ORIGINAL_ARTICLE
تبیین نقش خودکارآمدی تحصیلی بر عملکرد و انگیزش تحصیلی مبتنی بر حمایت اجتماعی، خودپنداره تحصیلی و ویژگیهای شخصیتی: مدلسازی معادلات ساختاری
هدف پژوهش، بررسی مهمترین پیشایندها و پیامدهای خودکارآمدی تحصیلی در دانشجویان شهر تهران بود. جامعة آماری پژوهش شامل تمامی دانشجویان شهر تهران بود که 480 نفر به عنوان نمونه از دانشگاههای علامه طباطبایی، صنعتی امیرکبیر، تربیت مدرس و تهران به روش نمونهگیری داوطلبانه انتخاب شدند. ابزارها شامل آزمونهای فرم کوتاه آزمون شخصیتی NEO (کاستا و مک کرا، 1992)، حمایت اجتماعی ادراک شده زیمت و همکاران (1988)، انگیزش تحصیلی هارتر (1980)، خودکارآمدی تحصیلی مورگان و جینکز (1999) و خودپنداره تحصیلی دلاور (1372) بود. دادهها به روش مدلسازی معادلات ساختاری تحلیل شدند. یافتهها حامی روابط ساختاری مفروض است که حمایت اجتماعی، خودپنداره تحصیلی و ویژگیهای شخصیتی به طور مستقیم روی خودکارآمدی تحصیلی و به طور غیر مستقیم روی عملکرد تحصیلی و انگیزش تحصیلی تأثیر معناداری دارند. خودکارآمدی تحصیلی تأثیر مستقیم و معناداری بر عملکرد تحصیلی و انگیزش تحصیلی دارد. با بالا رفتن میزان متغیرهای مستقل و مؤلفههایشان بهجز روان رنجورخویی، میزان خودکارآمدی تحصیلی و متغیرهای وابسته افزایش پیدا کرد.
https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_1960_7b708875e70be800e9552edfdf4aec9e.pdf
2015-08-23
7
20
حمایت اجتماعی
خودپنداره تحصیلی
خودکارآمدی تحصیلی
مدلسازی معادلات ساختاری
ویژگیهای شخصیتی
محمد
سیدصالحی
mohammad.salehi20@yahoo.com
1
کارشناس ارشد سنجش و اندازه گیری، دانشگاه علامه طباطبایی
LEAD_AUTHOR
جلیل
یونسی
younesi@atu.ac.ir
2
استادیار گروه سنجش و اندازهگیری، دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
امینخندقی، مقصود؛ سپندار، محدثه؛ سیفی، غلامعلی؛ جوادی کورانترکیه، مرضیه. (1392). "تأثیر خودارزیابی مستمر دانشجویان بر خودکارآمدی پژوهشی و پیشرفت تحصیلی آنها". اندیشههای نوین تربیتی، دوره 9، شماره 1، صص 76-51.
1
بحرانی، محمود. (1388). "بررسی روایی و پایایی مقیاس انگیزش تحصیلی هارتر". مطالعات روانشناختی، دوره پنجم، بهار 1388، شماره 1، صص 51-72.
2
برزگربفرویی، کاظم؛ سعدیپور، اسماعیل. (1391). "مدلیابی روابط بین باورهای معرفتشناختی، خودکارآمدی تحصیلی، خودنظمدهی فراشناختی و پردازش عمیق با عملکرد تحصیلی دانشآموزان دبیرستان". فصلنامة تازههای علوم شناختی، سال 14، شماره 1، صص 66-53.
3
بنیاسدی، علی؛ پورشافعی، هادی. (1391). "نقش انگیزش و خودکارآمدی تحصیلی و رویکردهای مطالعه در پیشرفت ریاضی دانشآموزان رشتههای علوم تجربی و ریاضی مقطع متوسطه شهرستان قائن". اندیشههای نوین تربیتی، دوره 8، شماره 4، صص 102-81.
4
پاجارس، فرانک؛ شانک، دال. (1387). "تحول «خودکارآمدی» تحصیلی. ترجمه مسعود کبیری". مدارس، سال تحصیلی 87-1386، شماره اول، صص 83-78.
5
جمالی، مکیه؛ نوروزی، آزیتا؛ طهماسبی، رحیم. (1393). "عوامل مؤثر بر خودکارآمدی تحصیلی و ارتباط آن با موفقیت تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر 92-1391". مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، سال 13، دوره 8، صص 641-629.
6
حجازی، الهه؛ فارسینژاد، معصومه؛ عسگری، علی. (1386). "سبکهای هویت و پیشرفت تحصیلی: نقش خودکارآمدی تحصیلی". مجله روانشناسی، سال 11، شماره 4، صص 413-394.
7
ذبیحالهی، کاظم؛ یزدانی ورزنه، محمدجواد؛ غلامعلی لواسانی، مسعود. (1391). "خودکارآمدی تحصیلی و خودناتوانسازی در دانشآموزان دبیرستانی". روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی، سال 9، شماره 34، صص 212-203.
8
رجبی، غلامرضا؛ هاشمی شیخشبانی، سید اسماعیل. (1390). "بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس چندبعدی حمایت اجتماعی تصوری". مجله علوم رفتاری، سال 5، شماره 4، ص357.
9
غلامعلی لواسانی، مسعود؛ خضری آذر، هیمن؛ امانی، جواد؛ مالاحمدی، احسان. (1389). "نقش خودکارآمدی تحصیلی و اهداف پیشرفت در تنیدگی، اضطراب و افسردگی دانشجویان"، مجله روانشناسی، سال 14، شماره 4، صص 432-417.
10
فتحیآشتیانی، علی. (1388). آزمونهای روانشناختی. تهران: انتشارات بعثت.
11
فولادوند، خدیجه؛ فرزاد، ولیالله؛ شهرآرای، مهرناز؛ سنگری، علیاکبر. (1389). "اثر حمایت اجتماعی، استرس تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی بر سلامت روانی و جسمانی". روانشناسی معاصر، دوره 4، شماره 2، صص 93-81.
12
کرلینجر، فردریک نیکلز؛ پدهازر، الازار جی. (1391). رگرسیون چندمتغیری در پژوهش رفتاری. ترجمه حسن سرایی. تهران: سمت.
13
کرمی، بختیار؛ کرمی، آزادالله؛ هاشمی، نظام. (1392). "اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی فراشناختی بر خلاقیت، انگیزه پیشرفت و خودپنداره تحصیلی". ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، دوره دوم، شماره 4، ص 121.
14
کریمزاده، منصوره؛ محسنی، نیکچهره. (1385). "بررسی رابطه خودکارآمدی تحصیلی با پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان دختر سال دوم دبیرستان (شهر تهران) گرایش علوم انسانی و علوم ریاضی". مطالعات زنان، سال چهارم، شماره 2، صص 29-49.
15
محمدی گزستانی، هایده؛ امامی، سیدعبدالصاحب؛ فانی، حجتاله. (1392). "رابطة هوش فرهنگی با خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس"، فرهنگ در دانشگاه اسلامی، سال 3، شماره 1، صص 130-107.
16
نریمانی، محمد؛ عینی، مجتبی؛ دهقان، حمیدرضا؛ غلامزاده، حانیه؛ صفارینیا، مجید. (1392). "مقایسه پنج عامل بزرگ شخصیتی و خودکارآمدی تحصیلی را در دانشآموزان تیزهوش و عادی". روانشناسی مدرسه، دوره 2، شماره 3، صص 179-164.
17
Baltes, B.; Hoffman-Kipp, P.; Lynn, L. & Weltzer-Ward, L. (2010). Students’ research self - efficacy during online doctoral research courses. Contemporary Issues in Education Research (CIER), 3(3), 51-58.
18
Bandura, A. & Schunk, D.H. (1981). Cultivating competence, self - efficacy, and intrinsic interest through proximal self-motivation. Journal of personality and social psychology, 41(3), 586.
19
Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action (pp. 5-107). Prentice Hall: Englewood Cliffs, NJ.
20
Brown, A. D.; Dorfman, M.L.; Marmar, C.R. & Bryant, R.A. (2012). The impact of perceived self - efficacy on mental time travel and social problem solving. Consciousness and cognition, 21(1), 299-306.
21
Chapman, J.W.; Tunmer, W.E. & Prochnow, J.E. (2000). Early reading-related skills and performance, reading self-concept, and the development of academic self - concept: A longitudinal study. Journal of educational psychology, 92(4), 703.
22
De Feyter, T.; Caers, R.; Vigna, C. & Berings, D. (2012). Unraveling the impact of the Big Five personality traits on academic performance: The moderating and mediating effects of self - efficacy and academic motivation. Learning and Individual Differences, 22(4), 439-448.
23
Feldman, D.B. & Kubota, M. (2015). Hope, self - efficacy, optimism, and academic achievement: Distinguishing constructs and levels of specificity in predicting college grade - point average. Learning and Individual Differences, 37, 210-216.
24
Ferla, J.; Valcke, M. & Cai, Y. (2009). Academic self - efficacy and academic self-concept: Reconsidering structural relationships. Learning and Individual Differences, 19(4), 499-505.
25
Jackson, J.L.; Dezee, K.; Douglas, K. & Shimeall, W. (2005). Introduction to structural equation modeling (path analysis). Precourse PA08. Society of General Internal Medicine (SGIM), Washington, DC.
26
Lee, J. (2014). Relation between self-efficacy, mental health status, perceived stress and acculturative stress level among international students.
27
Lev, E.L.; Kolassa, J. & Bakken, L.L. (2010). Faculty mentors’ and students’ perceptions of students’ research self-efficacy. Nurse education today, 30(2), 169-174.
28
Linnenbrink, E.A. & Pintrich, P.R. (2002). Achievement goal theory and affect: An asymmetrical bidirectional model. Educational Psychologist, 37(2), 69-78.
29
Marsh, H.W.; Walker, R. & Debus, R. (1991). Subject - specific components of academic self - concept and self - efficacy. Contemporary Educational Psychology, 16(4), 331-345.
30
McGeown, S.P.; Putwain, D.; Simpson, E.G.; Boffey, E.; Markham, J. & Vince, A. (2014). Predictors of adolescents' academic motivation: Personality, self-efficacy and adolescents' characteristics. Learning and Individual Differences, 32, 278-286.
31
McIlroy, D.; Poole, K.; Ursavas, Ö.F. & Moriarty, A. (2015). Distal and proximal associates of academic performance at secondary level: A mediation model of personality and self - efficacy. Learning and Individual Differences, 38, 1-9.
32
Norman, G.R. & Streiner, D.L. (2003). PDQ statistics (Vol. 1). PMPH-USA.
33
Pajares, F. & Kranzler, J. (1995). Self-efficacy beliefs and general mental ability in mathematical problem-solving. Contemporary educational psychology, 20(4), 426-443.
34
Pajares, F. & Miller, M.D. (1994). Role of self - efficacy and self - concept beliefs in mathematical problem solving: A path analysis. Journal of educational psychology, 86(2), 193.
35
Pajares, F. & Schunk, D. (2001). The development of academic self - efficacy. Development of achievement motivation. United States.
36
Pintrich, P.R. & De Groot, E.V. (1990). Motivational and self - regulated learning components of classroom academic performance. Journal of educational psychology, 82(1), 33.
37
Scherer, R. (2013). Further evidence on the structural relationship between academic self - concept and self - efficacy: On the effects of domain specificity.Learning and Individual Differences, 28, 9-19.
38
Schunk, D.H. (1995). Self - efficacy and education and instruction. In Self -efficacy, adaptation, and adjustment (pp. 281-303). Springer US.
39
Singh, A.; Bhadauria, V.; Jain, A. & Gurung, A. (2013). Role of gender, self - efficacy, anxiety and testing formats in learning spreadsheets. Computers in Human Behavior, 29(3), 739-746.
40
Stevens, D.; Anderson, D.I.; O’Dwyer, N.J. & Williams, A.M. (2012). Does self -efficacy mediate transfer effects in the learning of easy and difficult motor skills?. Consciousness and cognition, 21(3), 1122-1128.
41
Zimmerman, B.J.; Bandura, A. & Martinez-Pons, M. (1992). Self - motivation for academic attainment: The role of self-efficacy beliefs and personal goal setting. American educational research journal, 29(3), 663-676.
42
Zuffianò, A.; Alessandri, G.; Gerbino, M.; Luengo Kanacri, B.P.; Di Giunta, L.; Milioni, M. & Caprara, G.V. (2013). Academic achievement: The unique contribution of self - efficacy beliefs in self - regulated learning beyond intelligence, personality traits, and self-esteem. Learning and Individual Differences, 23, 158-162.
43
ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر آموزش همدلی بر سازگاری اجتماعی و پرخاشگری دانشآموزان دختر
هدف این پژوهش، بررسی تأثیر آموزش همدلی بر پرخاشگری و سازگاری دانش آموزان دختر پایة ششم ابتدایی شهر یزد است. روش پژوهش، نیمه تجربی است و در آن از دو گروه آزمایش و گواه با انجام پیشآزمون و پسآزمون استفاده شد. نمونة حاضر 62 نفر از دانش آموزان دختر پایة ششم ابتدایی شهر یزد بودند که با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس، انتخاب شدند و بهطور تصادفی و برابر در دو گروه آزمایشی و گواه گمارده شدند. ابتدا هر دو گروه به پرسشنامهها (پیشآزمون) پاسخ دادند و سپس تنها گروه آزمایش طی 15 جلسه تحت آموزش همدلی قرار گرفت. درنهایت مجدداً پرسشنامهها به وسیلة هر دو گروه پاسخ داده شد (پسآزمون). دادهها با استفاده از پرسشنامههای همدلی آیزنبرگ و همکاران (1991)، پرسشنامة اختلال رفتاری کودکان راتر (1964) و پرسشنامة پرخاشگری باس و پری (1992)، جمعآوری و با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها حاکی از آن بود که بعد از کنترل نمرههای پیشآزمون، تفاوت معناداری بین دو گروه آزمایش و گواه در میانگین نمرههای همدلی، سازگاری اجتماعی و پرخاشگری و ابعاد آن وجود دارد. نتایج حاصل از پژوهش حاضر میتواند زمینهای را برای بهبود سازگاری اجتماعی و کاهش پرخاشگری دانش آموزان فراهم آورد.
https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_1959_46b22e641cd6eb2ee9cfba8824009c34.pdf
2015-08-23
21
32
همدلی
سازگاری اجتماعی
پرخاشگری
دانش آموزان
کاظم
برزگربفرویی
k.barzegar@yazd.ac.ir
1
استادیار گروه علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه یزد
LEAD_AUTHOR
اتکینسون، ریتا؛ اتکینسون، ریچارد س؛ هیلگارد، ارنست. (1389). زمینه روانشناسی، ترجمه محمدتقی براهنی و همکاران، تهران، انتشارات رشد.
1
احمدی، محمدسعید؛ حاتمی، حمیدرضا؛ اسدزاده، حسن. (1391). "تأثیر آموزش مهارتهای ارتباطی بر سازگاری اجتماعی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان مقطع متوسطه شهر زنجان". فصلنامة پژوهشهای روانشناسی اجتماعی، شماره 5، صص، 99-115.
2
برزگربفرویی، کاظم؛ خضری، حسن. (1393). مشکلات رایج کودکان و نوجوانان و کلیدهای رویارویی با آنها. یزد: انتشارات دانشگاه یزد.
3
بشارت، محمدعلی؛ خدابخش، محمدرضا؛ فراهانی، حجتالله؛ رضازاده، سید محمدرضا. (1390). "نقش واسطهای خودشیفتگی در رابطه بین همدلی و کیفیت روابط بین شخصی". فصلنامة روانشناسی کاربردی، شماره 1، صص، 7-23.
4
حجازی، سارا؛ امیری، شعله؛ یارمحمدیان، احمد؛ و ملکپور، مختار. (1385). "بررسی اثربخشی آموزش گروهی حل مسئله بر میزان سازگاری اجتماعی زنان مبتلا به اختلال خلقی دوقطبی". فصلنامة تحقیقات علوم رفتاری، دوره 4، شماره 1 و 2، صص، 52 – 58.
5
عارفی، مژگان؛ لطیفیان، مرتضی. (1390). "بررسی نقش همدلی و باورهای ماکیاولیستی در کفایت و عدمکفایت اجتماعی دانشآموزان نه تا دوازده ساله". دو فصلنامه مطالعات آموزش و یادگیری، شمارة 60، صص، 61-82.
6
فرحانفر، محبوبه؛ نادی، محمدعلی؛ مولوی، حسین. (1394). "تأثیر تعهد دینی، دلبستگی دینی و همدلی بر پرخاشگری در بین دانشآموزان مقطع دبیرستان". مجلة پژوهشهای علوم شناختی و رفتاری، شماره 8، صص، 67-80.
7
منا، روزانه؛ لندی، سارا. (2001). مشاوره با والدین کودکان پرخاشگر، ترجمه احمد به پروژه (1389)، تهران، نشر دانژه.
8
وزیری، شهرام؛ لطفی عظیمی، افسانه. (1390). "تأثیر آموزش همدلی در کاهش پرخاشگری نوجوانان". فصلنامة روانشناسی تحولی، شماره 30، صص، 167-175.
9
Boulton, M.J. & Smith, P.K. (1994). Bully / victim problems in middle school children: stability, self – perceived competence. British Journal of developmental psychology, 12, 315 – 329.
10
Bradley, R.H.; Corwyn, R.F.; Burchinal, M.; MCAdoo, H.P. & Garciacoll, C. (2001). The home environments of children in the united states part II: Relations with behavioral development through age thirteen. Child Develop-ment, 72, 1868 – 1886.
11
Buss, A.H. & Perry, M. (1992). The Aggression Question-naire. Journal of Personality and Clinical Psychology, 63, 452-459.
12
Crick, N.R. & Grotpeter, J.K. (1995). Relational aggression, sex and social psychological adjustment. child Develop-ment. 66: 710 – 722.
13
Cutierrez, S.M.; Escarti C.A. & Pascual, C. (2011). Relationships among empathy, prosocial behavior, aggressiveness, self-efficacy and pupils' personal and social responsibility. Psicothema, 23 (1), 9-13.
14
Eisenberg, N.; Fabes, R.A.; Schaller, M.; Carlo, G. & Miller, P.A. (1991). The relations of parental characteristics and practices to children’s vicarious emotional responding. Child Develop-ment; 62: 1393–408.
15
Gordon, M. (2003). Roots of empathy: responsive, parenting caring societies. Roots of empathy program, 52 (4), 236 – 243.
16
Greenman, P.S. (2005). A multi informant longitudinal study of aggression, peer rejection, and school adjustment in elementary school children. Doctoral dissertation. University of Ottawa (Canada).
17
Koszden, A. (1997). Conduct disorder across the life span. In s . Luthar, J. Burack, D. Cicchetti (Eds), Develop-mental psychology: perpectives on adjustment, risk and disorder (pp. 248 -272). combridge, uk: Cambridge university press.
18
Mac Niele, G. (2002). School bullying: An overview. In L. Rapp paglicci , A. Roberts, & J. wodarski (Eds.) Handbook of violence. New York: wiley.
19
Matsuura, N.; Hashimoto, T. & Toichi, M. (2009). Correlations a mong self – esteem, aggression, adverse childhood experiences and depression in inmates of a female juvenile correctional facility in japan. psychiatry and clinical Neurosciences, 63 (4), 478 – 85.
20
Mohammadi, H. (2008). Study the effective factor in male student's aggressive manner in Ardabil high school. Ministry of Education, Department of Education and Research Council of Ardabil Province. 75-7.
21
Pratt, M.W.; Arnold, M.L. & Lawford, H. (2009). Growing towards Care: A Narrative Approach to Prosocial Moral Identity and Generativity of Personality in Emerging Adulthood. In D. Narvaez & D.K. Lapsley (Eds.), Personality, identity, and character: Explorations in moral psychology (pp.295–315). New York
22
Rubin, K.H.; Dwyer, K.M.; Booth – laforce, C.; kim, A.H.; Burgess, K.B. & Rose – Krasnor, L. (2004). Attachment , friendship, and psychological functioning in early adolescence. Journal of early Adolescence, 24, 326 – 356.
23
Rutter, M. (1967). A children behavior questionnaire for completion by tewcher. Journal of Child Psychology and Psychiatry; 31: 12-16.
24
Silver, R. (2007). The silver drawing test and draw a story. New York and London: Routledge.
25
Sukhodolsky, D.G.; Kassinove, H. & Gorman, B.S. (2004). Cognitive – behavioral therapy for anger in children and adolescents: A meta analysis. Aggression and violent behavior, 9, 247 – 269.
26
Van der wal, M.F. (2005). There is bullying and bullying. European Journal of pediatrics, 164: 117 – 118.
27
Yeo, L.S.; Ang, R.P.; Loh, S.; Fu, K.J. & Karre, J.K. (2011). The role of affective and cognitive empathy in physical, verbal, and indirect aggression of a Singaporean sample of boys. Journal of Psychology, 145 (4), 313-330.
28
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی روایی درونی و پایایی نسخة فارسی پرسشنامة هیجانهای تحصیلی ریاضی در مقطع ابتدایی
هدف پژوهش حاضر بررسی ویژگیهای روانسنجی ازجمله روایی درونی و پایایی نسخة فارسی پرسشنامة هیجانهای تحصیلی- مدارس ابتدایی (AEQ-ES) در جامعة دانشآموزان ابتدایی شهر تبریز بود. این پرسشنامه، هیجانهای لذت، اضطراب و خستگی را در سه موقعیت تحصیلی (هنگام حضور در کلاس، انجام تکالیف خانگی و آزموندهی) میسنجد. در این پژوهش، ابتدا AEQ-ES به زبان فارسی ترجمه شد. بعد از مطالعة مقدماتی و رفع اشکالات، پرسشنامه بر دانشآموزان گروه نمونه (426 نفر از دانشآموزان پایه پنجم شهر تبریز- 216 دختر و 210 پسر) اجرا شد. در این پژوهش، برای تحلیل دادهها از تحلیل عاملی تأییدی، آزمون ضریب همبستگی و همچنین تحلیل واریانس چندمتغیری (MANOVA) استفاده شد. نتایج نشان داد که مقیاسهای AEQ-ES بهطور قابل قبولی پایا هستند. همچنین نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که ساختار مقیاسهای پرسشنامه برازش قابل قبولی با دادهها دارد. نتایج این مطالعه حاکی از آن است که نسخه فارسی AEQ-ES یک ابزار اندازهگیری روا و پایایی است که میتوان برای اهداف پژوهشی و کاربردی در محیطهای کلاسی مورداستفاده قرار داد.
https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_1962_29c16009d1e5424f982dc307f6ad4bf0.pdf
2015-08-23
33
44
هیجانها
ریاضی
پرسشنامه
پایایی
روایی درونی
ابتدایی
اکبر
رضایی
akbar_rezaei@pnu.ac.ir
1
دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور
LEAD_AUTHOR
باعزت، فرشته؛ صادقی، منصورهالسادات؛ ایزدیفرد، راضیه؛ روبنزاده، شرمین. (1391). "اعتباریابی و رواسازی آزمون اضطراب امتحان فریدبن: فرم فارسی". مطالعات روانشناختی. 30، 51-66.
1
پلنت. جولی. (1392). "راهنمای نجات SPSS (راهنمای گامبهگام برای تحلیل دادهها با استفاده از برنامه SPSS)" (اکبر رضایی، مترجم). تبریز: انتشارات فروزش. (تاریخ انتشار اثر به زبان اصلی2010).
2
رضایی، اکبر؛ سیف، علیاکبر. (1384). "نقش باورهای انگیزشی، راهبردهای یادگیری و جنسیت در عملکرد تحصیلی". فصلنامه تعلیم و تربیت. 84، 85-43.
3
رضویه، اصغر؛ سیف، دیبا؛ امامی، عبدالصاحب. (1386). "انطباق و اعتباریابی مقیاس اضطراب ریاضی برای دانشآموزان ایرانی". روانشناسی و علوم تربیتی. 37، 162-139.
4
سیف، علیاکبر. (1384). "سنجش فرآیند و فرآوردههای یادگیری (روشهای قدیم و جدید)". تهران: نشر دوران.
5
قاسمی، وحید. (1389). "مدلسازی معادله ساختاری در پژوهشهای اجتماعی با کاربرد Amos Graphics." تهران: جامعهشناسان.
6
گراوتر، فردریک. جی.؛ فورزانو، لوری- آن بی. (1393). روشهای تحقیق برای علوم رفتاری (با تجدیدنظر و اصلاحات) (ترجمه اکبر رضایی). تبریز: انتشارات فروزش. (تاریخ انتشار اثر به زبان اصلی، 2009).
7
محمدی، حسینعلی. (1375). "بررسی رابطه اضطراب امتحان، درونگرایی، برونگرایی دانشآموزان، تحصیلات و شغل والدین با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان سال سوم راهنمایی". پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه شیراز.
8
موسوینژاد، عبدالمحمد. (1376). "بررسی رابطه باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری خودنظم دادهشده با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان سال سوم راهنمایی". پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تهران.
9
Arbuckle, J.L. (2006). AMOS -7.0 User’s Guide. Chicago: SPSS.
10
Bong, M. (2001). Between - and within-domain relations of academic motivation among middle and high school students: Self - efficacy, task value, and achievement goals. Journal of Educational Psychology, 93, 23–34. doi:10.1037//0022-0663.93.1.23.
11
Browne, M.W. & Cudeck, R. (1993). Alternative ways of assessing model fit. In K.A. Bollen, & J.S. Long (Eds.), testing structural equation models (pp. 136–162). Beverley Hills, CA: Sage.
12
Campbell, D.T. & Fiske, D.W. (1959). Convergent and discriminant validation by multitrait - multimethod matrix. Psychological Bulletin, 56, 81–105.
13
Csikszentmihalyi, M. (1975). Beyond boredom and anxiety. San Francisco, CA: Jossey-Bass.
14
Fredrickson, B.L. (2001). The role of positive emotions in positive psychology: The broaden-and-build theory of positive emotions. American Psychologist, 56, 218–226.
15
Goetz, T.; Pekrun, R.; Hall, N.C. & Haag, L. (2006). Academic emotions from a social cognitive perspective: Antecedents and domain specificity of students' affect in the context of Latin instruction. British Journal of Educational Psychology, 76, 289–308.
16
Graham, J.W.; Collins, N.L.; Donaldson, S.I. & Hansen, W.B. (1993). Understanding and controlling for response bias: Confirmatory factor analysis of multitrait - multimethod data. In R. Steyer, K.F. Wender, & K.F. Widamen (Eds.), Psychometric Methodology (pp. 585–590). Stuttgart and New York: Gustav Fisher Verlag.
17
Hembree, R. (1988). Correlates, causes, effects, and treatment of test anxiety. Review of Educational Research, 58, 47-77.
18
Hoyle, R. & Panter, A. (1995). Writing about structural equation models. In R. Hoyle (Ed.), Structural equation modeling: Concepts, issues, and applications (pp. 100–119). Thousand Oaks, CA: Sage.
19
Knight, G.P.; Virdin, L.M.; Ocampo, K.A. & Roosa, M. (1994). An examination of the cross-ethnic equivalence of measures of negative life events and mental health among Hispanic and Anglo American children. American Journal of Community Psychology, 22, 767–783.
20
Lazarus, R.S. & Folkman, S. (1984). Stress, appraisal, and coping. New York: Springer.
21
Lichtenfeld, S.; Pekrun, R.; Stupnisky, R.H.; Reiss, K. & Murayama, K. (2012). Measuring students' emotions in the early years: The achievement emotions questionnaire-elementary school (AEQ-E). Learning and Individual Differences, 22, 190-201.
22
Peixoto, F.; Mata, L.; Monteiro, V.; Sanches, C. & Pekrun, R. (2015). The Achievement Emotions Questionnaire: Validation for Pre - adolescent Students. European Journal of Developmental Psychology, 12 (4), 472-481.
23
Pekrun, R. (2000). A social-cognitive, control - value theory of achievement emotions. In J. Heckhausen (Ed.), Motivational psychology of human development: Developing motivation and motivating development (pp. 143–163). NY: Elsevier Science.
24
Pekrun, R. (2006). The control-value theory of achievement emotions: Assumptions, corollaries, and implications for educational research and practice. Educational Psychology Review, 18, 315–341.
25
Pekrun, R.; Goetz, T.; Daniels, L.M.; Stupnisky, R.H. & Perry, R.P. (2010). Boredom in achievement settings: Exploring control-value antecedents and performance outcomes of a neglected emotion. Journal of Educational Psychology, 102, 531–549.
26
Pekrun, R.; Goetz, T.; Frenzel, A.C.; Barchfeld, P. & Perry, R.P. (2011). Measuring emotions in students' learning and performance: The achievement emotions questionnaire (AEQ). Contemporary Educational Psychology, 36(1), 36-48.
27
Pekrun, R.; Goetz, T.; Titz, W. & Perry, R.P. (2002). Academic emotions in students’ self - regulated learning and achievement: A program of quantitative and qualitative research. Educational Psychologist, 37, 91–106.
28
Pintrich, P.R.; De Groot, E.V. (1990). Motivational and self - Regulated Learning Components of Classroom Academic Performance. Journal of Educational Psychology, 82, 33-40.
29
Schutz, P.A. & Pekrun, R. (Eds.). (2007). Emotion in education. San Diego, CA: Academic Press.
30
Schwartz, N. (1999). Self-reports: How the questions shape the answers. American Psychologist, 54, 93–105.
31
Stipek, D.J. & Gralinski, J.H. (1991). Gender differences in children's achievement related beliefs and emotional responses to success and failure in mathematics. Journal of Educational Psychology, 83, 361–371.
32
Stone, A.A.; Turkkan, J.S.; Bachrach, C.A.; Jobe, J.B., Kurtzman, H.S. & Cain, V.S. (2000). The science of self-report: Implications for research and practice. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
33
Tabachnick, B.G. & Fidell, L.S. (2007). Using multivariate statistics (5th Ed.). Boston: Pearson.
34
Weiner, B. (2010). The development of an attribution-based theory of motivation: A history of ideas. Educational Psychologist, 45, 28–36.
35
Zeidner, M. (1998). Test anxiety: The state of the art. New York: Plenum.
36
ORIGINAL_ARTICLE
مدل عِلّی بسط یافته تمایل رفتاری به یادگیری تحت وب: نقش جهتگیری هدف یادگیری و یادگیری خودتنظیمی
هدف از پژوهش حاضر، ارائة مدل عِلّی بسط یافته تمایل رفتاری به یادگیری تحت وب با تأکید بر نقش جهتگیری هدف یادگیری و یادگیری خودتنظیمی است. جامعة آماری این پژوهش شامل کلیة دانشجویان دانشگاه پیام نور استان فارس است که در سال تحصیلی 93-94 مشغول به تحصیل بودهاند. از طریق نمونهگیری تصادفی طبقهای تعداد 238 از جامعه انتخاب گردید. در این پژوهش از پنج ابزار اندازهگیری استفاده گردید که شامل جهتگیری هدف یادگیری چاتزلگو و دیگران (2009)، قصد استفاده از یادگیری تحت وب سارمی نیو (2009)، درک از سودمندی و درک از سهولت گاد عبدل (2008)، نگرش به یادگیری تحت وب شین (2007)، یادگیری خودتنظیمی در یادگیری بر خط و یادگیری تحت وب بارنارد و همکاران (2008) که مقیاس اندازهگیری همگی آنها بر اساس طیف پنجگزینهای لیکرت از کاملاً موافق تا کاملاً مخالف است. نتایج پژوهش نشان داد مدل مفهومی موردنظر در پژوهش با توجه به شاخصهای نیکویی بر ارزش از نظر آماری مورد تأیید قرار گرفت. همچنین جهتگیری هدف یادگیری بهطور غیرمستقیم و معناداری از طریق درک از سهولت و سودمندی و نگرش بر قصد استفاده از یادگیری تحت وب تأثیر دارد. به علاوه متغیر یادگیری خودتنظیمی از طریق نقش واسطهای درک از سهولت و سودمندی و نگرش به یادگیری تحت وب بر قصد استفاده از یادگیری تحت وب هم مستقیم و هم غیرمستقیم تأثیر دارد. به علاوه درک از سهولت از طریق درک از سودمندی و نگرش بر قصد استفادههای یادگیری تحت وب تأثیر مستقیم و غیرمستقیم معناداری دارد.
https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_1961_1e8ce6a66f3708e5e3fd682dde9a3744.pdf
2015-08-23
45
56
یادگیری تحت وب
یادگیری خودتنظیمی
جهتگیری هدف یادگیری
مدل بسط یافته
محمدحسن
صیف
seyfstudent@gmail.com
1
استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور
LEAD_AUTHOR
Abbasi, M.Sh.; Irani, Z.; Chandio, F.H. (2010). Departments of Social and Institutional Beliefs about Internet Acceptance within Developing Country's Context: A Structural Evaluation of Higher Education Systems in Pakistan, European, Mediterranean & Middle Eastern conference on Information systems. April 12-13, Abu Dhabi, UAE.
1
Allen, I.E. & Seaman, J. (2010). Learning on demand: Online education in the United States, 2009. Babson Survey Research Group. Retrieved January 26,2011,from http://sloanconsortium-.org/publications/survey/pdf/learningondem-and.pdf.
2
Bahreininejad, A. (2006). E-Learning and associated Issvesinivan. International Journal of distance education concho-logist vol.4, Issue4.
3
Barnard, Lucy.; Lan,W.; Crooks, S.M and Paton,V.O. (2008). The relation ship between epistemological beliefs and Self regulated learning Skills in the online course environment. MERLOT Journal of online learning and teaching. Vol4, No.3.
4
Bauk, Sanja; Kopp, Michael. (2014). Estimating Students’ Satisfaction with Web Based Learning System in Blended Learning Environment. Education Research International. Article ID 731720.
5
Chakraborty, I.; Hu, P.J. & Cui, D. (2008). Examining the effects of cognitive style in individual’s technology use decision making. Decision Support Systems, 45, 228-421, doi:10.1616/j.dss.2007.02.003.
6
Chatzoglou, P.D.; Sarigiannidis, L.; Vraimaki, E. & Diamantidis, A. (2009). Investigating Greek employees’intention to use web-based training. Journal of Computers & Education, 53, 877-889. doi:10.1016 /j.compedu. 2009.05.007.
7
Chen, Y.C.; Chen, C.Y.; Lin, Y.C. & Yeh, C.R. (2007). Predicting College Student Use of Learning Systems : An Attempt to Extend Technology Acceptance Model, Retrived From: http://www.gwu-.eduturner.
8
Deejring, Kwanjai. (2015). The validation of web - based learning using collaborative learning techniques and a scaffolding system to enhance learners’ competency in higher education. Procedia - Social and Behavioral Sciences .174.
9
Gad Abdel, Ahmad. (2008). Modeling students' intention to adopt e-learning: A case from Egypt. The Electronic Journal of Information Systems in Developing Countries. Vol.34.
10
Griffin, J. (2008). Distance learning technologies and writing center conferences: A comparative analysis of two methods for delivering consultations at a distance. Ph.D. dissertation, University of Louisville, United States – Kentucky.
11
Hashim, J. (2008). Factors influencing the acceptance of web-based training in Malaysia: Applying the technology acceptance model. International Journal of training and Development, 12(4), 253-264.
12
Hsia, J. (2007). An enhanced technology acceptance model for e-learning systems in high-tech companies, proceedings of the WSEAS international conference on Distance learning and web Engineering.
13
Johnson, R.D and et al. (2007). An empirical examination of factors contributing to creation of successful e-learning environment. Human Computer Study.
14
Jong, D.; Wang, T.S. (2009). Student Acceptance of Web-Based Learning System, International Symposium on web information and Application (WISA'09), China, May 22-24, 533-536.
15
Kaplan, A. & Maher, M.L. (1999). Enhancing the Motivation of African-American Students: An Achievement Goal Theory Perspective. Journal of Negro Education. 68, 23-41.
16
Karaali, D.; Gumussoy, C.A.; Calisir, F. (2011). Factors affecting the intention to use a web - based learning system among blue - collar workers in the automotive industry. Computers in Human Behaviour, 27, 343-354. doi:10.1016/-j.chb. 2010.08.012.
17
Lim, K.S.; Lim, J.S. & Heinrichs, J.H. (2008). Testing an integrated model of e-shopping web site usage. Journal of Internet commerce, 7(3), 291-312, doi: 10.1080/15332860802550336.
18
Mastrora, Maslin. (2007). Technology acceptance Model and elearning. Journal of Information and Management, 46, 221-232.Available from www.elsev-ier.com/locate/im.
19
Muis, K.R. & Franco, G.M. (2009). Epistemic beliefs: Standards For Self regulated learning. Contemporary Educational Psychology. (34) pp.306-318.
20
Nichols, M. (2010). Student perceptions of support services and the influence of targeted interventions on retention in distance education. Distance Education, 31(1), 93-113. Retrieved July 24, 2010, from Research Library.
21
Rovai, A.P. (2006). A practical framework for evaluating online distance education education programs. Internet and Higher education.6:109-124.
22
Ruize, M.D & et al (2008). Adaptation in current e - learning systems. Computer standard and interfaces.30:62-70.
23
Samiento, Pablo Manual Cardenas. (2009). The Study on Behavioral Intention of Use Towards a Clinical Decision Support Systems: A Casa in CNS La Paz- Bolivia, Master thesis, National Chang Kung University.
24
Scott, J.E.; Walczak, S. (2009). Cognitive engagement with a multimedia EPR training tool: Assessing computer self-efficacy and technology acceptance. Journal of Information and Management, 46, 221-232. Available from www.elsevier.com/locate/im
25
Strevy, S. (2009). Persistence of students in RNBS completion online programs. Ph.D. dissertation, Indiana University, United States - Indiana.
26
Sung, J. & Yun, Y. (2010). Toward a More Robust Usability Concept with Perecived Enjoyment in the Context of Mobile Multimedia Service, International Journal of Human computer Interaction, 1(2), 12-32.
27
Sunger, Mustafa. (2007). An analysis of self efficacy beliefs, epistemological beliefs and attitude toward science. A dissertation Submitted ti the graduate School in middle east technical university.
28
Tandi Lwoga, Edda. (2014). Critical success factors for adoption of web-based learning management systems in Tanzania. International Journal of Education and Development using Information and Communication Technology. Vol. 10, Issue 1.
29
Tarhini, Ali; Hone, Kate; Liu, Xiaohui. (2013). User Acceptance Towards Web-based Learning Systems: Investigating the role of Social, Organizational and Individual factors in European Higher Education. Procedia Computer Science 17.
30
TEKEDERE, Hakan; MAHİROGLU, Ahmet. (2014). The Effect of Locus of Control in Web Based Problem Based Learning on Attitute to Web Based and Problem Based Learning. Education and Science. Vol. 39, No 171.
31
Terzis, V. & Econmides, A.A. (2011). The acceptance and use of computer based assessment. Computers & Education, 56, 1032-1044. doi:10.1016/j.compedu. 2010.11.017.
32
Wang, S.L & P.Y.Wu. (2008). The role of feedback and self efficacy on web based learning. The social cognitive perspective. Computer & Education.51:1589-1598.
33
Wangpipatwong, S.; Chutimaskul, W. & Papasratorn, B. (2008). Understanding citizens’ continuance intention to use e-government website: A composite view of technology acceptance model computer self - efficacy. Electronic Journal of E- Government, 6(1), 55-64.
34
Wei, L.; Zhang, M. (2008). The impact of internet Knowledge on college students’ intention to use the internet. Information Research,13(3), 348. Retrieved August 13, 2008 from http://InformationR.net/ir /13-3/paper 348.html
35
Wong, Y.S. (2003). Assessment of learner satisfaction with synchronous electronic learning systems. Information & Management.
36
Yang, H.D.; Moon, Y. & Rowley, C. (2009). Social Influence on Knowledge Worker's Adoption of Innovative Information Technology, Journal of Computer Information System, 10, 25-36.
37
Yuen, A.H.K. & Ma, W.W.K. (2011). Exploring teacher acceptance of e-learning technology. Asia-Pacific Journal of Teacher Education, 3(36), 229-243.
38
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی اثربخشی آموزش مبتنی بر وب، رایانه و یادگیری سیار بر مهارت تفکر انتقادی و تفکر خلاق دانشجویان دانشگاههای استان مازندران
هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش مبتنی بر وب، رایانه و یادگیری سیار بر مهارت تفکر انتقادی و تفکر خلاق دانشجویان دانشگاههای استان مازندران است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت، توصیفی و از نظر روش، زمینهیابی است. جامعة آماری شامل کلیة دانشجویان دانشگاههای استان مازندران در سال تحصیلی 92-1391 به تعداد 312586 نفر است که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای، سه واحد دانشگاهی انتخاب و با روش تصادفی طبقهای با رعایت نسبتها، تعداد 385 نفر دانشجو در دو گروه مردان و زنان به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامة محقق ساختهای است که دارای 22 سؤال در دو بعد تفکر انتقادی و تفکر خلاق است. روایی صوری و محتوایی آن به تأیید متخصصان امر رسیده و پایایی آن با استفاده از آزمون ضریب آلفای کرونباخ 86/0 است. برای تحلیل دادهها از آزمونهای تحلیل واریانس و t تک نمونهای، t مستقل و فرید من استفادهشده است. نتایج نشان داد که اثربخشی آموزش مبتنی بر وب، رایانه و یادگیری سیار بر مهارت تفکر انتقادی و تفکر خلاق دانشجویان معنادار است. همچنین اثربخشی آموزش مبتنی بر وب، رایانه و یادگیری سیار بر تفکر انتقادی و تفکر خلاق دانشجویان بر اساس جنسیت متفاوت است.
https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_2050_5fafde92d9d4538f360245974d7cca5c.pdf
2015-08-23
57
68
آموزش مبتنی بر وب
رایانه و یادگیری سیار
تفکر انتقادی
تفکر خلاق
دانشجویان
آمنه
امان زاده
ah.amanzadeh@yahoo.com
1
دانشجوی دکترا تکنولوژی آموزشی دانشگاه آموزگاری تاجیکستان
LEAD_AUTHOR
منصور
نعمان اف
2
استاد گروه علوم تربیتی دانشگاه آموزگاری تاجیکستان
AUTHOR
آق ارکاکلی، رقیه؛ صفری، نوشآفرین؛ حافظی کن کت، حسین. (1390). "بررسی تأثیر کاربردهای آموزشی فنآوری اطلاعات و ارتباطات بر تفکر انتقادی و نگرش دانشآموزان دختر سال اول متوسطه منطقه چهار تهران". پژوهش در برنامهریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی- برنامهریزی درسی)، دانشگاه پیام نور، تهران.
1
بهاری، فاطمه. (1389). "ارتباط دانش ICT مدیران دبستانهای شهرستان نکا با خلاقیت دانشآموزان». پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری.
2
توکلی، آروین. (1390). "بررسی تفکر در دانشجویان آموزش مجازی و سنتی با رویکرد انتقادی". نمایش ملی شهر الکترونیک.
3
الحسینی، سیدحسین. (1384). مقدمهای بر آموزش از راه دور. تهران : انتشارات منادی تربیت.
4
رحمانی، جهانبخش. (1388). "مدل مفهومی نقش فنآوری کامپیوتر و اینترنت در ترویج و تشویق تفکر انتقادی و خلاق در دانشآموزان". پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
5
زمانی، بیبیعشرت؛ کریمی، مهدی. (1386). "مهارتهای نوین و رویکردهای کار آموزی معلم در عصر فنآوری اطلاعات و ارتباطات"، ماهنامه انجمن انفورماتیک ایران، شماره 29.
6
زنگنه، حسین. (1386). "تأثیر استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات بر پرورش تفکر خلاق در دانشآموزان پسر سال سوم متوسطه شهر تهران". دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.
7
سیف، علی اکبر. (1383). روانشناسی پرورشی. تهران: مؤسسه انتشارات آگاه.
8
شجاعی لنگری، سیده مرضیه. (1389) ."تأثیر کاربست نرمافزارهای آموزشی درس ریاضی بر پیشرفت تحصیلی و خلاقیت دانشآموزان پایه پنجم". پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری .
9
شعبانی، حسن. (1372). مهارتهای آموزشی و پرورشی. تهران: انتشارات سمت.
10
صالحی، مسلم؛ قلتاش، عباس؛ آزادمهر، اصغر. (1389). "ﺗﺄﺛﯿﺮ فنآوری اﻃﻼﻋﺎت و ارﺗﺒﺎﻃﺎت ﺑﺮ اﺛﺮﺑﺨﺸﯽ و ﺧﻼﻗﯿﺖ دﺑﯿﺮان دبیرستانهای ﺷﻬﺮ ﻓﺴﺎ". فصلنامه فنآوری اﻃﻼﻋﺎت و ارﺗﺒﺎﻃﺎت در ﻋﻠﻮم ﺗﺮﺑﯿﺘﯽ. ﺳﺎل اول ـ ﺷﻤﺎره دوم. دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری. ص 49.
11
ضرغامی، سعید؛ عطاران، محمد؛ نقیبزاده، میر عبدالحسین؛ باقری، خسرو. (1386). "بررسی دیدگاههای فلسفی درباره نسبت فنآوری اطلاعات و تعلیم و تربیت". فصلنامه نوآوریهای آموزشی. شماره 19، سال ششم.
12
فتحنژاد، فرامرز. (1386). "آموزش مجازی؛ جلوهای از انقلاب علمی سوم"، مجله تدبیر. شماره 183، مرداد 86.
13
فضلی، حسین. (1391). "بررسی تأثیر دورههای آموزشی فنآوری اطلاعات بر بهبود عملکرد کارکنان ستادی دانشگاه علوم پزشکی مازندران". دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری .
14
گرجی، کرسامی. علی. (1389). "بررسی تأثیر رسانه آموزشی اینترنت بر تفکر انتقادی جوانان ساری". معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی استان مازندران.
15
گلافشانی جویباری، غلامعلی. (1389). مبانی تکنولوژی نوین و مدیریت روابط عمومی در هزاره سوم، انتشارات عصر ماندگار.چاپ اول.
16
گلکاری، محمد؛ راستگو، محسن؛ مقدم، محمدتقی. (1392). "تأثیر برنامه درسی مبتنی بر وبلاگ بر خلاقیت دانش آموزان متوسطه در شهر بیرجند". مجله تکنولوژی آموزشی، شماره 7.
17
معافی، هاجر. (1389). "بررسی رابطه بین دانش فنآوری اطلاعات و ارتباطات و خلاقیت کارکنان آموزشوپرورش". پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد واحد ساری.
18
Bax, S. (2003). CALL-past, present and future March, pages 13-28, volume 31, Issue 1.
19
Dilon, T. (2003). Collaborating and creating on music technologies. International Journal of Educational Research volume 39, Issue 8, pages 893-897.
20
Hendro, J. (2001). KDU E-Community Network, The Internet and Higher Education volume 4, Issue 3-4, pages 317-328.
21
Kirkwood A. & Price L. (2005). Learners and learning in the twenty-first Century: what do we know about students attitudes towards and experiences of information and communication technologies that will help us design courses; Studies in higher education, vol.30,No,3.
22
Lim.C.P. & Ching Sing Chai. (2002). An activity-theoretical approach to research of ICT integration in Singapore schools orienting activites and learner autonomy, computers & Education volum 43, Issue 3, November, pages 215-236.
23
Loveless, A. (2006). Developing conceptual frameworks for creativity, ICT teacher education. Thinking Skills and creativity volume 1, Issue 1, April, pages 3-13.
24
Solhaug, T. (2009). Two configurations for accessing classroom computers: differential impact on students, critical reflections and their empowerment.
25
Tinio, L. Victoria. (2002). ICT in Education , available at http:// www. Eprimers
26
Wheeler S.; Waiter S.J. & Bromfield, C. (2002). Promoting creative thinking through the use of ICT, Journal of computer assisted learning, Wiley online library.
27
ORIGINAL_ARTICLE
تجربیات قبلی و عملکرد تکالیف مرتبط به رایانه دانشجویان: نقش خودکارآمدی رایانه، اضطراب رایانه و جنسیت
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه تجربیات قبلی رایانه با عملکرد تکالیف مرتبط به رایانه با توجه به نقش واسطهگری خودکارآمدی و اضطراب رایانه است که با طرحریزی مدل مفهومی بر اساس تحلیل مسیر انجام شده است برای این منظور تعداد 282 دانشجوی کارشناسی دانشگاه پیام نور شهرستان گرمی و بیلهسوار (142 دختر و 140 پسر) به روش نمونهگیری طبقهای نسبی انتخاب و به پرسشنامهای متشکل از مقیاسهای اضطراب رایانه، خودکارآمدی رایانه، تجربیات قبلی رایانه پاسخ دادند. برای سنجش عملکرد رایانه (تکالیف مرتبط به رایانه) از نمرات آزمون عملی درس آشنایی با رایانه دانشجویان استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد که تجربیات قبلی رایانه اثر غیرمستقیم مثبت معنادار بر عملکرد رایانه با میانجیگری اضطراب رایانه و خودکارآمدی رایانه دارد. اضطراب رایانه اثر غیرمستقیم بر عملکرد رایانه با میانجیگری خودکارآمدی رایانه دارد. مدل پیشنهادی با دادههای این تحقیق برازش بسیار خوبی دارد و توانسته است 72/0 از واریانس عملکرد رایانه را تبیین کند.
https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_2061_d0dc8daa105ab6d1a9b9703641882d8a.pdf
2015-08-23
69
82
عملکرد
اضطراب رایانه
تجربه قبلی رایانه
خودکارآمدی رایانه
جنسیت
نصیبه
پوراصغر
n.pourasghar1@yahoo.com
1
دانشجوی دکتری رشته برنامهریزی آموزش از دور و عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور
LEAD_AUTHOR
حسین
زارع
h_zare@pnu.ac.ir
2
استاد روانشناسی تربیتی، دانشگاه پیامنور
AUTHOR
جهرمی، رضا قربان. (1388). "ارایه مدلی برای اضطراب رایانه، بر اساس باورهای معرفت شناختی و اهداف پیشرفت". مجله روانشناسی و علوم تربیتی. شماره 2 ص 101-121
1
قاضی طباطبایی، سید محمود. (1381). فرایند تدوین، اجرا و تفسیر ستادههای یک مدل لیزرل: یک مثال عینی، سالنامه پژوهش و ارزشیابی در علوم اجتماعی و رفتاری، جلد اول (به کوشش حسین رحمان سرشت)، انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی، چاپ اول. تهران
2
Beckers, J.J. & Schmidt, H.G. (2001). The structure of computer anxiety: a six-factor model. Computers in Human Behavior, 17, 35-49.
3
Brosnan, M.J. (1998). The impact of computer anxiety and self-efficacy upon performance. Journal of Computer Assisted Learning, 14, 223–234.
4
Brosnan, M.J. & Lee, W.B. (1998). A cross-cultural comparison of gender differences in computer attitudes and anxieties: The United Kingdom and Hong Kong. Computers in Human Behavior, 4, 559–577.
5
Bozionelos, N. (2004). Socio-economic background and computer use: the role of computer anxiety and computer experience in their relationship. Int. J. Human-Computer Studies, 61, 725–746.
6
Beckers, J.J. & Schmidt, H.G. (2003). Computer experience and computer anxiety. Computers in Human Behavior, 19, 785–797.
7
Bandura, A. (1982). Self - efficacy in mechanism human agency. American Psychologist, 3, 122–147.
8
Barbeite, F.G. & Weiss, E.M. (2004). Computer self - efficacy and anxiety scales for an Internet sample: testing measurement equivalence of existing measures and development of new scales. Computers in Human Behavior, 20, 1–15.
9
Chua, S.L.; Chen, D.T. & Wong, A.F.L. (1999) Computer anxiety and its correlates: a meta-analysis. Computer is Human Behavior, 15, 609–623.
10
Colley, A.M.; Gale, M.T. & Harris, T.A. (1994). Effects of gender role identity and experience on computer attitude components. Journal of Educational Computing Research, 10, 129–137.
11
Compeau, D.R. & Higgins, C.A. (1995). Computer self - efficacy: development of a measure and initial test. MIS Quarterly, 19, 189–211.
12
Durndell, A.; Haag, Z. & Laithwaite, H.A. (2000). Computer self efficacy and gender: a cross cultural study of Scotland and Romania. Personality and Individual Differences, 28, 1037–1044.
13
Downey, J.P. & McMurtrey, M. (2007). Introducing task-based general computer self - efficacy: An empirical comparison of three general self - efficacy instruments. Interacting with Computers, 19, 382–396.
14
Garson, G.D. (2010). Path analysis (pa765statenote: an online text book): last updated: 2010 http://www2.chass-.ncsu.edu /garson/pa765/statnote.htm.
15
Gos, M.W. (1996). Computer anxiety and computer experience: A new look at an old relationship. Clearing House, 69, 266–271.
16
Johnson, R.D. (2005). An empirical investigation of sources of application-specific computer - self - efficacy and mediators of the efficacy-performance relationship. Int. J. Human - Computer Studies, 62, 737–758.
17
Joreskog, K.G. & Sorbom, D. (1993). LISREL 8: Structual Equation Modeling with the SIMPLIS command language: Scientific Software International.
18
Loyd, B.H. & Gressard, C. (1984). Reliability and factorial validity of computer attitude scales. Educational and Psychological Measurement, 44, 501–505.
19
Kline, R.B. (2005). Principles and practice of structural equation modeling (2nd ed.). New York: Guilford.
20
Marakas, G.M., Mun, Y.Y. & Johnson, R.D. (1998). The multilevel and multifaceted character of computer self-efficacy: toward clarification of the construct and an integrative framework for research. Information Systems Research, 9, 126–163.
21
Mahar, D.; Henderson, R. & Deane, F. (1997). The effects of computer anxiety, state anxiety, and computer experience on users’ performance of computer based tasks. Personality and Individual Differences, 22, 683–692.
22
Murphy, C.; Coover, D. & Owen, S. (1989). Development and validation of the computer self - efficacy scale. Educational and Psychological Measure-ment, 49, 893–899.
23
North, A.S. & Noyes, J.M. (2002). Gender influences on children’s computer attitudes and cognitions. Computers in Human Behavior, 18, 135–150.
24
Paraskeva, F.; Bouta, H. & Papagianni, A. (2008) Individual characteristics and computer self - efficacy in secondary education teachers to integrate technology in educational practice. Computers & Education, 50, 1084–1091.
25
Potosky, D. & Bobko, P. (1998). The Computer Understanding and Experience Scale: a self - report measure of computer experience. Computers in Human Behavior, 14, 337–348.
26
Todman, J. & Day, K. (2006). Computer anxiety: the role of psychological gender.Computers in Human Behavior, 22, 856–869
27
Smith, B.; Caputi, P.; Cittenden, N.; Jayasuriya, R. & Rawstorne, P. (1999). A review of the construct of computer experience. Computers in Human Behavior, 15, 227-242.
28
Todman, J. & Monaghan, E. (1994). Qualitative differences in computer experience, computer anxiety and students’ use of computers: A path model. Computers in Human Behavior, 10, 529–539.
29
Torkzadeh, G., Chang, J.C.C. & Demirhan., D. (2006). A contingency model of computer and Internet self-efficacy. Information & Management, 43,541–550
30
Todman, J. (2000). Gender differences in computer anxiety among university entrants since 1992. Computers & Education, 34, 27–35.
31
Wilfong, J.D. (2006). Computer anxiety and anger: the impact of computer use, computer experience, and self-efficacy beliefs. Computers in Human Behavior, 22, 1001–1011.
32
Wood, R. & Bandura, A. (1989). Impact of conceptions of ability on self-regulatory mechanisms and complex decision making. Journal of Personality and Social Psychology, 56(3), 407–415.
33
Wang, A.Y. & Newlin, M.H. (2002). Predictors of web - student performance: the role of self - efficacy and reasons for taking an on-line class. Computers in Human Behavior, 18, 151–163.
34
Woodrow, J. (1991). A comparison of four computer attitude scales. Journal of Educational Computing Research, 7 (2), 165–187.
35
ORIGINAL_ARTICLE
ارزشیابی کیفیت درونی برنامة درسی رشته کارشناسی ارشد علوم تربیتی از دیدگاه استادان، دانشجویان و کارشناسان آموزشی دانشگاه پیام نور
این پژوهش با هدف مطالعة ارزیابی کیفیت درونی برنامة درسی رشتة علوم تربیتی با گرایش برنامهریزی درسی در دورة کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور از دیدگاه استادان، دانشجویان و کارشناسان آموزشی بر اساس عناصر برنامة درسی، محتوا، گروهبندی و ارزشیابی برای بهبود کیفیت آموزشی میپردازد؛ که از لحاظ هدف از نوع کاربردی و از نظر روش تحقیق، توصیفی با رویکرد پیمایشی است. جامعة آماری دارای سه زیرمجموعه شامل 1- دانشجویان رشتة علوم تربیتی گرایش برنامهریزی درسی دورة کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور 2- استادان و اعضای هیئتعلمی رشته علوم تربیتی دانشگاه پیام نور 3- کارشناسان آموزشی رشتة علوم تربیتی دانشگاه پیام نور. برای نمونهگیری از روش تصادفی نسبی و از جدول مورگان استفاده شده است که نمونة دانشجویان به تعداد 170 نفر، استادان 49 نفر و کارشناسان آموزشی به تعداد 20 نفر میباشند. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته در مقیاس لیکرت است؛ و از آزمون t مستقل استفاده شده است. نتایج نشان میدهد که بین دیدگاه استادان، دانشجویان و کارشناسان آموزشی از بین عناصر برنامة درسی در رشتة علوم تربیتی گرایش برنامهریزی درسی دورة کارشناسی ارشد دانشگاه پیامنور به جز عنصر گروهبندی تفاوت معناداری وجود دارد.
https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_1958_beed99277004b254dd3824e4e12d8e3b.pdf
2015-08-23
83
94
برنامهریزی درسی
ارزشیابی
ارزیابی کیفیت
آموزش عالی
سید محمد
شبیری
sm_shobeiri@pnu.ac.ir
1
دانشیار، دانشگاه پیام نور، گروه علمی آموزش محیط زیست
LEAD_AUTHOR
سیده زهرا
شمسی پاپکیاده
z.shamsi@pnu.ac.ir
2
کارشناس ارشد آموزش محیط زیست دانشگاه پیام نور
AUTHOR
ابراهیمزاده، عیسی. (1386). "انتقال از دانشگاه آموزش از راه دور سنتی به دانشگاه مجازی، نوآوری و چالش تغییر (مطالعه موردی)". فصلنامة پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، شماره 43، بهار، 113-134.
1
ابیلی، خدایار. (1381). "کاربرد مدل جامع ارزشیابی کیفیت در نظام آموزش عالی کشورهای در حال توسعه"، مجلة کیفیت و مدیریت، شماره 6.
2
ایزدی، صمد و همکاران. (1387). "بررسی میزان رضایتمندی دانشجویان با توجه به معیار نتایج مشتری مدل EFQM"، مجلة آموزش عالی، سال اول، شماره سوم.
3
بازرگان، عباس. (1374). "ارزیابی درونی دانشگاهی و کاربرد آن در بهبود کیفیت آموزش عالی"، فصلنامة پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی، سوم، شماره 3 و 4.
4
بازرگان، عباس. (1386). "کیفیت و ارزیابی آن آموزش عالی: نگاهی به تجربههای ملی و بینالمللی"، رهیافت، تهران: شماره پانزدهم.
5
بازرگان، عباس. (1391). ارزشیابی آموزشی، تهران، انتشارات سمت.
6
بدریفر، منصور. (1381). "ظرفیتها و چالشهای دانشگاه پیام نور". مجموعه مقالات دومین کنفرانس آموزش باز و از راه دور دانشگاه پیام نور.
7
بهرامی، آرش؛ یادگارزاده، غلامرضا؛ پرند، کورش. (1386). "تعیین خطمشیها و عوامل اثرگذار در ارزشیابی درونی گروه آموزشی: رویکردی بر اساس پویایی سیستم"، فصلنامة پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، سال سیزدهم، شماره دوم.
8
پزشکیراد، غلامرضا؛ محتشم، حمیدرضا. (1382). "ارزیابی درونی رهیافت مناسب برای بهبود کیفیت آموزش عالی کشاورزی"، فصلنامة پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، سال نهم، شماره 3.
9
تاجیک، عزیزالله. (1383). "عملکرد معلمان پایة پنجم ابتدایی با توجه به میزان آگاهی آنان از اهداف، روش تدریس، مهارتهای تدریس، کاربرد مواد آموزشی، روش ارزشیابی و کیفیت سؤالهای امتحانی در درس تعلیمات اجتماعی"، تهران، دانشگاه تربیتمعلم، رسالة دکتری.
10
حافظنیا، محمد. (1385). مقدمهای بر روش تحقیق – انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
11
ربیعی، مهدی؛ محبیامین، سکینه؛ حاجی خواجهلو، صالحرشید. (1389). "ارزیابی کیفیت درونی برنامة درسی دورة آموزش مجازی دانشگاه فردوسی مشهد"، مجلة افق توسعه آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دوره 4 شماره 1، 36-29.
12
رحیمی، حسین؛ محمدی، رضا؛ پرند، کورش. (1381). "ارزیابی درونی، رویکرد چالشی برانگیز در نظام آموزش عالی ایران"، مجموعه مقالات چهل و نهمین نشست روسای دانشگاهها و مراکز علمی و تحقیقاتی کشور، انتشارات سازمان سنجش آموزش کشور.
13
سرمد، زهره؛ بازرگان، عباس؛ حجازی، الهه. (1391). روشهای تحقیق در علوم رفتاری، تهران، انتشارات آگاه.
14
سلمانی. (1387). "ارزشیابی کیفیت درونی برنامة درسی رشته علوم تربیتی دانشگاه پیام نور از دیدگاه استادان و دانشجویان بر اساس عناصر برنامة درسی الگوی فرانسیس کلاین"، پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی.
15
شبیری، سید محمد. (1393). "ارزیابی برنامههای آموزش زیست محیطی در آموزش عالی با استفاده از مدل SWOT". طرح پژوهشی دانشگاه پیام نور.
16
فتحی واجارگاه، کوروش؛ رحمانی، رمضان. (1382). مجلة راهبردهای آموزش مرکز مطالعات و توسعة آموزش علوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بقیها...، سال اول، شماره 1.
17
لک، احمد. (1389). "ارزشیابی کیفیت درونی برنامة درسی رشته روانشناسی دانشگاه پیام نور از دیدگاه استادان و دانشجویان بر اساس عناصر برنامة درسی فرانسیس کلاین"، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور.
18
محمدی، رضا. (1384). راهنمای عملی انجام ارزیابی درونی در نظام آموزش عالی ایران، تجارت ملی و بینالمللی، انتشارات سازمان سنجش آموزش کشور.
19
محمدی، رضا؛ فتحآبادی، جلیل؛ یادگارزاده، غلامرضا. میرزامحمدی، محمدحسن. پرند، کورش. (1384). ارزشیابی کیفیت در آموزش عالی (مفاهیم، اصول، روشها و معیارها، انتشارات سازمان سنجش آموزش کشور.
20
نوروززاده، رضا و همکاران. (1385)."وضعیت سهم مشارکت دانشگاهها در بازنگری برنامههای درسی مصوب شورای عالی آموزش برنامهریزی". فصلنامة پژوهش در برنامهریزی آموزش عالی، سال دوازدهم، شماره 4، ص 88-71.
21
نیازآذری، کیومرث. (1383). اعتبارسنجی در آموزش و پرورش عالی؛ از کلاسیک تا مجازی، تهران، انتشارات فراشناختی اندیشه.
22
وتن، دیویدای؛ کمرون، ک یم ای .(1383). تواناسازی و تفویض اختیار، ترجمه بدرالدین اورعی یزدانی، کرج: دفتر پژوهشهای فرهنگی.
23
یادگارزاده، غلامرضا. (1381). ارزیابی درونی کیفیت دانشکده علوم دانشگاه بوعلی سینا، پایاننامه کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی دانشگاه تهران.
24
یزدانی، حمیده. (1388). "ارزیابی کیفیت درونی و بیرونی برنامة درسی رشتة برنامهریزی درسی دورة کارشناسی ارشد دانشگاه شهید بهشتی"، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی.
25
Becket, N. & Brookes, M. (2005). Analysing quality audits in higher education. Oxford Brookes University eJournal of Learning and Teaching, Vol.1 No.2. 22-1.
26
Brinbum, R. (1998) .How Colleges work: The cybernetics of academic organization and leadership. California:Jossey-Bass Inc.
27
Forss, K.; Rebien, C.C. & Carlsson, J. (2002). Process use of evaluations: Types of use that precede lessons learned and feedback. Evaluation, 8, 29-45.
28
Lee, W.D. (2007). Program evaluations improving operational effectiveness and organizational efficiency.
29
Livingston, Alan K. (2009). The revolution no one noticed: Mobile phones and multimobile services in higher education. EDUCAUSE Quarterly/ EDUCAUSE Review Online. Retrieved from http://www.educause.edu/ero/-article/revolution-no-one-noticed-mobil-ephones-and-multimobile-services-high-er-educa tion
30
Macbeth, J. & Mcglynn, A. (2004) Sjalvvardering; Vad har skolan att vinna? Stockholm:Lararforbundet.
31
QAA. (2002). Quality Assurance in UK Higher Education: A brief guide. Glouceste,uk: Quality Assurance Agency for Higher Education.
32