TY - JOUR ID - 6945 TI - شاخص‌های روان‌سنجی پرسش‌نامة حمایت از خودمختاری ادراک‌شده - پرسش‌نامة جو یادگیری JO - فصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی JA - ETL LA - fa SN - 2345-6523 AU - تیموری, امیر AU - کدیور, پروین AU - رضازاده بهادران, حمیدرضا AD - دانشجوی دکتری، دانشکده روان‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز AD - استاد، گروه روان‌شناسی تربیتی، دانشگاه خوارزمی AD - استادیار، دانشکده روان‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 8 IS - 1 SP - 45 EP - 54 KW - حمایت از خودمختاری KW - پرسش‌نامة حمایت از خودمختاری ادراک‌شده KW - نظریة خودتعیین‌گری DO - 10.30473/etl.2020.52749.3219 N2 - این پژوهش با هدف بررسی شاخص‌های روان‌سنجی پرسش‌نامة حمایت از خودمختاری ادراک‌شده انجام شد. جامعة آماری پژوهش دانش‌آموزان متوسطه دورة اول هستند که در شهر تهران در سال تحصیلی ۹۷-۹۸ مشغول به تحصیل بوده‌اند. حجم نمونه‌ای به تعداد دویست نفر به روش خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب شده و به پرسش‌نامه حمایت از خودمختاری ادراک‌شده پاسخ دادند. داده‌ها با نرم‌افزار SPSS و Amos (نسخه ۲۳) تحلیل شدند. یافته‌ها نشان دادند که پرسش‌نامة حمایت از خودمختاری ادراک‌شده از روایی و پایایی قابل قبولی برخوردار است. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی به روش مؤلفه‌های اصلی، وجود یک عامل را نشان داد که ۱/۵۱ درصد واریانس کلی را تبیین می‌کند. تحلیل عاملی تاییدی نشان داد ساختار پرسش‌نامه برازش قابل قبولی با داده‌ها دارد و شاخص‌های نیکویی برازش، مدل را تایید می‌کنند (X2/df=1/867، RMSEA=0/066 ، GFI=0/915، NFI=0/909، CFI=0/955). ضریب آلفای کرونباخ (۹۲۵/۰) نشان می‌دهد پرسش‌نامه از همسانی درونی خوبی برخوردار است. نتایج تحلیل عاملی و پایایی به نتایج تحقیقات بین‌المللی پیشین هم‌راستا است؛ بنابراین پرسش‌نامة حمایت از خودمختاری ادراک شده برای استفاده در پژوهش‌های مرتبط در بین دانش‌آموزان، مقیاس قابل اتکایی است و می‌توان از این پرسش‌نامه به عنوان ابزار سنجش استفاده کرد. UR - https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_6945.html L1 - https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_6945_1f342999048bda46df3b5e865bda3f2d.pdf ER -