دانشگاه پیام نورفصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی2345-65235120170922Structural Relationship between Perceived Difficulty, Social Comparison and Academic Self-Concept with Academic Adjustment of BA Students Urmia Universityبررسی روابط ساختاری دشواری ادراک شده، مقایسه اجتماعی و خودپنداره تحصیلی با سازگاری تحصیلی (مطالعه موردی: دانشجویان کارشناسی دانشگاه ارومیه)9224081FAمرضیهنصیریدانشجوی کارشناسی ارشد، روانشناسی تربیتی، دانشگاه ارومیهفرزانهمیکائیلی منیعدانشیار، گروه روانشناسی، دانشگاه ارومیهعلیعیسیزادگاندانشیار، گروه روانشناسی، دانشگاه ارومیهJournal Article20170923The aim of this study was to investigate the structural relationship between perceived difficulty, social comparison and academic self-concept with academic adjustment of BA students urmia. The type of descriptive design was correlational (causal modeling) is used. The target population includes all the BA Students of Urmia studying during 2016-2017 academic year (N=7411). cluster random sampling method was used. 194 girls and 166 boys were studied (n=360). Wilson’s Perceived difficulty scale, Gibbon’s and Buunk social comparison scale, Delawar’s academic self-concept scale and academic adjustment by Baker and Siryk was used for data collection. Data were analyzed by using structural equation modeling. Results suggest that structural model of students’ academic adjustment is a valid model in the population studied and that data is well-fitted to the theoretical model. Path coefficients display that all the paths are significant except the path of social comparison on academic adjustment. Hence, mentioned factors can properly explain students’ academic adjustment. این پژوهش با هدف بررسی روابط ساختاری دشواری ادراک شده، مقایسه اجتماعی و خودپنداره تحصیلی با سازگاری تحصیلی دانشجویان کارشناسی دانشگاه ارومیه انجام شده است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی (الگویابی علّی) است. جامعه آماری این پژوهش، کلیه دانشجویان کارشناسی دانشگاه ارومیه (7411N=) در سال تحصیلی 95-94 بودند. روش نمونهگیری خوشهای تصادفی بود. تعداد 194 نفر دختر و 166 نفر پسر بررسی و مطالعه شدند (360n=). برای جمعآوری دادهها از مقیاس دشواری ادراک شده ویلسون، مقیاس مقایسه اجتماعی گیبونز و بونک، مقیاس خودپنداره تحصیلی دلاور و پرسشنامه سازگاری تحصیلی بیکر و سیریاک استفاده شد. دادهها با روش الگویابی معادلات ساختاری تحلیل شدند. نتایج به دست آمده نشان داد، مدل ساختاری سازگاری تحصیلی دانشجویان، مدلی روا در جامعه پژوهش شده است و دادهها برازش مناسبی با مدل نظری دارند. ضرایب مسیر نشان دادند، همه مسیرها بجز مسیر مقایسۀ اجتماعی، روی سازگاری تحصیلی معنادار هستند. از این رو، عوامل یاد شده میتوانند به طور مناسبی، سازگاری تحصیلی دانشجویان را تبیین کنند. دانشگاه پیام نورفصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی2345-65235120170922A Model to Explain the Relationship of the Big Five Personality Factors and Academic Dishonesty with Mediating Role of Academic Self-Efficacy Beliefs and Academic Self-Esteem among Studentsمدلی برای تبیین رابطه پنج عامل بزرگ شخصیت و بیصداقتی تحصیلی با میانجیگری باورهای خودکارآمدی تحصیلی و حرمت خودتحصیلی در دانشجویان23344082FAسحربارانیانکارشناسی ارشد، گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهوازعلیرضاحاجی یخچالیاستادیار، گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهوازعسکرآتشافروزاستادیار، گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهوازJournal Article20170923The aim of the present study is to examine the effect of the big five personality factors (extraversion, agreeableness, conscientiousness, neuroticism and openness to experience) on academic dishonesty with the mediating role of academic self-efficacy beliefs and academic self-esteem. The participants of this study are Including 400 students of the Shahid Chamran University of Ahvaz who were selected of them by a multi-stage random sampling method. The instruments were the big five personality Inventory of Goldberg, Patrik academic self-efficacy beliefs scale, Rosenberg academic self-esteem scale redeploying and Khamesan & Amiri academic dishonesty scale. The proposed model of the relationship between variables was tested using structural equations models. the results showed that some of the direct paths) neuroticism with self-efficacy beliefs and also conscientiousness, neuroticism and openness to experience with academic self-esteem) were significant. Also results showed that indirect paths of conscientiousness, neuroticism and openness to experience on academic dishonesty paths through academic self-efficacy beliefs and academic self-esteem was significant.پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر پنج عامل بزرگ شخصیت (برونگرایی، توافقپذیری، وجدانی بودن، رواننژندی و گشودگی به تجربه) بر بیصداقتی تحصیلی با میانجیگری باورهای خودکارآمدی تحصیلی و حرمت خودتحصیلی انجام شده است. شرکتکنندگان در این پژوهش 400 نفر از دانشجویان کارشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز در سال تحصیلی 1395-1394 هستند که به روش تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزارهای این پژوهش شامل پرسشنامة پنج عامل بزرگ شخصیت گلدبرگ، باورهای خودکارآمدی تحصیلی پاتریک و همکاران، حرمت خودتحصیلی با الگوگیری از روزنبرگ و بیصداقتی تحصیلی خامسان و امیری بود. ارزیابی الگوی پیشنهادی با استفاده از الگوی معادلات ساختاری انجام گرفت. نتایج نشان داد که بعضی از مسیرهای مستقیم (رواننژندی با باورهای خودکارآمدی تحصیلی و همچنین وجدانی بودن، رواننژندی و گشودگی به تجربه با حرمت خودتحصیلی) معنادار هستند. همچنین نتایج نشان داد که مسیرهای غیر مستقیم وجدانی بودن، رواننژندی و گشودگی به تجربه از طریق باورهای خودکارآمدی تحصیلی و حرمت خودتحصیلی بر بیصداقتی تحصیلی تاثیر دارند. دانشگاه پیام نورفصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی2345-65235120170922Explanation of Self-Directed Learning based on ICT Literacy rate of Students Department of Engineering Sciences E-Learning Courses about: The University of MehrAlborzبررسی ارتباط بین یادگیری خودراهبر و میزان سواد فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشجویان گروه علوم مهندسی دورههای یادگیری الکترونیکی مورد مطالعه: موسسه آموزش عالی مهرالبرز35504083FAخدایارابیلیاستاد، گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی، دانشگاه تهرانفاطمهنارنجی ثانیاستادیار، گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی، دانشگاه تهرانزینبالساداتمصطفویکارشناسی ارشد، برنامهریزی آموزشی، دانشگاه تهرانJournal Article20170923This study aims to explain the self-directed learning based on ICT literacy in science and engineering students MehrAlborz e-learning courses have been conducted. The samples include all students Department of Engineering Sciences and sampling is simple random sampling. Data collection tool is self-learning and ICT literacy, its validity by Cronbach alpha reliability coefficient by teachers and approved. For data analysis, descriptive and inferential statistics T, Pearson correlation and stepwise regression were used.Results of the survey questions showed that: 1. Students of Engineering MehrAlborz relatively favorable in terms of self-directed learning and ICT literacy levels are desirable2. between all the components of SDL and additional information technology literacy and positive and significant correlation was found at 05/0(3) between the self-directed learning by gender, age, grade point average and employment There is no significant difference in step 4. The regression results indicate that the component was predicted by self-directed factors combine component (interpretation and presentation of data, using digital tools to combine, summarize, compare, showing the differences between the various sources of information) in the information and communication technology literacy variable.پژوهش حاضر با هدف تبیین یادگیری خودراهبر براساس میزان سواد فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشجویان گروه علوم مهندسی دورههای یادگیری الکترونیکی موسسۀ آموزش عالی مهرالبرز انجام شده است. جامعه آماری تحقیق شامل همۀ دانشجویان، 148 نفر و حجم نمونه 108 نفر است که گزینش آنها از روش نمونهگیری تصادفی ساده استفاده شد. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه یادگیری خودراهبر و سواد فناوری اطلاعات و ارتباطات است که روایی آن به وسیلۀ استادان و ضریب پایایی آن بهوسیلۀ آلفای کرانباخ به میزان 84.38 تأیید شده است. برای تحلیل دادهها از آمار توصیفی و آمار استنباطی T تک نمونه، ضریب همبستگی پیرسون و ضریب رگرسیون گامبهگام استفادهشده است. نتایج مربوط به بررسی سؤالات پژوهش نشان داد که: 1. بین تمامی مؤلفههای یادگیری خودراهبر و سواد فناوری اطلاعات و ارتباطات همبستگی مثبت و معناداری در سطح 05/0 وجود دارد 2. میان وضعیت یادگیری خودراهبر با ویژگیهایی نظیر جنسیت، سن، معدل و اشتغال دانشجویان تفاوت معناداری وجود ندارد 3. نتایج رگرسیون گامبهگام بیانگر این است که از بین مؤلفههای سواد فناوری اطلاعات و ارتباطات، مؤلفه ترکیب کردن، بیشترین توان پیشبینی عوامل مؤلفۀ خودراهبری را دارد. دانشگاه پیام نورفصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی2345-65235120170922Factors Affecting on the Development of the Attractiveness of Electronic Books
(Studied Secondary School Teachers in Isfahan)عوامل مؤثر بر توسعه جذابیت کتابهای الکترونیکی (مورد مطالعه دبیران مدارس دوره اول متوسطه شهر اصفهان)51624085FAسیمیننقشدانشآموخته دکترا، برنامهریزی آموزش از دور، دانشگاه آزاد اسلامینازیلاخطیب زنجانیاستادیار، برنامهریزی آموزش از راه دور، دانشگاه پیام نورJournal Article20170923The aim of this study was to determine the factors affecting on the development of electronic-book in order to provide an appropriate model. Population of this study is secondary school teachers of Esfahan city the number of 1876 men and women formed. 320 person were selected with multi-stage cluster sampling from areas 2, 3 and 5 of Esfahan education. For data collection, the library and field methods were used. The instruments were questionnaire on four factors for the attractiveness of electronic books(availability, the ability to interact with books, multimedia books and flexibility of the book), motivation to learn and develop attractive electronic books. The validity content and its reliabilitybyAlphaKronbakh 93/0=α was calculated. For data analysis, descriptive statistics (including table frequency, percentage, mean, standard deviation) and inferential statistics (Pearson correlation and stepwise multiple regression) were used. The results showed, among four aspects of availability, The ability to interact with books and flexibility, Multimedia of the book has significant relationship with the development of attractive of e-books, at 05/0>P. Learning motivation, was the mediating variable between the four dimensions(availability, reliability and flexibility of interacting with books, multimedia books being) with the development of the attractiveness of electronic books in the 05/0> P, respectively. The results showed that experimental research has been fitted relatively good.هدف پژوهش حاضر، تعیین عوامل مؤثر بر توسعه جذابیت کتابهای الکترونیکی به منظور ارائه یک مدل مناسب است. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی است و جامعه آماری آن را دبیران مدارس دوره اول متوسطه شهر اصفهان به تعداد 1876 نفر زن و مرد تشکیل دادند. روش نمونهگیری، خوشهای چند مرحلهای بوده که به طور تصادفی از بین نواحی 2، 3 و 5 آموزش و پرورش شهر اصفهان با استفاده از جدول مورگان تعداد 320 نفر انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه عوامل چهارگانه جذابیت کتابهای الکترونیک (دسترسپذیری، قابلیت تعامل با کتاب، انعطافپذیری کتاب و چند رسانهای بودن کتاب)، انگیزه یادگیری و توسعه جذابیت کتابهای الکترونیک میباشد. برای تأمین روایی پرسشنامهها به لحاظ محتوا، از دیدگاههای ده تن از استادان و متخصصان تولید کتابهای الکترونیکی استفاده و پایایی آن توسط آلفای کرونباخ 93/0=α محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار SPSSv.20 به صورت آمار توصیفی (شامل جدول توزیع فراوانی، میانگین، درصد، انحراف معیار) و آمار استنباطی (روش همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه گام به گام) استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد، بین ابعاد چهار گانه دسترسپذیری، قابلیت تعامل با کتاب و انعطافپذیری کتاب و چند رسانهای بودن کتاب با توسعه جذابیت کتابهای الکترونیکی، در سطح 05/0>P رابطه معناداری وجود دارد. انگیزه یادگیری، رابطه بین ابعاد چهارگانه (دسترسپذیری، قابلیت تعامل با کتاب و انعطافپذیری کتاب، چند رسانهای بودن کتاب) با توسعه جذابیت کتابهای الکترونیکی را میانجیگری میکند. همچنین نتایج پژوهش نشان داد، مدل تجربی پژوهش از برازش نسبتاً مطلوبی برخودار بوده است. دانشگاه پیام نورفصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی2345-65235120170923Examining the Quality of Teachers' Classroom Assessment: A Mixed Methods Researchواکاوی کیفیت سنجش کلاسی معلمان؛ مطالعهای به روش پژوهش آمیخته63844087FAشهنازعلیزادهکارشناس ارشد تحقیقات آموزشی دانشگاه تهرانکیوانصالحیاستادیار، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران0000-0001-8673-4248علیمقدمزادهاستادیار، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهرانJournal Article20170923The quality of measurement learning system is one of the most important transformational processes in educational system and it effects method, the extent of learning and develop life skills. Development in the field of classroom assessments have passed three approaches of measuring (AAL, AFL, AOL). The approach to measuring is the newest approach, by targeting and providing suitable conditions, provide the context of formation and enhancement of student’s competencies as independent, flexible and critical citizens. In this study in order to examine the level of awareness and using three dimensional approaches by teachers in a sequential three steps process has been passed. reviewing the history of the research and interviewing experts to identify the markers by distinguishing three-dimensional approaches; b) implementing a questionnaire to measure the level of familiarity of teachers with approaches Triple, and (c) Compilation of the log of behavior and observation performance of 11 teachers in the class process. Sample selection has been targeted and available. The data of the second stage were collected by using a questionnaire developed and reviewed by 34 teachers. To increase the validity of the questionnaire and based on the multisession strategy, the behavioral checklist was prepared and the performance of 11 teachers was also observed. The comparison of the average rankings with the Friedman test showed that there is a significant difference between observing the examples of the three approaches the difference is that the AOL approach with 96% has the highest level of observance of the examples in the classes and the observance of the examples The AAL approach, with 40%, had the lowest rates in the classroom. Failure to observe 59 percent of the AAL approach in the observed classes emphasized the need for attention and training on this important issue. In general, the results show a low level of awareness and minimal attention to the examples of the AAL approach as an underlying approach to citizenship education. While the AOL approach, which has little to do with constructivist perspectives, the fostering of creative and entrepreneurial citizens, continues to dominate, focusing on awareness and teacher-centered actions.<span dir="RTL" lang="AR-SA">کیفیت </span><span dir="RTL" lang="FA">نظام </span><span dir="RTL" lang="AR-SA">سنجش آموختهها به عنوان یکی از مهمترین فرایندهای تحولآفرین در نظام آموزشی، نحوه و میزان یادگیری و توسعه مهارتهای زندگی را تحت تاثیر قرار میدهد. تحولات در حوزه سنجش کلاسی، سه رویکرد </span><span dir="RTL" lang="FA">«</span><span dir="RTL" lang="AR-SA">سنجش از، برای و بهمثابه یادگیری» </span><span lang="AR-SA"> </span>(AOL, AFL, AAL)<span dir="RTL" lang="AR-SA">را پشت سر گذاشته است؛ رویکرد سنجش بهمثابه یادگیری به عنوان جدیدترین رویکرد، با هدفگیری و فراهمسازی شرایط مناسب، زمینۀ شکلگیری و تقویت شایستگیهای دانشآموزان به عنوان شهروندان مستقل، انعطافپذیر و منتقد را فراهم میکن</span><span dir="RTL" lang="FA">د. </span><span dir="RTL" lang="AR-SA">در این مطالعه، به</span><span dir="RTL" lang="FA">منظور واکاوی میزان آگاهی و نحوه به کارگیری رویکردهای سهگانه سنجشی به وسیلۀ معلمان، سهمرحله متوالی الف) مرور پیشینه پژوهش و مصاحبه با متخصصان برای شناسایی نشانگرها به تفکیک رویکردهای سهگانه سنجش؛ ب) اجرای پرسشنامه برای اندازهگیری میزان آشنایی معلمان با رویکردهای سهگانه و ج) تدوین سیاهه رفتار و مشاهده عملکرد سنجشی 11 معلم در فرایند کلاس، طی شد. </span><span dir="RTL" lang="AR-SA">انتخاب نمونه، به شیوه هدفمند و در دسترس بوده است. دادههای مرحله دوم، با استفاده از پرسشنامه محققساخته و با بررسی دیدگاه 34 نفر از معلمان گردآوری شد. برای افزایش اعتبار نتایج پرسشنامه و مبتنی بر راهبرد چندسویهسازی، سیاهه رفتار</span><span dir="RTL" lang="FA">ی</span><span dir="RTL" lang="AR-SA">تهیه و عملکرد 11 معلم نیز مشاهده شد. مقایسه میانگین رتبهها با استفاده از آزمون فریدمن نشانداد که تفاوت معناداری بین رعایت مصادیق سه رویکرد وجود دارد</span><span dir="RTL" lang="FA">؛</span><span dir="RTL" lang="AR-SA">این تفاوت بهگونهای است که رویکرد سنجش از یادگیری </span>(AOL)<span dir="RTL" lang="AR-SA">با 96 درصد، بیشترین میزان رعایت مصادیق در کلاسها را به خود اختصاص داده است و رعایت مصادیق مربوط به رویکرد</span>AAL<span dir="RTL" lang="AR-SA">، با 40 درصد، کمترین میزان را در کلاسها داشته است. رعایت نکردن 59 درصد از مصادیق مربوط به رویکرد </span>AAL<span dir="RTL"> <span lang="FA">در کلاسهای مشاهده شده</span></span><span dir="RTL" lang="AR-SA">، ضرورت توجه و آموزش دوچندان این مهم را مورد تاکید کرد. بهطور کلی، نتایج از آگاهی ناچیز و توجه حداقلی به مصادیق رویکرد <span class="apple-converted-space"></span></span>AAL<span dir="RTL" lang="FA">به عنوان رویکرد زمینهساز در تربیت شهروندی، حکایت دارد. در حالیکه </span><span dir="RTL" lang="AR-SA">رویکرد <span class="apple-converted-space"></span></span>AOL<span dir="RTL" lang="FA">که تناسب ناچیزی با دیدگاههای سازاگرایانه، پرورش شهروندان خلاق و کارآفرین دارد، همچنان تسلط داشته و محور آگاهی و اقدامات سنجشی معلمان را به خود اختصاص داده است. </span>دانشگاه پیام نورفصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی2345-65235120170922Cultural Features of Iranian Learners in the E-Learning Systemویژگیهای فرهنگی یادگیرنده ایرانی در نظام آموزش الکترونیکی85983774FAخدیجهنورانیدانشجوی دکتری تخصصی، برنامهریزی آموزش از دور، دانشگاه پیام نوربهمنزندیاستاد، زبانشناسی، دانشگاه پیام نورمحمد رضاسرمدیاستاد فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه پیامنورفرهادسراجیدانشیار، علوم تربیتی، دانشگاه بوعلی سیناJournal Article20170619This article aims at discovering the cultural features of Iranian learners in the e-learning System. Conducting by using the thematic analysis, semi - structured interview, purposive snowball - sampling, the viewpoint of 20 expertises on Iranian cultural dimensions such as attitude toward Study in elearning Systems, teacher authority, and learning - Teaching methods - preferred Iranian learner and Evaluation assessing preferred methods Iranian learner were investigated. According to the cultural studies of Hoftstede, Morse learning dimension of high and low context, Parish et al, Trompeniaar (The results) indicated that: in case of Iranian attitude toward Study in e-learning System they were Ascription Culture assigned and highly uncertainty avoidance, collectivism, highly power distance, for teacher''s authority it showed the empowering of culture in education and collectivism, in case of learning - (Teaching) method preferred learner learning - (Teaching) method they were in line with high uncertainty avoidance and Cultural collectivism and for Evaluation assessing the preferred method, method preferred correlated with high cultural context. <br /> هدف این مقاله شناسایی ویژگیهای فرهنگی یادگیرنده ایرانی در نظام آموزش الکترونیکی است. بر همین اساس، با استفاده از روش تحلیل موضوعی، تکنیک مصاحبه نیمساختاریافته و روش نمونهگیری هدفمند - گلوله برفی، نظرهای بیست نفر از خبرگان آگاهیدهنده در خصوص ابعاد فرهنگی یادگیرنده ایرانی از قبیل: نگرش به تحصیل در نظام آموزش الکترونیکی، منزلت استاد، روشهای یاددهی - یادگیری ترجیحی یادگیرنده ایرانی و روشهای ارزشیابی ترجیحی یادگیرنده ایرانی مورد کنکاش قرار گرفت. براساس مطالعات فرهنگی هافستد، ابعاد یادگیری با بافت مداری بالا و پایین مورس، چارچوب فرهنگی پاریش و همکاران و ترومپنارس نتایج نشان داد: ویژگیهای فرهنگی یادگیرنده ایرانی در بعد نگرش به تحصیل در نظام آموزش الکترونیکی نشانگر فرهنگ انتسابی، ابهامگریزی زیاد، جمعگرایی و قدرت بالا، در بعد منزلت استاد گویای قدرت بالا و جمعگرایی، در بعد روشهای یاددهی - یادگیری ترجیحی همسو با ابهامگریزی بالا و جمعگرایی و در بعد روشهای ارزشیابی ترجیحی نیز همبسته با فرهنگهایی با بافت مداری بالا است.دانشگاه پیام نورفصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی2345-65235119700101The Comparative Study of E-Training of Psychology in the Open Universities of Worldبررسی تطبیقی آموزش الکترونیکی رشته روانشناسی در دانشگاههای باز جهان991164091FAزهراکرمی باغطیفونیاستادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نورJournal Article20170923In recent years, with increasing growth and volume of changes in didactic methods, adapting learning grounds to all facets of the learners' needs are focused attention by education experts. Because the virtual world can, due to its own structure, strengthen or weaken interactions followed by learning process. Regard to the importance of this subject, we decided to comparatively and analytically examine the properties of Distance Higher Education institutions in countries of England (Open University in UK), India (National Open University if Gandhi), Japan (The Open University in Japan) and Iran (Payame Noor University) in the major of Psychology in order to find similar and different points, and to use effective experiences via adapting with existing conditions which lead to advancement of distance learning. <br /> در سالهای اخیر با توجه به رشد روزافزون و وسعت تغییر روشهای آموزشی، سازگار کردن بستر یادگیری با تمامی جنبههای نیاز یادگیرنده، در کانون توجه متخصصان آموزش قرار گرفته است، چرا که محیط مجازی به سبب ساختار خود میتواند تعاملات و در پی آن فرآیند یادگیری را تقویت و یا تضعیف کند. با توجه به اهمیت این موضوع بر آن شدیم به بررسی تطبیقی و تحلیلی ویژگیهای موسسات آموزش عالی از راه دور در کشورهای انگلستان (Open University in UK)، هند (The India Gandhi National Open University)، ژاپن (The Open Uuniversity in Japan) و ایران (دانشگاه پیام نور) در رشته روانشناسی، به منظور یافتن نقاط اشتراک و افتراق و استفاده از تجارب مؤثر با مطابقتسازی با شرایط موجود که به پیشرفت آموزش از راه دور منتهی شود بپردازیم.