@article { author = {Taghizadeh, Abbas and Hatami, Javad and Ghasemi, Maryam}, title = {Identifying Capabilities of Formative Assessment in Virtual Learning Environments}, journal = {Research in School and Virtual Learning}, volume = {6}, number = {1}, pages = {43-62}, year = {1970}, publisher = {Payame Noor University}, issn = {2345-6523}, eissn = {2345-6531}, doi = {}, abstract = {One of the important issues in all educational systems is assessing and evaluating learner's learning in order to ensure the learning and achievement of the desired goals. One of the effective strategies related to constructivism paradigm is the formative assessment. Given the specific conditions of virtual learning, it is necessary to rethink on the fundamental issues associated with formative assessment. Accordingly, the present study was conducted to identify the capabilities of formative assessment in virtual learning environments. The research method in this study was the qualitative content analysis (inductive type). 24 papers were analyzed and 22 specialists were interviewed. Finally, the basic issues related to formative assessment, including validity, reliability and cheat as well as its capabilities, including providing immediate and constructive feedback, engaging learners with essential learning processes, promoting educational justice, online self-assessment, peer-to-peer assessment, and group work was identified, discussed and reviewed.}, keywords = {E-Learning,Virtual Learning Environments,Assess-ment and Evaluation,Online Formative Assessment}, title_fa = {شناسایی قابلیت‌های سنجش تکوینی در محیط‌های یادگیری مجازی}, abstract_fa = {یکی از مسائل مهم در تمامی نظام‌های آموزشی، سنجش و ارزیابی آموخته‌های فراگیران، به منظور اطمینان بخشی از یادگیری و تحقق اهداف مورد نظر است. یکی از راهبردهای مؤثر در این‌باره، مرتبط با پارادایم سازنده‌گرایی، رویکرد سنجش تکوینی است. با توجه به شرایط خاص حوزه یادگیری مجازی، نیاز است تا درباره مسائل بنیادین مرتبط با سنجش تکوینی بازاندیشی صورت گیرد. بر این اساس، پژوهش حاضر با هدف شناسایی قابلیت‌های سنجش تکوینی در محیط‌های یادگیری مجازی انجام شد. روش تحقیق به‌کار رفته در این مطالعه، تحلیل محتوای کیفی از نوع استقرایی بود. 24 مقاله تحلیل و با 22 متخصص مصاحبه شد و در نهایت مسائل بنیادین مرتبط با سنجش تکوینی از جمله روایی، پایایی و تقلب و نیز قابلیت‌های این رویکرد سنجش و ارزیابی، از جمله ارائه بازخورد فوری و سازنده، درگیر کردن فراگیر با فرآیندهای یادگیری، ارتقای عدالت آموزشی، خودارزیابی آنلاین فراگیر، سنجش همتایان و کار در گروه، در حوزه یادگیری مجازی مورد شناسایی، بحث و بررسی قرار گرفت.  }, keywords_fa = {یادگیری الکترونیکی,محیط‌های یادگیری مجازی,سنجش و ارزیابی,سنجش تکوینی آنلاین}, url = {https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_4948.html}, eprint = {https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_4948_3db0009e451dbfba7d5bf9abb24c80c6.pdf} }