اربابی سارا، شریفی. شهلا، مشهدی. علی (1393). تأثیر دوزبانگی بر شناخت: مطالعۀ دوزبانههای آذری- فارسی. پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی، 3 (1): 18-1.
امیری. سهراب، امیرقاسمی. نواب، عبدالهی، محمد حسین (1393). بررسی مقایسهای عملکرد حافظة کاری، سیستم فعالسازی رفتاری و سیستم بازداری رفتاری بر اساس ابعاد استرس در نوجوانان. فصلنامه روانشناسی شناختی. دوره 2 شماره 4.
بیانلو، ا، آزاد فلاح، پ، رسول زاده طباطبایی، ک (1392). تحول تفکر خلاق درکودکان یک زبانه و دوزبانه زودهنگام. دوفصلنامه علمی پژوهشی شناخت اجتماعی. 3 (5).100-113.
دائمی. حمیدرضا، مقیمی بارفروش، فاطمه (1383). هنجاریابی آزمون خلاقیت. فصلنامه تازههای علوم شناختی. سال 6 شماره 3 و 4.
زحمتکش. زینب، حسینینسب. داود، سعادتی شامیر. ابوطالب (1394). بررسی رابطه حافظه کاری و بهرة هوشی با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر یکزبانه و دوزبانه دبیرستانهای تهران. آموزش و ارزشیابی، 8 (32): 134-111.
سعادتی، شامیر، کیامنش علیرضا، حمیدی م (1389). بررسی رابطة حافظة کاری، عملکرد خواندن و پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان پسر دوزبانه و تک زبانه. مجله نوآوریهای آموزشی، 9 (35)، 89-124.
گلستانیفرد. مونا، نیکوگفتار. منصوره، شمس اسفندآباد. حسن (1394). مقایسه کارکردهای اجرایی و حافظه دانشآموزان دوزبانه و یک زبانه. دوفصلنامه علمی- پژوهشی شناخت اجتماعی، 5 (9): 65-50.
مقدم پور. نیلوفر، سپهوند. تورج (1397) پیشبینی اضطراب اجتماعی کودکان دبستانی براساس مشکلات در تنظیم هیجانی و انعطاف شناختی مادران. فصلنامه سلامت روان کودک. دوره 5 شماره 2.
Abdel-Fattah, A. M., Besold, T., & Kühnberger, K. U. (2012). Creativity, cognitive mechanisms, and logic. In International Conference on Artificial General Intelligence (pp. 1-10). Springer, Berlin, Heidelberg.
Baddeley A. (2000). The episodic buffer: a new component of working memory Trends in cognitive sciences, 4 (11): 417-423.
Baddeley A. (2003). Working memory: looking back and looking forward. Nature reviews neuroscience, 4 (10), 829-839.
Barr. R., Rusnak. Sylvia N., Brito. Natalie H. (2019). Actions speak louder than words: Differences in memory flexibility between monolingual and bilingual 18‐month‐olds. Journal of Developmental Science. 5 june. 1-13
Bekerman Z. (2004). Potential and limitations of multicultural education in conflict- ridden areas: Bilingual Palestinian- Jewish schools in Israel. The Teachers College Record, 106, 574-610.
Bialystok E, Poarch G, Luo L, Craik FI. (2014). Effects of bilingualism and aging on executive function and working memory. Psychology and Aging, 29 (3): 696.
Bialystok E, Shapero D. (2005). Ambiguous benefits: The effect of bilingualism on reversing ambiguous figures. Developmental Science, 8, 595-604.
Bialystok, E., & Feng, X. (2009). Language proficiency and executive control in proactive interference: Evidence from monolingual and bilingual children and adults. Brain and language, 109 (2-3), 93-100.
Bruck M, Lambert WE, Tucker M. (1974). Bilingual Schooling through the Elementary Grades: the St. Lambert Project at Grade Seven. Language Learning, 24 (2): 183-204.
Carlson, S. M., & Meltzoff, A. N. (2008). Bilingual experience and executive functioning in young children. Developmental science, 11 (2), 282-298.
Dennis JP, Vander Wal JS. (2010). The cognitive flexibility inventory: Instrument development and estimates of reliability and validity. Cogn Ther Res, 34 (3): 241-53.
Garcia, A. M., Ros, R., Hart, K. C., & Graziano, P. A. (2018). Comparing working memory in bilingual and monolingual Hispanic/Latino preschoolers with disruptive behavior disorders. Journal of experimental child psychology, 166, 535-548.
Hakuta K. (1987). Degree of bilingualism and cognitive ability in mainland Puerto Rican children. Child Development, 58: 1372-1388.
Hitch, G. J., Brandimonte, M. A., & Walker, P. (1995). Two types of representation in visual memory: Evidence from the effects of stimulus contrast on image combination. Memory & Cognition, 23 (2), 147-154.
Hommel B, Colzato LS, Fischer R, Christoffels IK. (2011). Bilingualism and creativity: benefits in convergent thinking come with losses in divergent thinking. Psychol, 10, 322-334.
Johnson‐Laird, P. N. (1980). Mental models in cognitive science. Cognitive science, 4 (1), 71-115.
Kane MJ, Engle RW. (2002). The role of prefrontal cortex in working-memory capacity, executive attention, and general fluid intelligence: An individual-differences perspective. Psychonomic Bulletin & Review, 9 (4): 637-671.
Kim KH. (2009). Cultural influence on creativity: The relationship between Asian culture (Confucianism) and creativity among Korean educators. Journal of Creative Behavior, 43, 73-93.
Kuipers JR, Thierry G. (2013). ERP-pupil size correlations reveal how bilingualism enhances cognitive flexibility. Cortex, 49 (10): 2853-2860.
Lubart, T., & Guignard, J. H. (2004). The Generality-Specificity of Creativity: A Multivariate Approach.
Magliano, J. P., Larson, A. M., Higgs, K., & Loschky, L. C. (2016). The relative roles of visuospatial and linguistic working memory systems in generating inferences during visual narrative comprehension. Memory & Cognition, 44 (2), 207-219.
Meyer, M. L., Salimpoor, V. N., Wu, S. S., Geary, D. C., & Menon, V. (2010). Differential contribution of specific working memory components to mathematics achievement in 2nd and 3rd graders. Learning and Individual Differences, 20 (2), 101-109.
Salvatierra JL, Rosselli M. (2011). The effect of bilingualism and age on inhibitory control. International Journal of Bilingualism, 15 (1): 26-37.
Sorge, G. B., Toplak, M. E., & Bialystok, E. (2017). Interactions between levels of attention ability and levels of bilingualism in children's executive functioning. Developmental science, 20 (1), e12408.
Sternberg, R. J. (Ed.). (1988). the nature of creativity: Contemporary psychological perspectives. CUP Archive.
Trevisol, J. R., & Tomitch, L. M. B. (2017). The relationship between bilingualism and working memory: a review. Revista do GELNE, 19 (1), 39-51.
Vandijk, M and et al. (2018). Bilingualism and creativity: towards a situated cognition approach. journal of creative behavior. Vol.53.Iss.2.178-188
Visscher, K. M., Kaplan, E., Kahana, M. J., & Sekuler, R. (2007). Auditory short-term memory behaves like visual short-term memory. PLoS biology, 5 (3), e56.
Yang S, Yang H, Lust B. (2011). Early childhood bilingualism leads to advances in executive attention: Dissociating culture and language. Bilingualism: Language and Cognition, 14 (3): 412-422.