@article { author = {Farajollahi, Mehran}, title = {The Role of Strategies of Learning Resource Management in the High School Students’ Academic Achievement}, journal = {Research in School and Virtual Learning}, volume = {3}, number = {10}, pages = {59-64}, year = {2015}, publisher = {Payame Noor University}, issn = {2345-6523}, eissn = {2345-6531}, doi = {}, abstract = {The aim of present article is to study the role of strategies of learning resource management in the academic achievement among high school students. The research method is descriptive-correlation. The statisticalpopulation is 29,351 of high school students of the Semnan city. A multi-stage cluster sampling methodwasused. based on a sample size table of Krejci - Morgan, taking the error α= .05 and sampling method, nearly 400 people were selected as the sample. Following the completion and refinement, 389 questionnaires were analyzable. Data gathered via questionnaire of resource management strategies made by Pintrich, Smith, Garcia, & Mckachie (1993) containing four subscales consists of 19 items. Reliability of subscales using Cronbach's Alpha has been calculated greater than .61. For analyzing data, multiple regressions - the enter model was used. The results showed that the subscales of strategies of learning resource management including managing one's time and study environment, regulation of one's effort, peer learning, and help seeking explained the variance of academic achievement have a 31 percent (R=.55, F(4,384)=42.1, P}, keywords = {Strategies of Learning Resource Management,Peer Learning,Time Management and Study Environment,Academic Achievement}, title_fa = {نقش راهبردهای مدیریت منابع یادگیری در پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان متوسطه}, abstract_fa = {این مقاله حاصل پژوهشی به منظور بررسی نقش راهبردهای مدیریت منابع یادگیری در پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان متوسطه است. روش پژوهش از نوع مطالعات توصیفی - همبستگی بود. جامعة آماری پژوهش را دانش‌آموزان دورۀ متوسطه شهرستان سمنان به تعداد 29351 نفر تشکیل می‌داد. روش نمونه‌گیری خوشه‌ای، چند مرحله‌ای بود. حجم نمونة آماری بر اساس جدول کرجسی - مورگان، با در نظر گرفتن خطای 05/0 = α؛ و خوشه‌ای بودن روش نمونه‌گیری، قریب به 400 نفر در نظر گرفته شد که پس از تکمیل و پالایش، تعداد 389 پرسش‌نامه قابل تحلیل بود. برای جمع‌آوری داده‌ها؛ از پرسش‌نامۀ راهبردهای مدیریت منابع پینتریچ، اسمیت، گارسیا و مک‌کیچی (1993) بازنویسی شده به وسیلة دانکن و مک‌کیچی (2005) استفاده شد که شامل 19 گویه در قالب 4 زیرمقیاس است. مقادیر پایایی برای زیرمقیاس‌ها با استفاده از روش آلفای کرونباخ بیشتر از 61/0 محاسبه شده است. معدل کل دانش‌آموزان در پایان سال تحصیلی به عنوان معیار پیشرفت تحصیلی در نظر گرفته شد. برای تحلیل داده‌ها از آزمون رگرسیون چندگانه - مدل ورود هم‌زمان استفاده شد. نتایج نشان داد که زیرمقیاس‌های مؤلفۀ راهبردهای مدیریت منابع یادگیری شامل مدیریت زمان و محیط مطالعه، تنظیم تلاش، یادگیری از همدرسان و کمک طلبی با اطمینان 99 درصد به گونۀ معنی‌داری توان تبیین واریانس پیشرفت تحصیلی را به میزان 31 درصد دارا هستند (55/0=R، 1/42=(384 و 4)F و 01/0>P).}, keywords_fa = {راهبردهای مدیریت منابع یادگیری,یادگیری از همدرسان,مدیریت زمان و محیط مطالعه,پیشرفت تحصیلی}, url = {https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_2194.html}, eprint = {https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_2194_91713d6eb7bc63e0f7a3733540dcd985.pdf} }