@article { author = {Jafari, Nosrat and Roshani, Tahereh and shahbazi, giti}, title = {The Effectiveness of Cognitive-Behavioral Play Therapy on Reducing Hand-writing and Math Problems in Students with Special Learning Disabilities}, journal = {Research in School and Virtual Learning}, volume = {9}, number = {3}, pages = {93-100}, year = {2022}, publisher = {Payame Noor University}, issn = {2345-6523}, eissn = {2345-6531}, doi = {10.30473/etl.2022.61408.3652}, abstract = {Children with learning disabilities form a heterogeneous group. Their common denominator is that they all have difficulty in learning school subjects. The present study determines the effectiveness of cognitive-behavioral play therapy on reducing handwriting and math problems in students with special learning disabilities. Method: The present study was a quasi-experimental with a pretest- posttest design with a control group. The statistical population includes all male students in the third grade of primary school in Ilam in 1400. Using the available sampling method, 20 people (10 people in the experimental group and 10 people in the control group) were selected as the sample size. The research tools were Kosanj et al.'s (2012) questionnaire, handwriting problem checklist, failure test, and mathematical performance test for math disorder and cognitive-behavioral play therapy protocol. Data were analyzed using multivariate analysis of covariance. The results showed that cognitive-behavioral play therapy effectively reduced handwriting and math problems and mathematical components of students with special learning disabilities. Therefore, it can be said that teaching the cognitive-behavioral play therapy can solve the handwriting and math writing problems in students with learning disabilities and can inform them to deal with problems during school.Cognitive: behavioral play therapy, handwriting and math writing disorder, special learning disabilities}, keywords = {Behavioral Play Therapy,Handwriting and Math Writ-ing Disorder,Special Learning Disabilities}, title_fa = {اثربخشی بازی درمانی شناختی رفتاری بر کاهش مشکلات نوشتاری دست‌خط و ریاضی دانش‌آموزان مبتلا به ناتوانی‌های خاص یادگیری}, abstract_fa = {کودکان مبتلا به ناتوانی یادگیری گروه ناهمگونی را شکل می‌دهند. وجه اشتراکی که در بین همۀ آنها وجود دارد این است که همۀ آنها در یادگیری دروس مشکل دارند. هدف پژوهش حاضر، تعیین جهت اثربخشی بازی‌درمانی شناختی رفتاری بر کاهش مشکلات نوشتاری دست‌خط و ریاضی دانش‌آموزان مبتلا به ناتوانی‌های خاص یادگیری بود. تحقیق حاضر یک مطالعۀ نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون، پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش‌آموزان پسر مقطع سوم ابتدایی شهر ایلام در سال 1400 است که با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس تعداد 20 نفر (10 نفر در گروه آزمایشی و 10 نفر در گروه کنترل) به‌عنوان حجم نمونه‌ انتخاب گردید. ابزار گردآوری داده‌ها پرسش‌نامۀ کوسنج و همکاران (2012)، سیاهه بررسی مشکلات دست‌خط و آزمون تشخیص حساب نارسایی و آزمون عملکرد ریاضی برای اختلال ریاضی و پروتکل بازی‌درمانی شناختی- رفتاری بود. داده‌ها با استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغیری تحلیل شدند. یافته‌ها نشان داد که بازی‌درمانی شناختی رفتاری بر کاهش مشکلات نوشتاری دست‌خط و ریاضی و مؤلفه‌های ریاضی دانش‌آموزان مبتلا به ناتوانی‌های خاص یادگیری مؤثر بوده است. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که آموزش بازی‌درمانی شناختی رفتاری در بهبود مشکلات نوشتاری دست‌خط و ریاضی دانش‌آموزان مبتلا به اختلال یادگیری اثر بخش است و آنها را برای مقابله با مسائل دوران تحصیل آگاه می‌سازد.}, keywords_fa = {بازی‌درمانی شناختی رفتاری,اختلال نوشتاری دست‌خط و ریاضی,دانش‌آموزان,ناتوانی‌های خاص یادگیری}, url = {https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_8573.html}, eprint = {https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_8573_2708b304a4e3dedaff5f4f5afe374905.pdf} }