احمدی، ژاله، زینالی، علی (1348). تأثیر اعتیاد به شبکههای اجتماعی در پیشرفت تحصیلی دانشآموزان: نقش میانجی کیفیت خواب، اهمالکاری تحصیلی و استرس تحصیلی. فصلنامه علمی- پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، شماره 6، 21-32.
بهرامی، هادی.، عباسیانفرد، مهرنوش (1389). بررسی رابطة خودکارآمدی با انگیزه پیشرفت در دانشآموزان دختر دورة پیش دانشگاهی شهر تهران، سال تحصیلی 89-1388. فصلنامه آموزشی، تحلیلی و اطلاعرسانی مشاور مدرسه، شماره 6، 3-7.
حداد علوی، رودابه.، عبداللهی، احمد.، احمدی، امید علی (1386) برنامة درسی پنهان: پژوهشی در یادگیرهای ضمنی مدرسه؛ مورد: روحیه علمی. فصلنامه تعلیم و تربیت، 23 شماره، 33-66.
سلیمی، مهدی.، خداپرست، محبوبه (1394). اثر ارتباط استاد ـ دانشجو بر انگیزش تحصیلی و خودکارآمدی پژوهشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی تربیت بدنی و علوم ورزشی. پژوهش در ورزش تربیتی، شماره 4، 109-126.
شولتز، دوان.پی.، شولتز. سیدنی. الن (1399). نظریههای شخصیت. تهران: دوران.
شیرزاد، زینب (1391). ساخت و اعتباریابی مقیاس روحیه پژوهشی دانشآموزان دختران متوسطه شهر مشهد. پایاننامة کارشناسی ارشد دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد.
شیرزاد، زینب.، مهرام، بهروز.، کارشکی، حسین (1395). ساخت و اعتباریابی مقیاس روحیة پژوهشی برای دانشآموزان دختر مقطع متوسطه شهر مشهد. فصلنامه اندازهگیری تربیتی، شماره 6، 117-139.
صالحی، منیره (1390). میزان و عوامل موثر بر خودکارآمدی و انگیزش پژوهشی دانشجویان بر اساس نظریه شناختی – اجتماعی بندورا. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه فردوسی مشهد.
فرامرزی، حمید.، حاجی یخچالی، علیرضا. شهنی ییلاق، منیجه (1395). رابطة ساده و چندگانه جهتگیریهای انگیزشی با خودکارآمدی خلاق در دانشآموزان پسر سال سوم مقطع متوسطه، فصلنامه علمی- پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، شماره 12، 17-26.
کلاهدوزی، احمد.، کوثری، مریم (1390). مبانی و الگوی آموزشهای پژوهش محوردر دانشگاه جامع امام حسین (ع). فصلنامه پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، شماره 19، 139-168.
گراوند، هوشنگ.، کارشکی، حسین.، آهنچیان، محمدرضا (1348). آزمون روابط ساختاری بین خودکارآمدی پژوهشی، عوامل اجتماعی و محیط آموزشی - پژوهشی دانشگاه با عملکرد آموزشی- پژوهشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی. فصلنامه علمی- پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، شماره 4، 27-48.
گراوند، یاسر.، مکتبی، غلامحسین.، کوهی، محمد.، صمدی طاهر گورابی، مریم (1399). تأثیر سرمایههای روانشناختی و روحیۀ پژوهشی بر خودمختاری پژوهشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز. دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، شماره 21، 81-94.
مردانی، لیلا.، تقوایی یزدی، مریم.، نیازآذری، کیومرث (1396). ارائه مدل تجربه پژوهشی و ارتباط آن با روحیة پژوهشگری و خودکارآمدی پژوهشی دانشجویان دورة کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری. پژوهش اجتماعی، شماره 9، 21-40.
مهرعلی زاده، سمیرا.، وکیلی، عابدین.، پورحسینی، سید مصطفی (1390). دیدگاه استادان دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی سمنان به پژوهش و تحقیقات دانشجویی. مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی یزد، شماره ۶ ، ۱۱-۱۶.
Aihie, O.N., & Ohanaka, B.I. (2019). Perceived Academic Stress among Undergraduate Students in a Nigerian University. Journal of Educational and Social Research, 9, 56 - 66.
Ansong, D.; Eisensmith, S.R.; Okumu, M.; Chowa, G.A. (2019). The importance of self-efficacy and educational aspirations for academic achievement in resource-limited countries: Evidence from Ghana. J. Adolesc, 70, 13–23.
Brancolini, Kristine R., Kennedy, Marie R. (2017). The Development and Use of a Research Self-Efficacy Scale to Assess the Effectiveness of a Research Training Program for Academic Librarians. Library and Information Research, 41 (24), 44-84.
Bruce Macfarlane. (2021). The spirit of research, Oxford Review of Education, Published online: 09 Mar 2021.
Büyüköztürk, Şener., Kabasakal,
Kübra Atalay ., Sozgun,
Zenal .,
Kebapçı, Şenay. (2011). The development of research self-efficacy scale.
Cypriot Journal of Educational Sciences, 6 (1), 22-29.
Clabaugh, A., Duque, J. F., & Fields, L. J. (2021). Academic Stress and Emotional Well-Being in United States College Students Following Onset of the COVID-19 Pandemic. Frontiers in psychology, 12, 62-87.
Daniel,
Ben Kei .,
Harland, Tony. (2017).
Higher Education Research Methodology: A Step-by-Step Guide to the Research Process. USA: Taylor & Francis.
Ekici, Murat., Erdem, Mukaddes. (2020). Developing Science Process Skills through Mobile Scientific Inquiry, Thinking Skills and Creativity, 36, 1-8.
Gönderen Çakmak HS, Kapucu S. (2021). The Effect of Educational Follow-Up with the Motivational Interview Technique on Self-Efficacy and Drug Adherence in Cancer Patients Using Oral Chemotherapy Treatment: A Randomized Controlled Trial. Semin Oncol Nurs. 37(2), 151-140.
Kempler, Toni M. (2006).
Optimizing students' motivation in inquiry -based learning environments: The role of instructional practices. University of Michigan. ProQuest Dissertations Publishing.
Kline RB. (2015). Principles and practice of structural equation modeling. Guilford publications.
Kyndt, E.; Donche, V.; Coertjens, L.; Van Daal, T.; Gijbels, D.; Van Petegem, P. (2019). Does self-efficacy contribute to the development of students’ motivation across the transition from secondary to higher education? Eur. J. Psychol. Educ, 34, 457–478.
Liem, Gregory Arief D. (2021). Achievement and motivation.
Educational Psychology, 41 (4), 379-382.
Macmull, M.S.; Ashkenazi, S. (2019). Math Anxiety: The relationship between parenting style and math self-efficacy. Front. Psychol, 10, 17-21.
Martin, A. J., Ginns, P., Anderson, M., Gibson, R., & Bishop, M. (2021). Motivation and engagement among Indigenous (Aboriginal Australian) and non-Indigenous students. Educational Psychology, 41(4), 424–445.
Mulyadi S, Rahardjo W, Basuki AMH. (2016). The Role of Parent-child Relationship, Self-esteem, Academic Self-efficacy to Academic Stress. Proc Soc Behav Sci, 217, 603-608.
Pintrich, R. P., & Schunk, D. H. (2014). Motivational in education: Theory, research, and applications. NJ: Merrill Publication.
Portoghese, I., Galletta, M., Porru, F. et al. (2019). Stress among university students: factorial structure and measurement invariance of the Italian version of the Effort-Reward Imbalance student questionnaire. BMC Psychology, 7(68), 1-7.
Raluca Livinƫi, George Gunnesch-Luca & Dragoș Iliescu. (2021). Research self-efficacy: A meta-analysis, Educational Psychologist, Published online: 03 Mar 2021.
Reddy K. J, Menon K. R, Thattil A. (2018). Academic Stress and its Sources Among University Students. Biomed Pharmacol J, 11(1), 531-537.
Roddenberry A, Renk K. (2010). Locus of control and self-efficacy: potential mediators of stress, illness, and utilization of health services in college students. Child Psychiatry Hum Dev, 41(4), 353-70.
Schonfeld P, Brailovskaia J, Bieda A, Zhang XC, Margraf J. (2016). The effects of daily stress on positive and negative mental health: Mediation through self-efficacy. Int J Clin Health Psychol, 16 (1), 1-10.
Shin, Myeong-Hee. (2018). Effects of Project-based Learning on Students’ Motivation and Self-efficacy. English Teaching, 73 (1), 95-113.
Sotak, K. L., Spain, S. M., Dionne, S. D., & Yammarino, F. J. (2021). Weekly patterns of motivation in students in higher education: A time series spectral analysis. Educational Psychology, 41(4), 401–423.
Steinmayr R, Weidinger AF, Schwinger M and Spinath B. (2019). The Importance of Students’ Motivation for Their Academic Achievement – Replicating and Extending Previous Findings. Front. Psychol, 10, 17-30.
Sui, Weijing.,
Gong, Xiaoyan.,
Zhuang, Yiyu. (2021). The mediating role of regulatory emotional self-efficacy on negative emotions during the COVID-19 pandemic: A cross-sectional study.
Int J Ment Health Nurs, 30 (3), 759-771.
Tiwari, R., Arya, R. K., & Bansal, M. (2017). Motivating Students for Project-based Learning for Application of Research Methodology Skills. International journal of applied & basic medical research, 7(1), 14–27.
Usta, H.G. (2017). Examination of the relationship between TEOG score transition (from basic to secondary education), self-confidence, self-efficacy and motivation level. J Educ. Pract, 8, 36–47.
Yang, X., Zhang, M., Kong, L. et al. (2020). The Effects of Scientific Self-efficacy and Cognitive Anxiety on Science Engagement with the “Question-Observation-Doing-Explanation Model during School Disruption in COVID-19 Pandemic. J Sci Educ Technol, 30, 380-393.
Ying, Jiefeng., You, Jianing., Guo, Jiaqi. (2021).
The protective effects of youth assets on the associations among academic stress, regulatory emotional self-efficacy, and suicidal risk: A moderated mediation model,
Children and Youth Services Reviewm,119, 11-19.
Zajacova A, Lynch SM, Espenshade TJ. (2005). Self-Efficacy, Stress, and Academic Success in College. Res Higher Educ, 46 (6), 677- 706.
Zysberg, L., & Schwabsky, N. (2021). School climate, academic self-efficacy and student achievement. Educational Psychology, 41(4), 467–482.