روانشناسی شناختی و یادگیری آموزشگاهی
سیده مولود سالاری پور؛ علیرضا حاجی یخچالی؛ مرتضی امیدیان؛ ناصر بهروزی
چکیده
چکیدهمقدمه: پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر رنگآمیزی مندلا بر حافظة کاری و اضطراب امتحان دانشآموزان دختر سال دوازدهم شهر اهواز انجام شد. روش: روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی از نوع گروه کنترل نابرابر و پیگیری یکماهه بود. جامعة آماری پژوهش شامل، کلیة دانشآموزان دختر پایة دوازدهم سال تحصیلی 1402-1401 شهر اهواز بودند که با روش نمونهگیری ...
بیشتر
چکیدهمقدمه: پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر رنگآمیزی مندلا بر حافظة کاری و اضطراب امتحان دانشآموزان دختر سال دوازدهم شهر اهواز انجام شد. روش: روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی از نوع گروه کنترل نابرابر و پیگیری یکماهه بود. جامعة آماری پژوهش شامل، کلیة دانشآموزان دختر پایة دوازدهم سال تحصیلی 1402-1401 شهر اهواز بودند که با روش نمونهگیری خوشهای بر اساس ملاک-های ورود و خروج انتخاب گردیدند. از بین دانشآموزان30 نفر از طریق روش نمونهگیری تصادفی انتخاب و به همین روش در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. هر دو گروه در مراحل پیش-آزمون، پسآزمون و پیگیری با استفاده از آزمون حافظة کاری فراخنای اعداد (وکسلر، 2009) و اضطراب امتحان (فریدمن، 1997) مورد ارزیابی قرار گرفتند. گروه آزمایش به مدت 11 جلسة 45 دقیقهای تحت مداخله رنگآمیزی طرحهای مندلا قرار گرفت اما گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکرد. دادههای پژوهش با استفاده از نرمافزار SPSS23 و روش اندازهگیری مکرر مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج بهدستآمده نشان داد رنگآمیزی مندلا بر افزایش حافظة کاری و کاهش اضطراب امتحان دانشآموزان در مرحلة پسآزمون مؤثر بوده است و اثرات آن در مرحلة پیگیری نیز باقی مانده است (05/0>p). نتیجهگیری: بنابر یافتههای پژوهش میتوان برای افزایش حافظة کاری و کاهش اضطراب امتحان در دانشآموزان دختر از مداخلة رنگآمیزی طرحهای مندلا استفاده کرد.واژههای کلیدی: رنگآمیزی مندلا، حافظة کاری، اضطراب امتحان، دانش آموزان.