TY - JOUR ID - 8059 TI - اثربخشی آموزش به کمک بازی وارسازی بر اضطراب ریاضی و انگیزة ریاضی دانش‌آموزان پایة نهم JO - فصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی JA - ETL LA - fa SN - 2345-6523 AU - یافتیان, نرگس AU - عبدی, حدیث AD - استادیار، گروه ریاضی، دانشکده علوم، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران AD - کارشناس ارشد، آموزش ریاضی، گروه ریاضی، دانشکده علوم، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 9 IS - 1 SP - 27 EP - 36 KW - بازی وارسازی KW - اضطراب ریاضی KW - انگیزة ریاضی KW - پایة نهم DO - 10.30473/etl.2021.56709.3404 N2 - پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر بخشی آموزش به کمک بازی وارسازی بر اضطراب ریاضی و انگیزة ریاضی دانش‌آموزان پایة نهم انجام گردید. این پژوهش به شیوة شبه آزمایشی و با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل صورت گرفت. جامعة  آماری، دانش‌آموزان پایة نهم شهرستان ملارد است که براساس نمونه‌گیری دردسترس، 50 نفر انتخاب و به صورت تصادفی 25 نفر در گروه آزمایش و 25 نفر دیگر در گروه کنترل قرار گرفتند. دانش‌آموزان گروه آزمایش، طی 7 جلسه بخشی از مفاهیم ریاضی را به کمک بازی وارسازی آموزش دیدند. ابزار پژوهش، پرسش‌نامه‌های اضطراب ریاضی و انگیزة ریاضی براساس پژوهش‌های معتبر است که روایی صوری و محتوایی آنها به وسیلة صاحب نظران و تعدادی از دبیران ریاضی با تجربه تایید گردید. آلفای کرونباخ پرسش‌نامه‌های اضطراب ریاضی و انگیزة ریاضی به ترتیب، 865/0 و 903/0 است که بیانگر پایایی قابل قبول آنها است. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیری استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس چندمتغیری نشان داد، آموزش به کمک بازی وارسازی، اضطراب ریاضی دانش‌آموزان پایة نهم را کاهش (05/0>P و 227/23=F) و انگیزة ریاضی آنها را افزایش می‌‌دهد (05/0>P و 521/16=F). یافته‌های پژوهش مشخص کرد آموزش به کمک بازی‌وارسازی، از میزان اضطراب و فشارهای روانی دانش‌آموزان در درس ریاضی می‌‌کاهد و آموزش و یادگیری این درس را جذاب‌تر و لذت‌بخش‌تر می‌‌کند. UR - https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_8059.html L1 - https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_8059_f2828d04df5bf34ab719110e34ec8a4e.pdf ER -