دانشگاه پیام نورفصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی2345-65232620150421The Effect of Teaching Methods of Puzzle on Students Learningتأثیر روش تدریس پازل بر میزان یادگیری دانشآموزان7161561FAحسینزارعاستاد روانشناسی تربیتی، دانشگاه پیامنورسوزانعارضیمربی گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیامنورJournal Article20140213For years, the conventional approach continues to provide the theoretical courses and both teacher and student performance and woozy effect are unsatisfied. Participa-tory training methods, such as jigsaw technique can be effective in learning quality improvement. Based on this study, the effect of teaching method of puzzle on learning of boys elementary students in sixth grade was done. Quasi - experimental method with pre-test and post - test control group, respectively. The population consisted of all students in the sixth grade boy was 93-92 in Kermanshah. Multi - stage cluster random sampling was conducted and two ckass as research sample of 50 subjects and courses in science, social studies, and writing with heavenly gifts jigsaw technique was taught to the group. Statistical analysis to determine differences between pre - test and post - test scores and calculated the experimental and control groups Mankva test was used. Covariance analysis showed that the effectiveness of teaching methods puzzles on learning elementary sixth grade students is significant. In other words, puzzles, teaching methods has had an effect on student learning.سالهاست که ارایه دروس به شیوه متداول ادامه دارد و هر دو گروه معلم و دانشآموزان از کم بازدهی و کسلکنندگی کلاسها ناراضیاند. روشهای آموزش فعال، از جمله روش پازل، میتوانند نقش مؤثری در ارتقاء کیفیت یادگیری فراگیران داشته باشند. بر این اساس این مطالعه با هدف تأثیر روش تدریس پازل بر میزان یادگیری دانشآموزان پسر پایه ششم ابتدایی انجام شد. روش این مطالعه نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بوده است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان پسر پایه ششم شهر کرمانشاه در سال تحصیلی93-92 بود. نمونهگیری به صورت تصادفی خوشهای چندمرحلهای انجام گرفت و دو کلاس به عنوان نمونه تحقیق به تعداد 50 نفر انتخاب و دروس علوم تجربی، مطالعات اجتماعی، هدیههای آسمانی و بنویسیم با روش پازل به گروه آزمایش آموزش داده شد. برای تحلیل دادههای آماری جهت تعیین تفاوت و محاسبه و مقایسه نمرههای پیشآزمون و پسآزمون در دو گروه آزمایش و گواه از آزمون مانکوا استفاده شد. نتایج نشان داد که اثربخشی آموزش روش تدریس پازل بر میزان یادگیری دانشآموزان پایه ششم ابتدایی معنادار است. به عبارت دیگر روش تدریس پازل بر میزان یادگیری دانشآموزان تأثیر گذاشته است.دانشگاه پیام نورفصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی2345-65232620150421Studying Explaining Factors of Students' Tendency to Use Learning Tech-nology by Cell Phone in Environmental Educationواکاوی مؤلفههای تبیینکننده تمایل دانشجویان به استفاده از فنآوری یادگیری از طریق تلفن همراه در آموزش محیط زیست17281562FAمحسنضرغاماستادیار، عضو هیئت علمی، وزارت علوم، تحقیقات و فنآوریسید محمدشبیریدانشیار گروه آموزش محیط زیست، دانشگاه پیامنورمحمدرضاسرمدیاستاد گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیامنورJournal Article20140815The main purpose of this research is to study explaining factors of students' tendency to use learning technology by cell phone in environmental education by students of public universities of Tehran. The population of the survey study was the bachelor, M.Sc. and Ph.D. students of public universities in Tehran (N=142800). Using Cochran's formula, a statistical sample of 400 students was selected by applying stratified cluster random sampling technique from Tehran, Tarbiat Modares, Shahid Beheshti, Science & Technology, Amirkabir, and Motahari universities. Questionnaire was the main instrument to collect data. The reliability of the questionnaire as assessed by Cronbach's alpha coefficient, was more than 0.70 for different parts of the measure. <br />The results of exploratory factor analysis showed that five factors including perceived ease of use, subjective norms, self-efficacy, attitude, and perceived usefulness explained 43.93 percent of total variance. The results also showed that there were positive and significant relationships between perceived ease of use, subjective norms, self - efficacy, attitude, and perceived usefulness and the students' tendency to use cell phone in environmental education. هدف کلی تحقیق حاضر واکاوی مؤلفههای تبیینکننده تمایل به بهکارگیری فنآوری یادگیری از طریق تلفن همراه در آموزش محیط زیست توسط دانشجویان دانشگاههای شهر تهران میباشد. جامعه آماری این پژوهش که با استفاده از روش پیمایشی انجام شده است، دانشجویان دانشگاههای دولتی شهر تهران در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری میباشد (142800 .(N=حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران، 400 نفر تعیین شد و پاسخگویان به روش نمونهگیری خوشهای طبقهای تصادفی از دانشگاههای تهران، تربیتمدرس، شهید بهشتی، علم و صنعت، امیرکبیر و مطهری انتخاب شدند. ابزار اصلی گردآوری اطلاعات، پرسشنامه بوده است. جهت تعیین پایایی ابزار تحقیق از روش آلفای کرونباخ استفاده شد که این ضریب برای بخشهای مختلف پرسشنامه بیشتر از 70/0 بهدست آمد. روایی ظاهری و محتوایی ابزار گردآوری دادهها نیز با استفاده از نظرات اساتید محترم راهنما و مشاور تعیین شد. نتایج حاصل از تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که پنج مؤلفه سودمندی ادراکشده، هنجار ذهنی، خودکارآمدی، نگرش و سهولت ادراکشده در مجموع 93/43 درصد از کل واریانس را تبیین کردهاند. نتایج همچنین حاکی از وجود رابطه مثبت و معنیدار بین متغیرهای خودکارآمدی در استفاده از تلفن همراه، سهولت ادراکشده، سودمندی ادراک شده، نگرش نسبت به استفاده از تلفن همراه در آموزش محیط زیست و هنجار ذهنی دانشجویان با تمایل به استفاده از تلفن همراه در آموزش مباحث محیط زیست میباشد.دانشگاه پیام نورفصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی2345-65232620150421Motivational Beliefs of Children in Different Family Types Based on Family Process and Content Modelمقایسه باورهای انگیزشی فرزندان در گونههای مختلف خانواده بر اساس مدل فرایند و محتوای خانواده29401563FAمناقریشیدانشجوی دکترای روانشناسی، علوم و تحقیقات اصفهانسیامکسامانیدانشیار روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامیJournal Article20130413The purpose of the study was to explain the difference between motivational beliefs of high-school girl and boy students in different family types based on family process and content model. The research method was descriptive. <br />For this reason multistage cluster sampling was selected between second and third of 308 (186 female, 122 male) high-school students in Shiraz in the academic year 91-90. The sample in this study was the selection process so that each of the four main areas of Shiraz, two high school (a girls' school, a boys high school) and then randomly selected from each school individually selected and all students in a class, the class selected fields were evaluated. The information was collected from self - report family process scale and self - report family content scale (children form) and motivated strategies for learning questionnaire were used that their validity and reliability has been confirmed. The data were described quantitatively using SPSS software to analyze the data, used from t - test & ANOVA& MANOVA for examining the questions of this research. <br />The findings of the research showed significant differences between students in different family types on self-efficacy and intrinsic. The difference of self-efficacy and intrinsic were between of healthy family and unhealthy family, while there was no significant difference in different family types on test anxiety. The gender difference was not significant in any of the components of motivational beliefs. And is recommended to school psychologists and counselors that this issue should be considered in consultation with the student.هدف از پژوهش حاضر، تبیین تفاوت باورهای انگیزشی دانشآموزان دختر و پسر دبیرستانی در گونههای مختلف خانواده بر اساس مدل فرایند و محتوای خانواده بود. روش پژوهش توصیفی و از نوع پسرویدادی میباشد. به منظور این پژوهش از میان دانشآموزان پایه دوم و سوم مقطع متوسطه شهر شیراز که در سال تحصیلی 91-90 مشغول به تحصیل بودند، 308 (186 دختر، 122 پسر) دانشآموز به شیوه نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. فرایند انتخاب گروه نمونه در این پژوهش بدین ترتیب بود که ابتدا از هر کدام از نواحی چهار گانه شهر شیراز، دو دبیرستان (یک دبیرستان دخترانه، یک دبیرستان پسرانه) به تصادف انتخاب و سپس از هر دبیرستان به تفکیک رشته یک کلاس انتخاب و کلیه دانشآموزان کلاس انتخاب شده مورد مطالعه قرارگرفتند. <br />پس از نمونهگیری و انتخاب نمونه مورد نظر، برای جمعآوری اطلاعات از مقیاسهای خودگزارشی فرایند، مقیاسهای خودگزارشی محتوای خانواده (فرم فرزندان) و راهبردهای انگیزشی یادگیری که روایی و اعتبار آنها تأیید شده است، استفاده گردید، دادهها به صورت کمی تعریف شد. با استفاده از نرمافزار SPSS به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از روش آمار توصیفی میانگین و انحراف معیار و روش آمار استنباطی آزمون تحلیل واریانس یکمتغیره، آزمون تحلیل واریانس چندمتغیره، آزمون تی و آزمون تعقیبی شفه استفاده شد. <br />تحلیلها نشان داد که از میان خردهمقیاسهای باورهای انگیزشی، خودکارآمدی و ارزشگذاری درونی در گونههای مختلف خانواده دارای تفاوت معنادار است، که تفاوت در گونههای سالم با گونههای غیر سالم میباشد. در حالیکه در اضطراب امتحان تفاوت معناداری در گونههای مختلف خانواده مشاهده نشد. همچنین تفاوت جنسیتی در هیچیک از مؤلفههای باور انگیزشی معنادار نبود. و به روانشناسان مدرسه و مشاوران توصیه میشود که این موضوع را در مشاوره با دانشآموزان مورد توجه قرار دهند.دانشگاه پیام نورفصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی2345-65232620150421The Role of Cognitive Styles, Advancement Goals and Mathematics Self Efficiency in the Students' Advancements in Mathematics in High Schools of Mashhad Cityنقش سبکهای شناختی، اهداف پیشرفت و خودکارآمدی ریاضی در پیشرفت ریاضی دانشآموزان دبیرستانهای دولتی شهر مشهد41581564FAهادیتقی زادهدانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامیمحمد سعیدعبدخداییدانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهدحسینکارشکیدانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20140924<span>This research aims at studying the roles of cognitive styles, advancement goals, and mathematics self efficiency in the students' advancements in mathematics. The partici-pants of the research are 263 first grade high school students in Tabatkan district which were selected using the two stage cluster sampling method. The students received a questionnaire for the two cognitive styles of field dependence and field independence, Midglay et al (1998) questionnaire of goal direction, and the</span><span>mathematics</span><span>self</span><span>efficiency</span><span>questionnaire. The</span><span>collected</span><span>date</span><span>from</span><span>these</span><span>questionnaires were analyzed using Pearson's correlation method, T score and multi level regression formula. The results showed that there is a positive</span><span>and</span><span>significant</span><span>relationship between cognitive styles, advancement goals, mathematics</span><span>self</span><span>efficiency</span><span>and</span><span>mathematics advancement. Also it was revealed that self efficiency has a higher role in predicting mathematics advancement. The results also suggest that field independent students showed more mathematics self efficiency. Additionally they had high scores in mastering goals. On the other hand field dependent students had high scores in avoidance goal. Moreover the study shows that there is a significant relationship between mastering goals and mathematic self efficiency. Also there is a direct and significant relationship between the rate of self efficiency and the score of orientation goal. There is a significant indirect relationship between the rate of self efficiency and avoidance goal score. Finally the study shows that the students' performance in mathematics can be directly predicted through cognitive styles, advancement goals and mathematics self efficiency. However in step by step regression analysis it was revealed that the role of the beliefs of mathematics self efficiency is superior to the roles of the advancement goals and cognitive styles.</span><span lang="FA" dir="RTL">تحقیق حاضر به بررسی نقش سبکهای شناختی، اهداف پیشرفت و خودکارآمدی ریاضی در پیشرفت ریاضی دانشآموزان صورت گرفت. جامعه آماری پژوهش را دانشآموزان پسر پایه اول دبیرستانهای دولتی منطقه تبادکان تشکیل داد. از این جامعه تعداد 263 نفر آزمودنی با روش نمونهگیری خوشهای دو مرحلهای انتخاب شدند سپس پرسشنامه سبکهای شناختی وابسته به زمینه و ناوابسته به زمینه «آزمون گروهی اشکال نهفته»، پرسشنامه جهتگیری هدفی میدگلی و همکاران (1998) و</span><span lang="FA" dir="RTL">پرسشنامه خودکار-آمدی ریاضی به آنان ارایه و دادهها جمعآورری گردید. ضریب پایایی آزمون گروهی اشکال نهفته آن به روش بازآزمایی 89/. به دست آمده است، اعتبار کلی پرسشنامه جهتگیری هدفی در اجرای نهایی نیز 87/؛ و اعتبار خردهآزمونهای آن به ترتیب 87/. 84/. و 76/. به دست آمده است، روایی پرسشنامه خودکارآمدی ریاضی بر اساس آلفای کرونباخ و تحلیل عاملی تأییدی به دست آمده و تأیید شد. پایایی کلی پرسشنامه 91/. گزارش شد. دادهها با روش آماری همبستگی پیرسون، آزمون تی مستقل و رگرسیون چندگانه، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که میان سبکهای شناختی، اهداف پیشرفت و خودکارآمدی ریاضی با پیشرفت ریاضی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد و خودکارآمدی ریاضی پیشترین سهم را در پیشبینی پیشرفت ریاضی دارد. دانشآموزانی که سبک شناختی ناوابسته به زمینه دارند، میزان خودکارآمدی ریاضی بیشتری را گزارش کردهاند. همچنین دانشآموزان با سبک شناختی ناوابسته به زمینه نمره اهداف تبحری بیشتری دارند. و دانشآموزان با سبک شناختی وابسته به زمینه نمره اهداف اجتنابی بیشتری دارند. اهداف تبحری با خودکارآمدی ریاضی رابطه معنادار دارد. - بین میزان خودکارآمدی و نمره هدف رویکردی ارتباط معناداری در جهت مستقیم وجود دارد- بین میزان خودکارآمدی و نمره هدف اجتنابی ارتباط معناداری در جهت معکوس وجود دارد. همچنین نتایج پژوهش نشان میدهد که پیشرفت عملکرد تحصیلی ریاضی به تنهایی از طریق اهداف پیشرفت، سبک شناختی و میزان خودکارآمدی قابل پیشبینی است، ولی در تحلیل رگرسیون گام به گام مشخص گردید که سهم باورهای خودکارآمدی ریاضی پیش از اهداف پیشرفت وسبک شناختی است.</span>دانشگاه پیام نورفصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی2345-65232620150421The Effect of the Learning Cycle Model Based on Exploratoy Learning Method on Grade Four Students' Achievement and Attitudes Towards Science Courseبررسی تأثیر مدل چرخه یادگیری مبتنی بر رویکرد اکتشافی در پیشرفت تحصیلی و نگرش به یادگیری درس علوم تجربی59701565FAعلیعبدیاستادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیامنورJournal Article20140219The purpose of this study was to investigate The Effect of the learning cycle model based on exploratoy learning method on Grade four Students’ Achievement and Attitudes Towards Science Course. This research was a quasi - experimental study with non - equivalent groups, which includes pre and post - test design with the control group. A total of 34 fourth grade students from two different classes (Experimental N=19 and Control N=15( was involved in the study of Kermanshah city. they were selected through multi - stage clustered sampling. The group which was assigned as experimental group was instructed through learning cycle model whereas the other group was traditionally instructed. This experimental study lasted seven weeks. To determine the effectiveness of learning cycle model over traditional instruction, an achievement test about sciences which consisted of 20 items was administered as pre-test and post - test to students both in the experimental and control groups. too an attitude scale toward sciences developed by Akpınar et al (2009), was applied. For the statistical analysis, Analysis of Covariance (ANCOVA) was used. The results showed that students who were instructed through learning cycle model were achieved higher score than the ones which were instructed through the traditional method. There was also a The findings in this study showed that students in the experimental group developed more positive attitude towards science after the treatment.<span lang="FA" dir="RTL">هدف از انجام پژوهش حاضر، اثربخشی مدل چرخه یادگیری مبتنی بر رویکرد تدریس اکتشافی بر پیشرفت تحصیلی و نگرش به یادگیری درس علوم دانشآموزان پایه چهارم ابتدایی میباشد. روش تحقیق از نوع شبهآزمایشی با گروههای نامعادل و از طرح دو گروهی با پیشآزمون- پسآزمون استفاده شد. 34 دانشآموز دختر در دو کلاس مختلف (19 نفر در گروه آزمایش و 15 نفر در گروه کنترل) پایه چهارم ابتدایی در شهر کرمانشاه در این پژوهش مشارکت داشتند که از طریق روش نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب شدند. گروه آزمایش از طریق مدل چرخه یادگیری مبتنی بر رویکرد تدریس اکتشافی و گروه کنترل از طریق روش تدریس سنتی (معمول) آموزش دیدند. مدت دوره آموزش هفت هفته بود. برای تعیین تأثیر روش چرخه یادگیری در مقایسه با روش سنتی از یک آزمون پیشرفت تحصیلی درس علوم شامل 20 سؤال به عنوان پیشآزمون و پسآزمون برای هر دو گروه کنترل و آزمایش و همچنین مقیاس21 سوألی نگرش به یادگیری درس علوم (اکپینر و همکاران، 2009) به منظور سنجش نگرش یه یادگیری علوم مورد استفاده قرار گرفت. جهت تحلیل دادههای آماری از تحلیل کوواریانس یکمتغیری (</span><span>ANCOVA</span><span lang="FA" dir="RTL">) استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که دانشآموزانی که از طریق مدل چرخه یادگیری مبتنی بر رویکرد تدریس اکتشافی آموزش دیده بودند پیشرفت تحصیلی بالاتری در مقایسه با دانشآموزان آموزش دیده با روش تدریس سنتی داشتند.</span><span lang="FA" dir="RTL">همچنین یافتهها در این مطالعه نشان داد که دانشآموزانی که از طریق مدل چرخه یادگیری آموزش دیده بودند، نگرش مثبتتری به درس علوم داشتند.</span>دانشگاه پیام نورفصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی2345-65232620150511School Culture, Basic Psychological Needs and Students' Academic Performance: Testing a Causal Modelفرهنگ مدرسه، نیازهای روانشناختی اساسی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان: آزمون یک الگوی عِلّی71801739FAتورجهاشمی نصرتآبادگروه روانشناسی، دانشگاه تبریزشهرامواحدیدانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه تبریزجوادامانی ساریبگلودانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه تبریزJournal Article20140812The aim of current research was to investigate the relationship between school culture, basic psychological needs (autonomy, competence and relation) and academic performance in a form of causal model. For this research, 420 fourth grade male students in a high school in Urmia city were selected by using cluster sampling method. They answered to school culture and basic psychological needs questionnaires. Path analysis was used for data analysis. The findings revealed that tested model had sufficient fit and predicted 24% of changes of academic performance, 11% need for autonomy, 5% need for competence and 7% of variance of need for relation. Need for autonomy had positive and significant effect on academic performance. The effect of need for competence on academic performance was positive and significant. Also, need for relation had positive and significant effect on academic performance. The effect of school culture on need for autonomy, competence and relation was positive and significant. In general, research findings showed that both individual (e.g. basic psychological needs) and contextual variables (e.g. school culture) have important roles in prediction of students' academic performance. هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه فرهنگ مدرسه، نیازهای روانشناختی اساسی (خودمختاری، شایستگی و ارتباط) و عملکرد تحصیلی دانشآموزان در قالب یک الگوی عِلّی بود. بدین منظور، 420 نفر از دانشآموزان پسر سال چهارم دوره متوسطه شهرستان ارومیه با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شده و به پرسشنامههای فرهنگ مدرسه و نیازهای روانشناختی اساسی پاسخ دادند. برای تحلیل دادهها از تحلیل مسیر استفاده شد. نتایج تحلیل نشان داد که الگوی آزمون شده از برازش مناسبی برخوردار بوده و 24 درصد از تغییرات عملکرد تحصیلی، 11 درصد نیاز به خودمختاری، پنج درصد نیاز به شایستگی و هفت درصد از واریانس نیاز به ارتباط را تبیین نمود. نیاز به خودمختاری تاثیر مثبت و معناداری بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان داشت. اثر نیاز به شایستگی بر عملکرد تحصیلی مثبت و معنادار بود. همچنین نیاز به ارتباط نیز اثر مثبت و معناداری بر عملکرد تحصیلی داشت. اثر فرهنگ مدرسه بر نیاز به خودمختاری، شایستگی و ارتباط مثبت و معنادار بود. بهطور کلی یافتههای پژوهش نشان دادند که هم متغیرهای فردی مانند نیازهای روانشناختی اساسی و هم متغیرهای زمینهای مانند فرهنگ مدرسه، نقش مهمی در پیشبینی عملکرد تحصیلی دانشآموزان دارند.دانشگاه پیام نورفصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی2345-65232620150421The Role of Implicit Intelligence Theories in Educational Improvement of High School Studentsنقش نظریههای ضمنی هوش در پیشرفت تحصیلی دانشآموزان مقطع متوسطه81901742FAشکوفهشریعتپناهکارشناس ارشد مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامیعلیمشهدیدانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20140812The purpose of the present research was studying the role of implicit intelligence theories in students’ educational improve-ment. The research method was correlation and the statistical population was all female students in special high schools (state exemplary school and Shahed) in Mashhad city on academic year of 2013-2014; that 332 of them were selected by using multi-stage cluster sampling method. The used tool was implicit theories of intelligence scale (ITIS) that its reliability and validity had been confirmed. The average mark of students was regarded as mark of academic improvement. Data was analyzed by using descriptive statistic, correlation coefficient of Pearson and multiple- regression method. The results are: 1- there were negative and significant correlation between intelligence intrinsic theory and the students’ educational improvement (r=-0.56, pپژوهش حاضر با هدف بررسی نقش نظریههای ضمنی هوش در پیشرفت تحصیلی دانشآموزان صورت گرفت. روش پژوهش، همبستگی و جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر دوره متوسطه مدارس خاص (نمونه دولتی و شاهد) شهر مشهد در سال تحصیلی 93-92 بودند که تعداد 332 نفر به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده شامل مقیاس نظریههای ضمنی هوش (ITIS) بود که روایی و پایایی آن احراز گردیده بود. معدل کل دانشآموزان نیز به عنوان نمره موفقیت تحصیلی در نظر گرفته شد. دادههای پژوهش با آمار توصیفی، ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون چندگانه تحلیل شدند. 1- رابطه عامل ذاتی هوش و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان منفی و معنادار بود (001/0p