دانشگاه پیام نورفصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی2345-652310220221122The Structural Model of Academic Optimism Based on Parenting Styles with the Mediating Role of Parents' Positive Perfectionism in Secondary School Students of Khorramabad Cityمدل ساختاری خوشبینی تحصیلی بر اساس سبکهای والدگری با نقش میانجی کمالگرایی مثبت والدین در دانشآموزان متوسطه دوم شهر خرمآباد920934010.30473/etl.2022.64208.3803FAبرزوامیرپوراستادیار، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران0000-0002-4516-6878مرضیهمشعل پوراستادیار، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران0000-0002-6191-6544علیرضاکرمیدانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایرانJournal Article20220527The purpose of the current research was to investigate the structural relationships between parenting styles and academic optimism with the mediating role of parents' positive perfectionism. The research design is descriptive-correlation and the statistical population includes all the male and female students of the second secondary level of Khorramabad city in the academic year of 1400, which included 19,500 students. Three hundred and seventy seven people were selected using the stratified relative sampling method and based on the Karjesi-Morgan table. The research tools included positive and negative perfectionism questionnaire (Terry Short et al., 1995), Alabama parenting styles child version (Samani, 2010) and academic optimism (Schennen-Moran et al., 2013). Research data analysis was done using descriptive statistics, Pearson correlation coefficient, multivariate regression and structural equation modeling with SPSS-27 and AMOS-24 software. Based on the findings of this study, the proposed model to investigate the causal relationships between research variables had an acceptable fit. The research results showed that parenting styles are directly and indirectly related to academic optimism through parents' positive perfectionism (P<0.05). Also, the results showed that parenting styles had a positive and significant effect on academic optimism and positive perfectionism of students (P<0.05). The effect of positive perfectionism on students' academic optimism was also confirmed (P<0.05). According to the findings of this research, it can be concluded that the model of structural relationships between parenting styles and academic optimism with the mediating role of parents' positive perfectionism has a favorable fit.هدف از اجرای پژوهش حاضر بررسی روابط ساختاری بین سبکهای والدگری و خوشبینی تحصیلی با نقش میانجی کمالگرایی مثبت والدین بود. طرح پژوهش، توصیفی-همبستگی و جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر و پسر مقطع متوسطه دوم شهر خرمآباد در سال تحصیلی1400 که شامل 19500دانشآموز بودند. به روش نمونهگیری تصادفی نسبی طبقهای و بر اساس جدول کرجسی<strong>-</strong>مورگان 377 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه کمالگرایی مثبت و منفی (تری شورت و همکاران، 1995)، سبکهای والدگری آلاباما نسخه کودک (سامانی، 1390) و خوشبینی تحصیلی (اسچنن<strong>-</strong>موران و همکاران، 2013) بود. تحلیل دادههای پژوهش با استفاده از روشهای آمار توصیفی، ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون چندمتغیره و مدل یابی معادلات ساختاری با نرمافزارهای SPSS-27 و AMOS-24 انجام شد. بر اساس یافتههای این مطالعه، مدل پیشنهادی جهت بررسی روابط علی بین متغیرهای پژوهش، از برازش قابل قبولی برخوردار بود. نتایج پژوهش نشان داد که سبکهای والدگری بهصورت مستقیم و غیرمستقیم از طریق کمالگرایی مثبت والدین با خوشبینی تحصیلی رابطه دارد (05/0>P). همچنین نتایج نشان داد که سبکهای والدگری تأثیر مثبت و معناداری بر خوشبینی تحصیلی و کمالگرایی مثبت دانشآموزان داشته است (05/0>P). تأثیر کمالگرایی مثبت بر خوشبینی تحصیلی دانشآموزان نیز تأیید شد (05/0>P). با توجه یافتههای این پژوهش میتوان نتیجه گرفت که مدل روابط ساختاری بین سبکهای والدگری و خوشبینی تحصیلی با نقش میانجی کمالگرایی مثبت والدین از برازش مطلوبی برخوردار است.https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_9340_b2f6adf4114b08b83ece1110e946cfe1.pdfدانشگاه پیام نورفصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی2345-652310220221122Developing a Causal Model of Academic Engagement based on Loneliness with the Mediating Role of Corona Stressتدوین مدل علّی درگیری تحصیلی بر اساس احساس تنهایی با توجه به نقش میانجیگری استرس کرونا2132929010.30473/etl.2022.63102.3744FAهوشنگگراوندگروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران.0000-0001-5228-5413سلمانزارعیگروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران.Journal Article20220219The purpose of this study was to determine the mediating role of corona stress in the relationship between loneliness with academic engagement. The research method was correlation of the type structural equation modeling. The population of this study included all undergraduate students of Lorestan University in the academic year 2021-2022.The statistical sample size was determined based on Klein's thumb rule equal to 240 people which was done by available sampling method and online questionnaire. The instruments used in this study were University of California Los Angeles Loneliness Scale (UCLA), Corona Stress Scale (CSS) and Academic Engagement Scale (AES). Data analysis was performed using structural equation modeling statistical method and by the SPSS-22, and AMOS-24 software. The results showed that loneliness has a direct relationship on the academic engagement and an indirect effect on the academic engagement due to corona stress. Due to the results, authorities are required to increase academic engagement in higher education by planning intervening programs, holding workshops and presenting counseling to reduce these factors in order to increasing students' academic engagementهدف این پژوهش، تعیین نقش واسطهای استرس کرونا در رابطه میان احساس تنهایی با درگیری تحصیلی بود. روش پژوهش، همبستگی از نوع مدلسازی معادلات ساختاری بود. جامعهی این پژوهش شامل تمامی دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه لرستان در سال تحصیلی 401-1400 بود. حجم نمونهآماری بر اساس قاعده سرانگشتی کلاین برابر 240 نفر تعیین شد که به روش نمونهگیری در دسترس و با پرسشنامه آنلاین انجام شد. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه احساس تنهایی دانشگاه کالیفرنیا (UCLA)، مقیاس استرس کرونا (CSS-18) و مقیاس درگیری تحصیلی ریو و تسینگ (AES) بود. تحلیلها به روش مدلسازی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزارهای بسته آماری برای علوم اجتماعی 22 SPSS- و نرمافزار آموس 24 AMOS- انجام شدند. نتایج نشان داد احساس تنهایی بر درگیری تحصیلی تأثیر مستقیم و بهواسطهی استرس کرونا تأثیر غیرمستقیم دارد. با توجه به نتایج لازم است برای افزایش درگیری تحصیلی در محیط آموزش عالی؛ برنامههای مداخلهای، برگزاری کارگاههای آموزشی و دادن مشاوره برای کاهش این عوامل در راستای افزایش درگیری تحصیلی دانشجویان اقداماتی صورت گیرد.https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_9290_4d86824296484bcb4493307d2b8da10d.pdfدانشگاه پیام نورفصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی2345-652310220221122The Relationship between Organizational Culture of School and Teachers’ Work Motivation Considering the Intermediary Role of Psychological Em-powerment (Case Study: Public Elementary Schools in Eslamabad-e Gharb)بررسی رابطه بین فرهنگ سازمانی مدارس با انگیزش شغلی معلمان با توجه به نقش میانجی توانمندسازی روانشناختی (مورد مطالعه: مدارس دولتی مقطع ابتدایی آموزشوپرورش شهر اسلامآبادغرب)3350938510.30473/etl.2023.63168.3751FAمحمدخالقیکارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران.نادرنادریدانشیار گروه مدیریت و کارآفرینی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران.بیژنرضاییاستادیار گروه مدیریت آموزشی و کارآفرینی دانشگاه رازی کرمانشاهحبیبجعفریدانشیار گروه آمار، دانشکده علوم، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران.Journal Article20220226The present research was performed to investigate the relationship between organizational culture of school and teachers’ work motivation considering the intermediary role of psychological empowerment. A descriptive research methodology with a correlational scheme was adopted. Statistical population of the research was composed of all elementary-school teachers working in the city of Islam-Abad-e-Gharb during 2018/19 educational year, making up a total of 513 individuals, of whom a statistical sample of 219 individuals was selected through cluster sampling. Research instruments included the school cultures scale (SCS) by Gruenert (2005), work motivation scale (WMS) by Bakhshi <em>et al.</em> (2007), and psychological empowerment instrument (PEI) by Spreitzer and Mishra (1997). Results of testing the hypotheses by correlational and structural equations-based tests in SPSS 25 and SmartPLS 3 showed that the organizational culture exhibits a significant positive correlation with the teachers’ work motivation. It was further found that the organizational culture of school is positively and significantly associated with the psychological empowerment of teachers. Finally, the relationship between organizational culture of school and teachers’ work motivation, considering the intermediary role of psychological empowerment, was found to be significant and positive. According to the results, it can be stipulated that one may expect strong work motivation among teachers should the organizational culture of school as well as psychological empowerment of teachers be at high levels.پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین فرهنگ سازمانی مدرسه با انگیزش شغلی معلمان با توجه به نقش میانجی توانمندسازی روانشناختی انجام شد. روش پژوهش، توصیفی و از نوع طرحهای همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه معلمان ابتدایی شاغل در شهر اسلام آباد غرب در سال تحصیلی 98-1397 با حجم 513 نفر بود و 219 نفر نمونه با روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. ابزارهای سنجش، پرسشنامه فرهنگ مدرسه گرونرت (2005)، پرسشنامۀ انگیزش شغلی بخشی و همکاران (1386) و توانمندسازی روانشناختی اسپریتزر و میشرا (1997) بود. نتایج به دست آمده از آزمون فرضیهها توسط نرم افزارهای Spss 25 و Smart PLS 3 و با استفاده از آزمونهای همبستگی و مبتنی بر مدلیابی معادلات ساختاری نشان داد که فرهنگ سازمانی با انگیزش شغلی معلمان رابطه مثبت و معناداری دارد. رابطه توانمندسازی روانشناختی با انگیزش شغلی معلمان مثبت و معنادار است. رابطه فرهنگ سازمانی مدرسه با توانمندسازی روانشناختی معلمان مثبت و معنادار است و در نهایت رابطه فرهنگ سازمانی مدرسه با انگیزش شغلی با توجه به نقش میانجی توانمندسازی روانشناختی مثبت و معنادار است. با توجه به نتایج، میتوان اظهار داشت اگر فرهنگ سازمانی مدرسه و توانمندسازی روانشناختی معلمان بالا باشد، انگیزش شغلی معلمان هم بالا خواهد بود.https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_9385_7059839a18cf3e9d13cfca43a6ae79f4.pdfدانشگاه پیام نورفصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی2345-652310220221122Validation of Student Satisfaction Questionnaire of Payam Noor University E-Learning System (LMS)اعتبارسنجی پرسشنامۀ رضایت دانشجویان از سامانه آموزش الکترونیکی دانشگاه پیام نور (LMS)5160929110.30473/etl.2022.64160.3802FAالهامحرّی نجف آبادیمربی،گروه مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات، دانشگاه پیام نور، ایرانسعیدآیتدانشیار،گروه مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات، دانشگاه پیام نور، ایران.Journal Article20220523The present study from the target perspective is the type of applied research and based on the data collection method is a descriptive-correlational research. Data collection tools included, a researcher -made questionnaire consisting of 21 items extracted from valid questionnaires related to the effectiveness of virtual education. The random sampling method is clustered and includes 382 students of Isfahan Payam Noor University who were trained by LMS in the academic year 1401-1400 and answered the questionnaire. The content validity of the questionnaire was approved by experts, and its reliability was estimated at 94 % using Cronbach's alpha, indicating acceptable reliability.
With the applied exploration analysis, 2 factors, including satisfaction with the quality of education and satisfaction with the technical quality of the system, were extracted. These two factors explain 53.42 % of the total variance. According to the results of the factors, they have a significant relationship with each other and the values of the indicators are within the acceptance range.
Isfahan Payam Noor University Student Satisfaction Questionnaire with LMS E-learning Organization has a good fit. So this questionnaire can be used at this university.پژوهش حاضر از دیدگاه هدف، از نوع تحقیقات کاربردی و بر اساس روش گردآوری دادهها جزو تحقیقات توصیفی- همبستگی است. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه محققساخته شامل 21 گویه استخراج شده از پرسشنامههای معتبر مربوط به ارزیابی اثربخشی آموزش مجازی است. روش نمونهگیری تصادفی خوشهای بوده و شامل 382 دانشجوی دانشگاه پیام نور استان اصفهان است که در سال تحصیلی 1400-1401 با سامانۀ LMS تعلیم دیده و به پرسشنامه پاسخ دادهاند. روایی محتوایی پرسشنامه مورد تأیید متخصصان و صاحبنظران قرار گرفت و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ 94 درصد برآورد گردید که نشان دهنده پایایی قابل قبول آزمون است.<br />با تحلیل اکتشافی اعمال شده تعداد 2 عامل شامل رضایت از کیفیت آموزش و رضایت از کیفیت فنی سامانه استخراج شد. این دو عامل در کل 42/53 درصد از واریانس کل را تبیین میکند. مطابق نتایج حاصل عاملها با یکدیگر رابطه معنادار دارند و مقادیر شاخصها در محدوده مورد پذیرش قرار دارد.<br />پرسشنامه رضایت دانشجویان دانشگاه پیام نور استان اصفهان از سامانۀ آموزش الکترونیکی LMS از برازش قابل قبولی برخوردار است و میتوان از این پرسشنامه در این دانشگاه استفاده کرد.https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_9291_14576d39066cd87171cdf2a92ba3e69c.pdfدانشگاه پیام نورفصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی2345-652310220221122Relationship between Perceived Social Support and Academic Resilience with students' Test Anxietyرابطۀ حمایت اجتماعی ادراک شده و تابآوری تحصیلی با اضطراب امتحان دانشآموزان6170934110.30473/etl.2022.64369.3814FAمطهرهتوجهیروانشناسی تربیتی، دانشکده پردیس خواهران، دانشگاه کاشان، کاشان، ایرانمحمدرضاتمنایی فرگروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کاشان، کاشان.ایران0000-0003-0858-7216Journal Article20220611Test anxiety is one of the most common educational problems among students that is growing, and therefore it is important to know the factors affecting it. Accordingly, the present study was conducted to investigate the relationship between perceived social support and academic resilience with test anxiety. The method of the present study is descriptive and correlational. The statistical population included all- female high school students in Kashan in the academic year 1399-1400. Three hundred and sixteen students were selected by multi-stage cluster sampling. To collect data, the Multidimensional Social Support Scale of Zimet et al. (1988), the Martin Academic Equality Questionnaire (2003), and the Spielberger Test Anxiety Scale (1980) were used. Pearson correlation test and regression analysis with SPSS software were used to analyze the data. The results of data analysis showed that test anxiety had a significant relationship with social support (r = -0 <23, p <0.01) and academic resilience (r = -0.63, p <0.01). The results of regression analysis showed that predictor variables (social support and academic resilience) were able to predict 0.397 of the variance of the criterion variable (test anxiety). Therefore, it can be said that social support and academic resilience act as predictor variables for test anxiety, with increasing resilience in academic situations and social support, the level of test anxiety in students decreases. The findings of the present study have practical implications for educational psychologists and school counselors to perform educational-counseling interventions to control students' test anxietyاضطراب امتحان یکی از مشکلات شایع آموزشی با رشد فزاینده در بین دانشآموزان است و از اینرو شناخت عوامل مؤثر بر آن حائز اهمیت است. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه حمایت اجتماعی ادراک شده و تابآوری تحصیلی با اضطراب امتحان انجام گرفت. روش مطالعه توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعۀ آماری این پژوهش شامل همه دانشآموزان دختر دوره متوسطۀ دوم شهرستان کاشان در سال تحصیلی 1399-1400 بود و 316 دانشآموز با نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. بهمنظور جمعآوری اطلاعات، از مقیاس چندبعدی حمایت اجتماعی زیمت و همکاران (1988)، پرسشنامۀ تابآوری تحصیلی مارتین (2003) و پرسشنامۀ اضطراب امتحان اسپیلبرگر (1980) استفاده شد. در تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون با نرمافزار SPSS استفاده شد. نتایج تحلیل دادهها نشان داد که اضطراب امتحان با حمایت اجتماعی (01/0 ,p<23/۰- r=) و تابآوری تحصیلی (01/0 ,p<63/0- r=) رابطۀ معنادار دارد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که متغیرهای پیشبین (حمایت اجتماعی و تابآوری تحصیلی) توانستهاند 397/0 از واریانس متغیر ملاک (اضطراب امتحان) را پیشبینی کنند. بنابراین میتوان گفت حمایت اجتماعی و تابآوری تحصیلی به عنوان متغیر پیشبین برای اضطراب امتحان عمل میکنند و با افزایش تابآوری در موقعیتهای تحصیلی و حمایت اجتماعی، میزان اضطراب امتحان در دانشآموزان کاهش مییابد. یافتههای پژوهش حاضر برای روانشناسان تربیتی و مشاوران مدرسه جهت انجام مداخلههای آموزشی- مشاورهای با هدف کنترل اضطراب امتحان دانشآموزان کاربرد مییابد.https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_9341_c81c628dbef773242acb6f8bc10324ac.pdfدانشگاه پیام نورفصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی2345-652310220221122Impact of Virtual Reality on Perceptual Motor Performance of Adolescent Taekwondo Girlsتأثیر تمرینهای واقعیت مجازی بر عملکرد ادراکی - حرکتی دختران تکواندوکار نوجوان7178934310.30473/etl.2023.64912.3858FAفرنازترابیگروه تربیت بدنی -دانشکده علوم تربیتی - دانشگاه پیام نور- تهران - ایرانشبنمدلکشگروه تربیت بدنی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.Journal Article20220728This study investigated the effect of virtual reality exercises on motor-perceptual development performance of taekwondo girls. The research was quasi-experimental with a pretest-posttest design with a control group. Due to the availability of sample selection, the statistical population of the present study, including 24 taekwondo practitioners (with white, yellow and green belt), was selected, who are completely familiar with the basics of taekwondo, with family satisfaction and cardiovascular endurance tests and a relatively good level of sports. The experimental protocol consisted conducted 12 sessions of 30 minutes 3 days per week for 4-weeks and during this period they did not do any training, even recreationally. The MANOVA test was performed for data analysis. Before analysis of variance, the necessary assumptions such as the normality of the distribution of dependent variables, homogeneity of variance, variables of regression line slope homogeneity and regression slope were examined. Both groups maintained their regular taekwondo training, which was the same. The results showed a significant difference between the experimental and control groups (p≤0/05). Virtual reality exercises increase the perceptual- motor performance of all components have a significant effect on agility, endurance, strength, balance flexibility and perception of taekwondo practitioners compared to the control group (p≤0/05). Therefore, it is suggested to be used in the training program taekwondo athletes.هدف از این مطالعه تأثیر تمرینهای واقعیت مجازی بر عملکرد مهارتهای ادراکی - حرکتی دختران تکواندوکار بود. پژوهش از نوع نیمه تجربی با طرح پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل بود. با توجه به دسترس بودن انتخاب نمونهها، جامعه آماری پژوهش حاضر را 24 تکواندوکار (با رده کمربند سفید، زرد، سبز) تشکیل میدهند که با مقدمات ورزش تکواندو آشنایی کامل دارند و با کسب رضایت از خانواده و آزمونهای استقامت قلبی عروقی و سطح نسبتا خوب ورزشی انتخاب گردیدند. یک گروه تجربی (12 نفر) و گروه کنترل (12 نفر) تقسیم شدند و پیشآزمون با استفاده از آزمون اوزرتسکی، فرم پارکیو و آزمونهای استقامت قلب عروقی به عمل آمد. پروتکل گروه تجربی 12 جلسه تمرین 30 دقیقهای به مدت 4 هفته انجام شد. در طی این بازه زمانی هیچ تمرینی حتی به صورت تفریحی انجام ندادند. تجزیه و تحلیل دادهها از طریق آزمون مانوا انجام شد. نتایج نشان داد که بین گروههای آزمایشی و کنترل تفاوت معنادار وجود دارد (p≤0/05). تمرینهای واقعیت مجازی باعث افزایش عملکرد ادراکی - حرکتی تمامی مؤلفهها شده و تأثیر معناداری بر روی چابکی، استقامت، قدرت، تعادل و انعطافپذیری و ادراک تکواندوکاران در مقایسه با گروه کنترل دارد ((p≤0/05 و پیشنهاد میشود در برنامه تمرینهای ورزشکاران تکواندو مورد استفاده قرار گیرد.https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_9343_2cb9b419b8f9bd0c7ff1211b75079686.pdfدانشگاه پیام نورفصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی2345-652310220221122Prediction of Academic Vitality and Resilience Based on E-Learning Skills by Mediating Role of Students' Academic Excitement in Virtual Educationپیشبینی سرزندگی و تابآوری تحصیلی بر مبنای مهارتهای یادگیری الکترونیکی با واسطه هیجانهای تحصیلی دانشجویان در آموزش مجازی7990929610.30473/etl.2022.64759.3845FAمرضیه الساداتسجادی نژادگروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه اراک، اراک، ایران0000-0002-0206-0272مرضیهاسدیکارشناس ارشد تکنولوژی آموزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه اراک، اراک، ایرانJournal Article20220711The aim of this study was to predict academic vitality and resilience based on e-learning skills by mediating role of academic excitement of Arak University students. The statistical population of the study includes all students studying in the first semester of 1400-1399 in Arak University from whom, 365 people were selected by available sampling. Data collection tools including Academic Vitality Questionnaire Hossein Chari and Dehghanizadeh (2012), Martin Academic Resilience Questionnaire (2001), Watkins et al. (2004) e-Learning Questionnaire, And Pekran et al.'s (2005) Academic excitement Questionnaire. Data were analyzed using SPSS software (26) and R software (4.0.2) and hypothesis tested by structural equation model. The results of data analysis showed that e-learning skills can significantly predict students' vitality and academic resilience and academic Excitement (positive and negative) also play an important role in predicting academic resilience and vitality based on e-learning skills.Therefore, it seems that in order to strengthen the resilience and academic vitality of students in virtual education, in addition to strengthening electronic learning skills, it should also be considered to moderate negative emotions and strengthen positive emotions.هدف پژوهش حاضر پیشبینی سرزندگی و تابآوری تحصیلی بر مبنای مهارتهای یادگیری الکترونیکی با واسطه هیجانهای تحصیلی دانشجویان دانشگاه اراک بود. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه دانشجویان مشغول به تحصیل در نیمسال اول 1400-1399 در دانشگاه اراک بود که از این بین 350 نفر به روش در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامه سرزندگی تحصیلی حسین چاری و دهقانیزاده (۱۳۹۱) پرسشنامه تابآوری تحصیلی مارتین (2001)، پرسشنامه مهارتهای یادگیری الکترونیکی واتکینز و همکاران (2004) و پرسشنامه هیجانهای تحصیلی پکران و همکاران (2005) بود. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS نسخه 26 و نرمافزار R نسخه 2/0/4 استفاده شد و آزمون فرضیهها به روش معادلات ساختاری انجام گرفت. نتایج تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که مهارتهای یادگیری الکترونیکی به طور معناداری میتواند سرزندگی و تابآوری تحصیلی دانشجویان را پیشبینی کند<strong> </strong>و هیجانهای تحصیلی (مثبت و منفی) نیز در پیشبینی تابآوری و سرزندگی تحصیلی براساس مهارتهای یادگیری الکترونیکی نقش میانجی معناداری دارند. بنابراین به نظر میرسد جهت تقویت تابآوری و سرزندگی تحصیلی دانشجویان در آموزش مجازی باید علاوه بر تقویت مهارتهای یادگیری الکترونیک، تعدیل هیجانهای منفی و تقویت هیجانهای مثبت نیز مد نظر قرار گیرد.https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_9296_2b8105009f8e34f68dac48bb1432b918.pdf