%0 Journal Article %T تاثیر افتراقی حمایت‌های شفاهی متمرکز و غیر متمرکز بر روی دانش شناختی و سازماندهی شناختی زبان‌آموزان ایرانی %J فصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی %I دانشگاه پیام نور %Z 2345-6523 %A جعفری گوهر, منوچهر %A مرتضوی, محبوبه %D 2015 %\ 08/23/2015 %V 2 %N 7 %P 101-114 %! تاثیر افتراقی حمایت‌های شفاهی متمرکز و غیر متمرکز بر روی دانش شناختی و سازماندهی شناختی زبان‌آموزان ایرانی %K دانش شناختی %K سازماندهی شناختی %K حمایت %R %X این تحقیق به بررسی تاثیر حمایت‌های شفاهی متمرکز و غیر متمرکز بر روی دانش شناختی و سازماندهی شناختی گروهی از زبان‌آموزان مونث ایرانی پرداخته است. شش گروه از زبان‌آموزان به پنج گروه آزمون و یک گروه شاهد اختصاص داده شدند. همه گروه‌ها بر دانش شناختی و سازماندهی شناختی خود از طریق پیش‌آزمون و دو پس‌آزمون، یکی بلافاصله پس از اتمام ترم و دیگری دو هفته بعد از اتمام ترم، مورد آزمایش قرار گرفتند. نتایج تجزیه و تحلیل آماری (تحلیل کوارریانس) نشان داد که زبان‌آموزانی که حمایت دریافت کرده بود به طور قابل توجهی از گروه شاهد در پس‌آزمون‌ها بهتر عمل کردند. نتایج هم‌چنین نشان داد که حمایت‌های غیر متمرکز در بالا بردن فراشناخت زبان‌آموزان، به خصوص سازماندهی شناختی، مؤثرتر عمل عملکردند. این مطالعه همچنین نشان داد که حمایت‌های فراشناختی متمرکز، در مقایسه با انواع دیگر حمایت‌های متمرکز، در بهبود فراشناخت دانش‌آموزان مؤثرتر بودند. پیامدها برای کلاس‌های درس و توصیه‌هایی برای تحقیقات بیشتر نیز بحث شده است. %U https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_1761_a108d9abc32c2dc8628352a115590c15.pdf