افضلخانی، مریم و قدس، سولماز (1390). ارزیابی وضعیت استقرار مدارس متوسطه هوشمند در استان سمنان از دیدگاه مدیران ومعلمان. فصلنامه فناوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، 1، 39-23.
ایزی، مریم (1386). بررسی موانع توسعة آموزش الکترونیکی و ارائه الگوی مناسب بهرهگیری از آن در آموزش متوسطه (پایان نامه کارشناسی ارشد). دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی.
بازوند، محبوبه (1392). موانع و چالشهای اجرایی مدارس هوشمند شهر سنندج (پایاننامه کارشناسی ارشد). دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه سنندج.
بیدگلی، زهرا؛ نوروزی، داریوش و مقامی، حمیدرضا (1397). تاثیر فناوریهای هوشمندسازی مدارس برخلاقیت دانشآموزان. فصلنامه ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 7 (4)، 241-262.
باقرپور، معصومه (1398). پیشبینی اهداف پیشرفت بر اساس کارایی مدارس هوشمند با نقش میانجی سرزندگی تحصیلی دانشآموزان متوسطه استان گلستان. فصلنامه پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 7 (4)، 51-62.
جعفری پورمقدم، زهرا (۱۳۹۴). الگوها و روشهای تدریس نوین و فعال. سومین همایش ملی مدرسه فردا، چالوس، دانشکده فنی و حرفهای سما واحد چالوس. قابل دسترس در: .http://www.civilica.com/PaperCHALOUSSAMA03-CHALOUSSAMA03_124.html
جعفریحاجتی، ام کلثوم (1385). ارزیابی طرح مدرسه هوشمند در دبیرستانهای تهران (مطالعه موردی دبیرستان آبسال) (پایاننامه کارشناسی ارشد). دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تربیت معلم.
جلیلیان، سهیلا؛ عظیمپور، احسان؛ محمدی، شراره و محمدزاده، رضا (1396). میزان برخورداری معلمان مدارس هوشمند از مهارتهای مورد نیاز تدریس با استفاده از فاوا. فصلنامه تدریس پژوهی، 5 (1)، 107-125.
جهانی بهنمیری، نسرین و رستمی، راحله (1397). بررسی مدارس هوشمند با هدف شناسایی مولفههای هوشمندسازی مدارس. پنجمین کنفرانس بینالمللی یافتههای نوین علوم و تکنولوژی با محوریت علم در خدمت توسعه، مرکز مطالعات و تحقیقات اسلامی سروش حکمت مرتضوی.
حسنزاده طالشی، محسن (1392). بررسی موانع و چالشهای توسعهی کارآفرینی دانشجویان در مرکز آموزش عالی علمی کاربردیجهاد دانشگاهی بابل (پایاننامه کارشناسی ارشد). دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، سمنان.
زارعصفت، صادق (1389). عوامل موثر بر عملکرد فناوری اطلاعات و ارتباطات و موانع توسعه آن از دیدگاه اساتید علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی (پایاننامه کارشناسی ارشد). دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی.
زارعنوجینی، محسن (1389). تبیین ویژگیهای برنامه درسی آموزش الکترونیکی در آموزش عالی از نظر متخصصین برنامه درسی و فناوری اطلاعات (پایاننامه کارشناسی ارشد). دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی.
زمانی، بیبی عشرت؛ قصابپور، بیتا و جبلعاملی، جلال (1389). بررسی نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدهای فرآروی مدارس هوشمند. فصلنامه نوآوریهای آموزشی، 36، 100-79.
سازمان آموزش و پرورش شهر تهران (1384). پیشنویس سند راهبردی مدارس هوشمند، گزارش شناخت. قابل دسترس در: Http.//www.tehranedu.com.
سلیمی، جمال و رمضانی، قباد (1394). شناسایی مولفههای هوشمندسازی مدارس و ارزیابی وضعیت مدارس متوسطه شهر سنندج. فصلنامه فناوری اطلاعات و ارتباطات، 6 (2)، 41-61.
شیرزاد کبریا، بهارک و سیدمحمدی، زینب (1394). بررسی مولفههای موثر بر هوشمندسازی مدارس و ارائه مدل مفهومی مناسب. فصلنامه پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 10 (3)، 37-46.
شاه مرادی، مرتضی (1391). بررسی میزان انطباق فعالیتهای مدارس هوشمند مقطع متوسطه شهرستان شهریار (پایاننامه کارشناسی ارشد)، دانشگاه خوارزمی تهران.
صالحی شهر بابکی، ل (1392). بررسی چالشها و راهکار برای بهینهسازی عملکرد مدارس هوشمند. همایش هوشمندسازی مدارس شهرستان شهربابک، شهربابک.
صالحی، محمد و کاشانی، ندا (1386). عوامل موثر در اجرای طرح مدارس هوشمند از دیدگاه مدیران دبیرستانهای استان مازندران. فصلنامه اندیشههای تازه در علوم تربیتی، 4، 84-71.
طلائی، ابراهیم؛ انصاری، نسرین؛ پهلوان، مکرمه و ابوطالبی، زهرا (1395). هوشمندسازی مدرسه در ایران از سیاستگذاری تا عمل (مطالعه موردی چندگانه). فصلنامه تعلیم و تربیت، 27، 79-105.
ظفری، ساره؛ کرم دوست، نوروز علی؛ درانی، کمال و نظرزادهزارع، محسن (1393). بررسی میزان استفاده دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه تهران از تلفن همراه جهت مقاصد آموزشی و عمومی. فصلنامه اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، 4 (3)، 23-38.
فلاح کفشگری، ربابه؛ حیدری، شعبان و یحیی زاده، سلیمان (1394). ارزیابی مدارس هوشمند و سنتی از نظر کارایی در ایجاد یادگیرندگان خودتنظیم در راستای تحول نظام برنامه پنجم توسعه کشور. فصلنامه مطالعات برنامهریزی آموزشی، 4 (8)، 35-62.
ماشینچی، علی اصغر (۱۳۹۰). نگاهی بر مدرسه هوشمند. اولین همایش منطقهای رویکردهای نوین در مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودسر و املش، رودسر. قابل دسترس در: https://www.civilica.com-/Paper-ROUDSARIT01ROUDSARIT01_-107.html.
محمودی، جعفر؛ نالچیگر، سروش؛ ابراهیمی، سید بابک و صادقیمقدم، محمد رضا (1387). بررسی چالشهای توسعة مدارس هوشمند در کشور. فصلنامه نوآوریهای آموزشی، 7 (27)، 78-61.
ممیزاده، روحالله (1391). ارزشیابی فرایند هوشمندسازی دبیرستانهای شهر شیراز بر اساس مدل مفهومی مدارس هوشمند (پایاننامه کارشناسی ارشد). دانشگاه اراک.
مویدنیا، فریبا (1384). مدارس هوشمند رویکردی نو در آموزش و پرورش کشور. مجله پیوند، 314، 21-27.
وزارت آموزش و پرورش (1390). رویکردهای هوشمندسازی مدارس. تهران: سند تحول بنیادین.
یزدانی، فریدون (1397). شناسایی چالشهای پیش روی برنامهریزی برای هوشمندسازی مدارس غیرانتفاعی شهر همدان. دو فصلنامه مطالعات برنامهریزی آموزشی، 7 (14)، 8-23.
Al-Oteawi, S. M. (2002). The perceptions of administrators and teachers in utilizing information technology in instruction, administrative work, Technology Planning and Staff Development in Saudi Arabia. PhD Thesis, USA: Ohio University.
Al-Zaidiyeen, N., Lai Mei, L., & Soon Fook, F. (2010). Teachers’ attitudes and levels of technology use in classrooms: the case of Jordan Schools. International Education Studies, 3, 211-218.
Cakir, O. (2012). Students self confidence and and attitude regarding computer. Social and Behavioral Sciences, 47, 1017-1022.
Foam, E. (2002). ICT in Malaysian school; Policy and strategies. From http:// www.unesco.org. Bangkok/education/ict/ictenabilan/ap. Nov. 2009.
Goos, M., Galbraith, p., Renshaw, P., & Geiger, V. (2001). Promoting collaborative nquiry in technology enriched mathematics classrooms. Annual meeting of the American Educational Reserch Association, USA: Washington, DC.
Hepp. E., Hinostrozas, E., & Erenesto, F. (2004). Technology in schools: Education، ICT and the knowledge society. From http:// www.Aabsal smart school.com.
Koponen, E. (2008). The development, implementation and use of e-learning: critical realism and design science perspectives. PhD Thesis, Finland: University of Tampere.
Kozma, R. (2003). Connection with the twenty first century: technology in suppor to feduca tionreform. In D. Palumbo and C. Dede (Eds.), Association for Supervision and Curriculum Development 1998 Yearbook: Learning and Technology, pp. 3-27. Alexandria, VA: ASCD.
Kumar, N., Che Rose, R., & Lawrence D’Silva, J. (2008). Teachers’ readiness to use technology in the classroom: an empirical study. European Journal of Scientific Research, 21, 603-616.
Lin, J., Pu, H., Li, Y., & Lian, J. (2018). Intelligent Recommendation system for education. Precedia Computer Science, 129, 449-453.
Liu, D., Huang, R., & Wosinki, M. (2017). Smart learning in smart cities. Journal of educational technology, 36, 210-221.
Liu, X., Toki, E., & Pange, J. (2014). The use of ICT in preschool education in Greece and China. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 112, 1167-1176.
Perkins, D. (2018). Smart schools: From training memories to educating minds. USA: The Free Press
Sanchez, J., Salinas, A., & Harris, J. (2011). Education with ICT in South Korea and Chile. International Journal of Educational Development, 31, 126-148.