TY - JOUR ID - 7779 TI - ارائة مدل علّی روابط جذب شناختی، نیاز به شناخت و سودمندی ادراک شده یادگیری در واقعیت افزوده: نقش واسطه‌ای خودکارآمدی و درگیری شناختی JO - فصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی JA - ETL LA - fa SN - 2345-6523 AU - درویشی, مریم AU - صیف, محمدحسن AU - سرمدی, محمدرضا AU - فرج اللهی, مهران AD - دانش‌آموخته دکتری، برنامه ریزی آموزش از دور، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران AD - دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران AD - استاد گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 8 IS - 4 SP - 53 EP - 66 KW - واقعیت افزوده KW - جذب شناختی KW - نیاز به شناخت KW - درگیری شناختی KW - خودکارآمدی KW - سودمندی ادراک شده DO - 10.30473/etl.2021.57812.3442 N2 - پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل علّی روابط جذب شناختی، نیاز به شناخت و سودمندی ادراک شده یادگیری از طریق واقعیت افزوده (نقش واسطه‌ای خودکارآمدی موبایلی و درگیری شناختی) به روش توصیفی-همبستگی انجام گرفت. برای این منظور، از بین استان‌های نواحی غربی ایران، سه استان (همدان، کرمانشاه و چهارمحال و بختیاری) و تعداد 600 دانشجوی دانشگاه پیام نور، به روش خوشه‌ای چند مرحله‌ای تصادفی، بر اساس فرمول کوکران انتخاب و پس از به کارگیری برنامة واقعیت افزوده، به یک پرسش‌نامه 52 گویه‌ای که تلفیقی از پرسش‌نامه‌های سودمندی ادراک شده دیویس (1989)، نیاز به شناخت کاچیوپو و پتی (1982)، درگیری شناختی آلوکا و اودونگو (2018)، مقیاس خودکارآمدی موبایلی ماهات، مهد ایوب و وانگ (2012) و مقیاس جذب شناختی آگاروال و کاراهانا (2000) بود پاسخ دادند که از آن میان، 556 پرسش‌نامه تکمیل و به پژوهشگر بازگردانده شد. دادها با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی، محاسبه ضرایب آلفای کرونباخ و تحلیل مسیر، به وسیلة نرم‌افزارهای Amos 22, Lisrel 8.50 ,Spss 22 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که متغیرهای جذب شناختی و نیاز به شناخت به صورت مستقیم و غیرمستقیم از طریق واسطه‌گری متغیرهای خودکارآمدی موبایلی و درگیری شناختی بر سودمندی ادراک شده یادگیری از طریق واقعیت افزوده، در بین دانشجویان دورة کارشناسی اثر معنادار دارند. همچنین بررسی شاخص‌های برازندگی نشان داد که مدل پیشنهادی پژوهش، با داده‌های گردآوری شده از دانشجویان دانشگاه پیام نور، برازش مناسبی دارد؛ بنابراین می‌توان نتیجه گرفت این مدل می‌تواند اطلاعات مهم و مورد نیاز را برای همة دست‌اندرکاران امر تعلیم و تربیت در جهت بهبود پیامدهای آموزش و یادگیری فراهم کند. UR - https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_7779.html L1 - https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_7779_e5e50186fab1e9074547d3695f457a21.pdf ER -