@article { author = {ranjbakhsh, masoomeh and Mirhashemi, Malek and Abolmaali, Khadijeh}, title = {Structural Relationships between Social / Emotional Skills and Academic Per-formance: The Mediating Role of Academic Motivation}, journal = {Research in School and Virtual Learning}, volume = {9}, number = {1}, pages = {75-88}, year = {2021}, publisher = {Payame Noor University}, issn = {2345-6523}, eissn = {2345-6531}, doi = {10.30473/etl.2021.59664.3540}, abstract = {The aim of this study was modeling the productivity academic performance based on impulsivity, delayed reward discounting, and social-emotional skills mediated by academic motivation. In a descriptive study of correlation with the present structural equation model, ‌ among the statistical population including all adolescent girls aged 16 to 18 years in Tehran in the academic year 2019-2020, a statistical sample of 350 people were selected by multi-stage cluster sampling method and by academic performance, academic motivation and emotional-social competency questionnaires were assessed. The descriptive statistics (Mean, standard deviation, skewness and elongation, etc.) and inferential statistics (Pearson correlation coefficient and structural equations) were used to analyze the data by using SPSS and AMOS statistical software. The results of data analysis showed that there is a direct relationship between social  emotional skills and academic performance (p<0.01) and academic motivation mediates this relationship significantly (p<0.01). The results of the present study can be used as a framework for designing educational programs to enhance students' academic performance.}, keywords = {Academic Motivation,Academic Performance,Social-Emotional Skills,mediation}, title_fa = {روابط ساختاری بین مهارت‌های اجتماعی عاطفی و عملکرد تحصیلی: نقش میانجی‌گر انگیزش تحصیلی}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف روابط ساختاری بین مهارت های اجتماعی عاطفی و عملکرد تحصیلی با توجه به نقش میانجیگر انگیزش تحصیلی انجام شد. در مطالعه توصیفی همبستگی با مدل معادله های ساختاری حاضر،‌ از بین جامعه آماری شامل کلیه نوجوانان دختر ۱۶ تا ۱۸ ساله شهر تهران در سال تحصیلی 1399-1398، نمونه آماری به تعداد ۳۵۰ نفر به روش خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند و با پرسشنامه های عملکرد تحصیلی، انگیزش تحصیلی و پرسشنامه شایستگی اجتماعی-هیجانی مورد ارزیابی قرار گرفتند. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آمار توصیفی (میانگین، انحراف استاندارد، چولگی و کشیدگی و ...) و استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری) به وسیله نرم افزار آماری SPSS و AMOS استفاده شد. نتایج تحلیل داده‌ها نشان داد که بین مهارت‌های اجتماعی عاطفی و عملکرد تحصیلی با توجه نقش میانجیگر انگیزش تحصیلی رابطه معنادار وجود دارد. به عبارت دیگر، بین مهارت‌های اجتماعی عاطفی با عملکرد تحصیلی ارتباط مستقیم وجود دارد (01/0>p) و انگیزش تحصیلی، این ارتباط را به صورت معنادار میانجی گری می کند (01/0>p). پیشنهاد می‌شود از نتایج پژوهش حاضر به عنوان چارچوبی برای طراحی برنامه های آموزشی در جهت تقویت عملکرد تحصیلی دانش آموزان استفاده شود.}, keywords_fa = {انگیزش‌تحصیلی,عملکرد‌تحصیلی,مهارت‌های اجتماعی‌عاطفی,میانجی‌}, url = {https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_8061.html}, eprint = {https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_8061_2bd4087c38cf1e9e997c272df87f0f9a.pdf} }