دانشگاه پیام نورفصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی2345-65232520150121Investigating the effects of various techniques of mathematical creativity development on motivational and cognitive beliefs in mathematics among female studentsبررسی تأثیر تکنیکهای مختلف پرورش خلاقیت ریاضی بر باور انگیزشی و شناختی در درس ریاضی دانشآموزان دختر7171370FAعفت الساداتمهدیزادهدانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی دانشگاه علامه طباطبائیمحمدرضاخدابخشدکتری روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مشهد، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگانفریباکیانیکمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی ایلام، ایلام، ایرانصادقحاجی زاده ندافکارشناسی ارشد دانشگاه صنعتی مالک اشتر تهران، دبیر ریاضی مدارس مشهدJournal Article20150204The aim of this study was to investigate the effect of various techniques of mathematical creativity development on motivational and cognitive beliefs in mathematics among female students. The research method was pre-test and post-test design with a control group. The population of study includes every female students at guidance school in Mashhad city.40 students were selected by multi-stage sampling method and were replaced in the experimental (n=20) and control (n=20) groups. The used tool included adaptive learning models questionnaire (Middleton and Midgley, 1997), which consists of mathematics self-efficacy (motivational beliefs) and cognitive engagement (cognitive beliefs) subscales in math. Beginning, adaptive learning models questionnaire was performed as a pre-test on all subjects, then mathematical creativity program were run on experimental group while control group did not receive any training. After training sessions, adaptive learning models questionnaire was performed as the post-test on all subjects. Data was entered into spss software and was analyzed by using descriptive indexs and independent t test. Comparing the difference mean of pre-test and post-test of mathematical self-efficacy and cognitive engagement in two control and experimental groups showed mathematic performance of experimental group has increased rather than the control group at post-test. Therefore, mathematical creativity development has a significant influence on mathematical efficacy and cognitive engagement enhancement in math. Thus, we suggest to include mathematical creativity technique in desiging training courses to improve students’ math performance.این پژوهش به منظور بررسی تأثیر تکنیکهای مختلف پرورش خلاقیت ریاضی بر باور انگیزشی و شناختی در درس ریاضی دانشآموزان دختر انجام گردید. در این پژوهش، از طرح پیشآزمون– پسآزمون با گروه گواه استفاده گردید. جامعه آماری کل دانشآموزان دختر سال سوم راهنمایی شهر مشهد بودند. 40 دانشآموز به صورت نمونهگیری چندمرحلهای انتخاب شدند و در گروههای آزمایش (20 نفر) و گواه (20 نفر) جایگزین گردیدند. ابزار مورد استفاده در پژوهش حاضر، پرسشنامه الگوهای یادگیری سازشی (میدلتن و میگلی، 1997) بود که متشکل از خردهمقیاسهای خودکارآمدی ریاضی (باور انگیزشی) و مشغولیتشناختی (باور شناختی) در درس ریاضی بود. ابتدا پرسشنامه الگوهای یادگیری سازشی به عنوان پیشآزمون بر روی کلیه آزمودنیها اجرا گردید، پس از آن برنامه پرورش خلاقیت ریاضی بر روی گروه آزمایش اجرا شد در حالی که گروه گواه هیچگونه آموزشی را دریافت نکرد. پس از اتمام جلسات آموزشی بار دیگر پرسشنامه الگوهای یادگیری سازشی بهعنوان پسآزمون بر روی کلیه آزمودنیها اجرا گردید. دادهها در نرمافزار spss وارد شد و با استفاده از آمارههای توصیفی و آزمون t مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. مقایسه میانگین تفاضل نمرات پیشآزمون و پسآزمون خودکارآمدی شغلی و مشغولیتتحصیلی در دو گروه کنترل و آزمایش نشان داد که عملکرد ریاضی در گروه آزمایش نسبت به گروه گواه در مرحله پسآزمون نسبت به پیشآزمون افزایش معنیداری یافت. بنابراین پرورش خلاقیت ریاضی تاثیر معنیداری بر بهبود خودکارآمدی ریاضی و مشغولیتشناختی دانشآموزان در درس ریاضی داشت. لذا پیشنهاد میشود در طراحی محتوای دورههای آموزشی، به منظور بهبود عملکرد ریاضی دانشآموزان، تکنیکهای مختلف پرورش خلاقیت به خوبی گنجانده شوند.https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_1370_c71cdc43789ccde4de2f0eb8cc302bab.pdfدانشگاه پیام نورفصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی2345-65232520140823Standardization parker's problem solving inventory (PPSI) among college students of Guilan PNUهنجاریابی پرسشنامه حل مسأله پارکر در دانشجویان دانشگاه پیامنور استان گیلان18261371FAحسینزارعاستاد روانشناسی دانشگاه پیام نورمجیدبرادرانمربی روانشناسی دانشگاه پیام نور، دانشجوی دکترای روانشناسیJournal Article20150204One of the fundamental human cognitive processes is problem solving. As a higher-layer cognitive process, problem solving interacts with many other cognitive processes such as learning, decision making and analysis. The purpose of this research was to prepare norm scores and determine the validity and reliability of parker's problem solving inventory (PPSI) in B.A. college students. The samples were 360 persons that were selected in Guilan Payame Noor University by cluster random sampling method and completed PPSI and Cassidy & Long Problem Solving Style Questionnaire. The results of the factor analysis revealed that the inventory with four factor explained 59/18% of the total variance. Also, Results showed that Cronbach Alpha coefficients 0/84, test–retest reliability 0.81 and split half was 0.63 and Coefficient of correlation between with Cassidy & Long Problem Solving Style Questionnaire was 0.65. The research emphasize that PPSI is a reliable and suitable instrument for measuring problem solving among Iranians.یکی از فرایندهای شناختی اساسی انسان، حل مسأله است که به عنوان یک فرایند شناختی سطح بالا با دیگر فرایندهای شناختی نظیر یادگیری، تصمیمگیری و تجزیه و تحلیل تعامل دارد. هدف اساسی پژوهش حاضر هنجاریابی، بررسی روایی و اعتبار پرسشنامه حل مسأله پارکر در دانشجویان دوره کارشناسی بود. نمونه پژوهش 360 نفر از دانشجویان دانشگاه پیامنور استان گیلان بودند که به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند و به پرسشنامه حل مسأله پارکر و حل مسأله کسیدی و لانگ پاسخ دادند. نتایج تحلیل عاملی نشان داد که این پرسشنامه دارای 4 عامل میباشد که در مجموع 18/59 درصد از واریانس کل را تبیین نمودند. همچنین نتایج نشان داد که اعتبار آزمون به روش آلفای کرونباخ 84/0، به روش بازآزمایی 81/0 و به روش دونیمه کردن 63/0 و ضریب همبستگی با پرسشنامه حل مسأله کسیدی و لانگ 65/0 به دست آمد. این مطالعه تأیید نمود که پرسشنامه حل مسأله پارکر به عنوان ابزاری معتبر و مناسب برای سنجش حل مسأله در جامعه ایرانی میباشد.https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_1371_1a3f346d3c2b7892384e14568bbcf343.pdfدانشگاه پیام نورفصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی2345-65232520140823The role of goal orientation and metacognitive reading strategies in predicting academic motivation of male students of Yazd Farhangian Universityنقش جهتگیری هدف و راهبردهای فراشناختی خواندن در پیشبینی انگیزش تحصیلی دانشجویان پسر دانشگاه فرهنگیان یزد27421372FAکاظمبرزگر بفروییاستادیار گروه علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه یزدمهدیبرزگر برفوییدانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه یزدیعقوبملایی بهرامیدانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه یزدJournal Article20150204The purpose of this study is investigating the role of goal orientation and metacognitive reading strategies in predicting academic motivation in university student. The participants were 150 male students those were selected by using simple random sampling method. For assessing the research variables, the participants completed two measures: The Academic Motivation Scale version for student, Achievement Goal Questionnaire and metacognitive reading strategies questionnaire. Data were analyzed through Pearson correlation coefficient and multiple regression methods. The results showed that there are significant relationship between goal orientation performance-approach, mastery - avoidance, metacognitive strategies in reading and intrinsic motivation. Between goal orientation performance - approach, performance - avoidance and extrinsic motivation was a significant relationship. Was observed significant relationship between goal orientation performance-approach, mastery - avoidance, and amotivation. The results of regression that coefficients showed that goal orientation performance-approach, mastery-approach and metacognitive reading strategies can predict intrinsic motivation and goal performance - avoidance can predict extrinsic motivation and amotivation. With regard to the results, achievement goals and metacognitive reading strategies related to academic motivation and should be emphasized in academic settings.هدف از پژوهش، بررسی نقش جهتگیری هدف و راهبردهای فراشناختی خواندن در پیشبینی انگیزش تحصیلی دانشجویان است. بدین منظور 150 نفر از دانشجویان پسر به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند و پرسشنامه انگیزش تحصیلی، پرسشنامه اهداف پیشرفت، و پرسشنامه راهبردهای فراشناختی خواندن را تکمیل کردند. سپس، دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که بین جهتگیری هدف عملکرد-گرایشی، تسلط- اجتنابی، راهبردهای فراشناختی خواندن و انگیزش درونی رابطه معنیداری وجود دارد. بین جهتگیری هدف عملکرد- گرایشی، عملکرد- اجتنابی و انگیزش بیرونی رابطه معنیداری مشاهده شد. همچنین بین جهتگیری هدف عملکرد- گرایشی، تسلط- گرایشی و بیانگیزگی نیز رابطه معنیدار مشاهده شد. ضرایب رگرسیون چند متغیری نشان داد که جهتگیری هدف عملکرد-گرایشی، تسلط-گرایشی و راهبردهای فراشناختی خواندن میتوانند انگیزش درونی و هدف عملکرد- اجتنابی میتوانند انگیزش بیرونی و بیانگیزگی را پیشبینی کنند. مطابق نتایج بدست آمده، اهداف پیشرفت و راهبردهای فراشناختی خواندن با انگیزش تحصیلی رابطه دارند و در موقعیتهای تحصیلی باید به این متغیرها توجه کرد.https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_1372_2ecb195ec768ac2e62b7bf94f18fc835.pdfدانشگاه پیام نورفصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی2345-65232520140823Multilevel analysis of adolescents' academic alienation: the roles of school culture and basic psychological needsتحلیل چندسطحی از خودبیگانگی تحصیلی نوجوانان: نقش فرهنگ مدرسه و نیازهای روانشناختی اساسی43541373FAجوادامانی ساری بگلوکارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامیفیروزهسپهریان آذردانشیار علوم تربیتی، دانشگاه ارومیهشهرامواحدیدانشیار علوم تربیتی، دانشگاه تبریزJournal Article20150204Alienation is the state or experience of being isolated from a group or an activity to which one should belong or in which one should be involved. Adolescents who are alienated often become adults who are socially alienated, who live in poverty, and who are politically powerless. The aim of current research was multi level analysis of the relationship between school culture, basic psychological needs and adolescents' academic alienation. 1029 high school students of Urmia city were randomly selected through multiphase cluster sampling method and answered to academic alienation, school culture and basic psychological needs questionnaires. Using HLM software for data analysis, the findings revealed that in individual level basic psychological needs (autonomy, competence and relatedness) had negative and significant effect on academic alienation. In school level, the effects of students-teachers relationship and educational opportunity on dependent variable were negative and significant. But the effects of students' relationships and normative expectations weren't significant. In general, research findings emphasize on multi level factors roles in studying academic alienation.از خودبیگانگی، حالت انزوا از یک گروه یا فعالیتی است که انتظار میرود فرد در حالت عادی با آن گروه احساس همبستگی نموده یا با آن فعالیت درگیر شود. نوجوانانی که دچار از خودبیگانگی تحصیلی هستند، تبدیل به بزرگسالانی میشوند که از لحاظ اقتصادی و سیاسی منزوی بوده و در فقر زندگی میکنند. هدف پژوهش حاضر، بررسی چندسطحی رابطه فرهنگ مدرسه، نیازهای روانشناختی اساسی و از خودبیگانگی تحصیلی نوجوانان بود. بدین منظور، 1029 نفر از دانشآموزان دوره متوسطه شهر ارومیه با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شده و به پرسشنامههای از خودبیگانگی تحصیلی، فرهنگ مدرسه و نیازهای روانشناختی اساسی پاسخ دادند. برای تحلیل دادهها از نرمافزار HLM استفاده شد. نتایج تحلیل نشان داد که در سطح فردی نیازهای روانشناختی اساسی (خودمختاری، شایستگی و ارتباط) اثر منفی و معنیدار بر از خودبیگانگی تحصیلی دارند. در سطح مدرسه نیز اثرات روابط دانشآموزان و معلمان و فرصتهای آموزشی بر متغیر وابسته منفی و معنیدار بود. اما روابط دانشآموزان و انتظارات هنجاری اثر معنیداری بر این متغیر نداشتند. به طور کلی یافتههای پژوهش بر لزوم توجه به نقش عوامل چندسطحی در مطالعه از خودبیگانگی تحصیلی نوجوانان تأکید میکنند.https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_1373_21b931942e73899a6da50c5d4581220d.pdfدانشگاه پیام نورفصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی2345-65232520140823Presenting a causal model for predicting computer anxiety based on Dweck’s cognitive-social approachارائه مدل عِلّی پیشبینی اضطراب رایانه براساس رویکرد شناختی- اجتماعی دوئک (مورد مطالعه دانشگاه پیامنور استان فارس)55681374FAاحمدرستگاراستادیار برنامهریزی آموزشی، دانشگاه پیامنورمحمدحسنصیفاستادیار برنامهریزی آموزش از دور، دانشگاه پیامنورسعیدطالبیاستادیار برنامهریزی آموزش از دور، دانشگاه پیامنورJournal Article20150205The present study was done with the aim of presenting a model for predicting computer anxiety of Fars province Payame Noor University students based on Dweck’s cognitive-social approach regarding intelligence beliefs and goal orientations through path analysis. To do this, 523 students (320 female and 203 male) were selected through multistage cluster and stratified ratio sampling and answered to a questionnaire composed of intelligence beliefs, achievement goals and computer anxiety subscales. Results showed that entity intelligence beliefs have indirect positive effect on computer anxiety through the mediation of performance-avoidance and performance-approach goals. Incremental intelligence beliefs have indirect and negative effect on computer anxiety through the mediation of mastery goals. Moreover, the goodness of fit indices of the fitted model for predicting computer anxiety provided empirical support for application of Dweck’s cognitive-social approach in an instructional context different from the instructional traditional one.پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل پیشبینی اضطراب رایانه دانشجویان دانشگاه پیامنور استان فارس براساس رویکرد شناختی- اجتماعی دوئک در مورد باورهای هوشی و جهتگیری هدف، به روش تحلیل مسیر انجام شد. برای این منظور 523 نفر از دانشجویان دانشگاه پیامنور استان فارس (203 نفر دختر و 320 نفر پسر) به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای و طبقهای نسبتی انتخاب و به پرسشنامهای متشکل از خردهمقیاسهای باورهای هوشی، اهداف پیشرفت و اضطراب رایانه پاسخ دادند. نتایج پژوهش نشان داد که باورهای هوشی ذاتی از طریق واسطهگری اهداف اجتناب - عملکرد و رویکرد - عملکرد بر اضطراب رایانه دارای اثر غیر مستقیم و مثبت و باورهای افزایشی در مورد هوش از طریق واسطهگری اهداف تبحری بر اضطراب رایانه دارای اثر غیرمستقیم منفی میباشد. همچنین مشخصههای برازندگی مدل برازششده پیشبینی اضطراب رایانه، حمایت تجربی مناسبی را جهت کاربرد رویکرد شناختی- اجتماعی دوئک در یک بافت آموزشی متفاوت با بافت سنتی فراهم نمود.https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_1374_740f8a51659ac6a9e408e2f4e1638f81.pdfدانشگاه پیام نورفصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی2345-65232520140823Relationship between academic optimism and academic achievement in boys high schools students of districts 6, 9 in Tehran cityرابطه خوشبینی تحصیلی با پیشرفت تحصیلی در بین دانشآموزان مدارس متوسطه پسرانه مناطق 6 و 9 شهر تهران69801375FAکیوانمرادیکارشناسی ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه تهرانمظفرالدینواعظیعضو هیأت علمی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهرانمحمدفرزانهکارشناسی ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه تهرانمحمدمیرزاییکارشناسی ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه تهرانJournal Article20150205The present paper aims to investigate the relationship between academic optimism and academic achievement in boys high schools students of districts 6, 9 in Tehran city. Descriptive- correlation method was used. The statistical population consists of all the students of those schools (14304 student). According to Morgan table, 375 students were selected as samples. Multistage sampling method was used in this research. Student academic optimism questionnaire (Tschannen-Moran et al, 2013) and the average student scores was used for data collection. The questionnaire reliability was evaluated based on cronbach’s alpha (students academic optimism =α0.923). To analyze data inferential statistics (pearson coefficient of correlation and step wise regression) were used. The findings are as follows: [1] There was a significant positive relationship between student's academic optimism and academic achievement in boys high schools of districts 6, 9 in Tehran city. [2] Among students academic optimism dimensions (students academic press, students trust in teachers, students identification with school), students academic press accounted for the highest degree of variance in academic achievement.پژوهش حاضر، با هدف بررسی رابطه خوشبینی تحصیلی و پیشرفت تحصیلی در بین دانشآموزان مدارس متوسطه پسرانه مناطق 6 و 9 شهر تهران صورت گرفته است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان مدارس متوسطه پسرانه مناطق 6 و 9 شهر تهران میباشد، که تعداد آنها برابر با 14304 دانشآموز است که با استفاده از جدول مورگان تعداد 375 دانشآموز به عنوان نمونه انتخاب شدند. روش نمونهگیری در این پژوهش از نوع چندمرحلهای بوده است. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامه خوشبینی تحصیلی دانشآموز (اسچننموران و همکاران، 2013) و معدل نمرات دانشآموزان استفاده شده است. پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ «923/0» ارزیابی شد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام) استفاده شد. یافتهها نشان داد: 1) بین خوشبینی تحصیلی دانشآموزان و پیشرفت تحصیلی در مدارس متوسطه پسرانه مناطق 6 و 9 شهر تهران، رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد. 2) از میان سه مؤلفه خوشبینی تحصیلی دانشآموزان (تأکید تحصیلی دانشآموزان، اعتماد دانشآموزان به معلمان و احساس هویت دانشآموزان نسبت به مدرسه)، تأکید تحصیلی دانشآموزان بیشترین سهم را در پیشبینی پیشرفت تحصیلی دارد.https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_1375_eeea7e61a78914ee8007924715fae89e.pdfدانشگاه پیام نورفصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی2345-65232520140823Study the relationship between perceived parenting Styles with self-regulatory learning strategies students of Ferdowsi University of Mashhadبررسی رابطه بین ادراک از سبکهای فرزندپروری با راهبردهای یادگیری خودتنظیمی دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد81941376FAحسنعلیویسکرمیاستادیار روانشناسی تربیتی، دانشگاه لرستانسعیدهسبزیاندانشجوی دکترای رشته روانشناسی تربیتی دانشگاه لرستانفاطمهپیرجاویدکارشناس ارشد روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامیهوشنگگراونددانشجوی دکترای رشته روانشناسی تربیتی دانشگاه لرستانJournal Article20150205In recent decades, creating and fostering self-regulated learning skills in students has become one of the educational goals.thus, The purpose of this study was to investigate the relationship between self-regulated learning strategies and with perception of parenting styles of students in Ferdowsi University of Mashhad. The research method was descriptive correlational. Statistical population included all undergraduate students of Ferdowsi University of Mashhad. The statistical population mentioned a size sample of 352 individuals (30% male and 70% female) were selected by random stratified relative. Research instruments were the “Perception of Parents Scale” (POPS)., and the “students achievement goal orientations & -motivated strategies for learning questionnaire (MSLQ)”. Data was analyzed by using both descriptive (Mean, and standard deviation) and inferential statistics (Pearson correlation, Multiple regression, Multivariate Analysis of Variance). The results of Pierson Correlation Coefficient revealed that there is significant and minus relationship between Authoritarian style with self-regulatory and cognitive learning strategies (P<0/05). But there is significant and positive relationship between Authoritative style with self-regulatory and cognitive learning strategies. Results of multiple regression revealed that self-regulatory and cognitive learning strategies can be predicted by Authoritative style (P<0/05). In addition, the results of MANOVA indicated that there is significant difference between male and female students in authoritative styles, self-regulatory and cognitive learning strategies (P<0.05). but there is significant difference between in educational groups only in self-regulatory learning strategies. Parents must be informed of the results of the research and the correct style of parenting as pamphlets, workshops, special sessions and had taught them.در چند دهه اخیر، ایجاد و پرورش مهارتهای یادگیری خودتنظیمی در دانشجویان به یکی از اهداف آموزشی تبدیل شده است. بنابراین هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه ادراک از سبکهای فرزندپروری با راهبردهای یادگیری خودتنظیمی دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد بودند. از جامعه آماری مذکور نمونهای به حجم 352 نفر (30 درصد مرد و 70 درصد زن) به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبی انتخاب شد. ابزارهای مورد استفاده مقیاس، سبکهای فرزندپروری بامریند و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بودند. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها علاوه بر شاخصهای آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار)، از روشهای آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه، تحلیل واریانس چندمتغیره) نیز استفاده شد. نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که سبک فرزندپروری مستبدانه با راهبردهای شناختی و خودتنظیمی دارای رابطه منفی و معنیداری است اما بین سبک فرزندپروری مقتدرانه با راهبردهای شناختی و فراشناختی رابطه مثبت و معنیداری مشاهده شد. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که فقط سبک فرزندپروری مقتدرانه سهم قابل ملاحظهای در پیشبینی نمره راهبردهای خودتنظیمی و شناختی دارد. همچنین نتایج آزمون مانووا نشان داد که بین دانشجویان دختر و پسر از لحاظ سبک فرزندپروری مقتدرانه، راهبردهای شناختی و راهبردهای خودتنظیمی تفاوت معنیداری وجود دارد. اما بین دانشجویان گروههای آموزشی مختلف فقط از لحاظ راهبردهای خودتنظیمی تفاوت معنیدار بود. باید از نتایج این تحقیق والدین را آگاه نمود و سبک صحیح فرزندپروری را به صورت جزوه، کارگاه آموزشی، جلسات خاص و غیره به آنها آموزش داد.https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_1376_34e0e83f76d086be0469e0534743ca23.pdf