@article { author = {Faramarzi, Hamid and HajiYakhchali, AliReza and Shehniyailagh, Manijeh}, title = {Simple and Multiple Relationships of Motivational Orientations with Crea-tive Self - Efficacy in Students of Third Year of High School}, journal = {Research in School and Virtual Learning}, volume = {3}, number = {12}, pages = {17-26}, year = {2016}, publisher = {Payame Noor University}, issn = {2345-6523}, eissn = {2345-6531}, doi = {}, abstract = {The main purpose of the present study is to investigate simple and multiple relationships of important events of motivational orientations with creative self-efficacy in students of third year of high schools of Romeshgan City during academic year 2014-2015. The present study is descriptive study in kind of correlation. Out of the population, 200 students were selected using multistage random sampling. For this purpose, in stage 1, out of 13 high schools for boys, 8 high schools were selected randomly and in next stage, 25 students were selected from each high school using simple random sampling. Total number of the population was equal to 1642 people. Applied instruments in this study include Creative Self - Efficacy Questionnaire (CSEQ), Advancement Goals Scale (AGOS) and motivational orientation scale. Also, data analysis is done using correlation coefficient and regression analysis. At the present study, reliability of the mentioned questionnaires has been estimated using Cronbach alpha. Obtained results indicate that there is significant relationship between skill-oriented goal, performance-oriented goal, internal motivation and external motivation with creative self-efficacy. Moreover, the results showed that skill-oriented goal, performance-oriented goal, internal and external motivation can be considered as important factors to determine creative self-efficacy. In addition, obtained results from regression analysis using simultaneous enter method showed that predictor variables can explain 0.87% of creative self-efficacy, which is significant in confidence level of p }, keywords = {Creative Self - Efficacy,Goals Achievement,Motiva-tional Orientations}, title_fa = {رابطة ساده و چندگانه جهت‌گیری‌های انگیزشی با خودکارآمدی خلاق در دانش‌آموزان پسر سال سوم مقطع متوسطه}, abstract_fa = {هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطة ساده و چندگانه پیشایندهای مهم جهت‌گیری‌های انگیزشی با خودکارآمدی خلاق در دانش‌آموزان پسر سال سوم دبیرستان‌های شهرستان رومشگان در سال تحصیلی 1394-1393 بود. پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. از این جامعة آماری، تعداد 200 نفر به روش نمونه‌گیری تصادفی چندمرحله‌ای انتخاب شدند. به این صورت که در مرحلة اول از بین 13 دبیرستان پسرانه دولتی هشت دبیرستان به صورت تصادفی انتخاب شده و در مرحلة بعد از هر دبیرستان تعداد 25 نفر به صورت تصادفی ساده انتخاب شده‌اند. تعداد کل این جامعه 1642 نفر بودند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسش‌نامه‌های خودکارآمدی خلاق (CSEQ)، مقیاس هدف‌های پیشرفت (AGOS)، مقیاس جهت‌گیری انگیزشی بودند و داده‌های پژوهش با استفاده از ضریب همبستگی و تحلیل رگرسیون مورد تجزیه‌و‌تحلیل قرار گرفتند. در پژوهش حاضر پایایی پرسش‌نامه‌های مذکور با استفاده از روش آلفای کرونباخ محاسبه شد. نتایج نشان داد که بین هدف تبحرگرا، هدف عملکردگرا، انگیزش درونی و انگیزش بیرونی با خودکارآمدی خلاق رابطه‌ای معنادار وجود دارد. در ضمن نتایج نشان داد که هدف تبحرگرا، هدف عملکردگرا، انگیزش درونی و انگیزش بیرونی می‌تواند به عنوان یک عامل در تعیین خودکارآمدی خلاق در نظر گرفته شود. همچنین، نتایج تحلیل رگرسیون به روش ورود هم‌زمان نشان داد که متغیرهای پیش‌بین 87/0 درصد از خودکارآمدی خلاق را تبیین می‌کند؛ که در سطح 01/0>p معنادار است.}, keywords_fa = {خودکارآمدی خلاق,هدف‌های پیشرفت,جهت‌گیری انگیزشی}, url = {https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_2681.html}, eprint = {https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_2681_c6b07ae6a24f7a0b9cd13436914163b4.pdf} }