In collaboration with Payame Noor University and Iran Educational Psychology Association

Document Type : Research

Authors

1 Instructor, Department of Psychology, Payame Noor University

2 Corresponding Author: PhD Student in Clinical Psychology, Department of Psychology, Islamic Azad University

Abstract

Children with learning disabilities form a heterogeneous group. Their common denominator is that they all have difficulty in learning school subjects. The present study determines the effectiveness of cognitive-behavioral play therapy on reducing handwriting and math problems in students with special learning disabilities. Method: The present study was a quasi-experimental with a pretest- posttest design with a control group. The statistical population includes all male students in the third grade of primary school in Ilam in 1400. Using the available sampling method, 20 people (10 people in the experimental group and 10 people in the control group) were selected as the sample size. The research tools were Kosanj et al.'s (2012) questionnaire, handwriting problem checklist, failure test, and mathematical performance test for math disorder and cognitive-behavioral play therapy protocol. Data were analyzed using multivariate analysis of covariance. The results showed that cognitive-behavioral play therapy effectively reduced handwriting and math problems and mathematical components of students with special learning disabilities. Therefore, it can be said that teaching the cognitive-behavioral play therapy can solve the handwriting and math writing problems in students with learning disabilities and can inform them to deal with problems during school.
Cognitive: behavioral play therapy, handwriting and math writing disorder, special learning disabilities

Keywords

خوش خلق، ایرج (۱۳۸۷). راهنمای آموزش و ارزشیابی املا (براساس رویکرد روان‌شناختی املا). لوح زرین.
‏‫رضایی شریف، علی؛ حاجلو، نادر؛ حق گوی، توحید؛ و مرادی، مسعود (۱۳۹۵). اثربخشی بازی درمانی مبتنی بر رویکرد شناختی-رفتاری در بهبود عملکرد ریاضیات و خواندن دانش‌آموزان دارای حساب نارسایی و نارساخوانی. ناتوانی‌های یادگیری، 5(3)، 54–70.
‏‫سلامت، منصوره؛ مقتدایی، کمال؛ کافی، موسی؛ عابدی، احمدرضا؛ و خانزاده، عباسعلی (۱۳۹۲). اثربخشی بازی‌درمانی شناختی رفتاری بر حافظه و مهارت‌های اجتماعی کودکان با ناتوانی یادگیری املا. مجله تحقیقات علوم رفتاری، 11(6)، 556-566.
‏‫شهنی ییلاق منیجه؛ کرمی جهانگیر؛ شکرکن حسین؛ و مهرابی‌زاده هنرمند مهناز (۱۳۸۲). بررسی همه‌گیرشناسی ناتوانی یادگیری املاء در دانش‌آموزان دختر و پسر دوره ابتدائی شهر اهواز و اثر درمان چند حسی در کاهش ناتوانی یادگیری املاء در آنان. مجله علوم تربیتی و روان‌شناسی، 10(4-3)، 129-144.
-کوسنج، نسیبه؛ یار محمدیان، احمد؛ فرامرزی، سالار؛ عابدی، عبدالله (1391). ساخت و هنجاریابی آزمون تشخیص یادگیری املا در دانش‌آموزان پایۀ دوم، سون و چهارم دبستان در شهر اصفهان. وزارت علوم، تحقیقات و فناوری- دانشگاه اصفهان-دانشکدخ علوم تربیتی و روان‌شناسی.
‏‫ملک، مریم؛ حسن زاده، حسن و تیرگری، عبدالحکیم (۱۳۹۱). اثر بخشی بازی درمانی گروهی به شیوۀ شناختی رفتاری بر کاهش مشکلات رفتاری کودکان مبتلا به اختلال خواندن. ناتوانی‌های یادگیری، 2(4)، 140–153.
مهری، مهمد (1395). اثر بخشی بازی درمانی در تقوت مهارت‌های ادراک دیداری دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری. کنفرانس بین‌المللی روان‌شناسی، علوم تربیتی و رفتاری، صص: 52-45.
 
 
Baggerly, Jennifer; & Parker, Max. (2005). Child-centered group PLAY therapy with African American boys at the elementary school level. Journal of counseling & Development, 83(4), 387–396.
Casey, Joseph E. (2012). A model to guide the conceptualization, assessment, and diagnosis of nonverbal learning disorder. Canadian Journal of School Psychology, 27(1), 35–57.
Drewes, Athena A. (2009). Blending play therapy with cognitive behavioral therapy: Evidence-based and other effective treatments and techniques. John Wiley & Sons.
Moll, Kristina; Kunze, Sarah; Neuhoff, Nina; Bruder, Jennifer; & Schulte-Körne, Gerd. (2014). Specific learning disorder: Prevalence and gender differences. PLoS one, 9(7), e103537.
Springer, Craig; Misurell, Justin R.; & Hiller, Atara. (2012). Game-Based Cognitive-Behavioral Therapy (GB-CBT) Group Program for Children Who Have Experienced Sexual Abuse: A Three-Month Follow-Up Investigation. Journal of Child Sexual Abuse, 21(6), 646-664. https://doi.org/10.1080/10538712.2012.722592