ORIGINAL_ARTICLE
اثربخشی آموزش تکنیکهای فراشناختی بر خودکارآمدی دانشآموزان دختر دبیرستانهای شهر اصفهان
هدف از اجرای این پژوهش، بررسی اثربخشی آموزش تکنیکهای فراشناختی بر خودکارآمدی دانشآموزان دختر دبیرستانهای شهر اصفهان بود. پژوهش حاضر به شیوه نیمه آزمایشی و با طرح پیشآزمون- پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل اجرا شد. جامعة آماری این پژوهش، تمامی دانشآموزان دختر مقطع متوسطه در سال تحصیلی 1392-1391 در شهر اصفهان بود که از میان آنان تعداد 40 نفر به روش تصادفی خوشهای انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری در این پژوهش، برگه اطلاعات جمعیت شناختی و پرسشنامه خودکارآمدی شرر (1996) بود. پس از اعمال مداخله پسآزمون و بعد از 4 ماه آزمون پیگیری اجرا شد. یافتهها با استفاده از نرمافزار 20 -SPSS و آزمون آماری تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس نشان داد که ارائه مداخله مبنی بر آموزش تکنیکهای فراشناختی باعث افزایش 2/71% خودکارآمدی در مرحله پسآزمون و 6/70% این ویژگی در مرحله پیگیری شد (05/0P
https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_1824_b1007b5d3a394300a67ba01e532d2e66.pdf
2015-05-22
7
16
تکنیکهای فراشناختی
خودکارآمدی
دانشآموزان دختر
اثربخشی آموزش
فضلاله
میردریکوند
1
استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه لرستان
AUTHOR
سعیده
سبزیان
sabzian1989@yahoo.com
2
دانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی، دانشگاه لرستان
AUTHOR
هوشنگ
گراوند
hoshanggaravand@gmail.com
3
دانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی، دانشگاه لرستان
LEAD_AUTHOR
خرازی و کمالی. (1387). "بررسی رابطه اهداف پیشرفت، خودکارآمدی و راهبردهای فراشناختی". مجله روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، 38 (3): 87-69.
1
عزیزی ابرقویی، محسن. (1387). "رابطة بین خودکارآمدی و کیفیت تجارب یادگیری با فرسودگی تحصیلی دانشجویان کارشناسی ارشد". پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی تهران.
2
کرامتی، هادی؛ شهرآرای، مهرناز. (1383). "بررسی نقش خودکارآمدی ادراک شده در عملکرد ریاضی". مجله علوم انسانی، نوآوریهای آموزشی، 4 (1): 115-103.
3
مصطفایی، علی؛ محبوبی، طاهر. (1385). تفکر و فراشناخت: مفاهیم، نظریهها و کاربرد آن. تهران: نشر پرسش.
4
مقتدری، لیلا؛ خانجانی، زینب. (1390). "اثربخشی آموزش راهبرد شناختی / فراشناختی بر خودکارآمدی و توانایی حل مسئله ریاضی در دانشآموزان دارای اختلال ریاضی". ششمین کنگرة روانپزشکی کودک و نوجوان. تبریز.
5
مهر محمدی، محمود. (1384). مبانی علمی هنر تدریس. تهران: انتشارات سمت.
6
یوسفزاده، محمدرضا؛ یعقوبی، ابوالقاسم؛ رشیدی، معصومه. (1391). "تأثیر آموزش مهارتهای فراشناختی بر خودکارآمدی دانشآموزان دختر دورة متوسطه". روانشناسی مدرسه، 1 (3): 133-118.
7
Bandura, A. (2004). Social cognitive theory: and agnatic perspective, Annual Review of Psychology, 52, 1-26.
8
Bong, M. (2001). Role of Self - efficacy and task-value in predicting college students course performance and future enrollment intention. Contemporary Educational Psycology,26(4), 553-57.
9
Greene, B.A. & Miller, R.B. (1996). Influences oncourse performance: Goal, perceived ability, and selfregulation. Contemporary Educational Psychology, 21،181-192.
10
Hickey M & et al. (1992). Cardiac Diet and Exercise self- Efficacy. Nursing Research. 41(6): 347-351.
11
Jakubowski, T.G. & Dembo, M.H. (2004). Theinfluences of self - efficacy, identity style and stage ofchange on academic self - regulation. Journal of CollegeReading and Learning, 35, 5- 9.
12
Kabat- Zinn, J. (2005). Coming to our senses: Healing ourselves and world through mindfulness New York: Hyperion.
13
Kurt, T. Duyar, I. & Calik, T. (2011). Are we legitimate yet? A closer look at the casual relationship mechanisms among principal leadership, teacher selfefficacy and collective efficacy. Journal of Management Development, 31(1):71-86.
14
Maddux, J.E. (2010). The power of believing you can. Hand book of positive psychology Oxford University Press,
15
Pajares, F. (1997). Current directions in self - efficacy research. In. M.L. Maehr & P.R.
16
Paris, Scott. G. & Paris, Allison. H. (2001). Classroom applications of research on self - regulated, learning. Educational Psychologist, 36, 89 -101
17
Pender N.J; Murdaugh C. & Parsons M.A. )2006. (Health education in nursing practice. Upper Saddle River, NJ: Pearson /Prentice-Hall.
18
Schunk, D.H. (2003). Self - efficacy for reading and writing: Influence of modeling, goal setting, and self - evaluation. Reading and Writing Quarterly, 19, 159-172.
19
Schwarzer R, & Luszczynsk A. )2005.( Self - efficacy adolescence risk taking behavior and health. In: Self - Efficacy Beliefs of Adolescents. Information age publishing; 139-159.
20
Sharaw, H. (2006). The effects of gender of grade level on the motivational need of achievement. Journal Of Family And Consumer Sciences Education, 23(2), 19-26.
21
Wells, A & Certwright- Hatton, S. (2004). A short form of metacognitions questionnaire. Behavior Research and therapy, 42(4), 385-396.
22
Yazici, H.; Seyis, S. & Altun, F. (2011). Emotional intelligence and self - efficacy beliefs as predictors of academic achievement among high school student. Procedia Social and Behavioral Sciences, 15, 2319-2323.
23
Zajacova, A. & Lynch, S.M. (2005). Self-efficacy, stress and academic success in college. Journal of Research in Higher Education, 46(6): 677-706.
24
ORIGINAL_ARTICLE
رابطة سبکهای یادگیری کلب و هیجانهای مثبت و منفی تحصیلی با یادگیری خودگردان
پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه سبکهای یادگیری کلب، هیجانهای مثبت و منفی تحصیلی با یادگیری خودگردان انجام شده است. روش پژوهش توصیفی و در قالب یک طرح همبستگی است. جامعة آماری، کلیة دانشآموزان دبیرستانهای شهر سقز (7000 نفر) در سال تحصیلی 93 -1392 بودند. جهت دستیابی به اهداف پژوهش، تعداد 363 نفر (182 دختر و 181 پسر) با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای، به عنوان نمونة مورد مطالعه، از این جامعه انتخاب شدند؛ و از آنها خواسته شد تا به پرسشنامههای هیجانهای تحصیلی پکران، گوئتز و فرینزل (2005)، راهبردهای یادگیری خودگردان پینتریچ و دی گروت (1990) و سبکهای یادگیری کلب (2007) پاسخ دهند. دادههای پژوهش با استفاده از میانگین، انحراف استاندارد، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گامبهگام مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که رابطة بین سبکهای یادگیری کلب و یادگیری خودگردان، معنادار نیست. رابطة بین لذت از کلاس و امیدواری با یادگیری خودگردان مثبت و معنادار است. همچنین رابطة اضطراب، خستگی و عصبانیت با یادگیری خودگردان منفی و معنادار است. بر اساس نتایج تحلیل رگرسیون گامبهگام، سبکهای یادگیری و هیجانهای تحصیلی 29 درصد تغییرات مربوط به یادگیری خودگردان را تبیین میکنند. هیجانهای تحصیلی قادر به پیشبینی یادگیری خودگردان هستند که از میان آنها متغیر لذت از کلاس بالاترین قدرت پیشبینیکنندگی را دارد.
https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_1825_5f17b54d8cacb2ad722254a984a5b75f.pdf
2015-05-22
17
30
سبکهای یادگیری کلب
هیجانهای مثبت تحصیلی
هیجانهای منفی تحصیلی
یادگیری خودگردان
فیروزه
سپهریانآذر
f.sepehrianazar@urmia.ac.ir
1
دانشیار روانشناسی، دانشگاه ارومیه
LEAD_AUTHOR
امجد
اقبالی
amjad.eghbali@gmail.com
2
کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه ارومیه
AUTHOR
بهروزی، ناصر؛ پروینیاننسب، محمد؛ شهنی ییلاق، منیجه. (1392). "مقایسه دانشآموزان دبیرستانی پسر شهرستان دهدشت با سبکهای یادگیری متفاوت از لحاظ خلاقیت و راهبردهای یادگیری خودگردان". فصلنامه پژوهشهای آموزش و یادگیری، سال بیستم، دوره جدید شماره 3.
1
توکلیزاده، جهانشیر. (1390). "بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بر سلامت روانی دانشآموزان پسر سال دوم راهنمایی شهر مشهد". فصلنامه اصول بهداشت روانی. دوره 13، شماره 51، صفحه 9-250
2
حسنزاده، رمضان. (1386). انگیزش و هیجان. تهران: نشر ارسباران، چاپ اول، صص. 157-42.
3
حسینی، فریدهالسادات؛ خیر، محمد. (1390). "نقش ارزیابی شناختی در تبیین رابطه ابعاد فرزندپروری با هیجانات تحصیلی ریاضی و تنظیم هیجانی". فصلنامة مطالعات آموزش و یادگیری، دوره سوم، شماره اول، 139، صص 46- 17.
4
رضایی، اکبر؛ خورشا، محسن؛ مقامی، حمیدرضا. (1391). "بررسی رابطه ویژگیهای شخصیتی، باورهای انگیزشی و استراتژیهای یادگیری با عملکرد تحصیلی دانشجویان گروههای علوم انسانی و علوم پایه". فصلنامه روانشناسی تربیتی. شماره بیست و ششم، سال هشتم، ص 211-234.
5
رضویه، اصغر؛ لطیفیان، مرتضی؛ فولادچنگ، محبوبه. (۱۳۸۵). "بررسی مقایسهای تأثیر آموزش مهارتهای خودگردانی و افزایش باورهای خودبسندگی بر کارکرد تحصیلی دانشآموزان دبیرستانی". مجله اندیشههای نوین تربیتی، شماره ۳، ص ۷-۲۵.
6
سلیماننژاد، اکبر؛ حسینینسب، سیدداوود. (1391). "تأثیر تعاملی آموزش راهبردهای خودتنظیمی و سبکهای شناختی دانشآموزان بر عملکرد حل مسئله ریاضی". مجله مطالعات آموزش و یادگیری. دوره چهارم، شماره دوم، ص81-113.
7
سیف، علیاکبر. (1387). روانشناسی پرورشی، ویرایش ششم، تهران، انتشارات آگاه.
8
عاصمیان، فهیمه. (1384). "بررسی رابطه سبکهای شناختی (واگرا، همگرا، جذبکننده و انطباق یابنده) با مؤلفههای یادگیری خودتنظیمی و پیشرفت تحصیلی"، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تبریز.
9
عباسزاده، عباس؛ جمشیدی، ناهید؛ نجفی کلینی، مجید. (1390). "مقایسه سبکهای یادگیری دانشجویان پرستاری در سال 1376". گامهای توسعه در آموزش پزشکی، دوره هشتم، شماره دوم، ص 195-199
10
قاسمی، نظامالدین؛ ربیعی، مهدی؛ عبدی، حمید؛ کلانتری، نجمه. (1391). "ساختار عاملی، پایایی و روایی مقیاس اصلاح شده سبکهای یادگیری کلب در میان دانشجویان و همبستگی آن با رشته تحصیلی و جنسیت". دو ماهنامه راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. جلد 7، شماره 3، ص 361-367.
11
گلدوست، اصغر؛ معینیکیا، مهدی. (1388). "رابطة راهبردهای یادگیری خودتنظیم و راهبردهای انگیزش برای یادگیری با عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل". دانش و پژوهش در علوم تربیتی برنامهریزی درسی، شمارة بیست و سوم، ص. 85-100.
12
مردعلی، لیلا؛ کوشکی، شیرین. (1387). "رابطه خودتنظیمی و پیشرفت تحصیلی". اندیشه و رفتار: دوره 2، شماره 7، بهار1387، ص:71.
13
نیکدل، فریبرز؛ کدیور، پروین؛ ولیاله، فرزاد؛ عربزاده، مهدی؛ کاووسیان، جواد. (1391). رابطه خودپنداره تحصیلی، هیجانهای تحصیلی مثبت و منفی با یادگیری خودگردان". فصلنامه روانشناسی کاربردی، سال 6، شماره 1(21)، صص. 119-103.
14
نیکدل، فریبرز؛ کدیور، پروین؛ ولیاله، فرزاد؛ عربزاده، مهدی؛ کاووسیان، جواد. (1392). "بررسی نقش واسطهای هیجانهای تحصیلی در ارتباط میان اهداف پیشرفت و راهبردهای خودگردانی یادگیری: ارائه الگوی ساختاری". مجله مطالعات آموزش و یادگیری، دوره پنجم، شماره دوم، پیاپی 65، ص 113-136.
15
Azevedo, R. (2009). Theoretical, conceptual, methodological, and instructionalissues in research on metacognition and self-regulated learning: Adiscussion. Metacognition Learning, 4(1): 87–95.
16
Bostrom, L. & Lassen, L.M. (2006). Style, learning strategies and meta-cognition. Education Training, vol. 48., pp 178- 189.
17
Cabi, E., Yacinalp, S. (2012). Lifelong learning considerations: relationship between learning styles and learning strategies in higher education. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 46(2), 4457 – 4462.
18
Deci, E.L. & Ryan, R.M. (1985). Intrinsic motivation and self-determination inhuman behavior. New York: Plenum Press
19
Fredrickson, B.L. & Joiner, T. (2002). Positive emotion trigger upwards spirals of well- being. Journal of Psychology Science, 13, pp. 172-179.
20
Goetz T., Zirngibl, A., Pekrun, R., Hail, N.C. (2003). Emotion, learning and achiievment form an educational - psychological perspective. In P. Mayrning & C. Rhoeneck (Eds), learning emotion: the influence of affective factors on classroom learning, Frankfurt am main: peter leng, pp 190.
21
Jamieson, G.E. (2010). Investigations the kolb learning style inventorys ipsative scores using semantic differential and likert scaling Thesis. Submitted to Northern Michgan University In partial fulfillment of the requirments for the degree of Master of Arts in education.
22
Joy, S.A., Kolb, D.A. (2009). Are there cultural differences in learning style? International. Journal of Intercultral Relations, 33, 69-85.
23
Kolb, D.A. (1991). Organizational Behavior an Experimental Approach, Prentice-Hill.
24
Kolb, D.A. (2007). Kolb learning style inventory: LSL workbook: Boston: HayGroup.
25
Lamberski, R. (2002). Kolb learning style inventory. Available at http: //www. coe.iup.edu/rjl/instruction/cml50/self interpretation/kolb.htm.
26
Pekrun, R. (2006). The control -value theory of achievement emotions: Assumptions, corollaries, and implications for educational research andpractice. Educational Psychology Review, 18(4):315–341.
27
Pekrun, R., Goetz, T., Daniels, L.M., Stupnisky, R.H., Perry, R.P. (2010). Boredom in achievement setting: control- value antecedents and performance outcomes of a neglected emotion. Journal of Educational Psychology, 102. Pp, 531-549.
28
Pekrun, R., Goetz T., Titz, W., Perry, R.P. (2002). Academic emotions in students self-regulated learning and achievement: A program of quantitative and qualitative research. Educational Psychologist,37(2), 91- 106.
29
Pintrich, P.R. (1999). The role of motivation in promoting and sustaining self-regulated learning. International Journal of Educational, 31(6).459-470.
30
Pintrich, P.R., De Groot, E.V. (1990). Motivational and self - regulated learning components of classroom academic performance. Journal of Educational Psychology, Vol. 82, No. 1, 33-40
31
Schunk, D.H. (2008). Metacognition, self-regulation, and self - regulated learning: Research recommendations. Educational Psychology Review, 20 (4):463-467.
32
Schutz, P.A., Hong, J.Y., Cross, D.I., Osban, J.N. (2006). Reflections on investigating emotion in educational activity setting, Journal of Educational Psychology Review,18, 343-360.
33
Shiue, Y.M. (2003). The effects of cognitive learning style and prior computer experience onTaiwanese college student’s computer self - efficacy in computer literacy courses. Journal of Educational Technology Systems, 31(4):393-409.
34
Swisher, K. (1994). American Indian Learning Survey: An Assessment of Teachers’ Knowledge, Journal of Educational Issues of Language Minority Students, Vol. 13, pp: 59-79.
35
Zimmerman, B.J., Martins – pons, M. (1986). Development of structuredinterview for assessing students use of self- regulated learningstrategies, American educatin research journal, 23(4), 614- 628.
36
ORIGINAL_ARTICLE
ارتباط خودتنظیمی و تسلط جمعی با بهزیستی روانشناختی
امروزه یکی از دغدغههای نظامهای آموزشی دنیا، ارتقای بهزیستی و سلامت روان یادگیرندگان است و از آنجا که عوامل فردی و اجتماعی گوناگونی در داشتن احساس بهزیستی تأثیرگذارند، شناسایی متغیرهای مرتبط با این حوزه ضروری به نظر میرسد. هدف از این پژوهش، بررسی رابطة بین ابعاد خودتنظیمی و تسلط جمعی با بهزیستی روانشناختی است. روش پژوهش، همبستگی است و بدین منظور تعداد 300 نفر (170 دختر، 130 پسر) از دانشآموزان دبیرستانی شهر شیراز به روش تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند و پرسشنامههای یادگیری خودتنظیمی (بوفارد و همکاران،1995)، تسلط جمعی (هابفول، 2000 (و بهزیستی روانشناختی (ریف،1989) را تکمیل کردند. نتایج تحلیل یافتهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون، بیانگر ارتباط مثبت و معنیدار بین ابعاد خودتنظیمی (فراشناخت، شناخت و انگیزش) و نیز تسلط جمعی با بهزیستی روانشناختی است. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون چندمتغیری به شیوة گام به گام نشان داد که فراشناخت، انگیزش و تسلط جمعی با هم قادر به پیشبینی 26 درصد از تغییرات نمرة کل بهزیستی روانشناختی هستند. با توجه به ارتباط بین متغیرها و پیشبینی بخشی از تغییرات بهزیستی روانشناختی به وسیلة خودتنظیمی و بخشی به وسیله تسلط جمعی،لازم است معلمان و والدین، هم اهمیت تلاشهای فردی و هم کمک گرفتن به موقع و بجا از اطرافیان را برای دانشآموزان مشخص سازند.
https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_1826_038a69ad231491df9c3a4073f17fafe3.pdf
2015-05-22
31
42
خودتنظیمی
تسلط جمعی
بهزیستی روانشناختی
رقیه
قربانی
ghorbani_r1384@yahoo.com
1
1. دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه شیراز
LEAD_AUTHOR
محبوبه
فولادچنگ
foolad@shirazu.ac.ir
2
2. دانشیار بخش روانشناسی تربیتی، دانشگاه شیراز
AUTHOR
ابوالقاسمی، عباس؛ برزگر، سبحان؛ رستم اوغلی، زهرا. (1393). "اثربخشی آموزش یادگیری خودتنظیمی بر خودکارآمدی و رضایت از زندگی دانشآموزان دارای اختلال ریاضی". ناتوانیهای یادگیری، (2)4، 6-21.
1
بیانی، علیاصغر؛ کوچکی، محمد؛ بیانی، علی. (1387). "روایی و پایایی مقیاس بهزیستی روانشناختی ریف". روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، 4(2)، 146-154.
2
توکلیزاده، جهانشیر؛ ابراهیمیقوام، صغری؛ فرخی، نورعلی. (1390). "بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای خودتنظیمی بر سلامت روان دانشآموزان پسر". اصول بهداشت روانی، (13)3، 9-25.
3
جوکار، بهرام. (1385). "بررسی رابطة هدفگرایی و خودتنظیمی در دانشجویان مختلف دانشگاه شیراز". علوم اجتماعی دانشگاه شیراز، 4(22)، 57-71.
4
کدیور، پروین. (1383). "بررسی سهم باورهای خوکارآمدی، خودتنظیمی، هوش و پیشرفت درسی دانشآموزان به منظور الگویی برای یادگیری بهینه". پژوهشکده تعلیم و تربیت، 64-78.
5
میراحمدی، لیلا؛ احمدی، احمد؛ بهرامی، فاطمه. (1391). "اثربخشی زوجدرمانی کوتاه مدت به شیوة خودتنظیمی بر شادکامی و سلامت روان". یافتههای نو در روانشناسی، (22)7، 33-43.
6
Boekaerts, M. (1997). Self - regulated learning: A new concept embraced by researchers, policy makers, educators, teachers and students. Learning and Instruction, 7(2), 161-186.
7
Bouffard, T., Boisvert, J.,Vezeau, C., Larouche, C .(1995). The impact of goal orientation on self - regulation and performance among college students. Educational Psychology, 65, 3, 317–329.
8
Carver, C.S. & Scheir, M.F. (1990). Principle of self-regulation: Action and emotion.In E.T.Higgins & R.M. Sorrentino(Eds), Handbook of motivation and cognition: Foundation of social behaviors, 2,3-52.New York: Guillford Press.
9
Cleary, T.J. & Zimmerman, B.J. (2002). Self - regulation empowerment program: A school - based program to enhance self - regulated and self - motivated cycles of student learning. Psychology in the Schools, 41(5), 537-550.
10
Duckworth, K., Akerman, R., MacGregor, A., Salter E. & Vorhaus, J. (2009). Self - regulated learning: A review of literature. London: Centre for Research on the Wider Benefits of Learning, Institute of Education.
11
Fok, C.T., Allen, J., Henry, D., Mohatt, G.V. (2002). Multi-cultural mastery scale for Youth: Multi-dimensional assessment of culturally mediated coping strategies. Psychological Assessment, 24, 313-327.
12
Gao, G. (1994). Self and other: A chinese perspective on interpersonal relationships. In W.B.Gudykunst, S.Ting Toomey, & T.Nishida(Eds). Communication in personal relationship across cultures (pp.81-101).
13
Ghorbani, R., Khormaie, F. (2014). The effectiveness of Self - Regulation learning Strategies Training on the well-being psychology in female student. (International Conference on health female in shiraz).
14
Harre, R. (1981). Psychological variety. In P. Heelas &A. Lock (Eds), Indigenous psychologies: The anthropology of the self,79-103. New York: Academic Press.
15
Hobfoll, S.E, Jackson, A., Young, S., Pierce. C.A., Hobfoll, I. (2002). The impact of communal-mastery versus self-mastery on emotional outcomes during stressful conditions: A prospective study of Native American women. Community Psychology. 30:853–871.
16
Hobfoll, S.E., Schröder, K.E., Wells, M., Malek, M. (2002). Communal Versus Individualistic Construction of Sense of Mastery in Facing Life Challenges. Social and Clinical Psychology, 21, 362-399.
17
Hobfoll, S.E. (2000). Communal Mastery Scale.http://www.personal.kent.edu/~shobfoll/Files/pdfs/CommMastScale.pdf.
18
Hobfoll, S.E. (1998). Stress, culture and community: the psychology and philosophy of strees. New York: pelenum. in M. B. Boekarts, P. R. Pintrich & M.Zeiher (2000) Hand book of self -regulation. Academic Press.
19
Jackson, T, McKenzie J, Hobfoll S.E. (2000). Communal aspects of self - regulation. In: M. Boekaerts., P. R Pintrich., M. Zeider. Handbook of self - regulation. San Diego, CA: Academic Press;.
20
Kaplan, A. & Maehr, M.L. (1999). Achievement goals and student well-being. Contemporary Educational Psychology, 24, 330-358.
21
Kindekens, A.T., Reina,V.R., De Backer, F., Peeters, J., Buffel, T., Lombaerts, K. (2013). Enhancing student wellbeing in secondary education by combining self-regulated learning and arts education. Social and Behavioral Sciences, 116, 1982 – 1987. (5th World Conference on Educational Sciences - WCES 2013).
22
Lyons, R.F., Mickelson, K.D., Sullivan, M.J., Coyne, J.C. (1998) .Coping as a communal process. Social and Personal Relationships.;15:579–605.
23
Magno, C. (2008). The Influence of Self-Mastery and Communal-Mastery on Building a Model of Resiliency. Counseling Psychology, 10(1) Available at SSRN:http://ssrn.com/abstract=1429341
24
Mikaeilia, N., Barahmand, U. (2013). Raining In Self - Regulation Enhances Psychological Well-being of Distressed Couples. Social and Behavioral Sciences 84, 66 – 69. New York: Academic Press.
25
Noble, T. & Wyatt, T. (2008). Scoping study into approaches to student wellbeing; Literature review. Sydney: Australian Catholic University and Erebus International.
26
Perry, N.E. & Vandekamp, K.J.O. (2000). Creating classroom contexts that support young children’s development of self - regulated learning. Educational Research, 33, 821-843.
27
Pintrich, P.R. & De Groot, E.V. (1990) Motivational and self - regulated learning components of classroom academic performance. Educational psychology, 1, 82, 33-40.
28
Ryff, C.D. & singer, B. (2003). Flourishing under fire: Resilience as a prototype of challenged thriving. In C.L.M &J. Haid(Eds).
29
Ryff, C.D. (1989). Happiness is everything, or is it? Explorations on the meaning of psychological well-being. Personality& social psychology,57.
30
Tavakolizadeh, J., Yadollahi, H., Poorshafeic, H. (2012). The role of Self - regulated learning strategies inpsychological well-being condition of students. Social and Behavioral Sciences 69, 807 – 815. (International Conference on Education and Educational Psychology (ICEEPSY 2012).
31
Triandis, H.C. (1990). Cross-cultural studies of individualism and collectivism. In G. jahoda, H.C. Triandis, C. Kagitci lousi, J. Berry, J.G. praguns, & M. colc(Eds). Le in M. B. Boekarts, P. R. Pintrich& M. Zeiher (2000) Hand book of self-regulation. Academic Press.
32
Willms, J.D. (2003). Student engagement at school a sense of belonging and participation: results from PISA 2000. Paris: OECD.
33
Zimmerman, B.J. (2002). Becoming a self-regulated learner: An overview. Theory into Practice, 41(2), 64-70.
34
Zimmerman, B.J. (2000). A training self -regulation: A social cognitive perspective. in M. B. Boekarts, P. R. Pintrich& M. Zeiher (2000) Hand book of self - regulation. Academic Press.
35
ORIGINAL_ARTICLE
مدلیابی روابط بین باورهای هوشی، معرفتشناختی و انگیزشی با راهبردهای یادگیری خودتنظیمی دانشجویان دانشگاه پیامنور
هدف پژوهش حاضر، بررسی روابط بین متغیرهای باورهای هوشی، باورهای معرفتشناختی و باورهای انگیزشی با یکدیگر و نیز نقش آنها بر راهبردهای یادگیری خودتنظیمی (راهبردهای شناختی و فراشناختی) دانشجویان دانشگاه پیامنور در قالب مدل علّی و بهروش تحلیل مسیر است. به منظور آزمون فرضیهها، نمونهای شامل 600 نفر دانشجو از مراکز مختلف دانشگاه پیامنور با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای و روش نمونهگیری طبقهای به طور تصادفی انتخاب و به پرسشنامه خودگزارشی متشکّل از مقیاسهای باورهای معرفتشناختی (شومر، 1993)، خودکارآمدی تحصیلی و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی (پینتریچ و دی گروت، 1990)، باورهای هوشی (عبدالفتاح و یتس، 2006) و اهداف پیشرفت (میدلتون و میگلی، 1997) پاسخ دادند. یافتهها حاکی از آن است که مدل عِلّی مفروض پس از اصلاح از برازش مناسبی برخوردار بوده و متغیرهای پژوهش در مجموع 29 و 35 درصد از کل واریانس راهبردهای شناختی و فراشناختی را تبیین نمودند. به طور کلی، نتایج نشان داد که باورهای هوشی علاوه بر تأثیر مستقیم، به واسطه باورهای معرفتشناختی، اهداف پیشرفت و خودکارآمدی تحصیلی بر راهبردهای یادگیری خودتنظیمی دانشجویان تأثیر غیر مستقیم نیز دارند. همچنین یافتهها نشان داد که باورهای هوشی دانشجویان به ویژه باورهای هوشی افزایشی میتوانند با میانجیگری باورهای معرفتشناختی، اهداف پیشرفت و خودکارآمدی تحصیلی بر راهبردهای یادگیری خودتنظیمی فراگیران و نهایتاً عملکرد تحصیلی آنها مؤثر باشند. لذا، ضروری است که زمینة لازم جهت ارتقاء این باورها از طریق غنیتر کردن محیط زندگی و محیط یادگیری و آموزش فراهم گردد.
https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_1827_692b228afab89b437d3aa1438e77a67c.pdf
2015-05-22
43
68
باورهای هوشی
باورهای معرفتشناختی
باورهای انگیزشی
راهبردهای یادگیری خودتنظیمی
دانشگاه پیامنور
صمد
عابدی
samadabedi@gmail.com
1
مربی گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیامنور
LEAD_AUTHOR
بهمن
سعیدی پور
bahman_saeidipour@yahoo.com
2
دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیامنور
AUTHOR
مهران
فرج الهی
mfarajollahi@yahoo.com
3
دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیامنور
AUTHOR
محمدحسن
صیف
hassanseif@yahoo.com
4
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیامنور
AUTHOR
آقازاده، ابراهیم؛ رضایی، اکبر؛ محمدزاده، علی. (1388). "رابطه باورهای معرفتشناختی و انگیزشی دانشجویان دچار درگیری شناختی". فصلنامه تازههای علوم شناختی. سال 11، شماره 4، ص 74-63.
1
برزگر بفرویی، کاظم؛ سعدیپور، اسماعیل. (1391). "مدلیابی روابط بین باورهای معرفتشناختی، خودکارآمدی تحصیلی، خودنظمدهی فراشناختی و پردازش عمیق با عملکرد تحصیلی دانشآموزان دبیرستان". فصلنامه تازههای علوم شناختی. سال 12، شماره 1، ص 66-53.
2
رستگار، احمد؛ حجازی، الهه؛ غلامعلی لواسانی، مسعود. (1388). "باورهای هوشی و پیشرفت تحصیلی: نقش اهداف پیشرفت و درگیری تحصیلی". پژوهشهای روانشناختی. دوره 12، شماره 1 و2، ص 25-11.
3
رضایی، اکبر. (1388). "نقش باورهای معرفتشناختی، سبکهای تفکر، راهبردهای یادگیری در عملکرد تحصیلی دانشجویان". فصلنامه روانشناسی دانشگاه تبریز. سال 4، شماره 16، ص 204-188.
4
------- . (1390). "رابطه باورهای معرفتشناختی و تصورات دانشجویان از یادگیری با رویکردهای سطحی و عمقی یادگیری". فصلنامه تازههای علوم شناختی. سال 13، شماره 1، ص 14-1.
5
زارع، حسین؛ رستگار، احمد. (1393). "مدل عِلّی پیشبینی پیشرفت تحصیلی دانشجویان آموزش مجازی: نقش باورهای هوشی، اهداف پیشرفت و هیجانهای تحصیلی". شناخت اجتماعی. سال سوم، شماره 2، ص 32-19.
6
سیف، دیبا؛ مرزوقی، رحمتاله. (1387). "رابطه ابعاد باورهای معرفتشناختی و خودکارآمدی با عملکرد تحصیلی دانشآموزان مقطع راهنمایی در درس علوم تجربی". دانشور رفتار. سال 15، شماره 33، ص 14-1.
7
سیف، علیاکبر. (1391). روانشناسی پرورشی نوین: روانشناسی یادگیری و آموزش، تهران: انتشارات دوران.
8
طالبی، سعید. (1387). "ارائه مدل پیشبینی پیشرفت تحصیلی با تأکید بر نقش خودکارآمدی و درگیری تحصیلی در بین دانشجویان پیامنور استان فارس". طرح پژوهشی دانشگاه پیامنور استان فارس.
9
عابدینی، یاسمین؛ باقریان، رضا؛ کدخدایی، محبوبهالسادات. (1389). "بررسی رابطه باورهای انگیزشی و راهبردهای شناختی و فراشناختی با پیشرفت تحصیلی: آزمون مدلهای رقیب". فصلنامه تازههای علوم شناختی. سال 12، شماره 3، ص 48-34.
10
محبی نورالدینوند، محمدحسین؛ شهنی ییلاق، منیجه؛ پاشاشریفی، حسن. (1392). "بررسی شاخصهای روانسنجی مقیاس نظریه ضمنی هوش (ITIS) در جامعه دانشجویی". فصلنامۀ اندازهگیری تربیتی. سال 4، شمارۀ 41، ص 64-43.
11
محسنپور، مریم؛ حجازی، الهه؛ کیامنش، علیرضا. (1386). "نقش خودکارآمدی، اهداف پیشرفت، راهبردهای یادگیری و پایداری بر پیشرفت تحصیلی در درس ریاضی دانشآموزان سال سوم متوسطه رشته ریاضی شهر تهران". فصلنامه نوآوری آموزشی. سال 5، شماره 16، ص 35-9.
12
معنویپور، داود. (1391). "بررسی مشخصههای روانسنجی پرسشنامه باورهای معرفتشناسی". اندیشههای نوین تربیتی. دوره 8، شماره2، ص 154-139.
13
Abd-El-Fattah, S.M., & Yates, G.C.R. (2006). Implicit theory of intelligence scale: testing for factorial invariance and mean structure. Paper presented at the Australian Association for Research in Education Conference, Adelaide, South Australia.
14
Al-Harthy, I.S., Was, C.A., & Isaacson, R.M. (2010). Goals, efficacy and metacognitive self-regulation: A path analysis. International Journal of Education, 2, 1-5.
15
Ames, C. & Archer, J. (1988). Achievement goal in classroom: Student learning strategies and motivation processes. Journal of Educational Psychology, 80(3), 160-167.
16
Bandura, A. (1997). Self - efficacy: The exercise of contrl. New York, H.W. freeman and Company.
17
Barnard, L., LAN, w., Crook, S, M and Paton, V.O. (2008). The relationship between epistemological beliefs and Self-regulated learning Skills in the online course environment. MERLOT Journal of online learning and teaching, 4, (3).
18
Bembenutty, H. (2008). Self-Regulation of Learning and Academic Delay of Gratification: Gender and Ethnic Differences among College Students. Journal of Advanced Academics, 18 (4), 586-616.
19
Blackwell, L.S., Trzesniewski, K.H. & Dweck, C.S. (2007). Implicit theories of intelligence predict achievement across an adolescent transition: A longitudinal study and an intervention. Child Development, 78(1), 246–263.
20
Braten, I. & Stromso, H,I. (2005). The Relationship between epistemological beliefs, implicit theories of intelligence, and self-regulated learning among Norwegian Post-Secondary Students. British Journal of educational Psychology, 75, 539-565.
21
Cano, F. (2005). Epistemological beliefs and approaches their change through Secondary School their influence on academic Performance. British Journal of Educational psychology, 75, 203-221.
22
Chen, J.A., & Pajares, F. (2010). Implicit theories of ability of Grade 6 science students: relation to epistemological beliefs and academic motivation and achievement in science. Contemporary Educational Psychology, 35, 75-87.
23
Dai, D.Y., Moon, S.M. & Feldhusen, J.F. (1998). Achivement motivation and gipted students: A social cognitive persective. Educational Psychology, 33, 45-65.
24
Dickhauser, C., Buch, S. & Dickhauser, O. (2011). Achievement after failure: The role of achievement goals and negative self-related thoughts. Journal of Learning and Instruction, 21, 152-162.
25
Dupeyrat, C. & Marian, C. (2005). Implicit theories of intelligence, goal orientation, cognitive engagement, and achievement: A test of Dweck’s model with returning to school adults. Contemporary Educational Psychology, 30, 43–59.
26
Dweck, C.S. (1986). Motivational processes affecting learning. American Psychologist, 41(10), 1040-1048.
27
Dweck, C.S. (2000). Self-theories: Their role in motivation, personality, and development. Philadelphia, PA: Psychology Press.
28
Dweck, C.S. & Leggett, E.L. (1988). A social-cognitive approach to motivation and personality. Psychological Review, 95, 256-273.
29
Dweck, C.S. & Master, A. (2008). Self-theories motivate self-regulated learning. InD. H. Schunk & B. J. Zimmerman (Eds.), Motivation and self-regulated learning: Theory, research, and applications (pp. 31–51). New York, NY: Taylor & Francis.
30
Dweck, C.S. & Molden, D.C. (2005). Self-theories: Their impact on competence motivation and acquisition. In A. Elliot, & C.S. Dweck (Eds.), the handbook of competence and motivation. New York: Guilford Press, (pp.122-141).
31
Elliot, A. & Church, M.A. (1997). A hierarchical model of approach and avoidance motivation. Journal of Personality and Social Psychology, 72(1), 218-232.
32
Elliot, A. & McGregor, H.A. (1999). Test anxiety and hierarchical model of approach and avoidance achievement motivation. Journal of Personality and Social Psychology. 76(4), 628-644.
33
Elliot, A., McGregor, H.A. & Gable, S. (1999). Achievement goals, study strategies and exam performance: A mediational analysis. Journal of Educational Psychology, 91(3), 549-563.
34
Elliot, E. & Dweck, C.S. (1988). Achievement Goals: an approach for motivational engagement and perception of quality in distance education. Journal of Personality and Social Psychology, 54, 5-12
35
Feral, J., Valcke, M., & Schuyten, G. (2009). Student model of learning and their impact on study strategies. Journal of Society for Research in Higher Education, 34, 185-202.
36
Haimovitz, K., Wormington, S. V., & Corpus, J. H. (2011). Dangerous mindsets: How beliefs about intelligence predict motivational change. Learning and Individual Differences, doi:10.1016/j.lindif.
37
Hofer, B. K. (2004). Epistemological understanding as a metacognitive process: Thinking aloud during online searching. Educational Psychologist, 39(1), 43-55.
38
Hofer, B. K., & Pintrich, P. R. (2002). Personal epistemology: The psychology of beliefs about knowledge and knowing. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.
39
Hong, Y. Y., Chiu, C. Y., Dweck, C. S., Lin, D. M. S., & Wan, W. (1999). Implicit theories, attributions and coping: A meaning system approach. Journal of Personality and Social Psychology, 77, 588-599.
40
Hulleman, C.S., Schrager, S. M., Bodmann, S.M., & Harackiewicz, J. M. (2010). A meta-analytic review of achievement goal measures: Different labels for the same constructs or different constructs with similar labels? Personality and Social Psychology Bulletin, 36(3), 422-49.
41
Kizilgunes, B., tekkaya, C., & sungur, S. (2009). Modeling the relations among students, epistemological beliefs, motivation, Learning approach and achievement. Journal of Educational research, 102 (4), 243-255.
42
Liem, G.A.D. & Martin, A.J. (2012). The motivation and engagement theoretical framework scale: Psychmetric propertey and applied yields. Australian Psychologist, 47, 3-13.
43
Linnenbrink, E.A. & Pintrich, P.R. (2002). Motivation as an enabler for academic success, School Psychology Review, 31,313-327.
44
Linnenbrink, E.A. & Pintrich, P.R. (2003). The role of self - efficacy beliefes in student engagement and learning in the classroom. Reading and Writing Quarterly, 19, 119-137.
45
Mellat, N., & Gholamali Lavasani, M. (2011). The role of epistemological beliefs, motivational constructs and Information processing strategies in regulation of learning. Procedia Social and Behavioral Sciences, 30, 1761-1769.
46
Middleton, M.J. & Midgley, C. (1997). Avoiding the demonstration of lack ability: An underexplored aspect of goal theory. Journal of Educational Psychology. 89(4), 710-18.
47
Muis, K.R. & Franco, G.M. (2009). Epistemic beliefs: Standards for Self-regulated learning. Contemporary Educational Psychology, 34, 306-318.
48
Ommundsen, Y. (2003). Implicit theories of ability and self-regulation strategies in physical education classes. Educational Psychology, 23, 141.
49
Paulsen, M.B. & Gentry, J.A. (1995). Motivational, learning strategies, and academic performance: A study of the college finance classroom. Financial Practice and Education, 95(5), 78-89.
50
Paulsen, M.B. & Feldman, K.A. (2005). The conditional and interaction effects of epistemological beliefs on the self-regulated learning of college students: Motivational strategies. Research in Higher Education, 46(7), 731-768.
51
Phan, H.P (2008). Predicting change in epistemological beliefs, reflective thinking and learning styles: A longitudinal study. British Journal of Educational psychology, 78, 75-93.
52
Pintrich, P.R. (2000). Multiple goals, multiple pathways: the role of goal orientation in learning and achievement. Journal of Educational Psychology, 92, 544-555.
53
Pintrich, P.R. & De Groot, E.V. (1990). Motivational and self - regulated learning components of classroom academic performance. Journal of Educational Psychology, 82, 33-40.
54
Rastegar, A., Jahromi, R.G., Haghighi, A.S., & Akbari, A.R. (2010). The relation of epistemological beliefs and mathematics achievement: The mediating role of achievement goals, mathematics self-efficacy, and cognitive engagement. Procedia Social and Behavioral Sciences, 5, 791-797.
55
Ryan, A.M. & Pintrich, P.R. (1997). Should I ask for help? The role of motivation and attitudes in adolescent's help seeking in math class. Journal of educational psychology, 2, 326-341.
56
Schommer, M. (1990). Effects of beliefs about the nature of knowledge on comprehension. Journal of Educational Psychology, 82(3), 498-504.
57
Schommer, M. (1993a). Comparisons of beliefs about the nature of knowledge and learning among postsecondary students. Research in Higher Education, 34(3), 355-370.
58
Schommer, M. & Walker, K. (1997). Epistemological beliefs and valuing school: Considerations for college admissions and retention. Research in Higher Education, 38, 173-186.
59
Schommer, M., Calvert, C., Gariglietti, G., & Bajaj, A. (1997). The development of epistemological beliefs among secondary students: A longitudinal study. Journal of Educational Psychology, 89(1), 37-40.
60
Schommer-Aikins, M. (2002). An evolving theoretical framework for an epistemological belief system, in Hofer, B.K. and Pintrich, P.R. (Eds), Personal Epistemology: The Psychology of Beliefs about Knowledge and Knowing, Erlbaum, Mahwah, NJ, 103-118.
61
Schommer-Aikins, M. (2004). Explaining the epistemological belief system: Introducing the embedded systemic model and coordinated research approach. Educational Psychologist, 39(1), 19-29.
62
Schraw, G., Bendixen, L.D., & Dunkle, M.E. (2002). Development and validation of the epistemic belief inventory (EBI). In B. K. Hofer & P.R. Pintrich (Eds) Personal pistemology of Beliefs about Knowledge and knowing Mahwah, NJ: Erlbaum, 261-275.
63
Schunk, D.H. (1996). Goal and self-evaluative influences during children's cognitive skill learning. American Educational Research Journal, 33, 359-382.
64
Schunk, D.H., (1991). Self-efficacy & academic motivation. Educational Psychologist, 26, 207–31.
65
Stathopoulou, C. & Vosniadou, S. (2007). Exploring the relationship between physics related epistemological beliefs and physics understanding. Contemporary Educational Psychology, 32, 255-281.
66
Sternberg, R.J. (1985). Implicit theories of intelligence, creativity, and wisdom. Journal of Personality and Social Psychology, 49, 607-627.
67
Stipec, D. & Gralinski, G.H. (1996). Children’s belief about intelligence & school performance. Journal of Educational Psychology, 88, 397-407.
68
Tuominen-Soini, H., Salmela-Aro, A., & Niemivirta, M. (2012). Achievement goal orientation and academic well-being across the transition to upper secondary education. Learning and Individual Differences, 25, 1-16.
69
Van Dinther, M., Dochy, F. & Segers, M. (2011). Factors affecting students’ self-efficacy in higher education. Educational Research Review, 6, 95–108.
70
Vermunt J.D., & Vermetten Y.J. (2004). Patterns in student learning: Relationship between learning strategies, conception of learning and learningorientation, Educational Psychology Review, (16), 4.
71
Wolters, C., Yu, S. & Pintrich, P.R. (1996). The relation between goal orientation & students' motivational beliefs & self-regulated learning. Learning & Individual Differences, 8, 211–238.
72
Wolters, J. (2004). Advancing achievement goal theory: Using goal structure and goal orientation to predict students’ motivation, cognition and achievement. Journal of Educational Psychology, 96, 236-250.
73
Woolfolk, H.A. (2004). What do teachers need to know about self - efficacy? Paper presented at Annual Meeting of the American Educational research association. San Diego, 15, 52-70.
74
Yilmaz-Tuzun, O., & Topcu, M.S. (2008). Relationship among per service teachers, epistemological beliefs, epistemological world Views and self-efficacy beliefs. International Journal of Science education, 30 (1), 65-85.
75
Yilmaz-Tuzun, O. & Topcu, M.S. (2010). Investigating the Relationships among Elementary School Students’ Epistemological Beliefs, Metacognition, and Constructivist Science Learning Environment, J Sci Teacher Educ 21,255-273.
76
Zimmerman, B.J. (1986). Becoming self-regulated learned: which are the subprocesses? Contemporary Journal of Educational Psychology, No. 11, 307-313.
77
Zimmerman, B.J. (1989). A social cognitive view of self-regulated learning and academic learning. Journal of Educational Psychology, 18(3), 329-339.
78
Zimmerman, B.J. & Schunk, D.H. (2008). Motivation: An essential dimension of self-regulated learning. In D. H. Schunk & B. J. Zimmerman (Eds.), Motivational and self-regulated learning: Theory, research and applications. New York: LEA, 141-168.
79
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی رابطة صلاحیتهای حرفهای با توانمندی روانشناختی دبیران دوره متوسطه شهرستان شیروان
پژوهش حاضر، با هدف بررسی رابطه صلاحیتهای حرفهای و توانمندی روانشناختی دبیران مقطع متوسطه شهرستان شیروان صورت گرفته است. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوة گردآوری دادهها توصیفی از نوع همبستگی است. جامعة آماری شامل کلیه دبیران مقطع متوسطۀ (پسرانه و دخترانه) شهرستان شیروان در سال تحصیلی 94 - 1393 میباشد که تعداد آنها برابر با 329 نفر است که با استفاده از فرمول کوکران تعداد 177 نفر به عنوان نمونه انتخاب شد. در این پژوهش برای نمونهگیری، از روش نمونهگیری تصادفی ساده استفاده شده است. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامه تعدیل شده صلاحیتهای حرفهای کریمی (1388) و پرسشنامه توانمندی روانشناختی اسپریتزر و میشرا (1997) استفاده شده است. پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ (صلاحیتهای حرفهای «928/0» و توانمندی روانشناختی «838/0») ارزیابی شد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار، درصد) و آمار استنباطی (آزمونهای کولموگروف - اسمیرنف، t تست تک نمونهای، ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون گام به گام) استفاده شد. یافتهها نشان داد: 1) وضعیت صلاحیتهای حرفهای دبیران دوره متوسطه شهرستان شیروان بالاتر از حد متوسط و میانگین فرضی قرار دارد. 2) وضعیت توانمندی روانشناختی دبیران مقطع متوسطه شهرستان شیروان بالاتر از حد متوسط و میانگین فرضی قرار دارد. 3) بین شاخص کلی صلاحیتهای حرفهای و توانمندی روانشناختی دبیران دوره متوسطه شهرستان شیروان رابطة مثبت و معناداری وجود دارد (833/0r=). 4) سه مؤلفه صلاحیت فکری، صلاحیت رفتاری و صلاحیت اخلاق حرفهای سهم معناداری در پیشبینی توانمندی روانشناختی دبیران دارند.
https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_1829_ed90cd4d0983f2dd21eb096309216f0b.pdf
2015-05-22
69
88
صلاحیتهای حرفهای
توانمندی روانشناختی
دبیران دوره متوسطه
محمد
فرزانه
fmohamad37@yahoo.com
1
دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مدیریت آموزشی، دانشگاه تهران
LEAD_AUTHOR
جواد
پورکریمی
jpkarimi@ut.ac.ir
2
استادیار، گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی، دانشگاه تهران
AUTHOR
میترا
عزتی
ezati.m@ut.ac.ir
3
استادیار، گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی، دانشگاه تهران
AUTHOR
ابطحی، سیدحسین؛ عابسی، سعید. (1386). توانمندسازی کارکنان. تهران: مؤسسه تحقیقات و آموزش مدیریت.
1
احمدی، پرویز؛ صفریکهری، محمد؛ نعمتی، سمیه. (1389). مدیریت توانمندسازی کارکنان. تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.
2
اکبری، علی. (1390). "ارتباط بین میزان برخورداری از صلاحیتهای حرفهای با خودکارامدی و انگیزش پیشرفت معلمان شهرستان بوانات". پایاننامه کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشکده روان-شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، چاپ نشده.
3
الهیاری، رحمتالله. (1389). بررسی رابطه بین توانمندسازی مدیران، کارکنان و یادگیری سازمانی در حوزه ستادی دانشگاه تهران". پایاننامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت آموزشی، دانشکده روانشناسی و علومتربیتی، دانشگاه تهران، چاپ نشده.
4
امیرخانی، امیرحسین. (1387). "توانمندسازی روانشناختی منابع انسانی: دیدگاهها و ابعاد". پیک نور، سال ششم، شماره اول، صص50-41.
5
ایزدی یزدانآبادی، احمد؛ نوشهور، حدیث. (1389) "ویژگیهای شغلی دبیران و رابطة آن با توانمندسازی". فصلنامه پژوهشهای مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین (ع). سال دوم، شماره 3 و4. صص 187-167.
6
براتی، علیرضا. (1393). "توانمندسازی روانشناختی معلمان پایه اول ابتدایی منطقه صیدون با کوچینگ آموزشی و اثر آن بر عملکرد شغلی". پایاننامه کارشناسی ارشد رشته آموزش بزرگسالان، دانشکده روانشناسی و علومتربیتی، دانشگاه تهران، چاپ نشده.
7
پاکروان، ناهید. (1393). "بررسی رابطه بهزیستی روانی با صلاحیتهای حرفهای دبیران دوره متوسطه منطقه 15 تهران". پایاننامه کارشناسی ارشد رشته آموزش بزرگسالان، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران.
8
جلیلی، مهسا؛ نیکفرجام، حسین. (۱۳۹3). "بررسی وضع موجود توانایی و صلاحیتهای معلمان از دیدگاه دانشآموزان و مقایسه با وضع مطلوب از دیدگاه صاحبنظران در درس فیزیک سال چهارم دبیرستانهای شهر قدس"، فصلنامه پژوهش در برنامهریزیدرسی، سال یازدهم، شماره 40، صص 138-129.
9
حسینینسب، داوود؛ میکاییلی منیع، فرزانه؛ اقبالی، نسرین. (1389). "بررسی رابطه توانمندی روانشناختی دبیران با تعهد سازمانی آنها در مدارس متوسطه شهر ارومیه در سال تحصیلی 88-89"، علوم تربیتی، سال سوم، شماره 9، صص 49-27.
10
خشوعی، مهدیهسادات؛ بهرامی، مریم. (1393). "نقش توانمندسازی روانشناختی و تعهد سازمانی بر فرسودگی شغلی دبیران". مجله روانشناسی مدرسه، دوره 3، شماره 1، صص 54-37.
11
دانشپژوه، زهرا. (1382). "ارزشیابی مهارتهای حرفهای معلمان علوم و ریاضی در دورة راهنمایی و ارائه مقدمه روشهای ارتقای کیفی آن". تهران: مؤسسه پژوهش و برنامهریزی درسی و نوآوریهای آموزشی.
12
دلاور، علی. (1383). مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی، چاپ سوم، تهران: انتشارات رشد.
13
رحمانیفر، رحمت. (1392). "بررسی رابطه صلاحیتهای حرفهای دبیران زبان انگلیسی با احساس خودکارآمدی و خلاقیت". پایاننامه کارشناسی ارشد رشته آموزش بزرگسالان، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، چاپ نشده.
14
رحیمیپردنجانی، قاسم. (1391). "بررسی ارتباط صلاحیتهای حرفهای و رضایت شغلی معلمان شهرستان کوهرنگ". پایاننامة کارشناسی ارشد رشتة آموزش بزرگسالان. دانشکدة روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، چاپ نشده.
15
سالاریزاده، بهناز. (1391). "بررسی تأثیر آموزش ضمنخدمت بر ارتقاء صلاحیتهای حرفهای معلمان متوسطه شهر رودبار در سال تحصیلی 90-91". پایاننامه کارشناسی ارشد رشتة آموزش بزرگسالان. دانشکدة روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، چاپ نشده.
16
سالمیان، مرتضی. (1393). "بررسی رابطه سواد فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) با توانمندی روانشناختی دبیران مدارس متوسطه منطقه 6 تهران. پایاننامه کارشناسی ارشد". دانشکده روانشناسی و علومتربیتی. دانشگاه تهران، چاپ نشده.
17
سیدجوادین، سیدرضا. (1386). نظریههای عمومی سازمان و مدیریت. تهران: انتشارات نگاه دانش. چاپ اول.
18
شعبانی، زهرا. (1383). "بررسی تطبیقی برنامه تربیت معلم ایران و چند کشور جهان"، فصلنامه تعلیم و تربیت، سال بیستم، شماره سوم، پیاپی 79، صص 46-29.
19
صافی، احمد. (1376). سیمای معلم (تکریم شخصیت، صلاحیتها، مهارتها، خاطرات و تجربیات معلمان). تهران: انتشارات انجمن اولیا و مربیان.
20
ضیایی، محمدصادق؛ نرگسیان، عباس؛ آیباغی اصفهانی، سعید. (1387). "نقش رهبری معنوی در توانمندسازی کارکنان دانشگاه تهران". نشریه مدیریت دولتی. دوره 1، شماره 1، صص 86-67.
21
عبدالهی، بیژن؛ نوهابراهیم، عبدالرحیم. (1385). توانمندسازی کارکنان کلید طلایی مدیریت منابع انسانی. تهران :نشر ویرایش.
22
فدری، اسماعیل. (1393). "بررسی رابطه صلاحیتهای حرفهای و تعهد سازمانی دبیران دوره متوسطه شهرستان چابهار در سال تحصیلی93-94". پایاننامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران.
23
قرائیمقدم، امانالله. (1373). جامعهشناسی آموزش و پرورش. تهران: انتشارات فروردین.
24
کرمی، مرتضی (1389). "آموزش مدیران با الگوی شایستگی". ماهنامه تدبیر، صص 27-49.
25
کریمزاده شیرازی، ماندانا؛ رضویه، اصغر؛ کاوه، محمدحسین. (1387). "ارتباط کیفیت زندگی و خودکارآمدی معلمان شاغل شهرستان شهرکرد". مجله دانشگاه علومپزشکی، شماره10، صص35-28.
26
کریمی، فریبا. (۱۳۸7). "مطالعه صلاحیتهای حرفهای معلمان دوره ابتدایی". فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی. سال دوم، شماره ۴، صص ۱۵۱ - ۱۶۶.
27
کریمی، فریبا. (1388). "صلاحیتهای حرفهای معلمان آموزش عمومی و ارائه چارچوب ادراکی مناسب". رساله دکتری دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات تهران، چاپ نشده.
28
کریمی، فریبا؛ نیکنامی، مصطفی. (1388). "صلاحیتهای حرفهای معلمان، آموزش عمومی و چارچوب ادراکی مناسب". دانش و پژوهش در علوم تربیتی- برنامهریزی درسی، شماره 23. پاییز 1388. صص 22-1.
29
کمالیان، امینرضا؛ سالارزهی، حبیباله؛ اولیایی خداداد. (1392). "نقش فناوری اطلاعات در توانمندسازی کارکنان سازمان آموزش فنی و حرفهای". فصلنامه یادگیری الکترونیکی مدیا. دوره چهارم، شماره 2، صص 39-48.
30
گمینیان، وجیهه. (1382). "توانمندسازی در آموزش و پرورش". فصلنامه مدیریت در آموزش و پرورش، شماره 36، صص 111-120.
31
محمدی، حامد. (1388). "عوامل مؤثر در توانمند-سازی منابع انسانی". فصلنامه تعاون و کشاورزی، سال بیستم، شماره 204 و 205، صص 21-1.
32
ملکی، حسن. (1384). صلاحیتهای حرفه معلمی. تهران: انتشارات مدرسه.چاپ سوم.
33
واعظی، رضا؛ سبزیکاران، اسماعیل. (1389). "رابطه ساختار سازمانی و توانمندسازی در شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران". پژوهشنامه مدیریت تحول، سال دوم. شماره 3، صص 178-153.
34
وتن، دیوید. ای؛ کمرون، کیم. اس. (1996). تواناسازی و تفویض اختیار، ترجمه اورعی یزدی، بدرالدین. (1381). تهران: انتشارات مؤسسه تحقیقات و آموزش مدیریت.
35
هوی، وین. ک؛ میسکل، سیسیل، ج. (2001) مدیریت آموزشی (تئوری، تحقیق و عمل). ترجمه: میرمحمد سیدعباسزاده. (1392). ارومیه: انتشارات دانشگاه ارومیه.
36
Barker, K., Yeung, A., Dobia, B. and Mooney, M. (2009). 'Positive Behaviour for Learning: Differentiating Teachers' Self-Efficacy', Australian Association for Research in Education Conference (AARE 2009).
37
Conger, J.A. & Kanungo, R.N. (1988). The empowerment Process: Integrating Theory and Practice. Academy of Management Review, 13 (3), pp 471-482.
38
Falahi, A.A., Nazaripour, M., & Salavati, A. (2013). Relationship between Training and Employee Psychological Empowerment (Case Study: Kermanshah Health Insurance Office). Journal of Basic and Applied Scientific Research, 3 (8), pp 258-266.
39
Fock, H., Chiang, F., Au, K. Y., & Hui, M. K. (2011). The moderating Effect of Collectivistic Crientation in Psychological Empowerment and Job Satisfaction Relationship. International Journal of Hospitality Management, 30 (2), pp 319-328.
40
Hamid, S.F., Nordin, N., Adnan, A.A., & Sirun, N. (2013). A Study On Primary School Teachers’ Organizational Commitment and Psychological Empowerment in the District of Klang. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 90, pp 782-787.
41
Huntly, H. (2008). Teachers’ Work: Beginning Teachers’ Conceptions of Competence. The Australian Educational Researcher, 35 (1), pp 125-145.
42
Jose, G., & Mampilly, S.R. (2014). Psychological Empowerment as a Predictor of Employee Engagement: An Empirical Attestation. Global Business Review, 15 (1), pp 93-104.
43
Koster, B., Brekelmans, M., Korthagen, F., & Wubbels, T. (2005). Quality Rrequirements For Teacher Educators. Teaching and Teacher Education, 21 (2), pp 157-176.
44
Lee, M. & Koh, J. (2001). Is Empowerment Really A New Concept? International Journal of Human Resource Management, l (12), pp 684-695.
45
Mishra, A.K. (1992). Organizational Response to Crisis:The Role of mutual trust & top management teams. P.H.D. Disseratation UN Of Michigan.
46
Nijveldt, M., Beijaard, D., Brekelmans, M., Verloop, N. & Wubbels, T. (2005). Assessing the Interpersonal Competence of Beginning Teachers: The Quality Of The Judgement Process. International Journal of Educational Research, 43(1), pp 89-102.
47
Nixon B. (1992). Developing A New Culture For Organizations In The 90’s. Management Education and Development; 23(1), pp 33-45.
48
Quinn, Robert. E. & Gretchen .M Spreitzer (1997). The Rood to Empowerment: Seven Question Every Leader Should Consider. Organizational Dynamic, 26 (2), pp 37-51.
49
Sangar, R. & Rangnekar, S. (2014). Psychological Empowerment and Role Satisfaction as Determinants of Creativity. Asia-Pacific Journal of Management Research and Innovation, 10(2), pp 119-127.
50
Short,P,M. (1994). Defining Teacher Empowerment Educational. Education. 114(4): 488-493.
51
Sigler Tracey Honeycutt, Pearson Christine M. (2000). Creating an Empowering Culture: Examining The Relationship Between Organizational Culture & Perception of Empowerment, journal of quarterly management. 5(1), pp 27-52.
52
Spreitzer, G.M. & Doneson, D. (2005). Musings on The Past and Future of Employee Empowerment. Handbook of Organizational Development. Thousand Oaks: Sage.pp 1-25.
53
Spreitzer, G.M. (1992). When Organizations Dare: The Dynamics of Individual Empowerment In the Workplace, Doctoral Dissertation, University of Michigan.
54
Spreitzer, G.M. (2008). Taking stock: A Review of More Than Twenty Years of Research on Empowerment at Work. Handbook of Organizational Behavior, pp 54-73.
55
Spreitzer, Gretcehn. M. (1995). Psychological Empowerment In The Workplace: Dimensions, Measurement and Validation. Academy of Management Journal, 38 (5), pp 1442-1456.
56
Thomas, K.W & Velthouse, B.A. (1990). Cognitive Elements of Empowerment: An Interpretive Model of Intrinsic Task Motivation. Academy of Management Review.15 (4), pp 66-81.
57
Vila, L.E., Pérez, P.J. & Coll-Serrano, V. (2014). Innovation at The Workplace: Do Professional Competencies Matter?. Journal of Business Research, 67 (5), pp 752-757.
58
Zhang, X. (2010). Linking Empowerment Leadership and Employee Creativity: The Influence of Psychological Empowerment, Intrinsic Motivation, and Creative Process Engagement. Academy of Management Journal. 53 (1), pp 107–128.
59
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی تأثیر نوع سؤال و سطح پردازش سؤالات در آزمونهای بازشناسی و یادآوری بر عملکرد حافظه دانشجویان
ویژگیهای آزمون، در کنار ویژگیهای شخصیتی پاسخگویان میتواند باعث بهبود بازیابی مطالب باشد. هدف تحقیق حاضر بررسی تأثیر سطح پردازش سؤالات در آزمونهای بازشناسی و یادآوری بر عملکرد حافظه دانشجویان است. روش تحقیق آزمایشی با دو عامل (نوع سؤال و سطح پردازش سؤال) است. تعداد 128 نفر به صورت تصادفی طبقهای انتخاب شده و به صورت تصادفی ساده به چهار گروه آزمایشی منتسب شدند. گروهها از نظر تست حافظه بالینی وکسلر تفاوتی با هم نداشتند. ابزار تحقیق شامل محتوای آموزشی درباره فیزیک کوانتومی بود. هر یک از گروهها به تناسب یکی از سؤالات (بازشناسی- سطحی، بازشناسی - عمقی، یادآوری - سطحی، یادآوری - عمقی ) را دریافت کردند. روایی و پایایی متن و آزمونها تأیید شد. نتایج نشان داد که تأثیر عامل پردازش سؤال بر عملکرد حافظه معنادار است (05/0P<& 344/3f=). عملکرد حافظه در سؤالات با پردازش عمیق بهتر از عملکرد در سؤالات با پردازش سطحی بود. پیشنهاد میشود طراحان آزمون از سؤالات با پردازش عمقیتر مخصوصاً در آزمونهای بازشناسی استفاده نمایند.
https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_1830_3ca23b0c45f2c6391368859612614b64.pdf
2015-05-22
89
98
عملکرد حافظه
سطح پردازش
اثر نوع سؤال
بازشناسی
یادآوری
حسین
زارع
h_zare@pnu.ac.ir
1
استاد روانشناسی تربیتی، دانشگاه پیامنور
AUTHOR
محمدرضا
سرمدی
sarmadi@pnu.ac.ir
2
استاد فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه پیامنور
AUTHOR
مهران
فرج الهی
frajollahim@yahoo.com
3
دانشیار علوم تربیتی، دانشگاه پیامنور
AUTHOR
عثمان
آچاک
azadpajhuh@chmail.ir
4
دکتری برنامهریزی آموزش از دور، دانشگاه پیامنور
LEAD_AUTHOR
آیزنک، مایکل دبلیو؛ کین، مارک تی. (2004). روانشناسی شناختی «حافظه». ترجمه دکتر حسین زارع. (1386). تهران انتشارات آییژ. چاپ اول زمستان.
1
استرنبرگ، رابرت. (2006). روانشناسی شناختی. ترجمه سیدکمال خرازی و الهه حجازی. (1387). تهران سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت) پژوهشکده علوم شناختی.
2
اورنگی مریم، عاطف وحید، محمد کاظم؛ عشایری حسن. (1381). "هنجاریابی مقیاس حافظه تجدید نظر شده وکسلر در شهر شیراز". نشریه اندیشه و رفتار. سال 7. شماره4. صص 57 تا 66.
3
بازرگان، عباس؛ سرمد، زهره؛ حجازی، الهه. (1378). روش تحقیق در علوم رفتاری. تهران انتشارات آگاه.
4
بهرامی، هادی. (1377). آزمونهای روانی مبانی نظری و فنون کاربردی. تهران. انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی.
5
پژهان، مهرداد؛ ایروانی، محمود. (1382). "تأثیر سطح پردازش و دستورالعمل و نوع آزمون بر آمادهسازی در آزمونهای حافظه". مجله روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران. سال 33. شماره 2. صص 131 تا 153.
6
زارع، حسین؛ تاراج، شیرین. (1389). "مقایسه کارکرد حافظه رویدادی و حافظه کوتاه مدت در افراد مبتلا به صرع ایدیوپاتیک و صرع گیجگاهی و افراد سالم". مجله علوم پزشکی ارومیه. دوره21. شماره3. صص 343 تا 347. پاییز 1389.
7
زارع، حسین؛ فرزاد، ولیاله؛ عبدالهی، محمدحسین؛ مرادی، علیرضا. (1386). "مقایسه تأثیر تغییر حسی اطلاعات معمولی و آزمایشگاهی بر عملکرد حافظه آشکار و نا آشکار". مجله روانشناسی. 11;3 (پیاپی 43) صص 323 تا 336.
8
زارع، حسین؛ قنبریها، ناهید؛ سعدیپور، اسماعیل. (1387). "مقایسه نحوه بازشناسی حافظه در دانشآموزان با و بدون اضطراب اجتماعی". مجله علوم رفتاری. دوره2. شماره3. پاییز 1387.صص 193 تا 199.
9
سیف علیاکبر. (1371). اندازهگیری و سنجش در علوم تربیتی. تهران انتشارات دانشگاه پیامنور. چاپ نوزدهم1387.
10
کرمی نوری، رضا. (1383). روانشناسی یادگیری و حافظه با رویکرد شناختی. تهران. انتشارات سمت. چاپ اول.
11
مهدویان، علیرضا؛ کرمی نوری، رضا. (1385). "اثرات توجه سطوح پردازش و علاقه به موضوع درس بر حافظه آشکار و نهان دانشجویان". مجله تازههای علوم شناختی. سال 8. شماره4. صص 22 تا 32.
12
موسوی، شکوفه؛ کرمی نوری، رضا. (1387). "مقایسه انواع حافظه رویدادی در دانشآموزان شنوا و ناشنوا". تازههای علوم شناختی. سال10. شماره4. صص 83 تا 93.
13
Atkinson. R.C. & Shiffrin. R. (1968). Human memory: a proposal system and its control processes in Psychology of thinking and motivation. Advances in research theories. New York. Academic press
14
Craik, F.I.M. & Lockhart, R.S. (1972). Levels of processing: A framework for memory research. Journal of Verbal Learning and Verbal Behavior, 11, 671–684.
15
Eysenck Michael. W, Keane Mark, t. (2005). Cognitive psychology. A student's handbook. 5nd edition. U.S.A. New York. Psychology press.
16
Humphreys, Michael, S & Maguire, Angela M& McFarlane, Kimberley A& Burt, Jennifer S& Bolland, Scott W& Murray, Krista L & Murray, Krista & Dunn, Ryan. (2010). Using Maintenance Rehearsal to Explore Recognition Memory. Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition. VL-36. PP-147-159.
17
Humphreys, Michael, S. & Maguire, Angela M. & McFarlane, Kimberley A. & Burt, Jennifer S. & Bolland, Scott W. & Murray, Krista L. & Dunn, Ryan. (2011). Using Maintenance Rehearsal to Explore Recognition Memory. Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition. V36.pp 147-159
18
Jarrold, Christopher & Tam, Helen & Baddeley, Alan D. Harvey, Caroline E. (2011). How Does Processing Affect Storage in Working Memory Tasks? Evidence for Both Domain-General and Domain-Specific Effects. Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition. VL-37. pp 688- 705, 705a.
19
Kilb, Angela & Naveh-Benjamin, Moshe. (2011). The Effects of Pure Pair Repetition on Younger and Older Adults' Associative Memory. Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition. VL - 37. PP706- 719.
20
Morris. C.d & Bransford. J . d &franks. J (1977). Levels of processing versus transfer appropriate processing. Journal of verbal learning and verbal behavior. 16(5).pp510-533
21
Mulligan, N.W. (2003). Memory implicit versus explicit. In l node(ed) encyclopedia of cognitive sciences. Vol1,2.pp 1114 – 1120. London. England. Nature publication grup.
22
Paivio, Allan& - Walsh, Mary & - Bons, Trudy. (1994). Concreteness Effects on Memory: When and Why? Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition. VL -20. PP-1196-1204
23
Roediger HL, McDermott KB. (1993). Implicit memory in normal human subjects. In Handbook of Neuropsychology (Vol. 8.), Boller F, Grafman J (eds). Elsevier Science Publishers: Amsterdam.
24
Roediger, H.L., Gallo, D.A. & Geraci, L. (2002). Processing approaches to cognition: The impetus from the levels of processing framework. Memory, 10, 319–332.
25
Smith, Dale. (2008). The Testing effect and the Components of Recognition Memory: What Effects do Test Type and Performance at Intervening. Doctor of Philosophy. Auburn University.
26
Tulving, E. (1975). How many memory systems are there? American Psychologist, 40, 385–398.
27
Waugh, N.C & Norman D.O. (1965). Primary Memory. Psychological review. 72 .pp89 – 104.
28
ORIGINAL_ARTICLE
رابطة ابعاد کمالگرایی با اضطراب حالتی/خصلتی در دانشآموزان دبیرستانی تیزهوش
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطة ابعاد کمالگرایی با اضطراب حالتی/خصلتی در دانشآموزان دبیرستانی (متوسطه دوم) تیزهوش شهر شیراز است. در پژوهش حاضر، 203 نفر دانشآموز دبیرستانی (103 دانشآموز دختر و 100 دانشآموز پسر) شرکت داشتند. دادههای پژوهش از طریق پرسشنامة کمالگرایی مثبت و منفیتری شورت و همکاران و پرسشنامه اضطراب حالتی/خصلتی اسپیلبرگر و همکاران جمعآوری گردید و سپس از طریق روش آماری تحلیل رگرسیون چندگانه و آزمون t مستقل مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که رابطة معنادار منفی بین کمالگرایی مثبت دانشآموزان با اضطراب حالتی و خصلتی وجود دارد و رابطة معنادار مثبتی بین کمالگرایی منفی دانشآموزان با اضطراب حالتی و خصلتی وجود دارد. همچنین دیگر یافته پژوهش حاکی از این است که دختران و پسران در متغیرهای مورد مطالعه تفاوت معناداری داشتند.
https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_1831_d268036d9c20006b12695e4aa68f8903.pdf
2015-05-22
99
110
کمالگرایی مثبت/ منفی
اضطراب حالتی / خصلتی
دانشآموزان تیزهوش
سمیه
ساداتی فیروزآبادی
somayesadati@ut.ac.ir
1
استادیار روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه شیراز
LEAD_AUTHOR
آقاجانی، سیفالله؛ نریمانی، محمد؛ آریاپور، سعید. (1390). "مقایسه کمالگرایی و تحمل ابهام در دانشآموزان دختر تیزهوش و عادی". فصلنامه ایرانی کودکان استثنایی، 11(1)، 90-83..
1
اژهای، جواد. (1383). ویژگیهای شخصیتی تیزهوشان. تهران: نشر سمپاد.
2
افروز، غلامعلی. (1387). مقدمهای بر روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی (چاپ بیست و سوم). تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
3
بشارت، محمدعلی. (1381). "ابعاد کمالگرایی در بیماران افسرده و مضطرب، "مجله علوم شناختی، 3، 248-263.
4
بشارت، محمدعلی. (1382). "قابلیت اعتماد (پایایی) و اعتبار (روایی) مقیاس کمالگرایی مثبت و منفی". مجله علوم روانشناختی، 8، 359 346.
5
بشارت، محمدعلی. (1383). "کمالگرایی و موفقیت تحصیلی". مجله علوم روانشناختی، 12، 335 323.
6
پناهی شهری، محمود. (1372). "بررسی مقدماتی روایی، اعتبار و نرمیابی سیاهه حالت - صفت اضطراب(STAI-Y)". پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس.
7
جمشیدی، بهنام؛ دلاورپور، محمدآقا؛ حقیقت، شهربانو؛ لطیفیان، مرتضی. (1388). "مقایسه دانشآموزان مدارس تیزهوشان و عادی از نظر ابعاد کمالگرایی". مجله روانشناسی، 31(1)، 35-20.
8
سرو قد، سیروس. (1380). "اعتباریابی و هنجاریابی آزمون حالت - صفت اضطراب اشپیل برگر در شیراز". پایاننامه دکتری واحد علوم و تحقیقات تهران.
9
سرو قد، سیروس؛ برزگر، مجید؛ بلاغی، طاهره. (1390). "رابطه بین ویژگیهای شخصیتی با ابعاد کمالگرایی و شیوههای مقابله با استرس در دانشجویان دختر و پسر دانشگاه آزاد مرودشت". فصلنامه علمی – پژوهشی جامعهشناسی زنان، 2(3)، 102-81.
10
گنجی، لیلا. (1383). "بررسی رابطه میان میزان و ابعاد کمالگرایی با عملکرد تحصیلی، افسردگی و اضطراب در دانشآموزان دبیرستانی شهر تهران در سال 84-83." پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی.
11
مهرابیزاده هنرمند، مهناز؛ وردی، مینا. (1382). کمالگرایی مثبت، کمالگرایی منفی. اهواز: رسش.
12
میرزا کمسفیدی، رضا. (1381). "بررسی رابطه بین کمالگرایی و ابعاد شخصیت در دانشجویان دانشگاه تهران". پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه تهران.
13
هاشمی، لادن؛ لطیفیان، مرتضی. (1392). "کمالگرایی و اهمالکاری تحصیلی: بررسی نقش واسطهای اضطراب امتحان". فصلنامه شخصیت و تفاوتهای فردی، 2(3)، 99-73.
14
Andersson, G., Airikka, M.L., Buherman, M., & Kaldo, V. (2005). Dimensions of perfectionism and tinnitus distress. Journal of Psychology, Health & Medicine, 10(1): 78-87.
15
Besharat, M.A. (2003). Parental perfectionism and children's test anxiety. Psychology Report, 92 (3 pt 2).
16
Croply, A. (1967). Divergent thinking and science specialists, nature, 215, 671672.
17
Dunkley, D.M., Blankstein, K.R. & Masheb, R.M. (2006). Perfectionism and depressive symptoms 3 years later: Negative social interaction, avoidant coping, and perceived social support as mediators. Comprehensive psychiatry, 47, 106-115.
18
Flett, G.L. & Hewitt, P.L. (2005). The perils of perfectionism in sports and exercise. Current Directions in Psychological Science, 14, 1418.
19
Flett, G.L. & Hewitt, P.L. (2006). Positive versus negative perfectionism in psychology: A comment on Slade and Owens’s dual process model. Behavior Modification, 30, 472495.
20
Flett, G.L. & Hewitt, P.L. (2002). Perfectionism and maladjustment: An overview of theoretical, definitional, and treatment issues. In P. L.Hewitt, & G. L. Flett (Eds.), Perfectionism: Theory, Research, and Treatment (pp. 531). Washington, DC: American Psychological Association.
21
Frost, R.O., Marten, P.A., Lahart, C. and Rosenblate, R. (1990). The dimensions if perfectionism. Cognitive Therapy and Research, 14, 449468.
22
Haase, A.M. & Prapavessis, H. (2003). Assessing the factor structure and composition of the Positive and Negative Perfectionism Scale in sport. Journal of Personality and Individual Differences, 36, 17251740.
23
Hamachek, D.E. (1978). Psychodynamics of normal and neurotics perfectionism. Psychology, 15, 2733.
24
Hill, R.W., Huelsmann, T.J., Furr, R.M. (2004). A new measure of perfectionism: the perfectionism inventory. Journal of Personality Assessment, 82, 80-91.
25
Hollender, M.H. (1978). Perfectionism, a neglected personality trait. Journal of Clinical Psychology, 39, 384.
26
Horney, K. (1950). Neurosis and Human Growth. New York: Norton.
27
Rice, K.G., Slaney, R.B. (1998). Self-esteem as a mediator between perfectionism and depression: A structural equation analysis. Journal of Counseling Psychology, 45, 304-314.
28
Riley, C., Shafran, R. (2005). Clinical perfectionism: A preliminary qualitative analysis. Behavioral and Cognitive Psychotherapy, 33, 369-374.
29
Shafran, R., Cooper, Z. & Fairbum, C.G. (2002). Clinical perfectionism: A cognitive-behavioral analysis. Behavior Research and Therapy, 40, 773-791.
30
Snell, W. & Overbuy, j. (2005). Parenting perfectionism and parenting role. Personality and Individual Differences, 39, 613-624.
31
Spielberger, C. (1983). State-Trait Anxiety Inventory. Palo-Alto, CA: Mind Garden.
32
Spielberger, C., Gorsuch, R., & Lushene, R. (1970). Manual for the State-Trait Anxiety Inventory. Palo Alto, CA: Consulting Psychologists Press.
33
Stampf, H. & Parker, W.D. (2000). A Hierarchical structural analysis of perfectionism and its relation to other personality characteristics. Journal of Personality and Individual Differences, 28, 837852.
34
Stober, J., Otto, K., Pescheck, E., Becker, C. & Stoll, O. (2007a). Perfectionism and competitive anxiety in athletes: Differentiating striving for perfection and negative reactions to imperfection. Personality and Individual Differences, 42, 959-969.
35
Strober, J. & Eismann. (2007). Perfectionism in young musicians: relations with motivation, effort, achievement, and distress. Personality and Individual Differences, 43, 2182-2192.
36
Strober, J., Strober, J. Rambow, A. (2007b). Perfectionism in adolescent school students: Relations With motivation, achievement, and well-being. Personality and Individual Differences, 42, 1379-1389.
37
Terry Short, L.A., Owens, R.G., Slade, P.D. & Dewey, M.E. (1995). Positive and Negative Perfectionism. Journal of Personality and Individual Differences, 18, 663 668.
38