TY - JOUR ID - 8861 TI - بررسی رابطه توانمندی‌های منش و مشغولیت شغلی با نقش میانجی هیجانات معلمان ابتدایی ناحیه 2 شهر ارومیه JO - فصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی JA - ETL LA - fa SN - 2345-6523 AU - فرزانه, سولماز AU - محمودفخه, هیمن AU - عابدی, صمد AD - کارشناسی ارشد، روان‌شناسی تربیتی، دانشگاه پیام نور AD - استادیار، گروه روان‌شناسی، دانشگاه پیام نور AD - استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 9 IS - 4 SP - 33 EP - 46 KW - توانمندی‌های منشی KW - مشغولیت شغلی KW - هیجانات KW - معلمان KW - ارومیه DO - 10.30473/etl.2022.60470.3597 N2 - هدف پژوهش حاضر تعیین رابطۀ توانمندی‌های منشی و مشغولیت شغلی با نقش میانجی هیجانات معلمان ابتدایی ناحیه 2 شهر ارومیه بود. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری نیز کلیۀ معلمان دوره ابتدایی ناحیه 2 شهرستان ارومیه بنا بر اعلام کارگزینی برابر 1400 نفر بود که از بین آنان بر اساس قاعده کلاین (2011) و بر اساس تعداد متغیرها تعداد 301 نفر به شیوه نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب گردید. ابزار گردآوری داده‌ها پرسش‌نامه‌های استاندارد شده توانمندی‌های منشی سلیگمن و پترسون (2004)، مشغولیت شغلی شافلی و همکاران (2002) و هیجانات معلمان چن (2016) بود. روایی (محتوا و سازه) و پایایی (ضریب آلفای کرونباخ) پرسش‌نامه‌ها حاکی از آن بودند که ابزارهای اندازه‌گیری از روایی و پایایی خوبی برخوردار هستند. نتایج حاصل از آزمون فرضیه‌ها توسط نرم‌افزار SPSS و Smart PLS و با استفاده از آزمون‌های همبستگی و مدل‌یابی معادلات ساختاری نشان داد که توانمندی‌های منشی معلمان با مشغولیت شغلی رابطه مثبت و معناداری (29/0) دارد. رابطۀ توانمندی‌های منشی و هیجانات معلمان مثبت و معنادار (53/0) است. هیجانات معلمان با مشغولیت شغلی آنان رابطۀ مثبت و معناداری (55/0) دارد و در نهایت رابطۀ توانمندی‌های منشی معلمان با مشغولیت شغلی با میانجی‌گری هیجانات معلمان، مثبت و معنادار (28/0) است. UR - https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_8861.html L1 - https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_8861_52c10eb5c1775385ee8b83868803fbc2.pdf ER -