی 94-93 است که بر اساس روش نمونه‌گیری تصادفی با استفاده از جدول مورگان تعداد 196 نفر آن‌ها به عنوان نمونه انتخاب شدند. جمع‌آوری اطلاعات با استفاده از پرسش‌نامه استاندارد در مقیاس لیکرت با پنج گزینه (خیلی زیاد، زیاد، متوسط، کم، خیلی کم) که (یک) کمترین اهمیت و (پنج) بیشترین اهمیت است تنظیم گردید و مورد استفاده قرار گرفت. بر اساس نتایج حاصله از اجرای آزمون‌های کولموگروف اسمیرنوف، t  تک نمونه‌ای، ضریب همبستگی رتبه‌ای اسپیرمن، تحلیل عاملی تائیدی، تحلیل مسیر و تحلیل واریانس و... یک مدل مفهومی از مؤلفه‌های مؤثر در هوشمندسازی مدارس که شامل: برنامه‌ریزی‌های آموزشی، بسترسازی فرهنگی، امکانات و منابع مالی و آموزش نیروی انسانی است ارائه شده است. در پایان پیشنهادهایی جهت اجرای این مدل مفهومی در راستای بهینه‌سازی طرح هوشمندسازی مدارس ارائه شده است.}, keywords_fa = {مؤلفه‌های مؤثر,هوشمندسازی,مدل مفهومی}, url = {https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_2186.html}, eprint = {https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_2186_140bbf8ac865bd8ae16ab16a703fe8f0.pdf} }