TY - JOUR ID - 9343 TI - تأثیر تمرین‌های واقعیت مجازی بر عملکرد ادراکی - حرکتی دختران تکواندوکار نوجوان JO - فصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی JA - ETL LA - fa SN - 2345-6523 AU - ترابی, فرناز AU - دلکش, شبنم AD - گروه تربیت بدنی -دانشکده علوم تربیتی - دانشگاه پیام نور- تهران - ایران AD - گروه تربیت بدنی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 10 IS - 2 SP - 71 EP - 78 KW - تمرین‌های واقعیت مجازی KW - عملکرد KW - مهارت‌های حرکتی- ادراکی KW - تکواندوکار DO - 10.30473/etl.2023.64912.3858 N2 - هدف از این مطالعه تأثیر تمرین‌های واقعیت مجازی بر عملکرد مهارت‌های ادراکی - حرکتی دختران تکواندوکار بود. پژوهش از نوع نیمه تجربی با طرح پیش‌آزمون – پس‌آزمون با گروه کنترل بود. با توجه به دسترس بودن انتخاب نمونه‌ها، جامعه آماری پژوهش حاضر را 24 تکواندوکار (با رده کمربند سفید، زرد، سبز) تشکیل می‌دهند که با مقدمات ورزش تکواندو آشنایی کامل دارند و با کسب رضایت از خانواده و آزمون‌های استقامت قلبی عروقی و سطح نسبتا خوب ورزشی انتخاب گردیدند. یک گروه تجربی (12 نفر) و گروه کنترل (12 نفر) تقسیم شدند و پیش‌آزمون با استفاده از آزمون اوزرتسکی، فرم پارکیو و آزمون‌های استقامت قلب عروقی به عمل آمد. پروتکل گروه تجربی 12 جلسه تمرین 30 دقیقه‌ای به مدت 4 هفته انجام شد. در طی این بازه زمانی هیچ تمرینی حتی به صورت تفریحی انجام ندادند. تجزیه و تحلیل داده‌ها از طریق آزمون مانوا انجام شد. نتایج نشان داد که بین گروه‌های آزمایشی و کنترل تفاوت معنادار وجود دارد (p≤0/05). تمرین‌های واقعیت مجازی باعث افزایش عملکرد ادراکی - حرکتی تمامی مؤلفه‌ها شده و تأثیر معناداری بر روی چابکی، استقامت، قدرت، تعادل و انعطاف‌پذیری و ادراک تکواندوکاران در مقایسه با گروه کنترل دارد ((p≤0/05 و پیشنهاد می‌شود در برنامه تمرین‌های ورزشکاران تکواندو مورد استفاده قرار گیرد. UR - https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_9343.html L1 - https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_9343_2cb9b419b8f9bd0c7ff1211b75079686.pdf ER -