@article { author = {Sabzian, Saeideh and Ghadampour, Ezzatollah and Mirderikvand, Fazlollah}, title = {The causal model academic cheating based on individual and contextual factors with the mediating role academic Self-Efficacy}, journal = {Research in School and Virtual Learning}, volume = {5}, number = {3}, pages = {43-66}, year = {1970}, publisher = {Payame Noor University}, issn = {2345-6523}, eissn = {2345-6531}, doi = {}, abstract = {This study aimed to provide the causal model of academic cheating based on individual and contextual factors with the mediating role academic self-efficacy. Methods: This study was descriptive and correlational. Statistical population includes all upper secondary girl students in khorramabad citythat 9981 was of through the rules of thumb kline the sample size of 240 person determination and through stratified random sampling method were selected. To collect the required data from questionnaires academic engagement zerang (1391), academic ethics hosseini nezad & et al (1394), educational citizenship behaviours golparvar (1387), religious beliefs performance golzarei (1380), religious attitude golreiz & berahani (1383), perceptions of classroom quality Gentry, Gable and Rizza (2002), educational justice golparvar (1387), family emotional climate questionnaire of Hill Berne (1964), family adaptability shakeri (1382), family adaptability cohesion samani (1381), Morgan and Jinks academic self-efficacy (1999) and academic cheating aliverdini, janalizade & amrani (1394) was used. The correlation matrix, structural equation modeling and goodness of fit index with use of software lisrel 8.5 was used for data analysis. Results: The results of path analysis showed that individual factors on academic self-efficacy and academic cheating direct impact and with self-efficacy mediation indirect impact but contextual factors on academic self-efficacy and academic cheating has no direct effect but mediated by self-efficacy indirect effect it had. Also academic self-efficacy has no direct effect on academic cheating. Conclusion: The results of the direct effect individual factors on academic self-efficacy and academic cheating and the mediating role of self-efficacy in structural relationship between individual factors and contextual factors with students' academic cheating provides support.}, keywords = {individual factors,contextual factors,Academic self-efficacy,academic cheating,students}, title_fa = {تدوین مدل علّی تقلب تحصیلی بر اساس عوامل فردی و بافتی با نقش واسطه‌ای خودکارآمدی تحصیلی}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف تدوین مدل علّی تقلب تحصیلی بر اساس عوامل فردی و بافتی با نقش واسطه‌ای خودکارآمدی تحصیلی انجام شد. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش‌آموزان دختر متوسطه دوم شهر خرم‌آباد به تعداد 9981 نفر بود که از طریق قاعده سرانگشتی کلاین حجم نمونه 240 نفر تعیین و به روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای نسبی انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌های مورد نیاز از پرسشنامههای درگیری تحصیلی زرنگ (1391)؛ اخلاق تحصیلی حسینی‌نژاد و همکاران (1394)؛ رفتار مدنی- تحصیلی گل‌پرور (1387)؛ عمل به باورهای دینی گلزاری (1380)؛ نگرش مذهبی گلریز و براهنی (1383)؛ ادراکات کیفیت کلاسی جنتری، گابل و ریزا (۲٠٠۲)؛عدالت آموزشی گل‌پرور (1387)؛ جو عاطفی خانواده هیل برن (1964)؛ انعطاف‌پذیری خانواده شاکری (1382)؛ انسجام خانواده سامانی (1381)؛ خودکارآمدی تحصیلی مورگان و جینکز (1999) و تقلب تحصیلی علیوردی نیا، جانعلی زاده و عمرانی (1394) استفاده شد. ماتریس همبستگی، مدل معادلات ساختاری و شاخص‌های نکویی برازش با نرم افزار Lisrel 8.5 جهت تحلیل داده ها استفاده شد. نتایج حاصل از مدل معادلات ساختاری نشان داد که عوامل فردی بر خودکارآمدی و تقلب تحصیلی اثر مستقیم و با میانجیگری خودکارامدی اثر غیرمستقیم بر تقلب دارد اما عوامل بافتی بر خودکارآمدی و تقلب تحصیلی اثر مستقیم ندارد ولی با میانجی‌گری خودکارآمدی اثر غیرمستقیم بر تقلب تحصیلی دارد. همچنین خودکارآمدی تحصیلی اثر مستقیم بر تقلب تحصیلی ندارد. نتایج پژوهش از اثر مستقیم عوامل فردی بر خودکارآمدی و تقلب تحصیلی و نقش میانجی گری خودکارآمدی در رابطه ساختاری بین عوامل فردی و بافتی با تقلب تحصیلی دانش‌آموزان حمایت می‌ می‌کند.}, keywords_fa = {عوامل فردی,عوامل بافتی,خودکارآمدی تحصیلی,تقلب تحصیلی,دانش‌آموزان}, url = {https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_4498.html}, eprint = {https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_4498_3f70631de16de8dbe00e37aafad6d56f.pdf} }