آیزنک، مایکل دبلیو؛ کین، مارک تی. (2004). روانشناسی شناختی «حافظه». ترجمه دکتر حسین زارع. (1386). تهران انتشارات آییژ. چاپ اول زمستان.
استرنبرگ، رابرت. (2006). روانشناسی شناختی. ترجمه سیدکمال خرازی و الهه حجازی. (1387). تهران سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت) پژوهشکده علوم شناختی.
اورنگی مریم، عاطف وحید، محمد کاظم؛ عشایری حسن. (1381). "هنجاریابی مقیاس حافظه تجدید نظر شده وکسلر در شهر شیراز". نشریه اندیشه و رفتار. سال 7. شماره4. صص 57 تا 66.
بازرگان، عباس؛ سرمد، زهره؛ حجازی، الهه. (1378). روش تحقیق در علوم رفتاری. تهران انتشارات آگاه.
بهرامی، هادی. (1377). آزمونهای روانی مبانی نظری و فنون کاربردی. تهران. انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی.
پژهان، مهرداد؛ ایروانی، محمود. (1382). "تأثیر سطح پردازش و دستورالعمل و نوع آزمون بر آمادهسازی در آزمونهای حافظه". مجله روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران. سال 33. شماره 2. صص 131 تا 153.
زارع، حسین؛ تاراج،
شیرین. (1389). "مقایسه کارکرد حافظه رویدادی و حافظه کوتاه مدت در افراد مبتلا به صرع ایدیوپاتیک و صرع گیجگاهی و افراد سالم".
مجله علوم پزشکی ارومیه. دوره21. شماره3. صص 343 تا 347. پاییز 1389.
زارع، حسین؛ فرزاد، ولیاله؛ عبدالهی، محمدحسین؛ مرادی، علیرضا. (1386). "مقایسه تأثیر تغییر حسی اطلاعات معمولی و آزمایشگاهی بر عملکرد حافظه آشکار و نا آشکار". مجله روانشناسی. 11;3 (پیاپی 43) صص 323 تا 336.
زارع، حسین؛ قنبریها، ناهید؛ سعدیپور، اسماعیل. (1387). "مقایسه نحوه بازشناسی حافظه در دانشآموزان با و بدون اضطراب اجتماعی". مجله علوم رفتاری. دوره2. شماره3. پاییز 1387.صص 193 تا 199.
سیف علیاکبر. (1371). اندازهگیری و سنجش در علوم تربیتی. تهران انتشارات دانشگاه پیامنور. چاپ نوزدهم1387.
کرمی نوری، رضا. (1383). روانشناسی یادگیری و حافظه با رویکرد شناختی. تهران. انتشارات سمت. چاپ اول.
مهدویان، علیرضا؛ کرمی نوری، رضا. (1385). "اثرات توجه سطوح پردازش و علاقه به موضوع درس بر حافظه آشکار و نهان دانشجویان". مجله تازههای علوم شناختی. سال 8. شماره4. صص 22 تا 32.
موسوی، شکوفه؛ کرمی نوری، رضا. (1387). "مقایسه انواع حافظه رویدادی در دانشآموزان شنوا و ناشنوا". تازههای علوم شناختی. سال10. شماره4. صص 83 تا 93.
Atkinson. R.C. & Shiffrin. R. (1968). Human memory: a proposal system and its control processes in Psychology of thinking and motivation. Advances in research theories. New York. Academic press
Craik, F.I.M. & Lockhart, R.S. (1972). Levels of processing: A framework for memory research. Journal of Verbal Learning and Verbal Behavior, 11, 671–684.
Eysenck Michael. W, Keane Mark, t. (2005). Cognitive psychology. A student's handbook. 5nd edition. U.S.A. New York. Psychology press.
Humphreys, Michael, S & Maguire, Angela M& McFarlane, Kimberley A& Burt, Jennifer S& Bolland, Scott W& Murray, Krista L & Murray, Krista & Dunn, Ryan. (2010). Using Maintenance Rehearsal to Explore Recognition Memory. Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition. VL-36. PP-147-159.
Humphreys, Michael, S. & Maguire, Angela M. & McFarlane, Kimberley A. & Burt, Jennifer S. & Bolland, Scott W. & Murray, Krista L. & Dunn, Ryan. (2011). Using Maintenance Rehearsal to Explore Recognition Memory. Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition. V36.pp 147-159
Jarrold, Christopher & Tam, Helen & Baddeley, Alan D. Harvey, Caroline E. (2011). How Does Processing Affect Storage in Working Memory Tasks? Evidence for Both Domain-General and Domain-Specific Effects. Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition. VL-37. pp 688- 705, 705a.
Kilb, Angela & Naveh-Benjamin, Moshe. (2011). The Effects of Pure Pair Repetition on Younger and Older Adults' Associative Memory. Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition. VL - 37. PP706- 719.
Morris. C.d & Bransford. J . d &franks. J (1977). Levels of processing versus transfer appropriate processing. Journal of verbal learning and verbal behavior. 16(5).pp510-533
Mulligan, N.W. (2003). Memory implicit versus explicit. In l node(ed) encyclopedia of cognitive sciences. Vol1,2.pp 1114 – 1120. London. England. Nature publication grup.
Paivio, Allan& - Walsh, Mary & - Bons, Trudy. (1994). Concreteness Effects on Memory: When and Why? Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition. VL -20. PP-1196-1204
Roediger HL, McDermott KB. (1993). Implicit memory in normal human subjects. In Handbook of Neuropsychology (Vol. 8.), Boller F, Grafman J (eds). Elsevier Science Publishers: Amsterdam.
Roediger, H.L., Gallo, D.A. & Geraci, L. (2002). Processing approaches to cognition: The impetus from the levels of processing framework. Memory, 10, 319–332.
Smith, Dale. (2008). The Testing effect and the Components of Recognition Memory: What Effects do Test Type and Performance at Intervening. Doctor of Philosophy. Auburn University.
Tulving, E. (1975). How many memory systems are there? American Psychologist, 40, 385–398.
Waugh, N.C & Norman D.O. (1965). Primary Memory. Psychological review. 72 .pp89 – 104.