TY - JOUR ID - 4951 TI - بررسی رابطه ساده و چندگانه اهداف پیشرفت و حمایت اجتماعی با تعهد به مدرسه JO - فصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی JA - ETL LA - fa SN - 2345-6523 AU - سواری, کریم AU - اورکی, محمد AU - گنجی, رقیه AD - دانشیار و عضو هیات علمی گروه روان شناسی تربیتی دانشگاه پیام نور AD - رئیس دانشگاه پیام نور تهران جنوب AD - کارشناس ارشد مشاوره خانواده Y1 - 1970 PY - 1970 VL - 6 IS - 1 SP - 63 EP - 74 KW - اهداف پیشرفت KW - حمایت اجتماعی KW - تعهد به مدرسه DO - N2 - در تحقیق حاضر، رابطه ساده و چندگانه اهداف پیشرفت و حمایت اجتماعی با تعهد به مدرسه بررسی شده است. پژوهش حاضر توصیفی – همبستگی است. دانش‌آموزان دختر (6719 نفر) ناحیه یک اهواز، جامعه آماری تحقیق حاضر را تشکیل دادند که از بین کل جمعیت 6719 نفر، 363 نفر به شیوه تصادفی چند مرحله‌ای انتخاب شدند. به منظور جمع‌آوری داده‌های تحقیق از پرسش نامه اهداف پیشرفت سواری (1392)، حمایت اجتماعی واکس و همکاران (1986) و تعهد به مدرسه سواری (1394) استفاده شد. تحلیل داده‌ها از طریق نرم‌افزار آماری Spss و با کمک آمار توصیفی و استنباطی انجام شد. نتایج تحقیق نشان داد که بین هدف تبحری، عملکردی و حمایت اجتماعی با تعهد به مدرسه رابطه مثبت معناداری وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که از بین متغیرهای پیش‌بین، فقط هدف تبحری و حمایت اجتماعی توانستند متغیر تعهد به مدرسه را پیش‌بینی و تبیین کنند و هدف عملکردی در تبیین آن نقشی ندارد. تحقیق حاضر پیشنهاد می‌دهد که برای پیش‌بینی تعهد به مدرسه می‌توان به متغیرهای اهداف پیشرفت و حمایت اجتماعی دانش‌آموزان توجه کرد. UR - https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_4951.html L1 - https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_4951_91f4cb664604d6fb1a9865a448510a82.pdf ER -