TY - JOUR ID - 7244 TI - طراحی و اعتبارسنجی الگوی برنامة درسی توسعة دانش محتوایی تخصصی دانشجومعلمان آموزش ابتدایی: یک مطالعه موردی با روش ترکیبی در تقسیم کسرها JO - فصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی JA - ETL LA - fa SN - 2345-6523 AU - دافعی, حمید AU - امام جمعه, محمدرضا AU - عصاره, علیرضا AU - نصری, صادق AD - دانشجوی دکترای، برنامه‏ریزی درسی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران و آموزشگر ریاضی دانشگاه فرهنگیان AD - دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 8 IS - 2 SP - 61 EP - 82 KW - طراحی KW - برنامة درسی KW - دانش محتوایی تخصصی KW - تقسیم کسرها DO - 10.30473/etl.2020.53925.3268 N2 - هدف پژوهش حاضر طراحی و اعتبارسنجی الگوی برنامة درسی توسعة دانش محتوایی تخصصی دانشجومعلمان آموزش ابتدایی در تقسیم کسرها بوده است. این پژوهش جزء پژوهش‎های ترکیبی با طرح اکتشافی بود که با مدل تدوین طبقه‏بندی در دو بخش کیفی و کمّی انجام شد. در بخش کیفی با روش مطالعه موردی به فرآیند طراحی الگو و در بخش کمّی با روش توصیفی از نوع پیمایشی به اعتبارسنجی الگو پرداخته شد. مشارکت‌کنندگان در بخش کیفی شامل 19 نفر از افراد متخصص و 61 پژوهش انجام شده در ارتباط با موضوع پژوهش بودند. جامعة آماری در بخش کمّی شامل آموزشگران ریاضی دانشگاه فرهنگیان، متخصصان آموزش ریاضی و معلمان دورة ابتدایی بودند که از طریق نمونه‏گیری هدفمند تعداد 22 نفر از متخصصان و 85 نفر از معلمان دورة ابتدایی انتخاب شدند. برای گردآوری داده‏ها در بخش کیفی از مطالعة اسنادی و مصاحبه‏های نیمه ساختاریافته و در بخش کمّی از پرسش‌نامة محقق ساخته که شامل 13 گویه‎ بود استفاده شد. تحلیل داده‏ها در بخش کیفی با روش تحلیل محتوا و در بخش کمّی با تحلیل عاملی تاییدی انجام شد. نتایج تحلیل عناصر نشان داد که عناصر محتوا و فعالیت‏های یادگیری، اهداف مهارتی، اهداف شناختی در سطح تجزیه و تحلیل و سطح ترکیب و روش‏های ارزشیابی دارای بیشترین قدرت تبیین هستند، همچنین عناصر دیگر نظیر روش‏های یاددهی یادگیری، اهداف نگرشی و وضوح و جامعیت برنامة درسی نیز به ترتیب به عنوان تبیین کننده‏های معنادار شناسایی شدند. UR - https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_7244.html L1 - https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_7244_92d01778921465c39477275452dde587.pdf ER -