تقی پور فرشی، فریبا.، انتصار فومنی، غلامحسین (1395). ویژگی رابطههای شخصیتی با بهرهوری با تاکید بر نقش میانجی هیجانپذیری در تدریس مطالعه موردی اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد تبریز. مدیریت بهرهوری، 10 (39): 151-170.
خدایی، علی (1397). نسخۀ فارسی سیاهۀ هیجان معلم: یک مطالعۀ روانسنجی. پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 5 (4): 25-38.
دهقانزاده فراشاه، فاطمه.، عبدالحسینی، احمد (1395). رابطة بین هیجانپذیری در تدریس و کمال گرایی معلمان ابتدایی شهر یزد. دوّمین همایش ملّی روانشناسی مدرسه. اردبیل: دانشگاه محقق اردبیلی.
رستگار، احمد، صیف، محمدحسن، عابدینی، یاسمین (1395). ارائه مدل علی روابط سرمایههای روانشناختی و هیجانات تدریس: نقش واسطهای خستگی هیجانی. فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی، 4 (7): 51-71.
قاسمی کندسکلایی، نرگس.، اعلائی، غلامحسین (1397). تحلیل رابطۀ بین هوش فرهنگی با هیجانپذیری در تدریس معلمان. دو فصلنامة علمی – پژوهشی مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، 6 (17): 147-168.
کارشکی، حسین (1391). روابط ساختاری خطی در تحقیقات علوم انسانی )مبانی و راهنمای آسان کاربرد نرمافزار لیزرل). تهران: آوای نور.
ناصری جهرمی، رضا.، محمدی، مهدی.، مختاری، زینب.، حسامپور، زهرا.، ناصری جهرمی، راحیل (1399). واکاوی تجارب معلمان دوره ابتدایی از ذهنآگاهی حین تدریس: یک پژوهش کیفی. تدریس پژوهی. 8 (1): 1-20.
Bahia, S., Freire, I., Amaral, A., & Teresa Estrela, M. (2013). The emotional dimension of teaching in a group of Portuguese teachers. Teachers and Teaching, 19(3): 275-292.
Boehm , Julia K., Chen, Ying., Qureshi, Farah., Soo, Jackie., Kubzansky, Laura D. (2020).
Positive emotions and favorable cardiovascular health: A 20-year longitudinal study.
Preventive Medicine, 136: 103-106.
Brace, Nicola., Kemp,
Richard., Snelgar,
Rosemary. (2006).
SPSS for Psychologists: A Guide to Data Analysis Using SPSS for Windows. 3rd Edition, New York: Palgrave Macmillan.
Chen, J. (2016). Understanding teacher emotions: The development of a teacher emotion inventory. Teaching and Teacher Education, 55, 68-77.
Frenzel, A. C., Pekrun, R., & Goetz, T. (2010). Achievement Emotions Questionnaire for Teachers (AEQ teacher)—user’s manual. University of Munich: Department of Psychology.
Frenzel, Anne C., Pekrun, Reinhard., Goetz, Thomas., Daniels, Lia M., Klassen, Robert M. (2016).
Measuring Teachers’ enjoyment, anger, and anxiety: The Teacher Emotions Scales (TES).
Contemporary Educational Psychology, 46: 148-163.
Hagenauer, G., & Volet, S. E. (2014). I don’t hide my feelings, even though I try to: insight into teacher educator emotion display. The Australian Educational Researcher, 41(3): 261-281.
Hargreaves, A. (2005) Educational change takes ages: Life, career and generational factors in teachers' emotional responses to educational change. Teaching and Teacher Education, 21(8), 967- 983.
Liu, Zhen-Tao., Xie, Qiao., Wu, Min., Cao, Wei-Hua., Mao, Jun-Wei . (2018).
Speech emotion recognition based on an improved brain emotion learning model.
Neurocomputing, 30: 145-156.
Pekrun, R. (2005). emotion educational in problems open and Progress. Instruction and Learn, 15: 497-506
Pekrun R, Goetz T, Frenzel AC, Barchfeld P, Perry RP. (2011). Measuring emotions in students’ learning and performance: The Achievement Emotions Questionnaire (AEQ). Contemporary Educational Psychology, 36(1): 36–48.
Postareff, L., & Lindblom-Ylänne, S. (2011). Emotions and confidence within teaching in higher education. Studies in Higher Education, 36(7): 799-813.
Ricketts, J. C. (2003). The Efficacy of Leader ship Development, Critical Thinking Dispositions, and Students Academic Performance on the Critical Thinking Skills of Selected Youth Leaders. Dissertation Presented to the Graduate School of the University of Florida in Partial Fulfillment of the Requirements for the Degree of Doctor of Philosophy,
Teal, Renee., Roberts, Michele., Harrigan, Paul., Clarkson, Jo., Rosenberg, Michael. (2020).
Leveraging spectator emotion: A review and conceptual framework for marketing health behaviors in elite sports.
Sport Management Review, 23 (2): 183-199.
Trigwell, K. (2009). Relations between teachers’ emotions in teaching and their approaches to teaching in higher education: A pilot study. Paper presented at 13th conference of the European Association for Research on Learning and Instruction. Amsterdam, Netherlands.
Trigwell, K. (2012). Relations between teachers’ emotions in teaching and their approaches to teaching in higher education. Instructional Science, 40(3): 607-621.
Villavicencio, F. T. (2010). The development and validation of the emotionality in teaching scale (ETS). Educational Measurement and Evaluation Review, 2: 6-23.
Yamac, Ahmet .(2014). Classroom Emotions Scale For Elementary School Students (Ces-Ess). Mevlana International Journal of Education, 4(1): 150-163.