%0 Journal Article %T تدوین مدلی علّی بهزیستی ذهنی بر پایة تاب‌آوری تحصیلی و نقش واسطه‌ای تعامل معلم دانش‌آموز، سازگاری هیجانی و ادراک از جو مدرسه %J فصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی %I دانشگاه پیام نور %Z 2345-6523 %A انوری, فاطمه %A میکائیلی منیع, فرزانه %D 2021 %\ 08/23/2021 %V 9 %N 1 %P 9-26 %! تدوین مدلی علّی بهزیستی ذهنی بر پایة تاب‌آوری تحصیلی و نقش واسطه‌ای تعامل معلم دانش‌آموز، سازگاری هیجانی و ادراک از جو مدرسه %K بهزیستی ذهنی %K تعامل معلم - دانش‌آموز %K ادراک از جو مدرسه %K تاب‌آوری تحصیلی %K سازگاری هیجانی %R 10.30473/etl.2021.56161.3360 %X هدف از پژوهش حاضر تدوین مدل علّی بهزیستی ذهنی بر پایۀ تاب‌آوری تحصیلی و نقش واسطه‌ای تعامل معلم دانش‌آموز، سازگاری هیجانی و ادراک از جو مدرسه است. بهزیستی ذهنی به عنوان یکی از شاخص‌های مهم کیفیت زندگی مطرح شده است و متغیرهای زیادی از قبیل متغیرهای زیستی، اجتماعی، شخصیتی، شغلی و... در میزان بهزیستی ذهنی افراد نقش دارند. جامعۀ آماری پژوهش حاضر شامل همۀ دانش‌آموزان مقطع متوسطه دوم شهر ارومیه بود و شرکت‌کنندگان 350 نفر بودند که با روش نمونه‌گیری تصادفی چند مرحله‌ای انتخاب شدند و به پرسش‌نامه‌های سازه‌های موجود در مدل پاسخ دادند. برای برازش مدل از روش حداقل مربعات جزئی (نسل دوم مدل‌های ساختاری) استفاده شد. از یافته‌های قابل توجه پژوهش حاضر می‌‌توان به تأثیر مستقیم تاب‌آوری بر تعامل معلم -دانش‌آموز، سازگاری هیجانی و ادراک از جو مدرسه و همچنین تأثیر مستقیم سازگاری هیجانی و تعامل معلم -دانش‌آموز بر بهزیستی ذهنی اشاره کرد. در مجموع مدل اصلاح شدۀ پژوهش حاضر توانست 30 درصد از واریانس بهزیستی ذهنی را تبیین کند که این امر نشان دهندۀ اهمیت متغیرهای موجود در مدل است. %U https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_8094_26f79695b68d4fe8448a4a71b912afe4.pdf