ارجی، رقیه. (1385). "هنجاریابی پرسشنامه خودتنظیمی بهعنوان صلاحیت میانبرنامهای بین دانشآموزان دختر و پسر دبیرستانهای دولتی شهرستان مشهد". پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبایی.
البرزی، شهلا؛ سامانی، سیامک. (1378). "بررسی مقایسة باورهای انگیزشی و راهبردهای خودتنظیمی برای یادگیری در میان دانشآموزان دختر و پسر مقطع راهنمایی مراکز تیزهوشان شهر شیراز". مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز. دورة پانزدهم. شماره یک. پاییز 1387. (پیاپی 29).
برومند، رضا؛ شیخی، علیاکبر. (1388). "بررسی پیشبینی عملکرد تحصیلی درس ریاضی از طریق باورهای انگیزشی - خودکارآمدی، ارزشگذاری درونی و اضطراب امتحان". مجلة مطالعات روانشناسی تربیتی. شماره 10. ص 19 – 34
دلیلی، رویا. (1385). "بررسی رابطة میان میزان یادگیری خودنظمبخش (خودتنظیم) با راهبردهای یادگیری (شناختی – فراشناختی) در دانشجویان کارشناسی دانشگاه علامه"، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.
صفری، یحیی؛ مرزوقی، رحمتاله. (1390). برنامة درسی فراشناختی، کرمانشاه: دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه.
عابدی، احمد. (1389). یادگیری چگونه یاد گرفتن، اصفهان: برترین اندیشه.
عارفی، مژگان. (1387). "مقایسه خودگردانی دانشآموزان مدارس تیزهوشان و عادی و نقش پیشبینیکنندگی ابعاد خودگردانی برای عملکرد تحصیلی"، دانش و پژوهش در علوم تربیتی، شماره هفدهم و هیجدهم، ص 98-75.
قریشی، منا؛ سامانی، سیامک. (1392). "مقایسه باورهای انگیزشی فرزندان در گونههای مختلف خانواده بر اساس مدل فرایند و محتوای خانواده". مجلة پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی. دوره 2. شماره 6. بهار 1394. ص 37.
محمدامینی زرار، زهرا. (1387). "رابطه راهبردهای یادگیری خودتنظیمی. باورهای انگیزشی با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان". مجله اندیشههای نوین تربیتی، دوره 2، شماره 3، ص 12-1، دانشگاه الزهرا.
نادری، عزتالله؛ سیف نراقی، مریم. (1385). روشهای تحقیق و چگونگی ارزشیابی آن در علوم انسانی (با تاکید بر علوم تربیتی)، تهران: ارسباران.
نیکدل، فریبرز؛ کدیور، پروین و همکاران. (1390). "رابطة خودپندارة تحصیلی، هیجانهای تحصیلی مثبت و منفی با یادگیری خودگردان"، فصلنامة روانشناسی کاربردی، سال ششم، شمارة 1(21)، بهار 1391، ص 119-103
نیوشا، بهشته. (1384). تیزهوشان ناموفق. تهران: زهد.
Abar, B. & Loken, E. (2010). Self-regulated learning and self-directed study in a pre-college sample. Learning And Individual Differences, 20(1), 25-29.
Ames, C. & Archer, J. (1988). Achievement goals in the classroom: Students' learning strategies and motivation processes. Journal of Educational Psychology, 80(3), 260-267. doi: 10.1037//0022-0663.80.3.260
Chan, K.S. & Kitano, M.K. (1986). "Demographic characteristics of exceptional Asian students."In M. K. Kitano & P.C. Chinn (Eds.), EXCEPTIONAL ASIAN CHILDREN AND YOUTH (pp. 1-11). Reston, VA: The Council for Exceptional Children.
Cleary, T. & Platten, P. (2013). Examining the correspondence between self-regulated learning and academic achievement: A case study analysis. Education Research International, 2013.
Dweek, C.S. & Leggett, E.L. (1988). A social-cognitive approach to motivation and personality, Psychological Review. 95, 256-273
Dweek, C.S. & Sorich, L.A. (1999). Mastery-oriented thinking. In C.R. Snyder (Ed). Coping the psychology of that works. New York, Oxford University Press.
Eccles, J.S. (2005). Subjective Task Value and the Model of Achievement-Related Choices In Handbook of competence and motivation, pp. 105-121
Pintrich, P. & De Groot, E. (1990). Motivational and Self - Regulated learning Components of Classroom Academic Performance. Journal Of Educational Psychology, 82(1), 33-40.
Seo, D. & Taherbhai, H. (2009). Motivational beliefs and cognitive processes in mathematics achievement, analyzed in the context of cultural differences: a Korean elementary school example. Asia Pacific Educ. Rev., 10(2), 193-203.
Terman, M., et al. (1925). Genetic Studies of Genius: Vol. 1, Mental and Physical Traits of a Thousand Gifted Children. Stanford, CA: Stanford University Press.