TY - JOUR ID - 1758 TI - بررسی اثربخشی آموزش مؤلفه‌های یادگیری خودگردان مبتنی بر الگوی پینتریچ بر ارزش‌گذاری درونی و میزان نمرة درس ریاضی JO - فصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی JA - ETL LA - fa SN - 2345-6523 AU - سعیدی‌پور, بهمن AU - میرمعینی, فاطمه‌سادات AD - استادیار مدیریت آموزشی، دانشگاه پیام‌نور AD - کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه پیام‌نور، مشاور در آموزش و پرورش کرمانشاه Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 2 IS - 7 SP - 53 EP - 64 KW - یادگیری خودتنظیمی KW - الگوی پینتریچ KW - ارزش‌گذاری درونی KW - ریاضی KW - دانش‌آموزان تیزهوش DO - N2 - پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مؤلفه‌های یادگیری خودگردان مبتنی بر الگوی پینتریچ بر ارزش‌گذاری درونی و میزان نمرة درس ریاضی دانش‌آموزان تیزهوش شهر کرمانشاه انجام شده است. پژوهش از نوع نیمه تجربی با استفاده از طرح چهار گروهی سالمون است. جامعة آماری 600 نفراست. حجم نمونه 60 نفر به‌طور تصادفی انتخاب شده که در هر گروه 15 نفر به‌صورت تصادفی قرار می‌گیرد. ابزار اندازه‌گیری پرسش‌نامه راهبردهای انگیزشی برای یادگیری (MSLQ) است که روایی و پایایی آن قبلاً مورد تأیید قرار گرفته است. همچنین به‌منظور سنجش نمرة درس ریاضی از دو آزمون معلم ساخته که روایی آن توسط دبیران این دروس و سرگروه‌های آموزشی و استاد راهنما تأیید گردیده، استفاده شد. آموزش مؤلفه‌های یادگیری خودگردان مبتنی بر الگوی پینتریچ به میزان 17/9 درصد بر ارزش‌گذاری درونی دانش‌آموزان تیزهوش تاثیر دارد ولی بر میزان نمرة درس ریاضی تأثیری نداشته است. با این وجود در مقایسة میانگین گروه‌ها در طرح سالمون، مشخص شد که نمرات پیش‌آزمون درس ریاضی بر پس‌آزمون اثر نداشته و میانگین آزمون نهایی گروه تجربی بیشتر از میانگین آزمون مقدماتی گروه شاهد است. نتایج فوق بر ضرورت توجه به آموزش مؤلفه‌های یادگیری خودتنظیمی و تقویت ارزش‌گذاری درونی دانش‌آموزان تیزهوش تاکید دارد. UR - https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_1758.html L1 - https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_1758_c68653e2b210ea74bcf33be742c35489.pdf ER -