TY - JOUR ID - 5791 TI - شناسایی زیرگونه‌های ناتوانی یادگیری ریاضی در دانش‌آموزان ایرانی: رویکرد خوشه‌بندی مدل- مبنا JO - فصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی JA - ETL LA - fa SN - 2345-6523 AU - یزدانی ورزنه, محمدجواد AU - حسن آبادی, حمیدرضا AU - کدیور, پروین AU - عبداللهی, محمدحسین AD - دکتری روان‌شناسی تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران AD - گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران AD - گروه روان‌شناسی تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران AD - گروه روان‌شناسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 6 IS - 4 SP - 9 EP - 30 KW - پردازش عددی KW - زیرگونه‌های شناختی KW - شناخت حوزه‌- عام KW - کنش‌های اجرایی KW - ناتوانی یادگیری ریاضی DO - 10.30473/etl.2019.5791 N2 - چکیده هدف پژوهش حاضر شناسایی زیرگونه‌های شناختی ناتوانی ریاضی با استفاده از خوشه‌بندی مدل- مبنا در یک نمونه بالینی بود. شرکت­کنندگان پژوهش 41 دانش‌آموز دارای ناتوانی ریاضی مشغول به تحصیل در پایه‌های سوم، چهارم و پنجم با میانگین سنی 93/9 سال و انحراف استاندارد سنی 11/1 (33/13 ماه) بودند که در مراکز درمان ناتوانی یادگیری آموزش و پرورش به عنوان ناتوان در یادگیری ریاضی آموزش ویژه دریافت می‌کردند. شرکت کنندگان در دو جلسه به صورت انفرادی با استفاده از مجموعه‌ای از آزمونها و تکالیف شناختی حوزه‌- عام و حوزه-ویژه‌ی مداد-کاغذی و رایانه‌ای ارزیابی شدند. خوشه‌بندی داده‌ها به روش مدل- مبنا حاکی از وجود چهار خوشه مجزا از دانش‌آموزان بود که روایی آماری و تجربی آنها مورد تایید قرار گرفت: نقص دسترسی (1/31 درصد)، نقص دیداری- ‌فضایی (8/26 درصد)، نقص سرعت پردازش و کنش‌های اجرایی (8/26 درصد)، نقص سیستم عددی تقریبی (ANS) (2/12 درصد). این یافته‌ها  دلالت‌هایی برای ارائه تعاریف ایجابی از ناتوانی ریاضی دارد و می‌تواند برای تدارک مداخله‌های متناسب با هر زیرگونه پژوهش‌های بعدی را برانگیزد. UR - https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_5791.html L1 - https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_5791_a6845e325580aa06fb0bf481b6b39486.pdf ER -