TY - JOUR ID - 8060 TI - خودکارسازی حقایق اساسی ضرب در کودکانِ با ناتوانی یادگیری ریاضی: یکپارچه‌سازی یادگیری مفهومی‌ و یادگیری مبتنی بر حافظه JO - فصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی JA - ETL LA - fa SN - 2345-6523 AU - اقایی, سیما AU - حسن آبادی, حمیدرضا AU - فرزاد, ولی اله AU - کرامتی, هادی AD - دانشجوی دکتری، روان‌شناسی تربیتی، دانشگاه خوارزمی‌، تهران، ایران AD - دانشیار، گروه روان‌شناسی تربیتی، دانشگاه خوارزمی‌، تهران، ایران AD - دانشیار، گروه روان‌شناسی، دانشگاه خوارمی‌، تهران، ایران AD - استادیار گروه روانشناسی تربیتی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 9 IS - 1 SP - 37 EP - 52 KW - خودکارسازی حقایق ضرب KW - آموزش مستقیم KW - روش بازنمایی عینی - نمادین – انتزاعی KW - روش تشخیص - تمرین – تصحیح KW - روش پوشاندن - رونویسی – مقایسه DO - 10.30473/etl.2021.58160.3460 N2 - هدف پژوهش حاضر بررسی کارآمدی رویکرد تلفیقی به آموزش خودکارسازی حقایق ضرب در دانش‌آموزان با ناتوانی ریاضی بود. پژوهش حاضر در قالب یک طرح تک آزمودنی با چند خط پایه هم‌زمان انجام شد. تعداد پنج دانش‌آموز با ناتوانی ریاضی با استفاده از نسخة ایرانی مقیاس هوشی وکسلر - ویرایش پنجم، آزمون ریاضیات ایران کی مت و بر اساس ملاک‌های ورود و خروج از میان تعدادی از دانش‌آموز معرفی شده به مرکز اختلالات یادگیری انتخاب شدند. مداخلة آموزشی شامل آموزش مفهومی‌ حقایق و راهبردهای ضرب با استفاده از آموزش مستقیم و سه حالت بازنمایی دانش (عینی - نمادین - انتزاعی) و خودکارسازی حقایق آموخته شده با استفاده از روش تشخیص - تمرین - تصحیح در ۱۷ جلسه (به طور میانگین ۳۰ دقیقه‌ای) ارائه شد. داده‌ها با استفاده از یک آزمون خود کاری ریاضی جمع‌آوری و با استفاده از نرم‌افزار R به‌صورت دیداری و کمی‌ تحلیل شدند. تحلیل‌های دیداری و شاخص‌های ناهمپوشانی و نیز اندازه‌های اثر به‌دست‌ آمده (بیشترین ۸۹/۲ و کمترین ۴۵/۲) افزایش معنادار در عملکرد را برای هر پنج شرکت‌کننده نشان دادند. همچنین یافته‌ها پایداری خودکاری به‌دست ‌آمده در مرحلة نگه‌داری را نیز تأیید کردند. به نظر میرسد یافته‌های این پژوهش می‌‌تواند رویکردی یکپارچه و مؤثر از آموزش شامل یادگیری مفهومی‌ و یادگیری مبتنی بر حافظه را برای خودکارسازی حقایق ضرب در اختیار معلمان و درمانگران قرار دهد. UR - https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_8060.html L1 - https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_8060_142d06a680dcd212d64b73aba351c50f.pdf ER -