دانشگاه پیام نورفصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی2345-65238220201121The Effectiveness of Life Skills Training on Internet Addiction and Cyber Bully-ing in Adolescents in District 3 of Tehranاثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر وابستگی به فضای مجازی و قلدری سایبری در نوجوانان منطقه سه شهر تهران920727010.30473/etl.2020.50601.3147FAحسینزارعاستاد، روانشناسی تربیتی، دانشگاه پیامنورمهتابعلیمرادیکارشناسی ارشد، گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نورمهدیهرحمانیاناستادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نورJournal Article20191230The purpose of this research was to investigate the effectiveness of life skills training on dependence on internet and cyber bullying among adolescents in district 3 of Tehran. The research method was quasi-experimental with pre-test and post-test and control group. The statistical population includes all male high school students of District 3 of Tehran who were studying in 1398 academic year who 30 individuals were selected by convenience sampling and divided into experimental and control groups.The experimental group received 12 sessions of 90-minute sessions of life skills training, but the control group did not receive any intervention. To collect data from Yang Internet Addiction Questionnaire (1998) and Patchin and Hindu Bullying (2011) were used. Data were analyzed using testrepeated variance analysis in SPSS software. Based on this study, it can be concluded that life skills training reduces internetaddiction and cyber bullying and can be recommended as a training method for the target population. It should be noted that this training had a one-month follow-up period that showed positive results in training these skills.هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر وابستگی به فضای مجازی و قلدری مجازی در نوجوانان منطقه سه شهر تهران بود. روش پژوهش حاضر نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعة آماری، دانشآموزان پسر مقطع دوم متوسطه منطقة سه شهر تهران بودند که در سال تحصیلی 1398 تحصیل میکردند. از میان آنها سی نفر بهصورت نمونهگیری در دسترس و در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش دوازده جلسة نود دقیقهای آموزش مهارتهای زندگی را دریافت کرد، اما گروه کنترل هیچ مداخلهای را دریافت نکرد. برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای اعتیاد به اینترنت یانگ (1998) و قلدری پاتچین و هیندوجا (2011) استفاده شد. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس مکرر در نرمافزار SPSS مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. براساس این پژوهش میتوان نتیجه گرفت که آموزش مهارتهای زندگی باعث کاهش وابستگی به فضای مجازی و قلدری مجازی میشود و میتوان بهعنوان یک روش آموزشی برای افراد مورد نظر توصیه شود. لازم به ذکر است که این آموزش دارای یک دورة پیگیری یکماهه بود که نتایج آموزش این مهارتها را مثبت نشان دادhttps://etl.journals.pnu.ac.ir/article_7270_625d39403f8f7aac29497bfcca2d8ac7.pdfدانشگاه پیام نورفصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی2345-65238220201121Challenges of Developing the Smart Schools from the Viewpoint of Administrators and Teachers of the Smart Schools in Babolsar Districtچالشهای توسعه مدارس هوشمند از دیدگاه مدیران و معلمان مدارس هوشمند شهرستان بابلسر2132726710.30473/etl.2020.50825.3155FAمناحسن زاده طالشیکارشناس ارشد، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایرانسهیلاهاشمیدانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران0000-0002-8963-0599صمدایزدیدانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایرانJournal Article20200109The aim of this study was to determine the challenges of developing the smart schools from the viewpoint of administrators and teachers of these schools in Babolsar district. The method of collecting information was descriptive, of the kind survey and analysis. At the first step, the information and the questions of this research was obtained through survey and interviews with the main officials of the smart schools’ project in department of Education and Training in Babolsar district. So, the questions related to the questionnaire were collected in a list. Finally, in order to answer the question, the questionnaire was distributed among 21 administrators and 131 teachers in these schools. The results showed that low use of internet among teachers, the weak experience among teachers in using modern teaching methods and the lack of reliable electronic content of lessons were the main challenges of development in the smart schools. The lack of required foundations such as local network and internet connection, the lack of preparation and the necessary backgrounds for using information technology in management of school, lack of motivation and interest in the teaching profession and lack of motivation among students to use the equipment were the least challenges of development in the smart schools in Babolsar district. Finally, if we identify the challenges of the smart schools and equip them with eqipments, the science will exceed the textbooks. Therefore, teaching and learning methods will be expanded from mere remembering to critical thinking and evaluation of information sources.<span lang="AR-SA" dir="RTL">این تحقیق با هدف بررسی چالشهای توسعة مدارس هوشمند از دیدگاه مدیران و معلمان مدارس هوشمند شهرستان بابلسر انجام شد. روش جمعآوری اطلاعات به صورت توصیفی از نوع پیمایشی و تحلیلی بود. اطلاعات و سوالات مورد نیاز این تحقیق در مرحلة اول، از طریق بررسیها و مصاحبه با مسئولان اصلی طرح مدارس هوشمند در ادارة کل آموزش و پرورش شهرستان بابلسر به دست آمد. بدین ترتیب سوالات مربوط به پرسشنامه در فهرستی گردآوری شدند. در نهایت به منظور پاسخگویی، پرسشنامهها میان 21 مدیر و 131 معلم مدارس هوشمند شهرستان بابلسر توزیع شد. نتایج نشان داد که رایج نبودن استفاده از اینترنت در میان معلمان، ضعف آشنایی معلمان با روشهای نوین تدریس، نبود محتوای الکترونیکی قابل اعتماد دروس، بیشترین چالشهای پیش روی توسعة مدارس هوشمند بود. فراهم نبودن زیرساختهای مورد نیاز مانند شبکههای محلی و اتصال به اینترنت، نبود آمادگی و زمینه لازم در رابطه با استفاده از فناوری و اطلاعات در مدیریت مدرسه، نبود انگیزه و علاقه به حرفة معلمی و نبود انگیزه در دانشآموزان برای استفاده و بهرهبرداری مناسب از تجهیزات، کمترین چالشهای پیش روی توسعة مدارس هوشمند در شهرستان بابلسر بود. در نهایت، با شناسایی چالشها مدارس هوشمند و تجهیز آنها، مرزهای دانش از کتابهای درسی فراتر میرود و شیوههای تدریس و یادگیری از حفظیات و بهخاطرسپاری محض به تفکر انتقادی و ارزیابی منابع اطلاعاتی گسترش خواهد یافت.</span>https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_7267_dd21077be5d6c4b61ae394b04fd3ea3b.pdfدانشگاه پیام نورفصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی2345-65238220201121Improving Generative Cognitive Processing through Germane Cognitive Load: A Qualitative Researchتقویت پردازش زایشی از طریق بارشناختی مطلوب: یک مطالعة کیفی3348731010.30473/etl.2021.54470.3292FAمریمکابلیدانشجوی دکتری، روانشناسی تربیتی، دانشگاه خوارزمی، ایرانپروینکدیوراستاد، روانشناسی تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران0000-0001-9629-1516محمدحسینعبدالللهیدانشیار، روانشناسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایرانمهدیعرب زادهاستادیار، روانشناسی تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران0000-0002-5181-0789Journal Article20200805<span>One of the main challenges in learning environments is learners' mastery of educational content and the application of new knowledge in real life. Generative learning involves actively making sense of to-be-learned information by mentally reorganizing and integrating it with one’s prior knowledge, thereby enabling learners to apply what they have learned to new situations. Due to the novelty of the concept of generative processing, there is a need for additional research on methods to enhance this type of learning.Therefore, the present study tried to identify and explain the strategies for strengthening generative processing (GL) through germane cognitive load (GCL). The research method was qualitative, conducted with thematic analysis method. The study area was all written and digital Persian and English materials on GCL. Considering the theoretical saturation in the last ten years, thirty two papers were selected and analyzed as the sample, according to the professors using content analysis and purposive approach in the field of GL and cognitive load. The results were categorized as basic themes (codes and key points of the text), organizational themes (themes obtained from the composition and summarizing the basic themes) and inclusive themes (excellent themes containing the principles governing the text as a whole) and the network of themes was planned. After data analysis, five main themes including multimedia application, personalization, feedback, thought and guided learning, and 53 sub-themes emerged that strengthen optimal generative processing and cognitive load.</span>یکی از چالشهای اساسی در محیططهای یادگیری، تسلط یادگیرندگان بر محتوای آموزشی و کاربرد دانش جدید در زندگی واقعی است. پردازش زایشی شامل درک فعالانه اطلاعات آموختهشده از طریق سازماندهی دوبارة ذهنی و یکپارچهسازی آن با دانش قبلی فرد است که در نتیجة آن یادگیرندگان آنچه را آموختهاند، در موقعیتهای جدید به کار میگیرند. با توجه به بدیع بودن مفهوم پردازش زایشی، نیاز است که دربارة روشهای تقویت این نوع یادگیری پژوهشهای تکمیلی انجام شود. بر این مبنا، پژوهش حاضر با هدف شناسایی راهبردهای تقویت پردازش زایشی از طریق بار شناختی مطلوب انجام شد. روش تحقیق انجام شده در این مطالعه، کیفی بوده که با استفاده از روش تحلیل مضمون انجام شده است. حوزة پژوهش همة منابع مکتوب و دیجیتال فارسی و انگلیسی مرتبط با بار شناختی مطلوب بوده است که با استفاده از رویکرد هدفمند و با در نظر گرفتن معیار اشباع نظری، در ده سال گذشته، 32 مقاله براساس نظر استادان و متخصصان حوزة پردازش زایشی و بار شناختی، با روش تحلیل مضمون به عنوان نمونه انتخاب و مورد بررسی نهایی قرار گرفتند و در نهایت، یافتهها در قالب مضامین پایه (کدها و نکات کلیدی متن)، مضامین سازمان دهنده (مضامین به دست آمده از ترکیب و تلخیص مضامین پایه) و مضامین فراگیر (مضامین عالی دربرگیرندة اصول حاکم بر متن به مثابه کل) دستهبندی و شبکه مضامین ترسیم شد. پس از تجزیه و تحلیل دادههای مطالعه، پنج مضمون اصلی شامل مضامین کاربرد چند رسانهای ها، شخصیسازی، بازخورد، تفکر و یادگیری هدایت شده و 53 مضمون فرعی برای تقویت پردازش زایشی و بار شناختی مطلوب پدیدار شد.https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_7310_7460f27b84e69728bb291ff8f9a1371e.pdfدانشگاه پیام نورفصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی2345-65238220201121The Role of Corona Virus In Virtual Education, with an Emphasis on Opportunities and Challengesنقش ویروس کرونا در آموزش مجازی، با تأکید بر فرصتها و چالشها4960724310.30473/etl.2020.53489.3249FAسمانهسلیمیاستادیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد زاهدان، دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدان، ایرانمحمد علیفردیناستادیار، گروه روانشناسی، واحد زاهدان، دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدان، ایرانJournal Article20200610The aim of current research was to investigate the attitude of elementary school teachers in Zahedan towards the opportunities and challenges that the corona virus has created for virtual education in schools by using a series of mix exploratory research methods (qualitative-quantitative). Qualitative and quantitative information and data were collected through interviews with 10 experienced teachers and distributing questionnaires among 120 primary school teachers. In the qualitative section, collection and analysis of data were performed using the coding method of Strauss and Corbin, including three steps (open, axial and selective). In the quantitative section, after collecting the data by using a researcher-made questionnaire whose content validity and reliability were confirmed through the results of the initial interview, the data were analyzed by descriptive statistics (percentage and frequency). According to the results, challenges and opportunities were discussed and classified into three levels: macro, medium and micro. At the macro level, challenges of lack of strategic thinking among managers and planners, unfavorable policy, poor educational technology and inefficient management were achieved. At the medium level, the challenges of the weakness of the technologies introduced, the lack of independence and freedom of action, and the disruption of the proposed budget were achieved. In addition, From the participants' point of view, the incidence of corona virus has provided opportunities at the macro level (providing a context for change, attention to strategic planning and attention to online and virtual education), at the medium level (creating equal educational opportunity and creating new educational innovation) and at the micro level (family, students and teachers).پژوهش حاضر با هدف بررسی نگرش معلمان مقطع ابتدایی شهر زاهدان دربارة فرصتها و چالشهای ویروس کرونا برای آموزش مجازی در مدارس با بهرهگیری از روش تحقیق آمیخته متوالی ناهمزمان اکتشافی (کیفی - کمی)، انجام گرفته است. از طریق مصاحبه با 10 معلم با تجربه و توزیع پرسشنامه بین 120 نفر از معلمان مقطع ابتدایی اطلاعات و دادههای کیفی و کمی جمعآوری گردید. شیوة جمعآوری و تجزیه و تحلیل دادهها در بخش کیفی با استفاده از روش کدگذاری اشتروس و کوربین، شامل سه مرحله (باز، محوری و انتخابی) انجام شد. در بخش کمی نیز پس از گردآوری دادهها با پرسشنامة محقق ساخته که از طریق نتایج مصاحبه اولیه، ساخته و روایی محتوایی و پایایی آن به تأیید رسیده بود، با روش آمار توصیفی (درصد و فراوانی) تحلیل دادهها انجام شد. طبق نتایج، چالشها و فرصتها در سه سطح کلان، میانی و خرد مطرح و طبقهبندی شد. در سطح کلان چالشهای، نداشتن تفکر راهبردی مدیران و برنامهریزان؛ سیاستگذاری نامطلوب، ضعف فناوری آموزشی و مدیریت ناکارآمد؛ در سطح میانی چالش ضعف فناوریهای معرفی شده، نداشتن استقلال و آزادی عمل و برهم خوردن بودجه بندی مطرح شده و در سطح خرد حاصل گردید. همچنین از نظر مشارکت کنندگان، شیوع کرونا فرصت هایی را در سطح کلان (فراهم کردن زمینة تغییر، توجه به داشتن برنامهریزی راهبردی و توجه به آموزشهای برخط و مجازی، سطح میانی (خلق فرصت آموزشی برابر و خلق نوآوری آموزشی جدید) و سطح خرد به دنبال داشته است.https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_7243_b741493d6675c3ea528514153b95ac80.pdfدانشگاه پیام نورفصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی2345-65238220201121Designing and Validating the Pattern of Curriculum for Developing the Spe-cialized Content Knowledge of Primary Student Teachers:
A Case Study with Mixed Method in Division of Fractionsطراحی و اعتبارسنجی الگوی برنامة درسی توسعة دانش محتوایی تخصصی دانشجومعلمان آموزش ابتدایی: یک مطالعه موردی با روش ترکیبی در تقسیم کسرها6182724410.30473/etl.2020.53925.3268FAحمیددافعیدانشجوی دکترای، برنامهریزی درسی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران و آموزشگر ریاضی دانشگاه فرهنگیانمحمدرضاامام جمعهدانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهرانعلیرضاعصارهدانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهرانصادقنصریدانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهرانJournal Article20200705The aim of the present research was the designing and validating a Pattern of Curriculum for Developing the Student Teachers Specialized Content Knowledge in Division of Fractions. This research was the mixed Research with Exploratory Design and Taxonomy Devlopment Model. In the qualitative part, the Curriculum Pattern was designed with case study method , and in the quantitative part, the Pattern validation was done with Descriptive-survey method. Participants in the qualitative Part included 19 experts and 61 sources. The statistical population in quantitative part included the specialists in math education and primary school teachers. Through purposive sampling, 22 specialists and 85 teachers were selected. For collecting qualitative data, documentary study, semi-structured interviews and for collecting quantitative data, researcher-made questionnaire with 13 items were used. For analyzing the qualitative data, the content analysis was used and in the quantitative part, confirmatory factor analysis was used. Results of analysis of elements showed that the items of content and learning activities, skill goals, cognitive goals at the level of analysis and composition level and evaluation methods have the most explanatory power. Also other elements such as teaching-learning methods, attitudinal goals and Clarity and comprehensiveness were in next priorities.<span lang="AR-SA" dir="RTL">هدف پژوهش حاضر طراحی و اعتبارسنجی الگوی برنامة درسی توسعة دانش محتوایی تخصصی دانشجومعلمان آموزش ابتدایی در تقسیم کسرها بوده است. این پژوهش جزء پژوهش</span><span lang="AR-SA"><span dir="RTL">های ترکیبی با طرح اکتشافی بود که با مدل تدوین طبقهبندی در دو بخش کیفی و کمّی انجام شد. در بخش کیفی با روش مطالعه موردی به فرآیند طراحی الگو و در بخش کمّی با روش توصیفی از نوع پیمایشی به اعتبارسنجی الگو پرداخته شد. مشارکتکنندگان در بخش کیفی شامل 19 نفر از افراد متخصص و 61 پژوهش انجام شده در ارتباط با موضوع پژوهش بودند. جامعة آماری در بخش کمّی شامل آموزشگران ریاضی دانشگاه فرهنگیان، متخصصان آموزش ریاضی و معلمان دورة ابتدایی بودند که از طریق نمونهگیری هدفمند تعداد 22 نفر از متخصصان و 85 نفر از معلمان دورة ابتدایی انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها در بخش کیفی از مطالعة اسنادی و مصاحبههای نیمه ساختاریافته و در بخش کمّی از پرسشنامة محقق ساخته که شامل 13 گویه</span><span dir="RTL"> بود استفاده شد. تحلیل دادهها در بخش کیفی با روش تحلیل محتوا و در بخش کمّی با تحلیل عاملی تاییدی انجام شد. نتایج تحلیل عناصر نشان داد که عناصر محتوا و فعالیتهای یادگیری، اهداف مهارتی، اهداف شناختی در سطح تجزیه و تحلیل و سطح ترکیب و روشهای ارزشیابی دارای بیشترین قدرت تبیین هستند، همچنین عناصر دیگر نظیر روشهای یاددهی یادگیری، اهداف نگرشی و وضوح و جامعیت برنامة درسی نیز به ترتیب به عنوان تبیین کنندههای معنادار شناسایی شدند.</span></span>https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_7244_92d01778921465c39477275452dde587.pdfدانشگاه پیام نورفصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی2345-65238220210119Predicting Academic Procrastination on the basis of the Components of Self-Discrepancies and Academic Resilienceپیشبینی اهمالکاری تحصیلی بر اساس مؤلفههای خود ناهمخوانی و تابآوری تحصیلی8392727110.30473/etl.2020.54102.3275FAبهروزفروغی پردنجانیکارشناسی ارشد، روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتیعلی اکبرشریفیاستادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور0000-0003-0157-7904Journal Article20210119<span>The aim </span><span>of the current study was explaining the relationship of self-discrepancy and academic resilience with academic procrastination in students. The research method was descriptive-correlational. The statistical population of the present study included all students of Shahrekord University of Medical Sciences, from which 242 students were selected by cluster sampling. Higgins` scale of self-discrepancies (1987), samuels` academic resilience questionnaire (2004), and sevari` academic procrastination questionnaire (2012) were used for collecting the data. For data analysis, Pearson correlation quotient and Stepwise multiple regression were used. The results showed a positive and significant correlation between ought-actual (r = 0.36) and actual -ideal (r = 0.39) with academic procrastination but not between resilience and academic procrastination.</span><span>In addition, stepwise regression analysis showed that among the predictor variables, the actual-ideal self-discrepancy could predict more than 15% of the variance of academic procrastination. People with self-discrepancy are more likely to be procrastinating. Ideal-actual self-discrepancy is also the strongest predictor of procrastination. Thus, students who experience a great deal of difference between their actual and ideal self are more procrastinating than those who experience a difference between their actual and ought self.</span><span lang="AR-SA" dir="RTL">هدف از پژوهش حاضر تبیین ارتباط خود ناهمخوانی و تابآوری تحصیلی با اهمالکاری تحصیلی در دانشجویان بود. روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعة آماری پژوهش حاضر شامل همة دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد بود که به روش نمونهگیری، خوشهای 242 دانشجو از میان آنها انتخاب شد. برای گردآوری دادهها از پرسشنامة خود ناهمخوانی هیگینز (1987)، پرسشنامة تابآوری تحصیلی ساموئلز (2004) و پرسشنامة اهمالکاری تحصیلی سواری (1390) استفاده شد. برای تحلیل دادهها از روش ضریب همبستگی و رگرسیون چندگانه به شیوه گام به گام استفاده گردید. نتایج حاکی از همبستگی مثبت و معنادار خود ناهمخوانی واقعی-بایدی (</span><span>r=0.36</span><span lang="AR-SA" dir="RTL">) و واقعی-ایدهآل (</span><span>r=0.39</span><span lang="AR-SA" dir="RTL">) با اهمالکاری تحصیلی و نداشتن همبستگی معنادار تابآوری تحصیلی با اهمالکاری تحصیلی بود. افزون بر این، تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد که از میان متغیرهای پیشبین، فاصله خود واقعی-ایدهآل توانست بیش از 15 درصد از واریانس اهمالکاری تحصیلی را پیشبینی کند. افراد خود ناهمخوان احتمال اهمالکاری بیشتری دارند. همچنین، فاصله بین خودِ واقعی و خودِ ایدهآل قویترین پیشبینیکنندة اهمالکاری است؛ بنابراین دانشجویانی که بین خودِ واقعی و ایدهآل شان اختلاف زیادی تجربه میکنند، بیشتر از افرادی که بین خودِ واقعی و خودِ بایدی شان تفاوت تجربه میکنند، اهمالکاری میکنند.</span>https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_7271_94840db4f813f173c13fd783f42cb428.pdfدانشگاه پیام نورفصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی2345-65238220201121Comparing the Effect of Cognitive Load Theory, Multimedia and Speech Teaching Methods on Learning Students' in Science Coursesمقایسة تاثیر روشهای آموزش مبتنی بر نظریه بار شناختی، چندرسانهای و سخنرانی بر یادگیری درس علوم دانشآموزان93103724710.30473/etl.2020.54246.3283FAمحمدرضازاده شرمهکارشناسی ارشد، روانشناسی تربیتی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایرانسهیلاهاشمیدانشیار، گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران0000-0002-8963-0599Journal Article20210116The aim of this study was to compare three methods of teaching based on the cognitive load theory (CLT), multimedia education, and speech on the level of achievement and motivation of students in learning the fourth elementary science course, which was done as a quasi-experimental project. The statistical population of the study was the students of a school equipped with information technology in Mahmudabad city. The tools of this research include 1. Researcher-made learning test in the fourth science course 2. Questionnaire of academic achievement motivation of Verland et al. (1985) 3. Academic motivation scale (AMS) and 4. Measurement scale of Pass and Van Merriënboer (1993). The results of the questionnaires and the learning test were analyzed by using ANOVA. The results showed that the level of learning, the motivation of students who were under teaching based on cognitive load theory was significantly higher than students who received multimedia education and speech. Also, the mean of the cognitive load in speech group was 4.47, multimedia group 3.82, and in training group based on cognitive load theory 3.63. This means that students in the teaching group based on cognitive load theory received less cognitive load than students in other groups. Based on the results of this study, it is suggested that teachers and educational planners train the basic principles of cognitive theory so that they learn these principles and due to the limited capacity of students' active memory and the motivational aspects of the learning environment, they apply them in teaching and planning lessons.<span lang="AR-SA" dir="RTL">این پژوهش با هدف </span><span lang="AR-SA" dir="RTL">مقایسۀ سه روش آموزش مبتنی بر نظریۀ بار شناختی، آموزش چندرسانهای و آموزش سخنرانی در میزان پیشرفت تحصیلی و انگیزش دانشآموزان در یادگیری درس علوم چهارم انجام شد. جامعة آماری پژوهش، یک مدرسة مجهز به فناوری اطلاعات در شهرستان محمودآباد (استان مازندران) بود. ابزارهای این پژوهش شامل 1. آزمون یادگیری محققساخته در درس علوم چهارم 2. پرسشنامة انگیزش پیشرفت تحصیلی ورلند و همکاران (1985) 3. مقیاس انگیزش پیشرفت تحصیلی (</span><span>AMS</span><span lang="AR-SA" dir="RTL">) و 4. مقیاس درجهبندی ذهنی بار شناختی </span><span lang="AR-SA" dir="RTL">پاس و ون مرینبوئر (1993) </span><span lang="AR-SA" dir="RTL">بود. نتایج حاصل از جمعآوری پرسشنامهها و آزمون یادگیری به کمک تحلیل واریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که میزان یادگیری، انگیزش دانشآموزانی که تحت تاثیر آموزش مبتنی بر نظریۀ بار شناختی بودهاند، به طور معناداری بیشتراز دانشآموزانی بود که آموزش چندرسانهای و سخنرانی را در درس علوم دریافت کردند. همچنین میانگین بار شناختی در گروه سخنرانی (47/4)، گروه چندرسانهای (82/3) و در گروه آموزش مبتنی بر نظریۀ بار شناختی (63/3) بود. این بدین معنی است که دانشآموزان گروه آموزش مبتنی بر نظریۀ بار شناختی، بار شناختی کمتری از دانشآموزان سایر گروه دریافت کردند. با توجه به نتایج، پیشنهاد میشود معلمان و برنامهریزان تحصیلی دربارة اصول پایه و اساسی نظریه بار شناختی آموزش ببینند تا بتوانند این اصول را با توجه به ظرفیت محدود حافظة فعال دانشآموزان و با توجه به جنبههای انگیزشی محیط یادگیری، در آموزش و برنامهریزی درسها به کار گیرند.</span>https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_7247_fd6954bd33897fc21e4276557c41cac5.pdf