%0 Journal Article %T طراحی یک سیستم خبره فازی جهت سنجش میزان رضایتمندی یادگیرنده الکترونیکی %J فصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی %I دانشگاه پیام نور %Z 2345-6523 %A سعید, نسیم %A عظیمی همت, منیره %D 1970 %\ 01/01/1970 %V 4 %N 15 %P 79-92 %! طراحی یک سیستم خبره فازی جهت سنجش میزان رضایتمندی یادگیرنده الکترونیکی %K تحلیل سلسله مراتبی %K رضایتمندی تحصیلی %K سیستم خبره فازی %K یادگیری الکترونیکی %R %X مسئلۀ رضایتمندی دانشجویان از نظام آموزش الکترونیکی، نقش مهمی در عملکرد تحصیلی آنها و همچنین موفقیت و کارآمدی این حوزه ایفا می‌کند. با توجه به کیفی بودن مسئله سنجش میزان رضایتمندی، در این تحقیق به طراحی یک سیستم خبرۀ فازی پرداخته شده است. بدین منظور، شاخصه‌هایی نظیر تعاملات یادگیری، بازخوردها، کیفیت و مفید بودن یادگیری الکترونیکی، برای رضایتمندی یادگیرندگان در نظر گرفته شده است. میزان هرکدام از این شاخص‌ها در جامعۀ مورد مطالعه با استفاده از تکنیک‌های فازی تعیین شده و همچنین، اولویت و سهم هرکدام از شاخص‌ها در میزان رضایتمندی، با استفاده از فرآیند تحلیل سلسله مراتبی به دست آمده است. پس از به دست آوردن این اطلاعات و بهره گرفتن از نظر خبرگان، پایگاه قوانین اگر- آنگاه تکمیل و برای تعیین میزان دقیق رضایتمندی، از روش استنتاج فازی ممدانی استفاده شده است. نمونه مورد مطالعه در این تحقیق، 70 نفر از دانشجویان کارشناسی ارشد الکترونیکی دانشگاه پیام نور هستند و پس از پیاده‌سازی سیستم با نرم‌افزار Matlab، سطح رضایتمندی آنها «زیاد» و به مقدار دقیق «75/0» برآورد شده است. همچنین، اعتبارسنجی مدل حاکی از انطباق بالای نتایج به دست آمده با نظر خبرگان این حوزه دارد. %U https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_3325_0686793aa02ab4479bc93032e86dd0a5.pdf