@article { author = {Erfani, Nasrolah}, title = {Developing Measurement Model of Cognitive and Metacognitive Learning Strategies}, journal = {Research in School and Virtual Learning}, volume = {3}, number = {12}, pages = {7-16}, year = {2016}, publisher = {Payame Noor University}, issn = {2345-6523}, eissn = {2345-6531}, doi = {}, abstract = {In learning, many factors come into play, learning strategies is one of these factors.Therefore in order to develop the measurement model of the learning strategies of cognitive and metacognitive types, a correlation research using structural equation modeling was conducted. Via clustered sampling 368 participants of all the students studying in the first grade of high school in Hamedan were selected. They answered Karami’s Learning Strategy Questionnaire (2005). Based on the data, first the parameters of the model were estimated via maximum likelihood. Then the measurement model of cognitive and metacognitive learning strategies was tested by goodness of fit indices. The data were analyzed by using LISREL software. The results showed that all the items of the questionnaire had significant coefficient effect on the cognitive and metacognitive learning strategies and the measurement model of cognitive and metacognitive learning strategies enjoyed acceptable fitness. There was also a significant internal correlation between cognitive and metacognitive strategies. Therefore, it can be concluded that the researchers can use the questionnaire of learning strategies to measure cognitive and metacognitive strategies.}, keywords = {Measurement Model,Learning Strategies,Cognitive Strategy,Metacognitive Strategy}, title_fa = {تدوین مدل اندازه‌گیری راهبردهای شناختی و فراشناختی یادگیری}, abstract_fa = {در یادگیری، عوامل مختلفی نقش دارند، یکی از این عوامل راهبردهای یادگیری است. از این رو به منظور تدوین مدل اندازه‌گیری‌ راهبردهای شناختی و فراشناختی یادگیری، طی یک پژوهش همبستگی به شیوة مدل معادلات ساختاری از جامعة آماری دانش‌آموزان پایة اول متوسطة شهر همدان 368 نفر به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب شدند و به پرسش‌نامة راهبردهای یادگیری کرمی (1384) پاسخ دادند. بر اساس داده‌‌ها، ابتدا پارامترهای مدل به روش بیشینه درست‌نمایی برآورد شد. سپس مدل اندازه‌گیری‌ راهبردهای شناختی و فراشناختی یادگیری به وسیلة شاخص‌های برازش، آزمون شد. تحلیل داده‌ها به وسیله نرم‌افزار LISREL انجام شد. نتایج نشان داد همه گویه‌‌های پرسش‌نامه بر روی راهبردهای شناختی و فراشناختی یادگیری ضریب اثر معنا‌داری داشتند و مدل اندازه‌گیری‌ راهبردهای شناختی و فراشناختی یادگیری از برازش قابل قبولی برخوردار بود. هم‌‌چنین بین راهبردهای شناختی و نیز راهبردهای فراشناختی همبستگی درونی معنا‌دار مشاهده شد؛ بنابراین می‌‌توان نتیجه‌‌گیری کرد که پژوهشگران می‌‌توانند برای سنجش راهبردهای شناختی و فراشناختی از پرسش‌نامة راهبردهای یادگیری استفاده کنند.}, keywords_fa = {مدل اندازه‌گیری‌,راهبردهای یادگیری,راهبرد شناختی,راهبرد فراشناختی}, url = {https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_2680.html}, eprint = {https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_2680_03938393b478fbd132e78ed56b8a9eac.pdf} }