In collaboration with Payame Noor University and Iran Educational Psychology Association

Document Type : Research

Authors

1 , Department of Psychology, Payame Noor University, Tehran, Iran

2 , Department of sociology, Payame Noor University, Tehran, Iran

3 Department of Psychology, Payame Noor University, Tehran, Iran

Abstract

The present study aimed to investigate the intricate relationship between sensation-seeking, metacognitive beliefs, with high-risk behaviors in students, with the mediating role of coping strategies. Utilizing a descriptive-correlational approach, the study encompassed the entirety of high school students in Khansar, Iran, for the year 2021. The sample size included 254 students. The research instruments included the Coping Inventory for Stressful Situations (CISS), the Zuckerman Sensation-seeking Scale-V, the Metacognitions Stretegies Questionnaire, and the Risky Behaviors Questionnaire. Data analysis involved the use of Pearson correlation coefficients, simultaneous regression, and structural equation modeling (SEM). The findings revealed a significant correlation between sensation-seeking and metacognitive beliefs and, both variables had a positive and significant relationship with high-risk behaviors. Furthermore, a notable relationship was discerned between metacognitive beliefs and coping strategies. Both metacognitive beliefs and coping strategies had a relationship with high-risk behaviors in the students

Keywords

Main Subjects

آزاد، حسین ( 1396). آسیب‌شناسی روانی. تهران: انتشارات بعثت.
اعزازی، شهلا (1391). جامعه‌شناسی خانواده با تأکید بر نقش، ساختار و کارکرد خانواده در دوران معاصر. تهران: انتشارات روشنگران و مطالعات زنان.
پارسا، محمد (1394). انگیزش و هیجان. تهران: مهارت.
خداپناهی، محمد کریم (1396). انگیزش و هیجان. تهران: سمت.
ذوقی، لیلا، آجیل چی، بیت مدن دوست، سمیرا (1401). رابطه بین سبک‌های یادگیری، حل مسئله، هیجان‌خواهی و هوش فرهنگی با ادراک خطر: نقش واسطه‌ای تنظیم هیجان. فصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 10(1)، 9-20. doi: 10.30473/etl.2022.62204.3693
زاده محمدی، علی و احمد آبادی، زهره (1390). رفتارهای پر خطر در میان نوجوانان و راهکارهایی برای پیشگیری از جرم. مجلة خانواده پژوهی، سال پنجم، شماره 22، 23-10.
سارافینو، ادوارد.پ (1395). روان‌شناسی سلامت. ترجمه الهه میرزایی. تهران: رشد.
سیف، علی اکبر (1397). روان‌شناسی پرورشی نوین. تهران: نشر دوران.
شاملو، سعید (1392). روان‌شناسی شخصیت. تهران:آویژ.
عطایی، فاطمه، شکری، امید، پاکدامن، شهلا (1402). رابطه پرطاقتی روانی و رفتارهای سبک زندگی تحصیلی در نوجوانان تیزهوش: نقش واسطه‌ای هیجانات پیشرفت و راهبردهای مقابله‌ای. فصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 10(4)، 29-46. doi: 10.30473/etl.2023. 65289.3868
کیامرثی، آذر و ابوالقاسمی، عباس (1390). بررسی رابطه راهبردهای مقابله با استرس، هیجان‌خواهی و خودکارآمدی با استعداد سوء مصرف مواد در دانشجویان. فصلنامه اعتیادپژوهی سوء مصرف مواد، سال پنجم، شماره بیستم، 7
کوهی، کاوه (1399). بررسی رابطه بین هیجان‌خواهی و راهبرد مسئله‌مدار با رفتارهای پرخطر در بین نوجوانان شهر ساری. پایان‌نامه کارشناسی ارشد دانشگاه شیراز.
گنجی، حمزه (1395). بهداشت روانی. تهران: انتشارات ارسباران.
لوک، سی. لی. و وارد، ب (1392) مدیریت استرس. ترجمه مهدی قراچه‌داغی. تهران: انتشارات پیکان.
مرکز آمار ایران (1398). سالنامه آماری کشور. تهران: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، نشریات مرکز آمار ایران.
وحیدی، زهرا و براتعلی، مریم (1396). بررسی رابطه مهارت‌های فراشناختی و خود نظم‌بخشی با عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه شهر اصفهان. مجله راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، 10(2)، ص114-103.
 
Anteghoni, M., Fonseca, H., Ireland, M., Blum, R.W. (2015). Health Risk Behaviors and Associated Risk and Protective Factors among Brazilian Adolescents in Santos, Brazil. Journal of Adolescent Health, 28(4): 295-302.
Anyanwu, M.U. (2023). Psychological distress in adolescents: prevalence and its relation to high-risk behaviors among secondary school students in Mbarara Municipality, Uganda. BMC Psychol 11, 5 (2023). https://doi.org/10.1186/s40359-023-01039-z
Arbond, A. (2015). The Relationship between Meta cognitive and sensation seeking with Psychological Consequences of High-Risk Behavior. Journal of Research in Behavioural Sciences, 5(2): 73-79.
Ball, J. (2020). Effectiveness of sensation seeking, Coping Skill Failure, and high-risk behaviors. Personality and social psychology Bulletin, 29: 1147-1158.
Barikani, A. (2013). High Risk Behaviors in Adolescent Students in Lndan. Journal of Psychiatry and Clinical Psychology, 14(2): 192-198.
Baskin-Sommers, A. & Sommers, I. (2016). Adolescent health brief: The co-occurrence of substance use and high-risk behaviors. Journal of Adolescent Health, 38 (5), 609-611.
Bergman, M. M., & Scott, J. (2014). Young adolescents well being and health risk behaviors: Gender and socioeconomic differences. Journal of Adolescence, 24, 183 -197.
Cilchrist, D. & Sckike, S. P. (2011). Skills enhancement to prevent substance abuse among amrican Indian adolescents. International Journal of Addiction, September 22 (9), 896-79.
Cohen, A. D. (1998). Strategies in learning and using a second language. Longman, Essex, UK.
Flavell, J. (1991). Met cognition and cognitive monitoring. Journal of American psychologist, 34, 906-911.
Flavell, J.H. (1995). The development of children's knowledge about Attentionnal focus.Journal of Development psychology, 31,706-712.
Gans, J., Blyth, D., Elster, A., & Gaveras, L. L. (2020). American’s adolescents: How healthy are they? (Vol. 1). Illinois: American Medical Association.
Henry BM, Bakeera-Kitaka S, Lubega K, Snyder AS, LaRussa P, Pfeffer B. Depressive symptoms, sexual activity, and substance use among adolescents in Kampala. Uganda Afr Health Sci. 2019; 19(2):1888–96.
Jiang, Y., & Kleitman, S. (2018). Metacognition and motivation: Links between confidence, self-protection and Coping Skill. Learning and Individual Differences, 37, 222-230.
Karon, M. & Zare, H. (2014). Prediction of Risky Behavior in Children of Divorce and its Relationship with Sensation Seeking and Decision Making Styles. Research in Psychological Health, 6(1): 57-65.
Kazan, K. (2019). The Effectiveness of Coping Skill and sensation seeking on High-Risk Behavior in students’ academic. Journal of Choice Theory; 10(3):174-81.
Kelishadi, R., Ardalan, G., Gheiratmand, R., Delavari, A., & Heshmat, R. (2016). Smoking behavior and its influencing factors in a national representative sample of Iranian adolescents. Preventive Medicine, 42, 423- 426.
Kocak, R., & Boyaci, M. (2018). The predictive role of basic levels and metacognitive strategies of students on their academic success. Journal of Procedia Social and Behavioral Science, 2, 769-772.
Martinez, M. E. (2019). What is metacognition? Phi delta Kappan, 87, 696-700.
Prachakul, W.; Grant, J.S. & Keltner, N.L. (2014). Relationships among Functional Social Support, HIV-Related Stigma, Social Problem Solving, and Depressive Symptoms in People Living With HIV: A Pilot Study. Journal of the Association of Nurses in AIDS Care; 18: 67-76.
Ramos-Cejudo, J; Salguero, M.J. (2017). Negative metacognitive beliefs moderate the influence of perceived stress and anxiety in sensation seeking. Psychiatry research, 250: 25-29.
Thomas, G. P. (2015). Conceptualisation, development and validation of an instrument for investigating the metacognitive orientation of science classroom learning environments: The metacognitive orientation learning environment scale–science (MOLES-S). Learning Environments Research, 6 (2), 231-252