دانشگاه پیام نورفصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی2345-65236119700101The Effectiveness of Educational Package based on Mind Mapping Multime-dia Software on Information Processing Speed in 8th Grade Female Studentsاثربخشی آموزش مبتنی بر نرمافزار چند رسانهای ساخت نقشه ذهنی بر سرعت پردازش اطلاعات در دانشآموزان دختر پایه هشتم9224977FAنسرینصالحی نژاددانشجوی دکتری، روانشناسی تربیتی، دانشگاه علوم و تحقیقات تهرانفریبرزدرتاجاستاد، گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطباییعلی اکبرسیفاستاد، گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه علوم و تحقیقات تهراننورعلیفرخیدانشیار گروه سنجش و اندازهگیری دانشگاه علامه طباطبائی0000-0002-5941-2750Journal Article20180922The purpose of this study was estimating the effectiveness of educational package based on mind mapping multimedia software and its effect on information processing speed in 8th grade female students. The methodology of the research was semi-experimental, with pretest-posttest and control group. The population of the study was 8th grade female students of Kerman schools selected by multistage cluster sampling and divided randomly into two groups (20 students in experimental group and 20 students in control group). In pre-test and post-test, all subjects were evaluated by fourth edition Wechsler test (sub-test of coding and sub-test of symbolism). The experimental group received the educational program in 10 sessions. Data were analyzed using covariance analysis. The results showed that the effect of the educational package based on mind mapping multimedia software on the speed of information processing in the experimental group was significantly higher than the control group. Based on the results of this research, we can conclude that the educational package based on the mind mapping software can be used in improving the cognitive functions such as student information processing speed.این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی آموزش مبتنی بر نرمافزار چندرسانهای ساخت نقشة ذهنی بر سرعت پردازش اطلاعات در دانشآموزان دختر پایة هشتم انجام شده است. روش پژوهش، از نوع نیمه آزمایشی بود. در این پژوهش از طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل استفاده شد. جامعه آماری پژوهش دانشآموزان دختر پایه هشتم مدارس شهر کرمان بودند که با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحلهای انتخاب و به روش تصادفی در دو گروه (20 نفرآزمایش و 20 نفر کنترل) جایگزین شدند. در پیشآزمون و پسآزمون همه آزمودنیها، از طریق آزمون وکسلر ویرایش چهارم (خرده آزمون رمزنویسی و خرده آزمون نمادیابی) ارزیابی شدند. آزمودنیهای گروه آزمایش در ده جلسة دو ساعته آموزش مبتنی بر نرمافزار نقشة ذهنی را دریافت کردند. دادههای به دست آمده با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیری تجزیه و تحلیل شدند. نتایج به دست آمده نشان داد که تأثیر آموزش مبتنی بر نرمافزار چندرسانهای ساخت نقشة ذهنی بر سرعت پردازش اطلاعات در گروه آزمایش به طور معناداری بیشتر از گروه کنترل است. بر اساس نتایج این تحقیق میتوان به این نتیجه دست یافت که از آموزش مبتنی بر نرمافزار ساخت نقشة ذهنی میتوان برای ارتقای عملکردهای شناختی از جمله سرعت پردازش اطلاعات دانشآموزان استفاده کرد.دانشگاه پیام نورفصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی2345-65236119700101The Effect of Motor Skills Training on Visual Working Memory Operation of Studentsتاثیر آموزش مهارتهای حرکتی بر عملکرد حافظه کاری بینایی دانشآموزان23304978FAمهتااسکندرنژاددانشیار، رفتار حرکتی و روانشناسی ورزش، دانشگاه تبریز0000-0002-2136-0465فریباملائی زنگیکارشناس ارشد، روانشناسی ورزش، دانشگاه تبریز0000-0002-9386-8807Journal Article20180922The aim of this study was to investigate the effect of handball motor skills training on visual working memory capacity of students. This study was semi-experimental with pre/ post-test and control group. The sample of this study were girl students of primary school aged ten to thirteen years old in Tabriz city that were selected on the basis of accessibility and divided into two groups (12 students in the experimental group and 12 students in the control group). We used Goodenough intelligence test and Corsi Block visual/spatial working memory to collect the information. The experimental group received in 16 one-hour sessions the handball motor skills. The results of analysis of covariance showed that learning motor skills of handball and practising them increases the performance and capacity of working memory. In fact, this study can show the relationship and interaction between motor and cognitive processes, particularly working memory.پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش مهارتهای حرکتی بر عملکرد حافظه کاری بینایی دانشآموزان دختر انجام شده است. این پژوهش از نوع نیمه تجربی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل است. نمونه آماری این پژوهش را دانشآموزان دختر مقطع ابتدایی با دامنه سنی ده تا سیزده سال شهرستان تبریز تشکیل دادهاند که با استفاده از نمونهگیری در دسترس انتخاب شده و در دو گروه (12 نفر در گروه آزمایش و 12 نفر در گروه کنترل) جایگزین شدند. در مراحل پیشآزمون و پسآزمون برای جمعآوری اطلاعات از آزمون حافظه کاری بینایی/فضایی کرسی بلاک استفاده شد. گروه آزمایش به مدت شامل 16 جلسه یک ساعته تحت آموزش مهارتهای حرکتی هندبال قرار گرفتند. نتایج حاصل از آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش مهارتهای حرکتی و تمرین آنها، موجب افزایش عملکرد حافظه کاری بینایی/فضایی میشود و ظرفیت آن را افزایش میدهد. در واقع، این پژوهش ارتباط و تعامل بین فرایندهای حرکتی و شناختی به ویژه حافظه کاری را آشکار ساخت.<br /> دانشگاه پیام نورفصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی2345-65236119700101Psychometric Properties of the Teacher Efficacy for Moral Education Scale among Studentsمشخصههای روانسنجی مقیاس کارآمدی معلم برای آموزش اخلاقی دانشآموزان31424979FAامیدشکریعضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی0000-0002-5795-1638محمد آزادعبداله پورهیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهابادعلیتقوایی نیااستادیار روانشناسی تربیتی،گروه روانشناسی تربیتی،دانشگاه یاسوج،ایرانJournal Article20180922The main purpose of the present study was investigating the psychometric properties of the Teacher Efficacy for Moral Education Scale (TEMES). In this correlation study, 200 teachers (100 male, 100 female) completed the TEMES and the Short Character Strength Measure (SCSM). The confirmatory factor analysis method and internal consistency were used to compute the TEMES's factorial validity and reliability, respectively. Also, in order to examine the concurrent validity of the Teacher Efficacy for Moral Education Scale, we computed the correlation between different dimensions of TEMES and different character strengths. The results of confirmatory factor analysis, based on AMOS software, indicated that multidimensional structure of the TEMES that consist of teacher positivity and teacher instructional practices had acceptable fit with the data of Iranian teacher’s sample. The analyses of Correlation between different dimensions of TEMES and character strengths (wisdom, courage, humanity, justice, temperance and transcendence) provided initial evidence for the TEMES concurrent validity. The Internal consistencies for the scales measuring teacher positivity and teacher instructional practices were 0/80 and 0/81, respectively. In sum, these findings provide evidence for the validity and reliability of the TEMES as an instrument for measuring the Iranian teachers’ personal self-efficacy for fostering moral character in the classroom.پژوهش حاضر با هدف آزمون مشخصههای روانسنجی مقیاس کارآمدی معلم برای آموزش اخلاقی (TEME؛ ناروائز، وایدیچ، ترنر و کمیلکو، 2008) انجام شد. در مطالعه همبستگی حاضر، 200 معلم (100 مرد و 100 زن) به مقیاس کارآمدی معلمان برای آموزش اخلاقی و نسخة کوتاه ابزار نیرومندیهای منشی (SECS؛ فرنهام و لستر، 2012) پاسخ دادند. در این مطالعه، به منظور تعیین روایی عاملی و پایایی نسخة کوتاه ابزار مقیاس کارآمدی معلم برای آموزش اخلاقی دانشآموزان به ترتیب از روشهای آماری تحلیل عاملی تأییدی و ضرایب همسانی درونی استفاده شد. همچنین، به منظور مطالعة روایی همزمان مقیاس کارآمدی معلم برای آموزش اخلاقی دانشآموزان، ضریب همبستگی بین مقیاسهای ابزار کارآمدی معلم برای آموزش اخلاقی با نیرومندیهای منشی گزارش شد. نتایج تحلیل عاملی تاییدی مقیاس کارآمدی معلم برای آموزش اخلاقی بر پایة نرمافزار AMOS نشان داد که در نمونة معلمان ایرانی ساختار دوعاملی مقیاس کارآمدی معلم برای آموزش اخلاقی دانشآموزان مشتمل بر دو زیرمقیاس مثبت بودن معلم و فعالیتهای آموزشی با دادهها برازش قابل قبولی دارد. نتایج مربوط به همبستگی بین زیرمقیاسهای کارآمدی معلم برای آموزش اخلاقی دانشآموزان با نیرومندیهای منشی معلمان به طور تجربی از روایی همزمان نسخة مقیاس کارآمدی معلم برای آموزش اخلاقی دانشآموزان حمایت کرد. ضرایب همسانی درونی دو زیرمقیاس مثبت بودن معلم و فعالیتهای آموزشی به ترتیب برابر با 80/0 و 81/0 به دست آمد. در مجموع، نتایج مطالعة حاضر نشان داد که مقیاس کارآمدی معلم برای آموزش اخلاقی دانشآموزان برای سنجش باور معلم درباره توانایی خود برای بهبود و اثرگذاری بر رفتار و منش اخلاقی دانشآموزان در گروه نمونة معلمان ایرانی، ابزاری روا و پایا است.دانشگاه پیام نورفصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی2345-65236119700101Identifying Capabilities of Formative Assessment in Virtual Learning Environmentsشناسایی قابلیتهای سنجش تکوینی در محیطهای یادگیری مجازی43624948FAعباستقی زادهدانشجوی دکتری تکنولوژی آموزشی دانشگاه تربیت مدرسجوادحاتمیهیئت علمی دانشگاه تربیت مدرسمریمقاسمیدانشجوی دکتری تکنولوژی آموزشی دانشگاه تربیت مدرسJournal Article20180915One of the important issues in all educational systems is assessing and evaluating learner's learning in order to ensure the learning and achievement of the desired goals. One of the effective strategies related to constructivism paradigm is the formative assessment. Given the specific conditions of virtual learning, it is necessary to rethink on the fundamental issues associated with formative assessment. Accordingly, the present study was conducted to identify the capabilities of formative assessment in virtual learning environments. The research method in this study was the qualitative content analysis (inductive type). 24 papers were analyzed and 22 specialists were interviewed. Finally, the basic issues related to formative assessment, including validity, reliability and cheat as well as its capabilities, including providing immediate and constructive feedback, engaging learners with essential learning processes, promoting educational justice, online self-assessment, peer-to-peer assessment, and group work was identified, discussed and reviewed.<strong></strong>یکی از مسائل مهم در تمامی نظامهای آموزشی، سنجش و ارزیابی آموختههای فراگیران، به منظور اطمینان بخشی از یادگیری و تحقق اهداف مورد نظر است. یکی از راهبردهای مؤثر در اینباره، مرتبط با پارادایم سازندهگرایی، رویکرد سنجش تکوینی است. با توجه به شرایط خاص حوزه یادگیری مجازی، نیاز است تا درباره مسائل بنیادین مرتبط با سنجش تکوینی بازاندیشی صورت گیرد. بر این اساس، پژوهش حاضر با هدف شناسایی قابلیتهای سنجش تکوینی در محیطهای یادگیری مجازی انجام شد. روش تحقیق بهکار رفته در این مطالعه، تحلیل محتوای کیفی از نوع استقرایی بود. 24 مقاله تحلیل و با 22 متخصص مصاحبه شد و در نهایت مسائل بنیادین مرتبط با سنجش تکوینی از جمله روایی، پایایی و تقلب و نیز قابلیتهای این رویکرد سنجش و ارزیابی، از جمله ارائه بازخورد فوری و سازنده، درگیر کردن فراگیر با فرآیندهای یادگیری، ارتقای عدالت آموزشی، خودارزیابی آنلاین فراگیر، سنجش همتایان و کار در گروه، در حوزه یادگیری مجازی مورد شناسایی، بحث و بررسی قرار گرفت.
<strong> </strong>دانشگاه پیام نورفصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی2345-65236119700101Investigating the Simple and Multiple Relationship Between the Achievement Goals and Social Support with Commitment to the Schoolبررسی رابطه ساده و چندگانه اهداف پیشرفت و حمایت اجتماعی با تعهد به مدرسه63744951FAکریمسواریدانشیار و عضو هیات علمی گروه روان شناسی تربیتی دانشگاه پیام نور0000-0003-2971-2434محمداورکیرئیس دانشگاه پیام نور تهران جنوبرقیهگنجیکارشناس ارشد مشاوره خانوادهJournal Article20180915In the present research, a simple and multiple relationship between the achievement goals and social support with commitment to the school was studied. The present research is descriptive-correlational. The female students (6719 people) of district 1 of Ahwaz comprised the statistical population of this study, from which, 363 students were selected in a multi-stage random manner. In order to collect the research data, the questionnaires of Sevari's achievement goals) 1392,( social support of Wax et al (1986) and commitment to the school (1394) were used. Data analysis was done through SPSS software and descriptive and inferential statistics. The results of the research showed that there is a meaningful positive correlation between the goal of mastery, functional and social support, and commitment to the school. The results of regression analysis showed that among the predictor variables, only the goal of mastery and social support were able to predict and explain the variable of commitment to the school, and the functional purpose did not play any role in its explaining. The present study suggests that the variables of the goal of mastery and social support of students can be considered in order to predict the commitment to the school.در تحقیق حاضر، رابطه ساده و چندگانه اهداف پیشرفت و حمایت اجتماعی با تعهد به مدرسه بررسی شده است. پژوهش حاضر توصیفی – همبستگی است. دانشآموزان دختر (6719 نفر) ناحیه یک اهواز، جامعه آماری تحقیق حاضر را تشکیل دادند که از بین کل جمعیت 6719 نفر، 363 نفر به شیوه تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدند. به منظور جمعآوری دادههای تحقیق از پرسش نامه اهداف پیشرفت سواری (1392)، حمایت اجتماعی واکس و همکاران (1986) و تعهد به مدرسه سواری (1394) استفاده شد. تحلیل دادهها از طریق نرمافزار آماری Spss و با کمک آمار توصیفی و استنباطی انجام شد. نتایج تحقیق نشان داد که بین هدف تبحری، عملکردی و حمایت اجتماعی با تعهد به مدرسه رابطه مثبت معناداری وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که از بین متغیرهای پیشبین، فقط هدف تبحری و حمایت اجتماعی توانستند متغیر تعهد به مدرسه را پیشبینی و تبیین کنند و هدف عملکردی در تبیین آن نقشی ندارد. تحقیق حاضر پیشنهاد میدهد که برای پیشبینی تعهد به مدرسه میتوان به متغیرهای اهداف پیشرفت و حمایت اجتماعی دانشآموزان توجه کرد.دانشگاه پیام نورفصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی2345-65236119700101Designing the Educational System Architecture According To Compound Af-fective Feedback and Its Impact on the Users’ Learning and Satisfactionطراحی معماری سیستم آموزشی مبتنی بر بازخورد عاطفی ترکیبی و بررسی اثربخشی آن بر میزان یادگیری و رضایتمندی کاربران75864953FAسعیدپورروستایی اردکانیاستادیار علوم رایانه- گروه تلکنولوژی آموزشی- دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی- دانشگاه علامه طباطبائیفرامرزسهرابی اسمروداستاد- دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی- دانشگاه علامه طباطبائیاحمدبرجعلیدانشیار گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه علامه طباطبائیمحمدرضانیلی احمدآبادیدانشیار، تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20180915This research focuses on designing an educational system architecture which is based on compound affective feedback and then measuring its impact on users’ learning and satisfaction. The research method is quasi-experimental which uses pre and post-test with control group to measure the effectiveness of the system on the users learning and satisfaction. The study population covers all MA educational technology students in the city of Tehran for academic year 2017-18. For this, using a convenience sampling method, 20 students are selected from MA educational technology students at Allameh Tabataba’I University; then, they are divided into two groups as control and experiment (each of 10). In this research, learning test (with reliability of 0.83) and E-Game-Flow questionnaire are utilized. For data analysis, descriptive (Mean and Standard Deviation) and Inferential statistics (one-variable analysis of covariance) are used. The results show that utilizing compound affective feedback in educational systems, positively influences the users' learning and satisfaction.<span lang="FA" dir="RTL">پژوهش حاضر بر طراحی معماری سیستم آموزشی که مبتنی بر بازخورد عاطفی ترکیبی است، متمرکز است و اثربخشی آن بر میزان یادگیری و رضایتمندی کاربران را محاسبه میکند. روش پژوهش حاضر شبه آزمایشی با طرح تحقیق پیشآزمون</span><span lang="FA" dir="RTL">–</span><span lang="FA" dir="RTL"> پسآزمون با گروه کنترل برای بررسی میزان اثربخشی این سیستم بر میزان یادگیری و رضایتمندی کاربران است. جامعۀ آماری شامل دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی شهر تهران در سال تحصیلی 96-97 است. در این راستا، 20 نفر به روش نمونهگیری هدفمند از میان دانشجویان کارشناسی ارشد رشته تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی انتخاب و به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند (هر گروه 10 نفر). در این پژوهش آزمون یادگیری (با پایایی 83/0) و پرسشنامه میزان رضایتمندی ای-گیم-فلو استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده، از آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (تحلیل کوواریانس تک متغیره) استفاده میگردید. یافتههای پژوهش نشان میدهد که استفاده از بازخورد عاطفی ترکیبی در سیستمهای آموزشی بر میزان یادگیری و رضایتمندی کاربران تاثیر مثبت دارد.</span>دانشگاه پیام نورفصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی2345-65236119700101Teachers' Perceptions of the Environmental Curriculum in Tehran's Second-ary Schools: A Phenomenological Approachادراک معلمان از برنامه درسی پنهان آموزش محیط زیست در مدارس متوسطه شهر تهران: یک رویکرد پدیدارشناختی871024856FAلیلاپرهیزکارسازمان مرکزی دانشگاه پیام نورکورشفتحی و اجارگاهاستاد دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20180818Hidden curriculum is the next unpredictable learning experience, ignoring this aspect, neglecting the critical part of the factors that affect student learning. Therefore, the present research has tried to identify some of the important factors involved in creating the hidden curriculum of environmental education in Tehran's secondary schools by providing teachers with perceptions and provide suitable ground for improving the environmental education of students. The method of qualitative research is of phenomenological type. The participants of this study were Tehran Secondary Teachers who were selected on the basis of purposeful sampling of normal subjects, reaching 32 to reach the saturation stage. Within the framework of the topic, semi-structured interviews were used to collect information and the findings of teachers' perceptions and experiences were analyzed and analyzed using Corbin and Strauss's method. After implementing and analyzing the interviews, seven core codes and 34 initial codes were obtained and according to the observed frequencies, the cognitive dimension category with the sum of the most important coefficients and categories of outsourcing factors, social dimension, school bureaucracy dimension And the physical structure are in the next category, and the emotional dimensional category has the least significant coefficient from the angles of code abundance. Teachers believed that schools were not aware of the impact of these dimensions and that they were weak.
برنامههای درسی پنهان، بعد غیرقابل پیشبینی یادگیری است، توجه نکردن به این بعد، غفلت از بخش مهم عواملی است که در یادگیری دانشآموز تأثیر فراوان دارند؛ بنابراین پژوهش حاضر کوشیده است تا با استنباط درک معلمان، برخی عوامل مهم را که در ایجاد برنامه درسی پنهان آموزش محیط زیست در مدارس متوسطه تهران دخیل هستند شناسایی کرده و بسترهای مناسبی را برای ارتقا آموزش محیط زیست دانشآموزان فراهم کند. روش پژوهش کیفی از نوع پدیدارشناسی است. شرکتکنندگان این پژوهش معلمان دوره متوسطه دوم تهران بودند که براساس نمونهگیری هدفمند از نوع موارد عادی انتخاب شدند که تعداد آنها تا رسیدن به مرحله اشباع درنهایت به 32 نفر رسید. در چارچوب موضوع مورد نظر، برای جمعآوری اطلاعات، از مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شد و یافتههای به دست آمده از ادراکات و تجربیات معلمان با استفاده از روش کوربین و اشتراتوس تجزیه وتحلیل گردید. بعد از پیاده کردن و تجزیه وتحلیل مصاحبهها و 7 کد محوری و 34 کد اولیه به دست آمد و با توجه به فراوانیهای مشاهده شده مقوله بعد شناختی با مجموع بیشترین ضریب اهمیت و مقولههای عوامل برون سازمانی، بُعد اجتماعی، بعد دیوان سالاری مدرسه و ساختار فیزیکی در رده های بعدی قرار داشتند و مقوله بُعد عاطفی از کمترین ضریب اهمیت را از زاویه فراوانی کدها برخوردار بود. معلمان معتقد بودند که مدارس به تاثیر این ابعاد آگاه نبوده و ضعیف عمل کردهاند. دانشگاه پیام نورفصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی2345-65236119700101Providing a Causal Model of Perceived Learning on the Basis of Digital Gamesارائۀ مدل علی یادگیری ادراک شده مبتنی بر بازیهای دیجیتال1031174956FAسمیهنگهداریعضو هیات علمی دانشگاه پیام نورمحمد حسنصیفدانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نورمهرانفرج الهیاستاد، گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نوراحمدرستگاراستادیار، گروه علوم تربیتی ،دانشگاه پیام نورJournal Article20180915The main purpose of this study was to provide a causal model of perceived learning based on digital games <br />among students of Secondary School in Shiraz in the academic year of 97-96 through path analysis. For this purpose, 600 students were selected by multi-stage cluster sampling method and a combination of questionnaires included recognition of Kaciopo and Petit (1982), Vandal and others (2001), Peckrun and colleagues' excitement (2005), the intrinsic flow of learning by Jackson-Wicked (2008) the second edition, the immersion of Brown and Forer (2010) and perceived learning by Rewell (2009) was used as an instrument for collecting data. The results of the study in general showed that the need for cognition by mediating the goal orientation, intrinsic flow, immersion and emotions has an indirect effect on perceived learning. Also,goal orientation through the excitement and flow has an indirect effect on perceived learning, immersion, and the need for cognition through the mediating emotions, immersion and flow on emersion and emotion variable by mediating emotions has also an indirect effect on perceived learning and immersion. The results also showed that the determined degree of variance in perceived learning in the fitted validated model was 42%.پژوهش حاضر با هدف ارائۀ مدل علی یادگیری ادراک شده مبتنی بر بازیهای دیجیتال در میان دانشآموزان دوره دوم متوسطۀ شهر شیراز در سال تحصیلی 97-96 به روش تحلیل مسیر انجام شده است. برای این منظور 600 نفر از دانشآموزان به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند و به ترکیبی از پرسشنامههای نیاز به شناخت کاچیو پو و پتی (1982)، جهتگیری هدف وندوال و دیگران (2001)، هیجانات پکران و همکاران (2005)، جریان ذاتی یادگیری جکسون وایکلود (2008) ویرایش دوم، غوطهوری و عمیق شدن براون و فور (2010) و یادگیری ادراک شده رووال (2009) پاسخ دادند. نتایج پژوهش به شکل کلی نشان داد که، نیاز به شناخت با واسطهگری جهتگیری هدف، جریان ذاتی، غوطهوری و هیجانات بر یادگیری ادراک شده اثر غیر مستقیم دارد؛ همچنین جهتگیری هدف با واسطۀ هیجانات و جریان بر یادگیری ادراک شده، غوطهوری و عمیق شدن و نیاز به شناخت از طریق واسطهگری هیجانات، غوطهوری و جریان بر عمیق شدن و فرو رفتن دارای اثر غیر مستقیم و متغیر جریان با واسطه هیجانات بر یادگیری ادراک شده، غوطهوری و عمیق شدن اثر غیر مستقیم دارد. همچنین نتایج نشان داد که میزان واریانس تبیین شدۀ یادگیری ادراک شده در مدل برازش شده 42% است.