TY - JOUR ID - 9095 TI - بررسی اثربخشی آموزش سواد فضای مجازی بر میزان قربانی شدن ناشی از قلدری در فضای مجازی، تفکر انتقادی و خودکنترلی در دانش آموزان JO - فصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی JA - ETL LA - fa SN - 2345-6523 AU - پورمحسنی کلوری, فرشته AU - قربانی آذر, فاطمه AD - دانشگاه پیام نور، تهران، ایران AD - آموزش و پررش استان اردبیل Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 10 IS - 1 SP - 97 EP - 108 KW - سواد فضای مجازی KW - قربانی شدن KW - تفکرانتقادی و خودکنترلی DO - 10.30473/etl.2022.61835.3673 N2 - هدف از انجام این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش سواد فضای مجازی بر میزان قربانی شدن ناشی از قلدری در فضای مجازی، خودکنترلی و تفکر انتقادی در دانش آموزان دوره دوم متوسطه در سال تحصیلی 1399-1400 بود. پژوهش حاضر یک مطالعه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل بود و جامعه آماری شامل دانش‌آموزان پایه سوم متوسطه دوم شهر اردبیل بودند که از میان آنان30 نفر دانش-آموز با روش نمونه‌گیری در‌دسترس انتخاب و به‌گونه تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. قبل از آموزش برنامه سواد فضای مجازی، آزمودنی‌های هر دو گروه به ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ‌های ﺗﺠﺮﺑﻪ ﻗﻠﺪری-ﻗﺮﺑﺎﻧﻲ ﺳﺎﻳﺒﺮی CBVEQ))، پرسشنامه خود کنترلی تانجی و پرسشنامة تفکر انتقادی ریتکس پاسخ دادند. سپس گروه آزمایش 8 جلسه آموزش سواد فضای مجازی را دریافت نمودند و گروه کنترل در این مدت هیچمداخله‌ای را دریافت ننمودند. پس از اتمام برنامه آموزشی هر دو گروه مجددا به پرسشنامه‌های پژوهش پاسخ دادند داده-ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چند‌متغیری تحلیل شدند. نتایج تحلیلداده‌ها نشان داد که آموزش سواد فضای مجازی، خودکنترلی و تفکر نقادانه دانش‌آموزان را بهبود بخشیده و قربانی قلدری فضای مجازی شدن را کاهش داده است (05/0>p). بنابراین آموزش سواد فضای مجازی با افزایش آگاهی کاربران در خصوص استفاده از این فضا، می-تواند پیامدهای مخرب استفاده از فضای مجازی را کاهش‌دهد. UR - https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_9095.html L1 - https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_9095_f21bbcb2b72ff7868d374fb4d32bf2af.pdf ER -