TY - JOUR ID - 4253 TI - شناسایی، تدوین و اعتباریابی شاخص‌های آموزش و یادگیری در رتبه‌بندی دانشگاه‌ها JO - فصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی JA - ETL LA - fa SN - 2345-6523 AU - حیدری, شعبان AU - ایزدی, صمد AU - صالحی عمران, ابراهیم AD - دانشجوی دکترا، علوم تربیتی، مربی، دانشگاه مازندران AD - دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه مازندران AD - استاد، گروه علوم تربیتی، دانشگاه مازندران Y1 - 1970 PY - 1970 VL - 5 IS - 2 SP - 47 EP - 56 KW - رتبه‌بندی دانشگاه‌ها KW - اعتبارسنجی KW - آموزش KW - یادگیری DO - N2 - این پژوهش با هدف شناسایی، تدوین و اعتباریابی شاخص‌های آموزش و یادگیری رتبه‌بندی دانشگاه‌ها با توجه به نظرات خبرگان آموزش عالی، اساتید دانشگاه‌ها و دانشجویان انجام شده است. داده‌ها طی دو مرحله کیفی و کمی جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل شد. در مرحله کیفی با 20 نفر از خبرگان حوزه آموزش عالی به صورت فردی و در غالب گروه‌های کانونی مصاحبه شد. طی مرحله تجزیه و تحلیل داده‌های کیفی با استفاده از روش کدگذاری باز، محوری و گزینشی، 21 شاخص از عامل آموزش و یادگیری در رتبه‌بندی دانشگاه‌ها شناسایی شد. در بخش کمی با مشارکت 360 نفر از دانشجویان و اساتید دانشگاه‌ها، پرسش‌نامه‌ای که بر اساس مقیاس لیکرت از شاخص‌ها تنظیم شده بود، به اجرا گذاشته شد. از تحلیل عاملی تاییدی، برای سنجش روایی شاخص‌ها و از همگونی درونی، آلفای کرانباخ و شاخص اعتبار مرکب با هدف اعتباریابی استفاده شد. نتایج پژوهش حاصل از تحلیل عاملی تاییدی نشان داد که 19 شاخص از شاخص‌های به دست آمده در حوزه آموزش و یادگیری از روایی قابل قبولی برخوردار بودند، همچنین ضریب آلفای کرانباخ 78/0 و اعتبار مرکب 89/0 از مطلوب بودن اعتبار شاخص‌های به دست آمده، حکایت داشت.   UR - https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_4253.html L1 - https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_4253_07339e87a6ebd528d426cab39dd3c851.pdf ER -