TY - JOUR ID - 5404 TI - اثربخشی مداخله مثبت اندیشی بر سرزندگی تحصیلی دانشجویان پیام نور JO - فصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی JA - ETL LA - fa SN - 2345-6523 AU - علمی منش, نیلا AU - فاضلی پور, مریم AD - استادیار، روان‌شناسی، دانشگاه پیام نور AD - کارشناسی ارشد، روان‌شناسی تربیتی، دانشگاه پیام نور Y1 - 1970 PY - 1970 VL - 6 IS - 3 SP - 29 EP - 36 KW - مثبت اندیشی KW - سرزندگی تحصیلی KW - دانشجویان DO - 10.30473/etl.2019.5404 N2 - پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر بخشی مداخله مثبت‌اندیشی بر سرزندگی تحصیلی دانشجویان دانشگاه پیام نور انجام شد. جامعه آماری کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه پیام نور نطنز درسال تحصیلی 1395-1394 بودند. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل بود. از میان دانشجویان 30 نفر که کمترین نمره را در آزمون سرزندگی تحصیلی کسب کرده و تمایل به همکاری داشتند، انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه مساوی آزمایش و کنترل تقسیم شدند. آموزش مثبت‌اندیشی طی هشت جلسه 60 دقیقه‌ای و به صورت گروهی برای گروه آزمایش برگزار شد. ابزار پژوهش پرسش‌نامه سرزندگی تحصیلی چاری و دهقانی زاده (1391) بود که در مورد هر دو گروه به صورت پیش‌آزمون و پس‌آزمون اجرا شد. داده‌ها با استفاده از آزمون کوواریانس چند متغیره تحلیل شدند. نتایج نشان داد که مداخله مثبت‌اندیشی بر سرزندگی تحصیلی دانشجویان به طور معناداری موثر است (P <0/05)؛ بنابراین نتیجه می‌گیریم که می‌توان از مداخله مثبت‌اندیشی برای افزایش و بهبود سرزندگی تحصیلی دانشجویان استفاده کرد. UR - https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_5404.html L1 - https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_5404_2115296775ad886e8a4e53d8798909fc.pdf ER -