احمدی، محمد و مریم اسلام پناه (1394). نقش آموزش مبتنی بر دیدگاه بار شناختی در پیشرفت درسی و انگیزش تحصیلی دانشآموزان پایه پنجم ابتدایی، دومین کنفرانس ملی توسعه پایدار در علوم تربیتی و روانشناسی، مطالعات اجتماعی و فرهنگی، تهران، مرکز مطالعات و تحقیقات اسلامی سروش حکمت مرتضوی، موسسه آموزش عالی مهر اروند ، مرکز راهکارهای دستیابی به توسعه پایدار.
باقری، ناصر (1379). هنجاریابی مقیاس انگیزش پیشرفت تحصیلی بین دانشآموزان دبیرستانهای تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تربیت معلم کرج.
باقرپور، معصومه (1398). پیشبینی اهداف پیشرفت براساس کارایی مدارس هوشمند با نقش میانجی سرزندگی تحصیلی دانشآموزان متوسطه استان گلستان. فصلنامه پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 7(3)، 51-62.
حسین بگلو، کوروش؛ پیری، موسی؛ یاری، جهانگیر؛ رضایی، اکبر (1398). طراحی آموزش چندرسانهای مبتنی بر نظریۀ بار شناختی سوئلر و تعیین تأثیر آن بر درگیری تحصیلی و انتقال یادگیری درس ریاضی در فراگیران پایه سوم ابتدایی. فصلنامه پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 6(4)، 31-44.
زارع، محمد (1393). بررسی بار شناختی بیرونی آموزش به شیوة چند رسانهای مبتنی بر الگوی طراحی آموزشی مریل. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.
زارع، محمد؛ ساریخانی، راحله؛ مهربان، جواد؛ سالاری، مصطفی (1394). مقایسة تأثیر روش تدریس بایبی و سنتی بر میزان خلاقیت و بار شناختی در درس شیمی. مجله ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 5 (2)، 55-76.
سالاری، مصطفی؛ امیرتیموری، محمدحسن؛ زارعی زوارکی، اسماعیل (1395). تأثیر الگوی طراحی آموزشی چهار مؤلفهای بر میزان بار شناختی بیرونی و مهارت حل مسئله در درس فیزیک. فصلنامه اندیشههای نوین تربیتی، 12 (1)، 142-117.
سیف، علی اکبر (1388). روانشناسی پرورشی نوین: روانشناسی یادگیری و آموزش (ویرایش ششم). تهران: آگاه.
عبدی، علی؛ رستمی، مریم (1396). اثربخشی روش آموزش مبتنی بر اثرات بار شناختی بر پیشرفت درسی، بار شناختی ادراک شده و انگیزش دانشآموزان به یادگیری درس علوم تجربی. مجله آموزش و ارزشیابی، 10 (40)، 43-67.
فردانش، هاشم (1387). مبانی نظری فنّاوری آموزشی (چاپ پنجم). تهران: سمت.
محبوبی، طاهره؛ زارع، حسین؛ سرمدی، محمدرضا، فردانش، هاشم؛ فیضی، آوات (1391). تأثیر رعایت اصول طراحی آموزشی بر بار شناختی موضوعات یادگیری در محیطهای یادگیری چندرسانهای. مجله مطالعات برنامه درسی آموزش عالی، 3 (6)، 29-46.
مرکز ملی مطالعات تیمز و پرلز (2011). گزارش اجمالی از مهمترین نتایج تیمز و پرلز 2011 و مقایسه آن با عملکرد دانشآموزان ایران در دورههای قبل. انتشارات شازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی.
موسوی، سیده ماهرخ؛ کیامنش، علیرضا؛ اخوان تفتی، مهناز (1397). بررسی پیشرفت تحصیلی با واسطه کیفیت آموزشی، درگیری تحصیلی، یادگیری به کمک همسالان و انگیزش تحصیلی (یک مطالعه در دو سطح دانشآموز و معلم). فصلنامه پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 5(4)، 9-24.
موسی رمضانی، سونیا (1390). تاثیر آموزش چندرسانهای و سخنرانی بر انگیزش پیشرفت تحصیلی و خودتنظیمی دانشآموزان از راه دور. فناوری آموزش (فناوری و آموزش)، 6 (1)، 45-57.
Camos, V., & Portrat, S. (2015). The impact of cognitive load on delayed recall. Psychonomic bulletin & review, 22 (4), 1029-1034.
Garrison, D. R., & Anderson, T. (2003). E-Learning in the 21st century: A framework for research and practice. London: Routledge/ Falmer. doi:10.4324/97802-03166093.
Kirschner, P. A., Sweller, J., & Clark, R. E. (2006). Why minimal guidance during instruction does not work: An analysis of the failure of constructivist, discovery, problem-based, experiential, and inquiry-based teaching. Educational psychologist, 41 (2), 75-86.
Mason, R., Seton, C., & Cooper, G. (2016). Applying cognitive load theory to the redesign of a conventional database systems course. Computer Science Education, 26 (1), 68-87.
Mayer, R., & Chandler, P. (2001). When learning is just a click away: 8oes simpleuser interaction foster deeper understanding of multimedia messages? Journalof Educational Psychology , pp. 93 (2), 390.
Paas, F., Renkl, A., & Sweller, J. (2004). Cognitive load theory: Instructional implications of the interaction between information structures and cognitive architecture. Instructional science, 32 (1), 1-8.
Phan, H. P., Ngu, B. H., & Yeung, A. S. (2017). Achieving optimal best: Instructional efficiency and the use of cognitive load theory in mathematical problem solving. Educational Psychology Review, 29 (4), 667-692.
Phillips, A.J., Briggs, J.C., & Jensen, J.L., (2019). Beyond Bloom’s: Students’ Perception of Bloom’s Taxonomy and its Convolution with Cognitive Load [J]. Journal of Psychological Research, 1 (1), 24-32.
Qiao, Y. Q., Shen, J., Liang, X., Ding, S., Chen, F. Y., Shao, L., ... & Ran, Z. H. (2014). Using cognitive theory to facilitate medical education. BMC medical education, 14 (1), 79.
Scheiter, K., Gerjets, P., Vollmann, B., & Catrambone, R. (2009). The impact of learner characteristics on information utilization strategies, cognitive load experienced, and performance in hypermedia learning. Learning and Instruction, 19 (5), 387-401.
Schnotz, W., Fries, S., & Horz, H. (2009). Motivational aspects of cognitive loadtheory. In M. Wosnitza, S. A. Karabenick, A. Efklides, & P. Nenniger (Eds.),Contemporary motivation research: From global to local perspectives (pp.69–96). New York.
Senko, C., Hulleman, C. S., & Harackiewicz, J. M. (2011). Achievementgoaltheory at the crossroads: Old controversies, current challenges, and newdirections. Educational Psychologist, 46, 1, 26–47.
Sweller, J. (2004). Instructional design consequences of an analogy between evolution by natural selection and human cognitive architecture. Instructional science, 32 (1-2), 9-31.
Sweller, J. (2020). Cognitive load theory and educational technology. Educational Technology Research and Development, 68 (1), 1-16.
Vaccani, J. P., Javidnia, H., & Humphrey-Murto, S. (2016). The effectiveness of webcast compared to live lectures as a teaching tool in medical school. Medical teacher, 38 (1), 59-63.
Vollmeyer, R., & Rheinberg, F. (2000). Does motivation affect performance viapersistence? Learning and Instruction, 10, 293-309.