دانشگاه پیام نورفصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی2345-652331020151122The Pathology of Descriptive Evaluation Model in Order to Present an Appropriate Model for Elementary Levelsآسیبشناسی الگوی ارزشیابی توصیفی به منظور ارائه الگوی مناسب در دوره ابتدایی7162183FAعباسقلتاشگروه علوم تربیتی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامیاحمدرضااوجینژاداستادیار گروه علوم تربیتی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامیعلیرضادهقان منگابادیدانشجوی دکترای، برنامهریزی درسی، واحد خوراسگان، دانشگاه آزاد اسلامیJournal Article20151220The purpose of the present research was to study the descriptive model of evaluation in order to present an appropriate model for elementary levels in district two of Yazd city in the school year 2012-2013. Mixed Method was used as research method- A survey descriptive in Quantitative part and Content Analysis in Qualitative part was used. Statistical society of the study contains teachers and students' parents from primary schools in district two of Yazd. 160 teachers, with the help of Morgan Table, were selected as sample through a simple gathering data process. Also, through purposive sampling 100 male and 100 female parents were chosen. The tools for data gathering were two researcher-made questionnaires for teachers (50 questions) and Parents (30 questions) that their reliabilities were equal to. /93 and. /87 respectively and in Qualitative part was used Semi structured interview. Collected data were analyzed by SPSS 16 software .Based on research results, both teachers and parents agreed, to some extent, on the problems regarding Descriptive Qualitative Assessment planning. Furthermore, teachers put the most emphasis on the problems related to the performance procedures whereas parents accepted the idea proportionately. As conclusion, the problems related to the post performance procedures which were the same as the previous one, that is, the teachers putting emphasis on the problems and parents proportionately accepting them. The model of proposed evaluation can solve some executive problems in current descriptive Evaluation.هدف پژوهش حاضر آسیبشناسی الگوی ارزشیابی توصیفی پیشرفت تحصیلی به منظور ارائه الگوی مناسب در دوره ابتدایی ناحیه دو شهر یزد بود. روش پژوهش، روشی ترکیبی بوده که در بخش کمی از روش توصیفی از نوع پیمایشی و در بخش کیفی از روش تحلیل محتوای کیفی استفاده شد. جامعه آماری شامل معلمان و والدین دانشآموزان دوره ابتدایی ناحیه دو شهر یزد بودند. با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده و نیز جدول تعیین حجم نمونه کرجسی و مورگان، 160 نفر از معلمان و از جامعه والدین با روش نمونهگیری هدفمند 100 نفر مرد و 100 نفر زن انتخاب گردیدند. ابزارهای جمعآوری اطلاعات شامل مصاحبه نیمه سازمانیافته و پرسشنامه محقق ساخته برای سنجش نظرات معلمان و سنجش نظرات والدین بود، روایی محتوایی ابزارها بر اساس نظر متخصصان برنامهریزی درسی تعیین و تأیید شد و ضریب پایایی با استفاده از روش آلفای کرونباخ به ترتیب 93/. و 87/. به دست آمد. برای تجزیه وتحلیل دادهها از آزمونهای ناپارامتریک کولموگراف - اسمینوروف و آزمون میانه و در بخش کیفی از روش تحلیل مضمون استفاده شد. نتایج نشان داد مشکلات مربوط به مقوله طراحی ارزشیابی توصیفی از نظر معلمان و والدین تا حدودی (در سطح متوسط) وجود دارد، مشکلات اجرا از نظر معلمان در حد زیاد و از نظر والدین تا حدودی (در سطح متوسط) وجود دارد و در نهایت مشکلات پس از اجرای ارزشیابی توصیفی از نظر معلمان در حد زیاد و از نظر والدین تا حدودی وجود دارد. بر اساس یافتههای بخش کیفی الگویی به نام ارزشیابی تلفیقی ارائه شد. <br />از یافتهها نتیجه گرفته میشود که در کل ارزشیابی توصیفی از وضعیت خوبی در اجرا برخوردار نیست و الگوی تلفیقی ارائه شده میتواند بسیاری از مشکلات اجرایی الگوی جاری ارزشیابی توصیفی را بر طرف نماید.دانشگاه پیام نورفصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی2345-652331020151122Designing and Explaining of Professional Learning Community Model in Higher Education Systemطراحی و تبیین الگوی جامعة یادگیرنده حرفهای در نظام آموزش عالی17382184FAاعظمپهلوانصادقدانشجوی دکتری، مدیریت آموزشی. دانشگاه خوارزمیبیژنعبدالهیدانشیار، مدیریت آموزشی، دانشگاه خوارزمیعبدالرحیمنوهابراهیماستاد، مدیریت آموزشی، دانشگاه خوارزمیحسنرضازینآبادیدانشیار، مدیریت آموزشی، دانشگاه خوارزمیJournal Article20151220The main objective of this study is designing and explaining of professional learning community model in higher education system. Transformational leadership, organizational culture, organizational structure, and professional learning community instruments were executed on 226 faculty members (from 351 faculty members) of colleges of management of public universities of Tehran in the year 1393-94. The sampling method was two-stage cluster sampling method and then targeted available. Analysis showed accepted reliability and validity for instruments. This research used correlation method. The structural equation method contained one exogenous latent construct transformational leadership; and 3 endogenous latent constructs organizational culture, organizational structure, and professional learning community. The study demonstrated transformational leadership had significant and direct effect on organizational culture (γ=0/61), on organizational structure (γ=0/82), on professional learning community (γ=0/39), indirect and significant effect of organizational culture on organizational structure <br /> (β=-0/08), and direct and significant effect of organizational culture on professional learning community (β=0/72), and nonsignificant effect of organizational structure on professional learning community. Results showed transformational leadership that is idealized influence, inspirational motivation, individualized consideration, had direct effect on organizational culture i.e. solidarity and fixation, and communication patterns, and on organizational structure i.e. organic, and clearness of hierarchical organizational, and high supervision and control, and on professional learning community that is collective responsibility for student's learning, collaboration focused on professional learning. And so organizational culture had direct effect on professional learning community and also both of two constructs had direct effects on formation of university as professional learning community.پژوهش حاضر با هدف طراحی و تبیین الگوی جامعة یادگیرندة حرفهای در نظام آموزش عالی و با روش همبستگی و اجرا با پرسشنامههای رهبری تحولی، فرهنگ سازمانی، ساختار سازمانی و جامعة یادگیرندة حرفهای بر 226 عضو هیئت علمی (از بین 351 عضو) دانشکدههای مدیریت دانشگاههای دولتی تهران در سال 94-1393 که به روش نمونهگیری خوشهای دو مرحلهای و سپس نمونهگیری هدفمند در دسترس انتخاب شدند، انجام شد. تحلیلها، پایایی و روایی مطلوبی را برای ابزارها نشان داد. روش معادلات ساختاری در پژوهش شامل یک سازة نهفتة برونزای رهبری تحولی و سه سازة نهفتة درونزای فرهنگ سازمانی، ساختار سازمانی و جامعة یادگیرندة حرفهای است. یافتهها حاکی از تأثیر معنادار و مستقیم رهبری تحولی بر فرهنگ سازمانی (61/0γ=) بر ساختار سازمانی (82/0γ=)، بر جامعة یادگیرندة حرفهای (39/0γ=)، تأثیر معنادار و غیرمستقیم فرهنگ سازمانی بر ساختار سازمانی (08/0-=β)، تأثیر معنادار و مستقیم فرهنگ بر جامعة یادگیرندة حرفهای (72/0β=)، تأثیر غیرمعنادار ساختار سازمانی بر جامعة یادگیرندة حرفهای در الگو است. نتایج بیانگر تأثیر مستقیم رهبری تحولی با مضامین تأثیر ایدهآل رفتاری و اسنادی، انگیزش الهامبخش و ملاحظه فردی بر فرهنگ سازمانی یعنی انسجام و تعلقخاطر و الگوهای ارتباطی و بر ساختار سازمانی با وضعیتهای ارگانیکی و صراحت سلسله مراتب سازمانی و نظارت حداکثر و بر جامعة یادگیرندة حرفهای با مضمون مسئولیتپذیری جمعی برای یادگیری، مشارکت با تمرکز بر یادگیری حرفهای و نیز تأثیر مستقیم فرهنگ سازمانی بر جامعة یادگیرندة حرفهای و تأثیر دو سازه در شکلگیری دانشگاه به عنوان جامعة یادگیرندة حرفهای است.دانشگاه پیام نورفصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی2345-652331020151122Studying Effective Factors on Smart Schools and Present Appropriate Conceptual Modelبررسی مؤلفههای مؤثر بر هوشمندسازی مدارس و ارائه مدل مفهومی مناسب39482186FAبهارکشیرزاد کبریااستادیار، گروه علوم تربیتی، رودهن، ایرانسیده زینبسیدمحمدیکارشناسی ارشد، گروه علوم تربیتی، رودهن، ایرانJournal Article20151220The purpose of this research is applying and the method is descriptive to identify and rank the effective factors on smart schools. The statistical population included all administrators, educational assistants and teachers of high schools 2 of district 13 in Tehran In the school year 93-94. 196 students were chosen based on random sampling and by using a total of Morgan. For collecting data a standard questionnaire in Likert scale with five options was used (very high, high, medium, low, very low), that one is less important and five is most important. Based on the results of the implementation of the Kolmogorov-Smirnov test, t single sample, Spearman rank correlation coefficient, Confirmatory factor analysis, path analysis and variance analysis and a conceptual model of effective components in smart schools Which include: educational programs, cultural infrastructure, facilities and financial resources and manpower training is presented. At the end, a proposals to implement this concept in order to optimize the smart schools project is presented.این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و به روش توصیفی- پیمایشی به منظور شناسایی و رتبهبندی مؤلفههای مؤثر بر هوشمندسازی مدارس انجام گرفته است. جامعة آماری این پژوهش کلیة مدیران، معاونین آموزشی و دبیران مدارس دخترانه دورة متوسطه 2 منطقة 13 شهر تهران در سال تحصیلی 94-93 است که بر اساس روش نمونهگیری تصادفی با استفاده از جدول مورگان تعداد 196 نفر آنها به عنوان نمونه انتخاب شدند. جمعآوری اطلاعات با استفاده از پرسشنامه استاندارد در مقیاس لیکرت با پنج گزینه (خیلی زیاد، زیاد، متوسط، کم، خیلی کم) که (یک) کمترین اهمیت و (پنج) بیشترین اهمیت است تنظیم گردید و مورد استفاده قرار گرفت. بر اساس نتایج حاصله از اجرای آزمونهای کولموگروف اسمیرنوف، t تک نمونهای، ضریب همبستگی رتبهای اسپیرمن، تحلیل عاملی تائیدی، تحلیل مسیر و تحلیل واریانس و... یک مدل مفهومی از مؤلفههای مؤثر در هوشمندسازی مدارس که شامل: برنامهریزیهای آموزشی، بسترسازی فرهنگی، امکانات و منابع مالی و آموزش نیروی انسانی است ارائه شده است. در پایان پیشنهادهایی جهت اجرای این مدل مفهومی در راستای بهینهسازی طرح هوشمندسازی مدارس ارائه شده است.دانشگاه پیام نورفصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی2345-652331020151122Estimating the Parameters of Multiple - Choice Questions in the Evaluation of the Educational Systems Virtualبرآورد پارامترهای سؤالهای چندگزینهای در ارزشیابی نظامهای آموزشی مجازی49582190FAمحموداکرامیدانشیار، مدیریت آموزشی، دانشگاه پیام نورنگارالهامیاندانشجوی دکتری، مطالعات برنامه درسی، دانشگاه خوارزمیسمیهرجبزادهدانشجوی دکتری، برنامهریزی از دور، دانشگاه پیام نورJournal Article20151220Present study, titled “Estimating the parameters of multiple-choice questions in the evaluation of the educational systems virtual" was performed on failed test to prevent the repetition of tests. For parameters estimation of the questions, responses of 49 final test of failed students was investigated in an academic semester. In the classic model, the degree of difficulty of each question (p) the proportion of correct responses in all subjects, and judgment (Rpbis) double-stranded correlation with the test point considered, the calculations showed: (1) In-89.7% of tests there wasn’t even a very easy and reliable question. (2) In 63.26% of tests wasn’t observed even a very difficult and reliable question. (3) Only 2.04% of tests is without unreliable question. After deleting the unreliable questions, the students’ marks were determined again and about 15.11% of students passed the test. Thus, by deletion unreliable questions, percent of failed tests reduced remarkably, the waste of resources is prevented, the criteria of students’ academic achievement became real more and provided better basis for decision-making in university.مطالعة حاضر با عنوان «برآورد پارامترهای سؤالهای چندگزینهای در ارزشیابی نظامهای آموزشی مجازی» روی آزمونهای ریزشی برای ممانعت از تکرار آزمون انجام پذیرفت. برای برآورد پارامترهای سؤالها، پاسخنامههای 49 آزمون نهایی دانشجویان ریزشی یک نیمسال تحصیلی بررسی گردید. در مدل کلاسیک، درجه دشواری هر سؤال (p) نسبت پاسخهای درست به کل آزمودنیها و قدرت تشخیص (R<sub>pbis</sub>) ضریب همبستگی دو رشتهای نقطهای با کل آزمون در نظر گرفته میشود، محاسبات نشان داد: 1- در 7/89% آزمونها حتی یک سؤال خیلی آسان و روا مشاهده نگردید. 2- در 26/63% آزمونها حتی یک سؤال خیلی سخت و روان مشاهده نگردید. 3- فقط 04/2% آزمونها بدون سؤال ناروا است. پس از حذف سؤالهای ناروا، دوباره نمرة دانشجویان تعیین و حدود 11/15% افراد از کمند ریزش جستند. به این ترتیب با حذف مادههای ناروا، درصد آزمونهای ریزشی به شدت کاهش مییابد، از اتلاف منابع جلوگیری میشود، ملاک پیشرفت تحصیلی دانشجویان واقعیتر و مبنای تصمیمگیریهای بهتر را برای دانشگاه فراهم میآورد.دانشگاه پیام نورفصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی2345-652331020151122The Role of Strategies of Learning Resource Management in the High School Students’ Academic Achievementنقش راهبردهای مدیریت منابع یادگیری در پیشرفت تحصیلی دانشآموزان متوسطه59642194FAمهرانفرجاللهی*
دانشیار، علوم تربیتی، دانشگاه پیامنورJournal Article20151220<span>The aim of present article is to study the role of strategies of learning resource management in the academic achievement among high school students. The research method is descriptive-correlation. The <span class="hps">statistical</span><span class="hps">population</span> is 29,351 of high school students of the Semnan city. A multi-stage cluster sampling <span class="hps">method</span><span class="hps">was</span><span class="hps">used. b</span>ased on a sample size table of Krejci - Morgan, taking the error α= .05 and sampling method, nearly 400 people were selected as the sample. Following the completion and refinement, 389 questionnaires were analyzable. Data gathered via questionnaire of resource management strategies made by Pintrich, Smith, Garcia, & Mckachie (1993) containing four subscales consists of 19 items. Reliability of subscales using Cronbach's Alpha has been calculated greater than .61. For analyzing data, multiple regressions - the enter model was used. The results showed that the subscales of strategies of learning resource management including managing one's time and study environment, regulation of one's effort, peer learning, and help seeking explained the variance of academic achievement have a 31 percent (R=.55, F<sub>(4,384)</sub>=42.1, P</span>این مقاله حاصل پژوهشی به منظور بررسی نقش راهبردهای مدیریت منابع یادگیری در پیشرفت تحصیلی دانشآموزان متوسطه است. روش پژوهش از نوع مطالعات توصیفی - همبستگی بود. جامعة آماری پژوهش را دانشآموزان دورۀ متوسطه شهرستان سمنان به تعداد 29351 نفر تشکیل میداد. روش نمونهگیری خوشهای، چند مرحلهای بود. حجم نمونة آماری بر اساس جدول کرجسی - مورگان، با در نظر گرفتن خطای 05/0 = α؛ و خوشهای بودن روش نمونهگیری، قریب به 400 نفر در نظر گرفته شد که پس از تکمیل و پالایش، تعداد 389 پرسشنامه قابل تحلیل بود. برای جمعآوری دادهها؛ از پرسشنامۀ راهبردهای مدیریت منابع پینتریچ، اسمیت، گارسیا و مککیچی (1993) بازنویسی شده به وسیلة دانکن و مککیچی (2005) استفاده شد که شامل 19 گویه در قالب 4 زیرمقیاس است. مقادیر پایایی برای زیرمقیاسها با استفاده از روش آلفای کرونباخ بیشتر از 61/0 محاسبه شده است. معدل کل دانشآموزان در پایان سال تحصیلی به عنوان معیار پیشرفت تحصیلی در نظر گرفته شد. برای تحلیل دادهها از آزمون رگرسیون چندگانه - مدل ورود همزمان استفاده شد. نتایج نشان داد که زیرمقیاسهای مؤلفۀ راهبردهای مدیریت منابع یادگیری شامل مدیریت زمان و محیط مطالعه، تنظیم تلاش، یادگیری از همدرسان و کمک طلبی با اطمینان 99 درصد به گونۀ معنیداری توان تبیین واریانس پیشرفت تحصیلی را به میزان 31 درصد دارا هستند (55/0=R، 1/42=<sub>(384 و 4)</sub>F و 01/0>P).دانشگاه پیام نورفصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی2345-652331020151122Position of Educational Justice in Evolution of Teaching and Training System based on Constructivismجایگاه عدالت آموزشی در تحول نظام تعلیم و تربیت مبتنی بر سازندهگرایی65722195FAمحمدرضاسرمدیاستاد، فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه پیام نورمرجانمعصومیفرداستادیار، برنامه ریزی آموزشی از راه دور، دانشگاه پیام نورJournal Article20151220Educational justice has constantly been the focus of teaching and training experts. Growth of new philosophical and educational theories has provided the possibility of its realization. Thus; the aim of this article is to investigate the position of educational justice in evolution of teaching and training system based on constructivism. In this study, the researcher has used descriptive-analytical method to investigate educational justice in positivism paradigm of modern world and constructivism paradigm of post-modern world. Results of this study showed that although educational justice in modern society has been realized by utilization of positivism paradigm through universal and generalizable rules and availability of education for all mankind, its deficiency has caused that in postmodern society, utilization of construction paradigm and using the lodgments of criticism theory and giving a special attention to mankind originality and its individual differences as a newborn paradigm in teaching and training, societal pressures and injustices originate from inattention to individual differences decrease. Thus, it seems that evolution of teaching and training system based constructivism, has made educational justice to be realized more than before.عدالت آموزشی همواره کانون توجه متخصصان تعلیم و تربیت بوده است. رشد نظریات فلسفی و آموزشی جدید نیز، به امکان تحقق بیشتر عدالت آموزشی کمک کرده است، بر این اساس؛ هدف از این مقاله بررسی جایگاه عدالت آموزشی در تحول نظام تعلیم و تربیت مبتنی بر سازندهگرایی است. پژوهش حاضر با استفاده از روش توصیفی - تحلیلی، عدالت آموزشی را در دو پارادایم پوزیتیویستی دنیای مدرن و پارادایم سازندهگرایی دنیای پستمدرن امروز مورد بررسی قرار میدهد. نتایج پژوهش نشان داد که اگرچه عدالت آموزشی در جامعه مدرن با بهرهگیری از پارادایم پوزیتیویسم از طریق قوانین عام و تعمیمپذیر و دسترسی همگانی به آموزش تا حدودی تحقق یافت، اما ناکارآمد بودن آن، سبب شد تا در جامعة پست مدرن، با بهرهگیری از پارادایم سازندهگرایی و با استفاده از موضعگیریهای نظریه نقادی و با توجه خاص به اصالت انسان و تفاوتهای فردی او به عنوان یک پارادایم نو ظهور در تعلیم و تربیت، فشارهای اجتماعی و بیعدالتیهای ناشی از عدم توجه به تفاوتهای فردی، به مقدار زیادی کاهش یابد؛ بنابراین به نظر میرسد تحول نظام تعلیم و تربیت مبتنی بر سازندهگرایی در عصر حاضر عدالت آموزشی را بیش از پیش تحقق بخشیده است.دانشگاه پیام نورفصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی2345-652331020151122The Effectiveness of Emotional Self - Control Training on Reduction of the Depression of Students in Payame Noor Universityاثربخشی آموزش خودکنترلی هیجانی بر کاهش افسردگی دانشجویان دانشگاه پیام نور73802196FAطاهرمحبوبیاستادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نورحسینسلیمیدانشجوی دکتری، روانشناسی تربیتی، دانشگاه لرستانسید عدنانحسینیدانشجوی دکتری، روانشناسی تربیتی، دانشگاه تبریز0000-0003-1001-9891کمالمحبوبیکارشناس ارشد، برنامهریزی آموزشی، مدرس مدعو دانشگاه پیام نورJournal Article20151220<span>The purpose of this study is to determine the effectiveness of Emotional self - control training on reduction of students Depression in Payame Noor University of Bukan. For this, 40 students were randomly selected as the sample group. This is a semi-experimental research with a pre-test, post-test plan and a control group. Questionnaire based on bullying Scale Hamilton (1960) were used as research tool. The program was presented to students during 10 sessions (each 60 min) in five weeks. The sample group was randomly divided into two 20 person groups, (an experimental group and a control group). The experimental group was taken under Emotional self- control training, while the control group was not. Data analysis with descriptive statistics (Mean, Standard Deviation) and inferential statistics (Covariance Test) was performed using SPSS software. The results of Analysis of Covariance Test (p</span><span lang="AR-SA" dir="RTL">هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش خودکنترلی هیجانی بر کاهش افسردگی دانشجویان دانشگاه پیام نور بوکان بود. بدین منظور 40 نفر انتخاب و بهعنوان نمونه منظور گردیدند. روش تحقیق در این مطالعه از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه بود و از مقیاس هامیلتون (1960) بهعنوان ابزار پژوهش استفاده گردید. برنامه آموزش خودکنترلی هیجانی طی 10 جلسۀ 60 دقیقهای و در مدت پنج هفتة متوالی به دانشجویان ارائه گردید. بدین منظور نمونۀ تحقیق به صورت تصادفی در دو گروه 20 نفری (یک گروه آزمایشی و یک گروه گواه) گمارده شدند. گروه آزمایشی، تحت آموزش خودکنترلی هیجانی قرار گرفت، درحالیکه گروه گواه در معرض هیچ مداخلهای قرار نگرفتند. دادههای به دست آمده با استفاده از آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار) و آمار استنباطی (آزمون کوواریانس) بهوسیلۀ نرمافزار </span><span>SPSS</span><span lang="AR-SA" dir="RTL"> مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس و در سطح 05/0></span><span> p</span><span lang="AR-SA" dir="RTL">برای گروه وابسته به منظور تعیین اثربخشی آموزش خودکنترلی هیجانی نشان داد که این کاربندی توانسته است بهعنوان مداخلهای مؤثر موجب کاهش افسردگی دانشجویان هم در مرحله آزمایش و هم در مرحله پیگیری شود.</span>