ORIGINAL_ARTICLE
تدوین چهارچوب طراحی بازیهای رایانهای آموزشی موضوعات شناختی در سطح خرد با روش تحلیل محتوا استقرایی و بررسی میزان اثربخشی آن در یادگیری مفاهیم
هدف پژوهش حاضر، تدوین چهارچوب طراحی بازیهای رایانهای برای یادگیری انواع موضوعهای شناختی و بررسی میزان اثربخشی آن در یادگیری مفاهیم بود. برای رسیدن به این هدف از روش تحقیق ترکیبی استفاده شد. در بخش کیفی برای به دست آوردن چهارچوب از تحلیل محتوای استقرایی و در بخش کمی برای اعتبار یابی درونی از نظر متخصصان به روش پیمایشی پرسشنامهای و همچنین برای ارزیابی اعتبار بیرونی از روش آزمایشی پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل استفاده شد. با تحلیل دادههای مربوط به مکانیکهای بازیهای رایانهای، 32 مکانیک مهم بازیهای رایانهای استخراج شد و با آموزش انواع موضوعات شناختی مطابقت داده شد. مکانیکهای پیشنهاد شده جهت اعتباریابی درونی به 25 متخصص آموزش و بازیسازی ارسال شد و نتایج تحلیل حاصل از ارزیابی اعتبار درونی چهارچوب نشان داد که چهارچوب پیشنهادی برای آموزش موضوعات شناختی از اعتبار مناسب و خوبی برخوردار است. همچنین جهت به دست آوردن اعتبار بیرونی چهارچوب پیشنهادی در یادگیری مفاهیم، بر روی 38 دانشآموز در گروههای کنترل و گواه اجرا شد. نتایج تحلیل کواریانس برای بررسی میزان اثربخشی و اعتباریابی بیرونی نیز نشان داد که بین بازی طراحی شده بر اساس چهارچوب پیشنهادی و بازی موجود، تفاوت معناداری وجود دارد.
https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_2994_bd02bba3ad44daebfdd1783f5ca32916.pdf
1970-01-01
7
20
بازیهای رایانهای
بازیهای آموزشی
بازیهای دیجیتال آموزشی
حیطه شناخت
حسین
دهقانزاده
dehganzadeh@gmail.com
1
دانشجوی دکتری، تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبایی
LEAD_AUTHOR
خدیجه
علیآبادی
khaliabadi@gmail.com
2
دانشیار، تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
حجت
دهقانزاده
hojjat.dehganzadeh@gmail.com
3
دانشجوی دکتری، تکنولوژی آموزشی، دانشگاه تربیت مدرس
AUTHOR
امانزاده، آمنه؛ نعمان اف، منصور (1394). "بررسی اثربخشی آموزش مبتنی بر وب، رایانه و یادگیری سیار بر مهارت تفکر انتقادی و تفکر خلاق دانشجویان دانشگاههای استان مازندران"، فصلنامه پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، سال سوم، شماره نهم.
1
پوراصغر، نصیبه؛ زارع، حسین (1394). "تجربیات قبلی و عملکرد تکالیف مرتبط به رایانه دانشجویان: نقش خودکارآمدی رایانه، اضطراب رایانه و جنسیت"، فصلنامه پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، سال سوم، شمارة نهم.
2
سراجی، فرهاد (1391). "محیطهای یادگیری مجازی، امکانی برای کمک به بهبود فرهنگ یادگیری"، راهبرد فرهنگ، شماره 17و18.
3
نوروزی، داریوش؛ دهقانزاده، حسین (1391). طراحی بازیهای رایانهای آموزشی، گویش نو، تهران.
4
Adams,Ernest, Joris Dormans. (2010). Game Mechanics: Advanced Game Design, Berkeley,New Riders.
5
All, Anissa; Elena Patricia Nu, nez Castellar; Jan Van Looy. (2016). Assessing the effectiveness of digital game-based learning: Best practices, Computers & Education 92, 90-103
6
Apice, Ciro; Claudio Grieco, Rossella Picopo, Luca Liscio. (2015). Advanced learning technologies for eLearning in the enterprise: Design of an Educational Adventure Game to teach computer security, journal of visual language and computing, 31, 260-266
7
Borja Manero, Javier Torrente, Angel Serrano, Martínez-Ortiz, Baltasar Fern andez-Manj. (2015). Can educational video games increase high school students' interest in theatre?, computers and education, 87, 182-191.
8
Botturi, L; Loh. C.S. (2008). Once Upon a Game: Rediscovering the Roots of Games in Education,in Christopher Thomas Miller (Eds): Games: Purpose and Potentialin Education. Springer Science + Business Media, LLC, p.
9
Butler, Yuko Goto. (2015). The use of computer games as foreign language learning tasks for digital natives, System, 54,91-102
10
Chandler, Curtis. (2013). The Use of Game Dynamics to Enhance Curriculum and Instruction: What Teachers Can Learn from the Design of Video Games, Journal of Curriculum and Instruction (JoCI), Vol. 6, No. 2.
11
Clark, D.B.; Tanner-Smith, E.E. & Killingsworth, S.S. (2015). Digital Games, Design, and Learning A Systematic Review and Meta-Analysis. Review of educational research, 0034654315582065.
12
Connolly, Thomas. (2009). Games-Based Learning Advancements for Multi-Sensory Human Computer Interfaces: Techniques and Effective Practices, Information Science Reference.
13
Freitas, Sara de; Maharg, Paul. (2010). Digital Games and Learning, London, Continuum International Publishing Group.
14
Fullan, M. (2007). The New Meaning of Educational Change (4th ed.). New York: Teachers College Press
15
Jason Fritts. (). Computer & Video Game Genres CSCI 130 –Computer Game Design. Available in: http://bestcommunionideas. com/en/jason-fritts-computer-video-game-genres/.
16
Kapp, Karl M. (2012). The Gamification of Learning and Instruction: Game-Based Methods and Strategies for Training and Education, San Francisco, Pfeiffer.
17
Kelle, S.; Klemke, R. & Specht. M. (2013). Effects of Game Design Patterns on Basic Life Support Training Content. Educational Technology & Society, 16 (1), 275–285.
18
Kirriemuir, J. & McFarlane, A. (2004). Literature review in games and learning. Retrieved from the Futurelabs Web site http://archive.futurelab.org.uk/resources/publications-reports-articles/literature-reviews /Literature-Review378.
19
Lacasa, Pilar; Ruth, Maria; Pernia, Garcia; Nunez, Patricia. (2014). Adolescents Media Experiences in the Classroom: SimCity as a Cultural Model, Journal of Education and Training Studies, Vol. 2, No. 1.
20
Larsen Katie McClarty. (2012). A Literature Review of Gaming in Education, available in: http://researchnetwork.pearson.com/wpc-ontent/uploads/Lit_Review_of_Gaming_in_Education.pdf.
21
Mark Mc Mahon. (2009). The DODDEL Model: A Flexible Document-Oriented Model for the Design of Serious Games , in Thomas Connolly (Ed s). Games-Based Learning Advancements for Multi-Sensory Human Computer Interfaces: Techniques and Effective Practices, Information Science Reference.
22
Merrill, David M. (1983). Component display theory, In Reigeluth, C.M. (Eds), Instructional Design Theories and Models, (Volume I). London, Routledge
23
Prensky, M. (2000). Digital game-based learning. New York: McGraw-Hill
24
Prensky, M. (2005). “Engage me or Enrage me” What today’s learners demand. EDUCAUSE Review, 40 (5), 60-65.
25
Shute, V.J.; Ventura, M.; Bauer, M.I. & Zapata-Rivera, D. (2009). Melding the power of serious games and embedded assessment to monitor and foster learning: Flow and grow. In U. Ritterfeld, M. Cody, & P. Vorderer (Eds.), Serious games: Mechanisms and effects (pp. 295–321). Mahwah, NJ: Routledge, Taylor and Francis.
26
Van Eck, R. (2006). Digital game-based learning: It's not just the digital natives who are restless. EDUCAUSE Review, 41 (2), 16–30.
27
Van Eck, Richard. (2010). Interdisciplinary Models and Tools for Serious Games: Emerging Concepts and Future Directions, New York, Information Science Reference. Whitton, Nicola. (2010). Learning with Digital Games A Practical Guide to Engaging Students in Higher Education, New York, Routledge.
28
ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر روش یادگیری مشارکتی جیگساو بر نیازهای اساسی روانشناختی دانشآموزان
هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر کلاس درس جیگساو بر برآورده شدن نیازهای روانشناختی دانشآموزان (نیاز به خودمختاری، شایستگی و ارتباط) است. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی بود و در اجرای آن از طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل استفاده شد. جهت دستیابی به اهداف پژوهش، ابتدا دانشآموزان دو کلاس سوم دبیرستان دخترانه (51 نفر) با استفاده از نمونههای در دسترس انتخاب شدند؛ سپس به شیوة کاملاً تصادفی، دانشآموزان یک کلاس، آموزش درس شیمی را به روش جیگساو (26 دانشآموز) و دانشآموزان کلاس دیگر (25 دانشآموز) این درس را به روش سخنرانی تجربه کردند. آزمون نیازهای روانشناختی قبل و بعد از مداخله برای گروهها اجرا گردید. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از روشها و تکنیکهای آماری توصیفی و استنباطی مختلف از جمله روشهای آماری میانگین، انحراف استاندارد، تحلیل کواریانس استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که روش جیگساو اثر مثبتی بر نیاز به خودمختاری و ارتباط و شایستگی دارد. به طور کلی یافتههای پژوهش از نظریة خودتعیینگری حمایت کردند و نشان دادند که محیطهای حامی خودمختاری از قبیل روش تدریس جیگساو اثر مثبتی بر برآورده شدن نیازهای روانشناختی اساسی دارند.
https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_2995_c2671b0c4165e284abcbba3b5b2e9fd1.pdf
1970-01-01
21
30
ارتباط
خودمختاری
روش جیگساو
شایستگی
نظریة خودتعیینگری
یادگیری مشارکتی
فیروزه
سپهریان آذر
f.sepehrianazar@urmia.ac.ir
1
دانشیار، روانشناسی، دانشگاه ارومیه
LEAD_AUTHOR
احمدی، مالک؛ امانی، جواد و معصومی، وحیده (1393). "کاربرد نظریة خودمختاری در پیشبینی عملکرد شغلی معلمان تربیت بدنی". پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی، 3(2)، 88-77.
1
اژهای، جواد، خضری آذر، هیمن، بابایی، محسن و امانی، جواد (1387). "الگوی ساختاری روابط بین حمایت از خودمختاری ادراک شده معلم، نیازهای روانشناختی اساسی، انگیزش درونی و تلاش"، پژوهش در سلامت روانشناختی، 2(4)، 47-56.
2
بهرنگی، محمدرضا و آقایاری، طیبه (1383). "تحول ناشی از تدریس مشارکتی از نوع جیگساو در وضعیت سنتی تدریس دانشآموزان پایة پنجم". فصلنامه نوآوریهای آموزشی، 3(10)، 53-35.
3
پرینچارد، آلن؛ وللارد، جان (1393). روانشناسی مدرسه - نظریه سازندهگرایی. {ترجمه، فیروزه سپهریان آذر، سعید اسدنیا، رسول مفسری، ناصر ترابزاده}. انتشارات رشد فرهنگ. ص 6.
4
پورعلی، پریناز؛ سیف نراقی، سوسن؛ نادری، عزتالله (1394). "بررسی چگونگی کاربست مؤلفههای آموزش و پرورش انسانگرایانه با تأکید بر افزایش انگیزة تحصیلی دانشآموزان در مدارس ابتدایی تهران". نشریة پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی. سال سوم، شماره 11، ص67-81
5
تنهای رشوانلو، فرهاد و حجازی، الهه (1388). "ارتباط ادراک از سبک فرزندپروری والدین با انگیزش تحصیلی و پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان دبیرستانی". دانشور رفتار، 16(39)، 14-1.
6
حجازی، الهه؛ خضری آذر، هیمن؛ امانی، جواد (1391). "ادراک دانشآموزان از حمایت معلم از خودمختاری و خودکارآمدی انگلیسی: نقش واسطهای نیازهای اساسی روانشناختی". مجله مطالعات آموزش و یادگیری، 4(1)، 50-29.
7
سانتراک، جان، دبلیو (2008). روانشناسی تربیتی. ترجمه سعیدی، شاهده، عراقچی، مهشید و دانشفر، حسین. (1387). تهران: موسسه خدمات فرهنگی رسا.
8
سپهریانآذر، فیروزه؛ امانی، جواد و محمودی، حجت (1392). "عزت نفس نوجوانان و سبکهای فرزندپروری: نقش واسطهای برآورده شدن نیازهای روانشناختی اساسی". مجله علوم رفتاری، 7(2)، 158-151.
9
فتحیآذر، اسکندر؛ ادیب، یوسف؛ گلپرور، فرشته (1394). "دیدارشناسی عوامل مؤثر و برانگیزاننده در کیفیت دورههای آموزش ضمن خدمت معلمان". نشریه پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی. سال سوم، شماره 12، ص56-47
10
قلاوندی، حسن؛ امانی ساری بگلو، جواد؛ بابایی سنگلجی، محسن (1391). "تحلیل کانونی رابطه فرهنگ مدرسه با نیازهای روانشناختی اساسی در میان دانشآموزان". اندیشههای نوین تربیتی، 8(4)، 28-9.
11
قلاوندی، حسن؛ امانی ساریبگلو، جواد؛ غلامی، محمدتقی؛ اکبری سوره، پروا (1392). "فرهنگ مدرسه و از خودبیگانگی تحصیلی: نقش واسطه نیازهای روانشناختی اساسی". فصلنامه راهبرد فرهنگ، 6(22)، 116-99.
12
کرامتی، محمدرضا (1384). یادگیری مشارکتی: یادگیری از طریق همیاری. تهران: فرانگیزش، چاپ دوم.
13
Ahmadi, M.; Namazizadeh, M. & Mokhtari, P. (2012). Perceived Motivational Climate, Basic Psychological Needs and Self Determined Motivation in Youth Male Athletes. World Applied Sciences Journal. 16 (9), 1189-1195.
14
Amani-Saribagloo, J.; Sepehrian-Azar, F. & Mahmoudi, H. (2014). The Relationship between Teacher’s Perceived Organizational Culture of School and their Basic Psychological Needs Satisfaction. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 4(2), 41-62.
15
Aronson, E. (2002). Building empathy, compassion, and achievement in the jigsaw classroom. In J. Aronson (Ed.), Improving academic achievement. Impact of psychological factors on education (pp. 209-225). San Diego, CA: Academic Press.
16
Assor, A.; Kaplan, H. & Roth, G. (2002). Choice is good, but relevance is excellent: Autonomy enhancing and suppressing teacher behaviours predicting students’ engagement in schoolwork. British Journal of Educational Psychology, 72, 261–278.
17
Baard, P.P.; Deci, E.L. & Ryan, R.M. (2004). Intrinsic need satisfaction: A motivational basis of performance and well-being in two work settings. Journal of Applied Social Psychology, 34(10), 2045–2068.
18
Badri, R.; Amani-Saribaglou, J.; Ahrari, G.; Jahadi, N. & Mahmoudi, H. (2014). School Culture, Basic Psychological Needs, Intrinsic Motivation and Academic Achievement: Testing a Casual Model. Mathematics Education Trends and Research, 2014, 1-13.
19
Berger, R. & Hänze, M. (2009). Comparison of Two Small‐group Learning Methods in 12th‐grade Physics Classes Focusing on Intrinsic Motivation and Academic Performance. International Journal of Science Education, 31(11), 1511-1527.
20
Chen, K.C. & Jang, S.J. (2010). Motivation in online learning: Testing a model of self-determination theory. Journal of Computers in Human Behavior, 26, 741-752.
21
Deci, E.L.; Ryan, R.M.; Gagne, M.; Leone, D.R.; Usunov, J. & Kornazheva, B.P. (2001). Need satisfaction, motivation, and well-being in the work organizations of a former eastern bloc country: A cross-cultural study of self-determination. Society for Personality and Social Psychology, 27, 930-942.
22
Gagné, M. & Deci, E.L. (2005). Self-determination theory and work motivation. Journal of Organizational Behavior, 26(4), 331–362.
23
Gagne, M.; Ryan, R.M. & Bargmann, K. (2003). Autonomy support and need satisfaction in the motivation and well-being of gymnasts. Journal of Applied Sport Psychology, 15, 372-390.
24
Gardner, J.N.; Jewler, A.J. & Barefoot, B.O. (2010). Your college experience: strategies for success. New York: Bedford/St. Martin’s.
25
Hanze, M. & Berger, R. (2007). Cooperative learning, motivational effects, and student characteristics: An experimental study comparing cooperative learning and direct instruction in 12th grade physics classes. Learning and Instruction, 17, 29-41.
26
Jurkowski, S. & Hanz, M. (2015). How to increase the benefits of cooperation: Effects of training in transactive communication on cooperative learning. Journal of Educational Psychology, 85 (3).
27
La Guardia, J.G.; R.M. Ryan; C.E. Couchman & E.L. Deci. (2000). Within-person variation in security of attachment: A self-determination theory perspective on attachment, need fulfillment, and well-being. Journal of Personality and Social Psychology. 79. 367-384.
28
Niemiec, C.P. & Ryan, R.M. (2009). Autonomy, competence, and relatedness in the classroom: Applying self-determination theory to educational practice. Theory and Research in Education, 7, 133-144.
29
Reeve, J. (1998). Autonomy support as an interpersonal motivating style: Is it teachable? Contemporary Educational Psychology, 3, 312-330.
30
Reeve, J.M. (2009). Understanding motivation and emotion (5ed.). New York: Wiley.
31
Roca, J.C. & Gagné, M. (2008). Understanding e-learning continuance intention in the workplace: A self-determination theory perspective. Computers in Human Behavior, 24(4), 1585–1604.
32
Ryan R. & Deci, E. (2000). Self – determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development and well-being, American Psychologiest, 55(1): 68-78.
33
Sadeghi, K.; Amani, J. & Mahmudi, H. (2013). A Structural Model of the Impact of Organizational Culture on Job Satisfaction among Secondary School Teachers. The Asia-Pacific Education Researcher, 1-14. doi: 10.1007/s40299-013-0074-0
34
Sorebo, O.; H. Halvari; V.F. Gulli & R. Kristiansen. (2009). The role of self-determination theory in explaining teachers’ motivation to continue to use e-learning technology. Computers & Education. 53. 1177–1187.
35
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی پیشبینی کنندههای شناختی- اجتماعی سازگاری با دانشگاه در دانشجویان سال اول
مطالعة حاضر با هدف بررسی پیشبینی کنندههای شناختی- اجتماعی سازگاری با دانشگاه در دانشجویان سال اول انجام شد. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی (الگویابی علّی) بود. جامعة آماری پژوهش حاضر شامل همة دانشجویان تازهوارد مقطع کارشناسی دانشگاه ارومیه در سال تحصیلی93-92 بود. با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای 330 نفر (187 دختر و 143 پسر) انتخاب شدند و به پرسشنامههای حمایتهای محیطی، انتظارات خودکارآمدی، انتظارات پیآمد، پیشرفت هدف و پرسشنامه سازگاری با دانشگاه پاسخ دادند. دادهها با روش الگویابی معادلات ساختاری تحلیل گردید. نتایج به دست آمده نشان دادند که دادههای بهدست آمده برازش مناسبی با مدل تئوریکی شناختی اجتماعی دارد و مدل مورد نظر در نمونة اخیر مدلی روا و معتبر است. بررسی ضرایب مسیر نشان داد که تمام مسیرهای علّی به طرف سازگاری با دانشگاه مثبت و معنادار هستند. در این میان از بین متغیرهای آزمون شده در مدل، متغیر منابع و حمایتهای محیطی بهتر و نیرومندتر از سایر متغیرها قادر به پیشبینی و سازگاری دانشجویان با دانشگاه است و میتوان از آن برای ارتقای سطح سلامت روان و بهزیستی دانشجویان بهره گرفت.
https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_2996_eb0c3bd21f230cf3068d59e4b298e23d.pdf
1970-01-01
31
44
سازگاری با دانشگاه
مدل شناختی اجتماعی
دانشجویان
مریم
عمیدطاهر
m.amidtaheri@gmail.com
1
کارشناسی ارشد، روانشناسی تربیتی، دانشگاه ارومیه
LEAD_AUTHOR
فرزانه
میکائیلی منیع
f.michaeli.manee@gmail.com
2
دانشیار، روانشناسی تربیتی، دانشگاه ارومیه
AUTHOR
علی
عیسیزادگان
ali_issazadeg@yahoo.com
3
استادیار، روانشناسی، دانشگاه ارومیه
AUTHOR
زکی، محمدعلی (1389). "سازگاری جوانان با دانشگاه و رابطة آن با حمایت اجتماعی. بررسی موردی دانشجویان دختر و پسر دانشگاه اصفهان". دو فصلنامه تخصصی پژوهش جوانان، فرهنگ و جامع شماره 4، 107-130.
1
سیدصالحی، محمد؛ یونسی، جلیل (1394). "تبیین نقش خودکارآمدی تحصیلی بر عملکرد و انگیزش تحصیلی مبتنی بر حمایت اجتماعی، خودپنداره تحصیلی و ویژگیهای شخصیتی: مدلسازی معادلات ساختاری". فصلنامه علمی - پژوهشی، پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، سال سوم، شماره 9، 20-7.
2
میکائیلی منیع، فرزانه (1392). "آزمون مدل شناختی - اجتماعی، رضایت از تحصیل در دانشجویان دوره کارشناسی". فصلنامه روانشناسی، شماره 2(66)، 219-201.
3
میکائیلی منیع، فرزانه؛ عاشوری، مجتبی؛ حسنی، محمد (1391). "آزمون الگوی شناختی اجتماعی رضایت شغلی معلمان مقطع متوسطه شهر ارومیه". فصلنامه نوآوریهای آموزشی: سال یازدهم، شماره 44، 31-7.
4
میکائیلی منیع، فرزانه؛ فصیحانیفر، سارا (1393). "بررسی پیشبینیکنندههای شناختی اجتماعی رضایت از زندگی در دانشجویان". مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، شماره 79(4)، 362-349.
5
Altunsoy, S.; Çimen, O.; Ekici, G.; Atik, A.D. & Gökmen, A. (2010). An assessment of the factors that influence biology teacher candidates levels of academic self-efficacy. Procedia Social and Behavioral Sciences, 2, 2377–2382.
6
Badri, M.; Mohaidat, J.; Ferrandino, V. & El Mourad, T. (2013). The social cognitive model of job satisfaction among teachers: testing and validation. International Journal of Educational Research, 57, 12-24.
7
Baker, R.W. & Siryk, B. (1984). Measuring adjustment to college. Journal of Counseling Psychology, 31, 179-189.
8
Baker, R.W. & Siryk, B. (1999). SACQ: Student Adaptation to College Questionnaire Manual. Los Angeles: Western Psychological Services.
9
Baker, S.R. (2003). A prospective longitudinal investigation of social problem-solving appraisals on adjustment to university, stress, health, and academic motivation and performance. Personality and Individual Differences, 35.
10
Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action: A social cognitive theory. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall
11
Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. New York: W.H. Freeman.
12
Blanco, A. (2011). Applying social cognitive career theory to predict interests and choice goals in statistics among Spanish psychology students. Journal of Vocational Behavior, 78, 49–58.
13
Bonitz, V.S.; Larson, L.M. & Armstrong, P.I. (2010). Interests, self-efficacy, and choice goals: An experimental manipulation. Journal of Vocational Behavior, 76, 223-233.
14
Briones, E. & Tabernero, C. (2012). Social cognitive and demographic factors related to adolescents’ intrinsic satisfaction with school. Available from: http:/www.google-scholar.com. Accessed 07 February 2013.
15
Chang, M.L. (2009). An appraisal perspective of teacher burnout: examining the emotional work of teachers. Educational Psychology Review, 21, 193-218.
16
Conard, M.A. (2006). Aptitude is not enough: how personality and behavior perfect academic performance. Journal of Research in Personality, 40 (3), 339-346.
17
Constantine, M.G.; Anderson, G.M.; Berkel, L.A.; Caldwell, L.D. & Utsey, S.O. (2005). Examining the cultural adjustment experiences of African international college students: A qualitative analysis. Journal of Counseling Psychology, 52(1), 3-13.
18
Crisp, G.; Palmer, E.; Turnbull, D.; Nettelbeck, T.; Ward, L.; LeCouteur, A.; Sarria, A.; Strelan, P. & Schneider, L. (2009). First year student expectations: Results from a university wide survey. Journal of University Teaching and Learning Practice. (in press).
19
Elias, H.N.; Noordin. & Mahyuddin, R.H. (2010). Achievement Motivation and Self- efficacy in Relation to Adjustment Among University Students. Journal of Social Sciences.V.6, N.3.
20
Gerdes, H. & Mallinckrodt, B. (1994). Emotional, social, and academic adjustment of college students: a longitudinal study of retention. Journal of Counseling & Development, 72 (3): 281-288.
21
Giunta, L. & Alessandri, G. (2013). The determinants of scholastic achievement: The contribution of personality traits, self-esteem, and academic self-efficacy. Learning and Individual Differences, 102-108.
22
Gloria, A.M.; Castellanos, J. & Orozco, V. (2005). Perceived educational barriers, cultural fit, coping responses, and psychological well-being of Latina undergraduates. Hispanic Journal of Behavioral Sciences, 27, 161-183.
23
Hibbard, D.R. & Davies K.L. (2011). Perfectionism and Psycholigical Adjustment among College Students: Does Educational Context Matter? North American Journal of Psychology, 13(2), 187-200.
24
Huang, S. & Zhang, Y. (2012). So Near and Yet So Far: The Mental Representation of Goal Progress. Journal of Personality and Social Psychology, 103(2), 225–241.
25
Irving, & Hudley, C. (2005). Cultural mistrust, academic outcome expectations, and outcome valus among african american adolescentmen. Urban education, 40 (5), 476-496.
26
Jöreskog, K.G. & Sörbom, D. (1993). LISREL 8: Structural equation modeling with the SIMPLIS command language. Hove, UK: Lawrence Erlbuam.
27
Judge, T.A. & Ilies, R. (2004). Affec and Job satisfaction: A study of their relationship at work and at home. Journal of Applied psychology, 89, 661-673.
28
Komarraju, M. & Nadler, D. (2013). Self-efficacy and academic achievement: Why do implicit beliefs, goals, and effort regulation matter? Learning and Individual Differences, 25, 67–72.
29
LaBrie, J.W.; Ehret, P.J.; Hummer, J.F. & Prenovost, K. (2012). Poor adjustment to college life mediates the relationship between drinking motives and alcohol consequences: A look at college adjustment, drinking motives, and drinking outcomes. Addictive Behaviors, 37, 379–386.
30
Lee, J. & Ciftci, A. (2014). Asian international students’ socio - cultural adaptation: Influence of multicultural personality, assertiveness, academic self-efficacy, and social support. International Journal of Intercultural Relations, 38, 98-105.
31
Lent, R.W. & Brown, S.D. (2006). Integrating and situation perspectives on work satisfaction: A social-cognitive view. Journal of Vocational Behavior, 69, 236-247.
32
Lent, R.W. & Brown, S.D. (2008). Social Cognitive Career Theory and Subjective Well-Being in the Context of Work. Journal of Career Assessment, 16(1), 6–21.
33
Lent, R.W. (2004). Toward a unifying theoretical and practical perspective on well-being and psychosocial adjustment. Journal of Counseling Psychology, 51, 482-509.
34
Lent, R.W.; Brown, S.D. & Hackett, G. (1994). Toward a unifying social cognitive theory of career and academic interest, choice, and performance. Journal of Vocational Behavior, 45, 79-122.
35
Lent, R.W.; Brown, S.D.; Brenner, B.; Chopra, S.B.; Davis, T.; Talleyrand, R., et al. (2001). The role of contextual supports and barriers in the choice of math/science educational options: A test of social cognitive hypotheses. Journal of Counseling Psychology, 48, 474-483.
36
Lent, R.W.; Miller, M.J.; Smith, P.E.; Watford, B.A.; Lim, R.H.; Hui, K., et al. (2013). Social cognitive predictors of adjustment to engineering majors across gender and race/ethnicity. Journal of Vocational Behavior, 83, 22–30.
37
Lent, R.W.; Miller, M.J.; Smith, P.E.; Watford, B.A.; Lim, R.H.; Hui,K., et al. (2015). Social cognitive model of adjustment to engineering majors: Longitudinal test across gender and race/ethnicity. Journal of Vocational Behavior, 83, 22–30
38
Lent, R.W.; Paixão, M.P.; Silva, J.T.S. & Leitão, L.M. (2010). Predicting occupational interests and choice aspirations in Portuguese high school students: A test of social cognitive career theory. Journal of Vocational Behavior, 76, 244–251.
39
Lent, R.W.; Singley, D.; Sheu, H.B.; Schmidt, J.A. & Schmidt, L.C. (2007). Relation of social-cognitive factors to academic satisfaction in engineering students. Journal of Career Assessment, 1, 87–97.
40
Lent, R.W.; Taveira, M.D.C. & Lobo, C. (2012). Two tests of the social cognitive model of well-being in
41
Love, K.M. (2008). Parental attachments and psychological distress among African American college students. Journal of College Student Development, 49, 31-40.
42
Mercer, H.S.; Nellis, M.L.; Martínez, R. & Kirk, M. (2011). Supporting the students most in need: Academic self-efficacy and perceived teacher support in relation to within-year academic growth. Journal of School Psychology, 323-328.
43
Mudhovozi, P. (2012). Social and Academic Adjustment of First-Year University Students. J Soc Sci, 33(2), 251-259.
44
Navarro, R.L.; Flores, L.Y.; Lee, H.S. & Gonzalez, R. (2014). Testing a longitudinal social cognitive model of intended persistence with engineering students across gender and race/ethnicity. Journal of Vocational Behavior, 85, 146–155.
45
Ojeda, L.; Flores, L.Y. & Navarro, R.L. (2011). Social cognitive predictors of Mexican American college students' academic and life satisfaction. Journal of Counseling Psychology, 58(1), 61-71.
46
Peterson, D.R. & G, Moran. (1999). The Relationship Imperative: Arguments for a Broad Definition of attachment: Journal of Family Psychology, 13, 496-500.
47
Portuguese college students. Journal of Vocational Behavior, 80, 362–371.
48
Reed, victor, E. (2003). Individual Differences and early School adjustment: Teacher appraisals of yong children with special need. Early child development and care, 74, 59-79.
49
Rubin, A. & Babie, E.A. (2009). Research Methods for Social Work. Thomson Brooks/ Cole. Belmont, Calif:US.PP. 1-679.
50
Ryan, R.M. & Deci, E.L. (2001). On happiness and human potentials: A review of research on hedonic and eudaimonic well-being. Annual Review of Psychology, 52, 141–166.
51
Sagone, E. & De Caroli, M.E. (2013). Locus of control and academic self-efficacy in university students: the effects of Self-concepts. Selection and peer-review under responsibility of Prof. Dr. Tülay Bozkurt, Istanbul Kultur University, Turkey, 4th World Conference on Psychology, Counselling and Guidance, 222- 228.
52
Sheu, H.B. & Lent, R.W. (2009). A social cognitive perspective on well-being in educational and work settings: Cross-cultural considerations. International Journal for Educational and Vocational Guidance, 9(1), 45-60.
53
Singley, D.; Lent, R.W. & Sheu, H. (2010). Longitudinal test of a social cognitive model of academic and life satisfaction. Journal of Career Assessment, 18, 133–146.
54
Tekta, N.; Tekta, M.; Polat, M.Z. & Topuz. A.S. (2010). Comparing the expectations of undergraduate and graduate degree Students. Procedia Social and Behavioral Sciences, 2, 1244–1248.
55
Vaez, M. & Laflamme, L. (2003). Health behaviors, Self related health, and quality of life: A dtufy among Swedish frist year university students. Journal of Americal College Health, 51, 156-162.
56
Vaez, M.; Kristenson, M. & laflame, L. (2004). Perceived quality of Life and self-rated health among first-Year university students. Social indicators Research, 68, 221-234.
57
Van Rooijen, R. (1986). Advanced Student. Adaptation to college. Higher Education, 15,197-209.
58
Wickens, L. & Greef, A.P. (2005). Sense of family coherence and the utilization of resources by first year students. The American Journal of Family Therapy, 33(5), 427-441.
59
Williams, D.M. (2010). Outcome Expectancy and Self-Efficacy: Theoretical Implications of an Unresolved Contradiction. Pers Soc Psychol Rev, 14(4), 417-425.
60
Wintre, M.G. & Bowers, C.D. (2007). Predictors of persistence to graduation: Extending a model and data on the transition to university model. Canadian Journal of Behavioural Science, 39(3), 220-234.
61
Wintre, M.G.B.; Dilouya, S.M.; Pancer, M.W.; Pratt, S.; Birnie- Lefcovitch, J.; Polivy & Gerald Adams. (2011). Academic Achievement in First-Year University: Who Maintains Their High School Average? Higher Education, 15-31.
62
Yoon, E.; Lee, R.M. & Goh, M. (2008). Acculturation, social connectedness, and subjective well-being. Cult Diver Ethnic Minority Psychol, 14, 246-255.
63
Zimmerman, B.J. & Kitsantas, A. (2005). Homework practices and academic achievements: the mediating role of self-efficacy and perceived responsibility beliefs. Contemporary Educational Psychology, 30, 397-417.
64
Zychowski, L.A. (2007). Academic and social predictors of college adjustment among firstyear students: Do high school friendships make a difference? Unpublished Ph.D. Thesis, Indiana University of Pennsylvania.
65
ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر آموزش تابآوری بر فرسودگی تحصیلی دانشآموزان دختر
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش تابآوری بر کاهش فرسودگی تحصیلی دانشآموزان، انجام گرفته است. روش مورد استفاده در این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی به صورت طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعۀ آماری پژوهش را کلیة دانشآموزان دختر سال اول دبیرستان شهر همدان سال تحصیلی 94-1393 تشکیل میدادند؛ چهل نفر از دانشآموزان دارای فرسودگی تحصیلی (با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای) انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه بیست نفرۀ آزمایش و کنترل جایگزین شدند. آموزش تابآوری در طی ده جلسة شصت دقیقهای به صورت گروهی بر روی گروه آزمایش اجرا شد. ابزار به کار برده شده در پژوهش، پرسشنامۀ فرسودگی تحصیلی بود. یافتههای پژوهش با استفاده از تحلیل کوواریانس نشان داد؛ روش آموزش تابآوری بر کاهش فرسودگی تحصیلی در دانشآموزان مؤثر است. همچنین نتایج نشان داد که آموزش تابآوری بر کاهش خستگی تحصیلی، بیعلاقگی تحصیلی و ناکارآمدی تحصیلی در دانشآموزان مؤثر است. یافتة دیگر پژوهش حاضر این بود که از بین مؤلفههای فرسودگی تحصیلی آموزش، تابآوری بیشترین تأثیر را در کاهش خردهمقیاس خستگی تحصیلی داشته است.
https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_2997_dc7a6bd3665939c0d3f9b18dc4bf1626.pdf
1970-01-01
45
56
فرسودگی تحصیلی
خستگی هیجانی
بیعلاقگی تحصیلی
ناکارآمدی تحصیلی
تابآوری
ابوالقاسم
یعقوبی
yaghobi41@yahoo.com
1
دانشیار، گروه روانشناسی، دانشگاه بوعلی سینا
LEAD_AUTHOR
مریم
بختیاری
m.bakhtyari91@gmail.com
2
کارشناسی ارشد، روانشناسی تربیتی، دانشگاه بوعلی سینا
AUTHOR
ابراهیمی قوام، صغری؛ عزیزی ابرقویی، محسن (1389). "رابطة بین خودکارآمدی و کیفیت تجارب یادگیری با فرسودگی تحصیلی دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی تهران". پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکدة روانشناسی و علوم تربیتی.
1
اسلامی، محمدعلی؛ سعدیپور، اسماعیل؛ درتاج، فریبرز (1390). "بررسی رابطة بین هوش معنوی و سلامت روانی- جسمانی با فرسودگی تحصیلی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی."، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.
2
اعتمادی، احمد؛ شهیدی، مهوش؛ طاهری، فرزانه (1390). "تعیین رابطه بین سخترویی و مسئولیتپذیری با فرسودگی تحصیلی در دانشآموزان". پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکدة روانشناسی و علوم تربیتی.
3
بهروزی، ناصر؛ شهنی ییلاق، منیجه؛ پورسید، سید مهدی (1391). "رابطة کمالگرایی، استرس ادراک شده و حمایت اجتماعی با تحلیلرفتگی آموزشی». راهبرد فرهنگ، شماره، بیستم. صص، 84-102.
4
جلیلیان، نوشین؛ فرخی، نورعلی؛ درتاج، فریبرز (1391). «بررسی تأثیر آموزش مهارتهای مدیریت زمان بر میزان فرسودگی تحصیلی دانشجویان. پایاننامه کارشناسی ارشد". دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکدة روانشناسی و علوم تربیتی.
5
ضمیرینژاد، سمیه (1390). "مقایسه اثربخشی آموزش تابآوری بهصورت گروهی و شناختدرمانی گروهی بر کاهش میزان افسردگی دانشجویان دختر خوابگاهی". پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه علامه، دانشکدة روانشناسی و علوم تربیتی.
6
نریمانی، محمد؛ عباسی، مسلم (1388). "بررسی ارتباط بین سرسختی روانشناختی و خودتابآوری با فرسودگی شغلی". فراسوی مدیریت، 2(8)، 92-75.
7
نعامی، عبدالزهرا (1388). "رابطة بین کیفیت تجارب یادگیری با فرسودگی تحصیلی دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه شهید چمران اهواز". مطالعات روانشناختی. دورة 5، شماره 3، صص، 48-25.
8
Ahola, K. & Hakanen, J. (2007). Job strain, burnout and depressive symptoms: A prospective study among dentists, Journal of Affective Disorders. 77(1), 229-243.
9
Benard, B. (1991). Fostering resiliency in kids: Protective factors in the family, school, and community.
10
Breso, E.; Salanova, M. & Schoufeli, B. (2007). In search of the third dimension of Burnout. Applied psychology, 56(3), 460-472.
11
Brouwers, A. & Tomic, W. (2000). A longitudinal study of teacher burnout and perceived self - efficacy in classroom management. Teaching and Teacher education, 16(2), 239-253.
12
Cabrera, N. & Padilla, A.M. (2004). Entering and Succeeding in the "culture of college. Journal of Behavioral Sciences, 26(2), 152-175.
13
David. A.P. (2010). Examining the relationship of personality and burnout in college students: The role of academic motivation. Educational Measurement and Evaluation Review, Vol. 1, 90-104.
14
Farber, K.J. (2003). First year medical student stress and coping in a problem-based learning medical. Curriculum education 38, 482- 491.
15
Freudenberger, H.J. (1974). Staff burn‐out. Journal of social issues, 30(1), 159-165.
16
Green glass, E.R., Burke, R.J. & Fiksenbaum, L. (2001). Workload and Burnout in nurses, Journal of Community and Applied Social Behavior and Personality, 11, 211-215.
17
Hall, D.K.; Pearson, J. & Reaching, I.N. (2003). Resilience-giving children the skills to bounce back. Voices for Children.
18
Henderson, N.; Benard, B. & Sharp-Light, N. (Eds.). (2007). Resiliency in action: Practical ideas for overcoming risks and building strengths in youth, families & communities. Resiliency in Action.
19
Kwok, O.; Hughes, J.N. & Luo, W. (2007). Role of resilient personality on lower achieving first grade students' current and future achievement, Journal of School Psychology, 45(1). 61-82.
20
Lee, R.T. & Ashforth, B.E. (1996). A meta-analytic examination of the correlates of the three dimensions of job burnout. Journal of applied Psychology, 81(2), 123.
21
Martin, A.J. & Marsh, H. (2006). Academic resilience and its psychological and educational correlations: a construct validity approach, Psychology in the Schools, 43, 267-281.
22
Maslach, C.; Schaufeli, W.B. & Leiter, M.P. (2001). Job burnout, Annual Review of psychology, 52, 397-422.
23
Masten, A.S.; Best, K.M. & Garmezy, N. (1990). Resilience and development: Contributions from the study of children who overcome adversity. Development and psychopathology, 2(04), 425-444.
24
Mazerolle. S.M. (2012). An Assessment of Burnout in Graduate Assistant Certified Athletic Trainers. Journal of Athletic Training, 47(3):320–328.
25
Modin, B.; Östberg, V.; Toivanen, S. & Sandell, K. (2011). Psychosocial working conditions, school sense of coherence and subjective health. A multilevel analysis of ninth grade pupils in the Stockholm area. Journal of Adolescence, 34, 129–139.
26
Moneta, G.B. (2011). Need for achievement, burnout, and intention to leave; Testing an occupational model in educational setting. Personality and Individual Differences, 50(2) , 274-278.
27
Neumann, Y.; Finaly-Neumann, E. & Reichel, A. (1990). Determinants and consequences of students' burnout in universities. The Journal of Higher Education, 20-31.
28
Parker, Philip D, Salmela-Aro, katarina. (2011). Development processes in school burnout: A comparison of major developmental models, Learning and Individual Differences 21, pp 224-228
29
Polk, L.V. (1997). Toward a middle-range theory of resilience. Advances in Nursing Science, 19(3), 1-13.
30
Qinyi, T. & Jiali, Y. (2012). An analysis of the reasons on learning burnout of junior high school students from the perspective of cultural capital theory: a case study of Mengzhe Town in Xishuangbanna,China. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 46: 3727 – 3731.
31
Salanova, M.; Schaufeli, W.; Martínez, I. & Bresò, E. (2010). How obstacles and facilitators predict academic performance: The mediating role of study burnout and engagement. Anxiety, Stress & Coping, 23(1), 53-70.
32
Salmela-Aro, K. & Tynkkynen, L. (2012). Gendered pathways in school burnout among adolescents. Journal of adolescence, 35(4), 929-939.
33
Salmela-Aro, K.; Kiuru, N.; Leskinen, E. & Nurmi, J. (2009). School Burnout Inventory (SBI): Reliability and validity. European Journal of Psychological Assessment, 25, 48−57.
34
Sand, G. & Miyazaki, A.D. (2000). The impact of Social support on salesperson burnout components, Psychology and Marketing, 17, 13-26.
35
Schwarzer, R. & Hallum, S. (2008). Perceived teacher self‐efficacy as a predictor of job stress and burnout: Mediation analyses. Applied Psychology, 57(s1), 152-171.
36
Tukaev, S.V.; Vasheka. T.V.; Dolgova, O.M. (2013). The Relationships Between Emotional Burnout and Motivational, Semantic and Communicative Features of Psychology Students. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 82: 553 – 556.
37
Van Wyk, L. (2004). The relationship between procrastination and Stress in the Life of the High School Teacher (Doctoral dissertation, University of Pretoria).
38
Zakari, S.; Walburg, V. & Chabrol, H. (2008). Study of burnout, depression and suicidal thoughts among French high-school students. Journal de thérapie comportementale et cognitive, 18, 113-118.
39
Zallars, K.L.; Perrewe, P.L. & Hochwarter, W. A. (2000). Burnout in health care: The role of the five factors of personality, Journal of Applied Social Psychology, 30, 1570-1598.
40
Zhang, Y.; Gan, Y. & Cham, H. (2007). Perfectionism, academic burnout and engagement among Chinese college students: A structural equation modeling analysis. Personality and Individual Differences, 43(6), 1529-1540.
41
ORIGINAL_ARTICLE
نقش حمایت اجتماعی مدارس بر سازگاری تحصیلی: اثر میانجی رضایت از مدرسه، امیدواری و خودکارآمدی دانشآموزان
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش حمایت اجتماعی بر سازگاری تحصیلی دانشآموزان با اثر میانجی رضایت از مدرسه، امید تحصیلی و خودکارآمدی انجام شده است. روش تحقیق توصیفی ـ همبستگی بود و جامعة آماری مشتمل بر همة دانشآموزان دختر دورة اول متوسطة ناحیة یک مدارس دولتی است که از جامعة حاضر حجم نمونة آماری به وسیلة جدول مورگان 380 نفر محاسبه و با نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای اندازهگیری شامل پرسشنامة حمایت اجتماعی واکس، فیلیپس، هالی، تامپسون، ویلیامز و استوارت (1986)، پرسشنامة سازگاری بیکر و سیریاک (1984)، پرسشنامة رضایتمندی گیلمن هیرینر و لاگلین (2000) و پرسشنامة خودکارآمدی شرر (1982) و پرسشنامة امیدواری اسنایدر و همکاران (1991) بودند. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری (لیزرل) استفاده و برازش مدل با شاخصهای برازش بررسی شد. اهم یافتهها نشانگر آن است که بین متغیرهای حمایت اجتماعی با امیدواری (38/0r=)، حمایت اجتماعی و خودکارآمدی (37/0r=)، حمایت اجتماعی و رضایت از مدرسه (16/0r=) و حمایت اجتماعی و سازگاری (18/0r=) همبستگی مثبت و معنادار وجود دارد. همچنین بین متغیرهای امیدواری و سازگاری (19/0r=)، خودکارآمدی و سازگاری (23/0r=) و رضایت از مدرسه با سازگاری (27/0r=) رابطة مستقیم و معنیداری دیده شد. با بررسی مدل ساختاری حاصل از لیزرل و بر اساس معنیدار بودن ضرایب تأثیر، متغیر حمایت اجتماعی اثر غیرمستقیم و مثبت برابر با سیزده درصد بر سازگاری تحصیلی با میانجیگری امیدواری دارد. اثر غیرمستقیم حمایت اجتماعی با میانجیگری خودکارآمدی بر سازگاری تحصیلی یازده درصد و با میانجیگری رضایت از مدرسه دوازده درصد است. از تحلیل همبستگی میان متغیرهای برونزا و درونزا میتوان نتیجهگیری کرد که افزایش در حمایت اجتماعی منجر به افزایش در نمرات امیدواری، خودکارآمدی و رضایت از مدرسه میشود. بهعلاوه افزایش در امیدواری، خودکارآمدی و رضایت از مدرسه همراه با افزایش در نمرات سازگاری است. در نهایت مدل معادلات ساختاری نشان میدهد که امیدواری، خودکارآمدی و رضایت از مدرسه تأثیر حمایت اجتماعی را بر سازگاری تحصیلی میانجیگری میکنند. در پایان، پیشنهادهای کاربردی در راستای نتایج حاصل شده ارائه گردیده است.
https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_2998_9879b309f5567998254ba179e06cf364.pdf
1970-01-01
57
68
حمایت اجتماعی
خودکارآمدی
رضایت از مدرسه
امیدواری
سازگاری تحصیلی
بهاره
عزیزینژاد
bahareh19@gmail.com
1
استادیار، مدیریت آموزشی، دانشگاه پیام نور
LEAD_AUTHOR
الوانی، مهدی (1371). خویشتنشناسی مدیران، انتشارات نی، چاپ اول.
1
بخشیپور رودسری، عباس؛ پیروی، حمید؛ عابدیان، احمد (1384). "بررسی رابطة میان رضایت از زندگی و حمایت اجتماعی با سلامت روان در دانشجویان"، فصلنامه اصول بهداشت روانی، سال 7، شماره 28- 27: 152- 145.
2
بندورا، آلبرت (1977). نظریههای یادگیری اجتماعی، ترجمهی فرهاد ماهر (1374)، تهران: راهگشا.
3
بیابانگرد، اسماعیل (1383). روشهای افزایش عزتنفس در کودکان و نوجوانان، تهران: انتشارات انجمن اولیاء و مربیان.
4
تمنائیفر، محمدرضا؛ لیث، حکیمه و منصورینیک، اعظم (1392). "رابطة حمایت اجتماعی ادراک شده با خودکارآمدی در دانشآموزان"، مجلة روانشناسی اجتماعی، سال 8، شماره 28.
5
حسینچاری، مسعود (1386). "مقایسة خودکارآمدی ادراک شده در تعامل اجتماعی با همسالان در بین گروهی از دانشآموزان دختر و پسر دورة راهنمایی"، مطالعات روانشناختی دانشکدة علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه الزهرا، دوره 3، شماره 4: 87- 103.
6
حسینزاده، علیاصغر؛ عزیزی، مرتضی و توکلی، حسین (1393). "حمایت اجتماعی و رضایت از زندگی در نوجوانان: نقش واسطهای خودکارآمدی و حرمت خود"، فصلنامه علمی و پژوهشی، دورة 11، شمارة 41: 103و 114.
7
ذبیحی حصاری، نرجس خاتون و غلامعلی لواسانی، مسعود (1393). "رابطة باورهای هوشی و اهداف پیشرفت با خودکارآمدی در دانشجویان دانشگاه پیام نور"، پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، سال 1، شمارة 4: 9-1.
8
رستمی، صباح و احمدنیا، شیرین (1390). "تعیین سهم مؤلفههای حمایت اجتماعی ادراک شده در پیشبینی سازگاری اجتماعی دانشآموزان دختر مقطع دبیرستان شهر جوانرود سال 1389"، فصلنامة پژوهش اجتماعی، دورة 4، شمارة 11، 129-147.
9
زاهد بابلان، عادل؛ قاسم پور، عبدالله و حسنزاده، شهناز (1390). "نقش بخشش و سرسختی روانشناختی در پیشبینی امید"، دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، سال 12، شماره 3: 19-12.
10
زکی، محمدعلی (1386). "اعتباریابی مقیاس چندبعدی رضایت از زندگی دانشآموزان"، مجلة روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایرانیان، سال 13، شمارة 1: 57 ـ 49.
11
شولتز، دوان (1990). نظریههای شخصیت، ترجمة یوسف کریمی، فرهاد جمهاری، سیامک نقشبندی، بهزاد گودرزی، هادی بهیرایی و محمدرضا نیکخواه (1384)، تهران: ارسباران.
12
سید صالحی، محمد و یونسی، جلیل (1394). "تبیین نقش خودکارآمدی تحصیلی بر عملکرد و انگیزش تحصیلی مبتنی بر حمایت اجتماعی، خودپنداره تحصیلی و ویژگیهای شخصیتی: مدلسازی معادلات"، پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، سال 3، شمارة 9: 14-1.
13
عسکری، سعید؛ کهریزی، سمیه و کهریزی، مریم (1392). "نقش خودکارآمدی و رضایت از زندگی در پیشبینی عملکرد تحصیلی دانشآموزان دختر سال سوم دورة متوسطة شهر کرمانشاه"، مجلة روانشناسی مدرسه، دورة 2، شمارة 2: 107و 123.
14
فولادوند، خدیجه؛ ولیاله، فرزاد؛ شهرآرای، مهرناز و سنگری، علیاکبر (1388). "اثر حمایت اجتماعی، استرس تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی بر سلامت روانی ـ جسمانی"، مجله علوم رفتاری، دوره 4، شمارة 2.
15
قهرمانی، نسرین و نادی، محمدعلی (1391). "رابطه بین مؤلفههای مذهبی- معنوی با سلامت روان و امید به آینده در کارکنان بیمارستانهای دولتی شیراز"، نشریة مرکز تحقیقات مراقبتهای پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تهران، دورة 25، شمارة 79:11-1.
16
میرسمعی، مرضیه، ابراهیمی قوام (1387). "بررسی رابطة بین خودکارآمدی، حمایت اجتماعی و اضطراب امتحان با سلامت روانی دانشجویان دختر و پسر دانشگاه علامه طباطبایی"، فصلنامة روانشناسی و علوم تربیتی، دورة 6، شمارة 4: 74، 91.
17
نصرآبادی، حسن علی و نوروزی، رضاعلی (1382). راهبردهای جدید آموزشی در هزارة سوم، قم: سما قلم.
18
نیکپرور، ریحانه (1383). مهارتهای زندگی، تهران: معاونت امور فرهنگی و پیشگیری سازمان بهزیستی کشور.
19
Amoon, H. (2008). The association between self-efficacy and self-related - abilities and college students. adjustment and academic performance. Research in Higher Education, 49 (1): 62-79.
20
Aunola K, Statin H, Nurmi J.E. (2000). Parenting style and adolescent achievement strategies. Journal of Adolescence, 23: 205- 222.
21
Bailey, Thomas C. and Snyder,C.R. (2007). Satisfaction with Life and Hope: A Look at Age and Marital Status. The Psychological Record, 57: 233-240.
22
Baker, R.W. & Siryk, B. (1984). Measuring adjustment to college. Journal of counseling Psychology, 31: 179-189.
23
Banikhaled, M. (2010). Academic Adjustment and its Relationship with the General Self-Efficacy of Students in the Faculty of Education at Al al-Bayt University, An-Najah University Journal of Humanities, 24(2): 413-432.
24
Benight, C. & Bandura, A. (2004). Social cognitive theory of posttraumatic recovery: the role of perceived self- efficacy. Behaviour research and Therapy, 42: 1129-1148.
25
Benight, C.C. & Bandura, A. (2004). Social cognitive theory of posttraumatic recovery: The role of perceived self-efficacy. Behavres,4(2): 1129-48.
26
Berrkman, L.F. (2004). The role of social relations in health promotion. Psychosomatic Medicine, 57:245- 254.
27
Bordin, E.S. (1986). The generalizability of psychoanalytic concept of working alliance. Psychotherapy: Theory, Research and Practice, 16: 252-260.
28
Bordwince, c, Hubner,S. (2010). The role of coping in mediating the relationship between positive affect and school satisfaction in adolescents. Child Ind Researches, 3:349- 366.
29
Byrne, B.A., Haddock, C.K. & Poston, S.C. (2002). Mid American Heart Institute: Parenting style and adolescent smoking. Journal of Adolescent Health, 6: 418-450.
30
Byrne, B.A.; Haddock, C.K. & Poston, S.C. (2002). Mid American Heart Institute. Parenting style and adolescent smoking. Journal of Adolescence Health,6(30): 418-420.
31
Chih, A.H.; Jan, C.F.; Shu, S.G. & Lue, B.H. (2010). Self-efficacy Affects Blood Sugar Control Among Adolescents With Type I Diabetes Mellitus. Journal of the Formosan Medical Association, 109(7): 503-510.
32
Cock, D. & Halvari, H. (1999). Relations among achievement motives autonomy, performance in mathematics, and satisfaction of pupils in elementary school. Psychological Reports,84:983-997.
33
Danielsen, Anne G. (2009). School-Related Social Support and Students Perceived Life Satisfaction, Bergen University College: Norway.
34
Diener, E. (2000). Subjective well-being: The science of happiness and a proposal for a national index. American Psychologist, 55: 34–43.
35
Doolittle BR, Farrell M. (2004). The association between spirituality and depression in an urban clinic. PrimCare Companion Clin Psychiatr,6(3):114.
36
Elliott, Diane Cardenas. (2016). The Impact of Self Beliefs on Post-Secondary Transitions: The Moderating Effects of Institutional Selectivity. The International Journal of Higher Education Research, 71(3): 415-431. https://www. eric.ed.gov.
37
Farmer, T.W. & Farmer, E.M.Z. (1996). Social relationships of students with exceptionalities in mainstream classrooms: Social networks and homophily. Exceptional Children, 62: 431-450.
38
Gilman, R.; Huebner, E.S. & Laughlin, J.E. (2000). A first study of the Multidimensional Students’ Life Satisfaction Scale with adolescents. Social Indicators Research, 52: 135–160.
39
Hernandez, Lucie, Oubrayrie-Roussel, Nathalie & Preteur, Yves. (2016). Educational Goals and Motives as Possible Mediators in the Relationship between Social Support and Academic Achievement. European Journal of Psychology of Education, 31(2):193-207. https://www. eric.ed.gov.
40
Hirose, E.L.; Wada, S.,& Watanabe, H. (1999). Effectsof self-efficacy on adjustment to college. Psychological Research, 41: 163-172.
41
Huebner, E.S. & Gilman, R. (2003). Toward a focus on positive psychology in school psychology. School Psychology Quarterly, 18: 99–102.
42
Huebner, E.S., Gilman, R. (2006). Students who like and dislike school. Applied Research in Quality of Life, 1:139- 150.
43
Karademas, E. & Kalantzi, A. (2004). The stress process, self-efficacy expectations, and psychological health. Personality and Individual Differences, 37: 1033- 1043
44
Keskin, Yusuf; Keskin, Sevgi C. & Kirtel, Aysegul. (2016). Examination of the Compatibility of the Questions Used by Social Studies Teachers in the Class with the Program Achievements According to the SOLO Taxonomy. Journal of Education and Training Studies, 4(4): 68-76. https://www. eric.ed.gov.
45
Keyes CL, Reitzes DC. (2007). The role of religious identity in the mental health of older working and retired adults. Aging Ment Health. 11(4):434-43.
46
Kim, D.H. & Kim, J.H. (2012). Social relations and school life satisfaction in South Korea. Social Indicators Research. Advance online publication. doi:10.1007/s11205-012-0042-8
47
Kling, K.C.; Ryff, C.D.; Love, G. & Essex, M. (2008). Exploring the influence of personality on depressive symptoms and self-esteem across a significant life transition. Journal of personality & social psychology, 58 (5): 920-932.
48
Lent, R.W.; Taveira, M.C.; Sheu, H-B. & Singley, D. (2009). Social cognitive predictors of academic adjustment and life satisfaction in Portuguese college students: A longitudinal analysis. Journal of Vocational Behavior, 74 :190–198.
49
Lundberg, C.A.; McIntire, D.D. & Creasman, C.T. (2008). Sources of social support and self- efficacy for adult students. Journal of College Counseling, 11: 58- 72.
50
Lyubomirsky, S.; King, L. & Diener, E. (2005). The benefits of frequent positive affect: Does happiness lead to success? Psychological Bulletin, 131: 803–855.
51
Maraghi, Maryam, Mortazavi-Tabatabaei, Seyed Abdolreza, Ahmady, Soleiman & Hosseini, Mohamad Ali. (2016). The relation of educational self-efficacy and motivation among Medical Education students. Journal of Advances in Medical Education,1(2):1-8.
52
Muris, P. (2002). Relationship between Self- efficacy andsymptoms of anxiety disorder and depression in a normaladolescent sample. Personality and individual defrences. 32: 337-348.
53
Pavot, W.; Diener, E.; Colvin, C.R. & Sandvic, E. (1991). Further validation of the satisfaction with life scale: Evidence for the cross – method convergence of well being measures. Journal of personality assessment ,49:71-75.
54
Sallem, H.; Beaudry, A. & Croteau, A.M. (2011). Antecedents of computer selfefficacy: a study of personality traits and gender, Computer in human behavior, 27: 1922-1936.
55
Sanchez-Marin M.; Rejano-Infante E. & Rodriguez-Troyano Y. (2001). Personality and academic productivity in the university student. Social Behaviour and Personality, 29: 299.305.
56
Sheikh Ali, Ali Yassin, Mohamud Dahie, Abdulkadir & Abdulkadir Ali, Ali. (2016). Teacher Motivation and School Performance, the Mediating Effect of Job Satisfaction: Survey from Secondary Schools in Mogadishu, International Journal of Education and Social Science, 3 (1): 24-38. https://www. eric.ed.gov.
57
Snyder C.R.; Ritschel L.A.; Ravid, L.K. & Berg, C.J. (2006). Balancing Psychological Assessments: Including Strengths and Hope in Client Reports. Journal of Clinical Psychology 62(1): 33-46.
58
Snyder, C.R. (2002). Hope Theory Rainbows in the Mind, Psychological Inquiry,13(4): 249-275.
59
Snyder, C.R.; Harris, C. & Irving, L.M. (1991). The will and the ways: development and ualidation of an individual differences measure of hope. Journal of personality and social psychology, 60: 570.
60
Snyder, C.R.; McCullough, M.E. (2000). A positive psychology field of dreams. Journal of social and clinical psychology, 19: 151-160.
61
Snyder, C.R.; Rand, K.L. & Sigmon, D.R. (2002). Hope theory: A member of the positive psychology family. In C. R. Snyder & S. Lopez (Eds.), Handbook of positive psychology (pp. 257-276). New York: Oxford University Press.
62
Soodmand Afshar, Hassan & Doosti, Mehdi (2016). Investigating the impact of job satisfaction/dissatisfaction on Iranian English teachers’ job performance. Iranian Journal of Language Teaching Research, 4(1): 97-115. https://www. eric.ed.gov.
63
Suldo, S.; M. Riley; k.N. & Shaffer, E.J. (2006). Academic correlates of children and adolescents life satisfaction. School Psychology International, 27(5):567-582.
64
Vaux, A.; Phillips, J.; Holley, L.; Thompson, B.; Williams, D. & Stewart, D. (1986). The Social Support Appraisals (SSA) scale: Studies of reliability and validity, American Journal of Community Psychology, 14(1):195-219.
65
Vecchio, G.M.; Gerbino, M.; Pastorelli, C. & Delbove, G. (2007). Multi- faceted selfefficacy belief as predictors of life satisfaction in late adolescence. Personality and individual Differences, 43(7): 1807-1818.
66
Wenz-Gross, M. & Siperstein, G.N. (1997). Importance of social support in the adjustment of children with learning problems. Exceptional Children, 63(2): 183-193.
67
Yap, M. & Devilly, G. (2004). The role of perceived social support in crime victimization. Clinical Psychology Review, 24 :1-14.
68
ORIGINAL_ARTICLE
تنظیم هیجان در کودکان با اختلال یادگیری و کودکان عادی
مطالعة حاضر به مقایسة تنظیم هیجان در کودکان با اختلال یادگیری و عادی نه تا یازده سال پرداخت. مطالعة حاضر دارای طرح توصیفی- پسرویدادی است. نمونة پژوهش شامل سی کودک با اختلال یادگیری و سی کودک عادی است که بهطور دسترس از شهر تهران انتخاب شدند. دو ابزار از جمله پرسشنامة تنظیم هیجان و سیاهة تنظیم هیجان اجرا شد. پرسشنامة تنظیم هیجان به وسیلة کودکان و سیاهة تنظیم هیجان از سوی والدین آنان تکمیل شد. تحلیل دادهها با استفاده از روش آماری تحلیل واریانس چندمتغیری حاصل از هر دو ابزار پژوهش حاضر نشان داد که در مقایسه با کودکان عادی، کودکان اختلال یادگیری بیثباتی هیجانی/منفیگرایی بیشتر و نمرههای پایینتری را در استفاده از راهبرد تنظیم هیجان ارزیابی مجدد بهطور معناداری نشان دادند. همچنین، یافتههای به دست آمده از اثرهای تعاملی و اثرهای اصلی متغیرهای جمعیتشناختی مورد بررسی قرار گرفت. بر اساس یافتههای به دست آمده، با توجه به نمرههای بالای کودکان با اختلال یادگیری در بیثباتی/منفیگرایی هیجانی، پیشنهاد میشود که مشکلات هیجانی در این گروه از کودکان از سوی متخصصان و معلمان مورد ملاحظة بیشتری قرار گیرد و برنامههایی بهمنظور بهبود مسائل این کودکان طراحی شود.
https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_2999_83724d5fb54acfd883748a54aa8d4934.pdf
1970-01-01
69
84
اختلال یادگیری
تنظیم هیجان
ارزیابی مجدد
منع بیانی
مریم
محمودی
m.psy.88.aban@gmail.com
1
دانشجوی دکتری، روانشناسی کودکان استثنایی، دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
احمد
برجعلی
doostbaran@yahoo.com
2
دانشیار، روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی
LEAD_AUTHOR
حمید
علیزاده
hamidalizadeh1@yahoo.com
3
استاد، روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
باقر
غباری بناب
ghobaryb@yahoo.com
4
استاد، روانشناسی، دانشگاه تهران
AUTHOR
حامد
اختیاری
h.ekhtiari@gmail.com
5
استادیار، علوم شناختی، پژوهشکده علوم شناختی
AUTHOR
سعید
اکبری زردخانه
akbari76ir@yahoo.com
6
استادیار، روانسنجی، دانشگاه شهید بهشتی
AUTHOR
رضایی، سعید؛ افروز، غلامعلی؛ حسنزاده، سعید؛ حجازی، الهه و خرازی، سیدکمال (1393). "طراحی برنامة آموزش شناخت اجتماعی (SCT)، و بررسی اثربخشی آن بر توانایی و مهارتهای تشخیص، درک و ابراز حالات هیجانی کودکان مبتلا به اختلال اتیسم با عملکرد بالا (HFA)". فصلنامه پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، سال اول، 4، 77-84.
1
علیزاده، حمید (1383). آلفرد آدلر گستره نظریة شخصیت و رواندرمانی. تهران: نشر دانژه.
2
Al-Yagon, M. (2015). Fathers and Mothers of Children with Learning Disabilities: Links between Emotional and Coping Resources. Learning Disability Quarterly, 38(2) 112 –128.
3
American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, Fifth Edition. Arlington, VA, American Psychiatric Association.
4
Arthur, A.R. (2003). The emotional lives of people with learning disability. British Journal of Learning Disabilities, 31, 25-31.
5
Bauminger, N. & Kimhi-Kind, I. (2008). Social information processing, security of attachment, and emotion regulation in children with learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 41(4), 315–332.
6
Berkman, E.T. & Lieberman, M.D. (2009). Using neuroscience to broaden emotion regulation: Theoretical and methodological considerations. Social and Personality Psychology Compass, 3(4), 475–493.
7
Blair, C. & Diamond, A. (2008). Biological processes in prevention and intervention: The promotion of self-regulation as a means of preventing school failure. Development and Psychopathology, 20, 899 – 911.
8
Brown, JR. & Dunn, J. (1992). Talk with your mother or your sibling? Developmental changes in early family conversations about feelings. Child Dev. 63:336-49.
9
Brunori, L. (1993). Influenze dell’ordine di genitura sullo sviluppo personale [Influences of birth order on personal development]. Eta` Evolutiva, 45, 120–126.
10
Bryan, T.; Burstein, K. & Ergul, C. (2004). The social-emotional side of learning disabilities: A science-based presentation of the state of the art. Learning Disability Quarterly, 27, 45-51.
11
Calkins, S.D. & Hill, A. (2007). Caregiver influences in emerging emotion regulation. In J. J. Gross (Ed.),Handbook of emotion regulation(pp. 229–248). New York, NY: Guilford Press.
12
Calkins, S.D.; Gill, K.L.; Johnson, M.D. & Smith, C.L. (1999). Emotional reactivity and emotional regulation strategies as predictors of social behavior with peers during toddlerhood. Social Development, 8, 311–334.
13
Cappadocia, MC,; Desrocher, M.; Pepler, D. & Schroeder, JH. (2009). Contextualizing the neurobiology of conduct disorder in an emotion dysregulation framework. Clin Psychol Rev 29:506–518
14
Carlson, C. (1993). The family-school link: Methodological issues in studies of family processes related to children’s school competence. School Psychology Quarterly, 8, 264–276.
15
Chaplin, T.M. & Aldao, A. (2013). Gender differences in emotion expression in children: A meta-analytic review. Psychological Bulletin, 139, 735-765. doi: 10.1037/a0030737
16
Cole, P.M.; Michel, M.K. & Teti, L.O.D. (1994). The development of emotion regulation and dysregulation: A clinical perspective. Monographs of the Society for Research in Child Development, 59,73–100, 250–283.
17
Cole, P.M.; T.A. Dennis, K.E.; Smith-Simon, & L.H. Cohen. (2009). Preschoolers’ emotion regulation strategy understanding: Relations with emotion socialization and child self-regulation. Social Development. 18 (2), 324-352.
18
Dennis, T.A. & Hajcak, G. (2009). The late positive potential: a neurophysiological marker for emotion regulation in children. J. Child Psychol. Psychiatry, 50(11), 1373–1383.
19
Drabant, E.; McRae, K.; Manuck, S.; Hariri, A. & Gross, J. (2009). Individual differences in typical reappraisal use predict amygdala and prefrontal responses. Biological Psychiatry, 65(5), 367–373.
20
Dunn, J.F. & McGuire, S. (1992). Sibling and peer relationships in childhood. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 33, 67-105.
21
Eisenberg, N.; Spinrad, TL. & Eggum, ND. (2010). Emotion-related self-regulation and its relation to children’s maladjustment. Annu Rev Clin Psychol 6:495
22
Eisenberg, N.; Fabes, R.A.; Shepard, S.A.; Murphy, B.C.; Guthrie, I.K. & Jones, S., et al. (1997). Contemporaneous and longitudinal prediction of children’s social functioning from regulation and emotionality. Child Development, 68, 642-664.
23
Elias, M. (2004). The connection between social-emotional learning and learning disabilities: Implications for intervention. Learning Disability Quarterly, 27, 1, 53-63.
24
Firth, N.; Greaves, D. & Frydenberg, E. (2010). Coping Styles and Strategies: A Comparison of Adolescent Students With and Without Learning Disabilities, Journal of Learning Disabilities, 43(1) 77 –85.
25
Floyd FJ.; Purcell, SE.; Richardson, SS. & Kupersmidt, JB. (2009). Sibling relationship quality and social functioning of children and adolescents with intellectual disability. American Journal on Intellectual and Developmental Disabilities.; 114(2): 110–127.
26
Greenham, S. (1999). Learning disabilities and psychosocial adjustment: A critical review. Child Neuropsychology, 5, 171–196.
27
Gresham, F.M. & McMillan, D.L. (1997). Social competence and affective characteristics of students with mild disabilities. Review of Educational Research, 57,377-415.
28
Gross, J.J. (1998). Antecedent- and response-focused emotion regulation: Divergent consequences for experience, expression, and physiology. Journal of Personality and Social Psychology, 74, 224 –237.
29
Gross, J.J. (2001). Emotion regulation in adulthood: Timing is everything. Current Directions in Psychological Science, 10, 214 –219.
30
Gross, J.J. & Thompson, R.A. (2007). Emotion regulation: Conceptual foundations. In J.J. Gross (Ed.), Handbook of emotion regulation(pp. 3–24). New York, NY: Guilford Press.
31
Gross, J.J. & John, O.P. (2003). Individual differences in two emotion regulation processes: Implications for affect, relationships, and well-being. Journal of Personality and Social Psychology, 85, 348–362.
32
Gullone, E. & Taffe, J. (2012). The Emotion Regulation Questionnaire for Children and Adolescents (ERQ–CA): A Psychometric Evaluation. Psychological Assessment, 24, 2, 409 – 417.
33
Gullone, E.; Hughes, E.K.; King, N.J. & Tonge, B. (2010). The normative development of emotion regulation strategy use in children and adolescents: a 2-year follow-up study. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 51: 567–574.
34
Hanish, L.D.; Eisenberg, N.; Fabes, R.A.; Spinrad, T.L.; Ryan, P. & Schmidt, S. (2004). The expression and regulation of negative emotions: Risk factors for young children’s peer victimization. Development and Psycho-pathology, 16, 335–353
35
Hellendoorn, J. & Ruijssenaars, W. (2000). Personal experiences and adjustment of Dutch adults with dyslexia. Remedial and Special Education, 21, 227–239.
36
Kalisch, R. (2009). The functional neuroanatomy of reappraisal: Time matters. Neurosci Biobehav Rev 33: 1215–1226.
37
Kim SH. & Hamann S. (2012). The effect of cognitiv e reappra isal on physiological reactivity and emotional memory. Int J P sychophysiol, 83: 348 –35 6.
38
Kim-Spoon, J.; Cicchetti, D. & Rogosch, F.A. (2013). A longitudinal study of emotion regulation, emotion lability – negativity, and internalizing symptomatology in maltreated and nonmaltreated children. Child Development, 84, 512 – 527.
39
Lazarus, R.S. & Alfert, E. (1964). Short-circuiting of threat by experimentally altering cognitive appraisal. Journal of Abnormal and Social Psychology, 69, 195–205.
40
Lipsett, A.B. (2011). Supporting emotional regulation in elementary school: Brain-based strategies and classroom interventions to promote self-regulation. Quebec, CA: LEARN.
41
Maag, JW. & Reid, R. (2006). Depression among students with learning disabilities: Assessing the risk. Journal of Learning Disabilities, 39(1), 3-10.
42
MacDermott, S.T.; Betts, J.; Gullone, E. & Allen, J.S. (2009). Emotion regulation in childhood and adoles-cence: A revised version of the Emotion Regulation Questionnaire (ERQ-CA). Manuscript submitted for publication.
43
Margalit, M. & Al-Yagon, M. (2002). The loneliness experience of children with learning disabilities. In B. Y. L. Wong & M. L. Donahue (Eds.), The social dimensions of LD (pp. 53–76). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.
44
McRae K.; Jacobs, SE.; Ray, RD.; John, O.P. & Gross, JJ. (2012). Individual differences in reappraisal ability: Link s to reappraisal frequency, well-being, and cognitive control. J Res Pers, 46: 2–7.
45
McRae, K.; Hughes, B.; Chopra, S.; Gabrieli, J.D.; Gross, J.J. & Ochsner, K.N. (2010). The neural bases of distraction and reappraisal. Journal of Cognitive Neuroscience, 22(2), 248–261. doi: 10.1162/ jocn.2009. 21243.
46
Menesini, E.; Camodeca, M. & Nocentini, A. (2010). Bullying among siblings: The role of personality and relational variables. British Journal of Developmental Psychology, 28, 921–939.
47
Meyers, L.S.; Gamst, G. & Guarino, A.J. (2006). Applied multivariate research: Design and interpretation. Thousand Oaks: Sage Publications.
48
Molina, P.; Nives Sala, M.; Zappulla, C.; Bonfigliuoli, C.; Cavioni, V.; Assunta Zanetti, M.; Baiocco, R.; Laghi, R.; Pallini, S.; De Stasio, S.; Raccanello, D. & Cicchetti, D. (2014). The Emotion Regulation Checklist – Italian translation. Validation of parent and teacher versions, European Journal of Developmental Psychology, 11:5, 624-634.
49
Nevo, E. & Breznitz, Z. (2011). Assessment of working memory components at 6 years of age as predictors of reading achievements a year later. Journal of Experimental Child Psychology, 109, 73-90.
50
Nilsen, TS.; Eisemann, M.; Kvernmo, S. (2013). Predictors and moderators of outcome in child and adolescent anxiety and depression: a systematic review of psychological treatment studies. Eur Child Adolesc Psychiatry. 22:69–87.
51
Olivia, A.H. & LaGreca, A.M. (1988). Children with LD: Social goals and strategies. Journal of Learning Disabilities, 21, 301–306.
52
Pons, F.; Rosnay, M., Bender, P.K.; Doudin, P. A.; Harris, P.L. & Gimenez-Dasi, M. (2014). The Impact of Abuse and Learning Diffi culties on Emotion Understanding in Late Childhood and Early Adolescence. The Journal Of Genetic Psychology, 175(4), 301–317.
53
Reiter, A.; Tucha, O. & Lange, K.W. (2005). Executive functions in children with dyslexia. DYSLEXIA, 11: 116–131.
54
Schmeichel, B.J.; Vohs, K.D. & Baumeister, R.F. (2003). Intellectual performance and ego depletion: Role of the self in logical reasoning and other information processing. Journal of Personality and Social Psychology, 85, 33-46.
55
Shields, A. & Cicchetti, D. (1997). Emotion regulation among school-age children: The development and validation of a new criterion Q-sort scale. Developmental Psychology, 33, 906 – 916.
56
Shields, A. & Cicchetti, D. (1998). Reactive aggression among maltreated children: The contributions of attention and emotion dysregulation. Journal of Clinical Child Psychology, 27, 381 – 395.
57
Singer, E. (2005). The strategies adopted by Dutch children with dyslexia to maintain their self-esteem when teased at school. Journal of Learning Disabilities, 38(5), 411-423.
58
Sroufe, L.A. (1996). Emotional development: the organization of emotional life in the early years. Cambridge: Cambridge University Press.
59
Sulloway, F.J. (1996). Born to be rebel: Birth order, family dynamics and creative lives. New York: Pantheon Books.
60
Thompson, R.A. (1994). Emotion regulation: a theme in search of definition. In N. Fox (Ed.), The development of emotion regulation: biological and behavioral consideration. Monographs of the society for Research in Child Development, 59 (2-3)240, (25/52).
61
Tomeny, TS.; Barry, TD. & Bader, SH. (2013). Birth order rank as a moderator of the relation between behavior problems among children with an autism spectrum disorder and their siblings. Autism;18:1–7.
62
ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر آموزش شناختی ارتقای امید بر خوشبینی و انگیزش پیشرفت دانشجویان دانشگاه پیام نور
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش شناختی ارتقای امید بر خوشبینی و انگیزش پیشرفت دانشجویان دانشگاهپیامنور بود که در سال تحصیلی94-93 در شهرستان بوکان مشغول به تحصیل بودند. بدین منظور از طریق نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای و از طریق اجرای پرسشنامههای خوشبینی شییر و کارور و انگیزه پیشرفت هرمانز، تعداد چهل نفر برای هر متغیر بر اساس پایینترین نمره انتخاب و به طریق واگذاری تصادفی در دو گروه بیست نفری آزمایش و کنترل گمارده شدند. سپس دو گروه درمانی (دانشجویان دارای انگیزش پیشرفت پایین و گروهی که نمرۀ مقیاس خوشبینی آنها پایین بود) در هشت جلسۀ شصت دقیقهای که به وسیلة دو درمانگر آموزش دیده اجرا شد، تحت آموزش شناختی ارتقای امید قرار گرفتند، در حالی که گروه گواه در معرض هیچ مداخلهای قرار نگرفتند؛ پس از آن از همۀ آزمودنیهای گروه آزمایش و کنترل پسآزمون به عمل آمد. دادههای به دست آمده با استفاده از آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار) و آمار استنباطی (آزمون کوواریانس) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس و در سطح 05/0> pبرای گروههای وابسته به منظور تعیین اثر بخشی آموزش شناختی ارتقای امید نشان داد که این کاربندی توانسته است بهعنوان مداخلهای مؤثر موجب افزایش خوشبینی و انگیزش پیشرفت دانشجویان گردد.
https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_3000_c010d5d5b20799ceda07c2c12908d9c7.pdf
1970-01-01
85
93
آموزش شناختی امید
انگیزش پیشرفت
خوشبینی
حسین
زارع
h.zare@pnu.ac.ir
1
استاد، روانشناسی تربیتی، دانشگاه پیامنور
LEAD_AUTHOR
باران اولادی، صادق؛ اعتمادی، احمد؛ کرمی، ابوالفضل (1391). "اثربخشی امید درمانی بر انگیزش پیشرفت دانشآموزان پسر پایۀ دوم کار و دانش شهرستان بهارستان". دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی. 13 (48) :3-9.
1
بیابانگرد، اسماعیل (1384). "رابطة میان عزتنفس، انگیزة پیشرفت و پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان سال سوم دبیرستانهای تهران". مطالعات روانشناختی، دورة 1، شمارة 4و 5، 144-131.
2
رضایی، جمال (1385). "بررسی رابطة بین حافظه فعال، انگیزش پیشرفت و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان سال سوم متوسطه شهرستان سر پل ذهاب". پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران.
3
زارع، حسین؛ رستگار، احمد (1391). "رابطة باورهای معرفت-شناختی و فرایندهای شناختی: بررسی نقش واسطهای اهداف پیشرفت". مجلة روانشناسی، 64، سال شانزدهم، شمارة 4.
4
زارع، حسین؛ محبوبی، طاهر؛ سلیمی، حسین (1394). "تأثیر آموزش شناختی ارتقای امید بر کاهش اهمالکاری و خودناتوانسازی تحصیلی دانشجویان دانشگاه پیامنور بوکان". نشریة علمی- پژوهشی آموزش و ارزشیابی، 1394، سال هشتم، شمارة 32.
5
عابدینی، یاسمین؛ مختاری، محمدمهدی (1394). "مدل عِلّی روابط انگیزش پیشرفت و عملکرد تحصیلی: نقش واسطهای و فراشناختی کمکطلبی تحصیلی در یادگیری از طریق تلفن همراه"، نشریه پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، دوره 3، شماره 11، زمستان 1394، صفحه 7-16.
6
کیافر، مریمسادات؛ کارشکی، حسین؛ هاشمی، فرح (1393). "نقش باورهای امید و خوشبینی در پیشبینی انگیزش تحصیلی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه فردوسی و علوم پزشکی مشهد". مجلة ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 14 (6): 517-526.
7
گودرزی، محمدعلی (1381). "بررسی روایی و پایایی مقیاس نومیدی بک بین گروهی از دانشجویان دانشگاه شیراز. مجلۀ علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، دورۀ 17، شماره 1. ص 40-32.
8
نیکدل، فریبرز؛ کدیور، پروین؛ فرزاد، ولیالله؛ عزیززاده، مهدی؛ کاووسیان، جواد (1391). "رابطة خودپنداره تحصیلی، هیجانهای تحصیلی مثبت و منفی با یادگیری خودگردان". فصلنامة روانشناسی کاربردی، 6 (1)، 119-103.
9
Aspinwall, L.G. & Leaf, S.L. (2002). In search of the unique aspects of hope: Pinning our hopes on positive emotions, future-oriented thinking, hard times, and other people. Psychological Inquiry, 13, 276–288.
10
Berendes, D.; Keefe, F.J.; Somers, T.J.; Kothadia, S.M.; Porter, L.S. & Cheavens, J.S. (2010). Hope in the context of lung cancer: Relationships of hope to symptoms and psychological distress. Journal of Pain and Symptom Management: Vol 40:pp.174–182.
11
Bryant, F.B. & Cvengros, J.A. (2004). Distinguishing hope and optimism two sides of a coin, or two separate coins? Journal of Social and Clinical Psychology, 23, 273-302.
12
Burić, Sorić. (2012). The role of test hope and hopelessness in self - regulated learning: Relations between volitional strategies, cognitive appraisals and academic achievement, Learning and Individual Differences 22, 523–529.
13
Carver, C.S.; Scheier, M.F. & Segerstrom, S.C. (2010). Optimism. Clinical Psychology Review, 1-11.
14
Cavojováa, Mikuškováa. (2015). Does intelligence predict academic achievement? Two case studies, Procedia - Social and Behavioral Sciences 174, 3462 – 3469.
15
Ciarrochi, J.; Heaven, P.C.L. & Davies, F. (2007). The impact of hope, self-esteem, and attributional style on adolescents’ school grades and emotional well-being: A longitudinal study. Journal of Research in Personality: Vol 41: pp.1161–1178.
16
Clark, M.H. & Schroth, C.A. (2010). Examining relationships between academic motivation and personality among college students. Individual Differences, 20:19-24.
17
Curry, L.A. & Snyder, C.R. (2000). Hope takes the field: Mind matters in athletic performances. In C.R.
18
Curry, L.A.; Snyder, C.R.; Cook, D.L.; Ruby, B.C. & Rehm, M. (1997). Role of hope in academic and sport achievement. Journal of Personality and Social Psychology, 73, 1257–1267.
19
Farber, B.L. (2005). Positive Expectancy, Locus of Control, and Coping in Homeless and Non-Homeless Children. Unpublished master’s thesis. Case Western Reserve University, Cleveland, Ohio.
20
Feldman, Kubota. (2014). Hope, self-efficacy, optimism, and academic achievement: Distinguishing constructs and levels of specificity in predicting college grade-point average, Learning and Individual (2015) 210–216.
21
Hakki, Ertena. (2014). Interaction between academic motivation and student teachers’ academic achievement, Procedia-Social and Behavioral Sciences 152 (2014) 173–178.
22
Hongfei, Du. & Ronnel, B.K. (2013). Placing hope in self and others: Exploring the relationships among self-construals, locus of hope, and adjustment. Personality and Individual Differences:vol 54 :pp.332–337.
23
Kevin, L.R. (2009). Hope and Optimism Latent Structures and Influences on Grade Expectancy and Academic Performance. Journal of Personality. Vol.77, Issue 1, PP. 231-260.
24
Kevin, L.R.; Allison, D.M. & Amanda, M.S. (2011). Hope, but not optimism, predicts academic performance of law students beyond previous academic achievement. Journal of Research in Personality: vol 45: pp. 683–686.
25
Krok. (2015). The mediating role of optimism in the relations between sense of coherence, subjective and psychological well-being among late adolescents, Personality and Individual Differences 85 (2015) 134–139.
26
Laurie, E.S. & Bruce, W.S. (2013). The influence of between and within-person hope among emergency responders on daily affect in a stress and coping model. Journal of Research in Personality: vol 47:.738–747.
27
Ling, Huebner, Liu, Li Liu, Zhang, Xiao. (2015). The origins of hope in adolescence: A test of a social–cognitive model, Personality and Individual Differences 87 (2015) 307–311.
28
Lopez, S.J. & Kerr, B.A. (2006). An open source approach to creating positive psychological practice: a comment on Wong's strengths centered therapy. Psychotherapy: theory, Research, practice, training, 43, 2, 147- 150.
29
Peterson. J.S.; Gerhardt, W.M. & Rode, C.J. (2006). Hope, learning goals and task performance. Personality and individual difference, 40, 6, 1099- 1109.
30
Rand, Martin and Shea. (2011). Hope, but not optimism, predicts academic performance of law students beyond previous academic achievement, Journal of Research in Personality 45 (2011) 683–686.
31
Scheier, M.F. & Carver, C.S. (1985). Optimism, coping, and health: Assessment and implication of generalized outcome expectancies. Health Psychology,4,219-247.
32
Shirli, W. (2012). Subjective well-being, hope, and needs of individuals with serious mental illness. Psychiatry Research: vol 196:pp. 214–219.
33
Snyder, C.R. (1994). The Psychology of Hope: YOU CAN GET THEREFROM HERE. FREE PRESS. USA.
34
Snyder, C.R. (2000). The past and future of hope. Journal of Social and Clinical Psychology: vol 19: pp. 11– 28.
35
Snyder, C.R. (2003). Target article: Hope theory: Rainbows in the mind. Psychological Inquiry, 13, 249–275.
36
Snyder, C.R.; Cheavens, J. & Sympson, S.C. (1997) Hope: An individual motive for social commerce. Group Dynamics. Theory, Research, and Practice: vol 1:pp. 107– 118.
37
Snyder, C.R.; Hoza, B.; Pelham, W.E.; Rapoff, M.; Ware, L. & Danovsky, M. et al. (1997) The development and validation of the children’s hope scale. Journal of Pediatric Psychology: vol 22:pp. 399– 421.
38
Snyder, C.R.; Lapointe, A.B.; Crowson, J.J.; Jr. & Early, S. (2007). Preferences of high- and low-hope people for self-referential input. Cognition and Emotion: vol 12: pp 807–823.
39
Snyder, C.R.; Shorey, H.S.; Cheavens, J.; Pulvers, K.M.; Adams, V.H. & Wiklund, C. (2002). Hope and academic success in college. Journal of Educational Psychology, 94, 820–826.
40
Stadler, Aust, Becker, Niepel, Greiff. (2016). Choosing between what you want now and what you want most: Self-control explains academic achievement beyond cognitive ability, Personality and Individual Differences 94 (2016) 168–172.
41