آزاد، حسین ( 1396). آسیبشناسی روانی. تهران: انتشارات بعثت.
اعزازی، شهلا (1391). جامعهشناسی خانواده با تأکید بر نقش، ساختار و کارکرد خانواده در دوران معاصر. تهران: انتشارات روشنگران و مطالعات زنان.
پارسا، محمد (1394). انگیزش و هیجان. تهران: مهارت.
خداپناهی، محمد کریم (1396). انگیزش و هیجان. تهران: سمت.
ذوقی، لیلا، آجیل چی، بیت مدن دوست، سمیرا (1401). رابطه بین سبکهای یادگیری، حل مسئله، هیجانخواهی و هوش فرهنگی با ادراک خطر: نقش واسطهای تنظیم هیجان. فصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 10(1)، 9-20. doi: 10.30473/etl.2022.62204.3693
زاده محمدی، علی و احمد آبادی، زهره (1390). رفتارهای پر خطر در میان نوجوانان و راهکارهایی برای پیشگیری از جرم. مجلة خانواده پژوهی، سال پنجم، شماره 22، 23-10.
سارافینو، ادوارد.پ (1395). روانشناسی سلامت. ترجمه الهه میرزایی. تهران: رشد.
سیف، علی اکبر (1397). روانشناسی پرورشی نوین. تهران: نشر دوران.
شاملو، سعید (1392). روانشناسی شخصیت. تهران:آویژ.
عطایی، فاطمه، شکری، امید، پاکدامن، شهلا (1402). رابطه پرطاقتی روانی و رفتارهای سبک زندگی تحصیلی در نوجوانان تیزهوش: نقش واسطهای هیجانات پیشرفت و راهبردهای مقابلهای. فصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 10(4)، 29-46. doi: 10.30473/etl.2023. 65289.3868
کیامرثی، آذر و ابوالقاسمی، عباس (1390). بررسی رابطه راهبردهای مقابله با استرس، هیجانخواهی و خودکارآمدی با استعداد سوء مصرف مواد در دانشجویان. فصلنامه اعتیادپژوهی سوء مصرف مواد، سال پنجم، شماره بیستم، 7
کوهی، کاوه (1399). بررسی رابطه بین هیجانخواهی و راهبرد مسئلهمدار با رفتارهای پرخطر در بین نوجوانان شهر ساری. پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه شیراز.
گنجی، حمزه (1395). بهداشت روانی. تهران: انتشارات ارسباران.
لوک، سی. لی. و وارد، ب (1392) مدیریت استرس. ترجمه مهدی قراچهداغی. تهران: انتشارات پیکان.
مرکز آمار ایران (1398). سالنامه آماری کشور. تهران: سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور، نشریات مرکز آمار ایران.
وحیدی، زهرا و براتعلی، مریم (1396). بررسی رابطه مهارتهای فراشناختی و خود نظمبخشی با عملکرد تحصیلی دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر اصفهان. مجله راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، 10(2)، ص114-103.
Anteghoni, M., Fonseca, H., Ireland, M., Blum, R.W. (2015). Health Risk Behaviors and Associated Risk and Protective Factors among Brazilian Adolescents in Santos, Brazil. Journal of Adolescent Health, 28(4): 295-302.
Anyanwu, M.U. (2023). Psychological distress in adolescents: prevalence and its relation to high-risk behaviors among secondary school students in Mbarara Municipality, Uganda.
BMC Psychol 11, 5 (2023).
https://doi.org/10.1186/s40359-023-01039-z
Arbond, A. (2015). The Relationship between Meta cognitive and sensation seeking with Psychological Consequences of High-Risk Behavior. Journal of Research in Behavioural Sciences, 5(2): 73-79.
Ball, J. (2020). Effectiveness of sensation seeking, Coping Skill Failure, and high-risk behaviors. Personality and social psychology Bulletin, 29: 1147-1158.
Barikani, A. (2013). High Risk Behaviors in Adolescent Students in Lndan. Journal of Psychiatry and Clinical Psychology, 14(2): 192-198.
Baskin-Sommers, A. & Sommers, I. (2016). Adolescent health brief: The co-occurrence of substance use and high-risk behaviors. Journal of Adolescent Health, 38 (5), 609-611.
Bergman, M. M., & Scott, J. (2014). Young adolescents well being and health risk behaviors: Gender and socioeconomic differences. Journal of Adolescence, 24, 183 -197.
Cilchrist, D. & Sckike, S. P. (2011). Skills enhancement to prevent substance abuse among amrican Indian adolescents. International Journal of Addiction, September 22 (9), 896-79.
Cohen, A. D. (1998). Strategies in learning and using a second language. Longman, Essex, UK.
Flavell, J. (1991). Met cognition and cognitive monitoring. Journal of American psychologist, 34, 906-911.
Flavell, J.H. (1995). The development of children's knowledge about Attentionnal focus.Journal of Development psychology, 31,706-712.
Gans, J., Blyth, D., Elster, A., & Gaveras, L. L. (2020). American’s adolescents: How healthy are they? (Vol. 1). Illinois: American Medical Association.
Henry BM, Bakeera-Kitaka S, Lubega K, Snyder AS, LaRussa P, Pfeffer B. Depressive symptoms, sexual activity, and substance use among adolescents in Kampala. Uganda Afr Health Sci. 2019; 19(2):1888–96.
Jiang, Y., & Kleitman, S. (2018). Metacognition and motivation: Links between confidence, self-protection and Coping Skill. Learning and Individual Differences, 37, 222-230.
Karon, M. & Zare, H. (2014). Prediction of Risky Behavior in Children of Divorce and its Relationship with Sensation Seeking and Decision Making Styles. Research in Psychological Health, 6(1): 57-65.
Kazan, K. (2019). The Effectiveness of Coping Skill and sensation seeking on High-Risk Behavior in students’ academic. Journal of Choice Theory; 10(3):174-81.
Kelishadi, R., Ardalan, G., Gheiratmand, R., Delavari, A., & Heshmat, R. (2016). Smoking behavior and its influencing factors in a national representative sample of Iranian adolescents. Preventive Medicine, 42, 423- 426.
Kocak, R., & Boyaci, M. (2018). The predictive role of basic levels and metacognitive strategies of students on their academic success. Journal of Procedia Social and Behavioral Science, 2, 769-772.
Martinez, M. E. (2019). What is metacognition? Phi delta Kappan, 87, 696-700.
Prachakul, W.; Grant, J.S. & Keltner, N.L. (2014). Relationships among Functional Social Support, HIV-Related Stigma, Social Problem Solving, and Depressive Symptoms in People Living With HIV: A Pilot Study. Journal of the Association of Nurses in AIDS Care; 18: 67-76.
Ramos-Cejudo, J; Salguero, M.J. (2017). Negative metacognitive beliefs moderate the influence of perceived stress and anxiety in sensation seeking. Psychiatry research, 250: 25-29.
Thomas, G. P. (2015). Conceptualisation, development and validation of an instrument for investigating the metacognitive orientation of science classroom learning environments: The metacognitive orientation learning environment scale–science (MOLES-S). Learning Environments Research, 6 (2), 231-252