TY - JOUR ID - 4083 TI - بررسی ارتباط بین یادگیری خودراهبر و میزان سواد فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشجویان گروه علوم مهندسی دوره‌های یادگیری الکترونیکی مورد مطالعه: موسسه آموزش عالی مهرالبرز JO - فصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی JA - ETL LA - fa SN - 2345-6523 AU - ابیلی, خدایار AU - نارنجی ثانی, فاطمه AU - مصطفوی, زینب‌السادات AD - استاد، گروه مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی، دانشگاه تهران AD - استادیار، گروه مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی، دانشگاه تهران AD - کارشناسی ارشد، برنامه‌ریزی آموزشی، دانشگاه تهران Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 5 IS - 1 SP - 35 EP - 50 KW - یادگیری خودراهبر KW - سواد فناوری اطلاعات و ارتباطات KW - یادگیری الکترونیکی KW - دانشجویان KW - آموزش عالی DO - N2 - پژوهش حاضر با هدف تبیین یادگیری خودراهبر براساس میزان سواد فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشجویان گروه علوم مهندسی دوره‌های یادگیری الکترونیکی موسسۀ آموزش عالی مهرالبرز انجام ‌شده است. جامعه آماری تحقیق شامل همۀ دانشجویان، 148 نفر و حجم نمونه 108 نفر است که گزینش آنها از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده استفاده شد. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسش‌نامه یادگیری خودراهبر و سواد فناوری اطلاعات و ارتباطات است که روایی آن به وسیلۀ استادان و ضریب پایایی آن به‌وسیلۀ آلفای کرانباخ به میزان 84.38 تأیید شده است. برای تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی و آمار استنباطی T تک نمونه، ضریب همبستگی پیرسون و ضریب رگرسیون گام‌به‌گام استفاده‌شده است. نتایج مربوط به بررسی سؤالات پژوهش نشان داد که: 1. بین تمامی مؤلفه‌ها‌ی یادگیری خودراهبر و سواد فناوری اطلاعات و ارتباطات همبستگی مثبت و معناداری در سطح 05/0 وجود دارد 2. میان وضعیت یادگیری خودراهبر با ویژگی‌هایی نظیر جنسیت، سن، معدل و اشتغال دانشجویان تفاوت معناداری وجود ندارد 3. نتایج رگرسیون گام‌به‌گام بیان‌گر این است که از بین مؤلفه‌های سواد فناوری اطلاعات و ارتباطات، مؤلفه ترکیب کردن، بیش‌ترین توان پیش‌بینی عوامل مؤلفۀ خودراهبری را دارد.  UR - https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_4083.html L1 - https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_4083_66a138bcc1003f622587e8c4139d4613.pdf ER -