منوچهر جعفری گهر
چکیده
حمایت عبارت است از ارائة کمک به فراگیران و سپس کاهش تدریجی آن. این کاهش زمانی آغاز میشود که نشانههای پیشرفت در مهارت و دانش حمایت گیرنده بروز میکند و فرد نشان میدهد که توانایی پذیرش مسئولیت بیشتر در روند فراگیری را دارد. مطالعة حاضر به بررسی تاثیر حمایتهای فراشناختی بر سه جنبة اصلی مهارت شفاهی زبانی یعنی پیچیدگی، صحت و روانی ...
بیشتر
حمایت عبارت است از ارائة کمک به فراگیران و سپس کاهش تدریجی آن. این کاهش زمانی آغاز میشود که نشانههای پیشرفت در مهارت و دانش حمایت گیرنده بروز میکند و فرد نشان میدهد که توانایی پذیرش مسئولیت بیشتر در روند فراگیری را دارد. مطالعة حاضر به بررسی تاثیر حمایتهای فراشناختی بر سه جنبة اصلی مهارت شفاهی زبانی یعنی پیچیدگی، صحت و روانی میپردازد. هدف حمایتهای فراشناختی بالا بردن سطح سه فعالیت فراشناختی اصلی یعنی برنامهریزی، نظارت و ارزشیابی است. در این پژوهش، مبنای اندازهگیری پیچیدگی محاسبه نسبت تعداد بندها به واحدهای تجزیه و تحلیل گفتاری شرکتکنندگان بود. از سوی دیگر، روانی کلام با تقسیم تعداد هجاهای تولید شده بر تعداد ثانیه ضرب در60 اندازهگیری شد. بهعلاوه صحت براساس نسبت تعداد بندهای عاری از خطاهای نحوی، صرفی و واژگانی به تعداد کل بندها محاسبه گردید. تجزیه و تحلیل نتایج نشان داد که حمایتهای فراشناختی به شکل معناداری مهارت شفاهی فراگیران را بر حسب پیچیدگی، صحت، و روانی افزایش میدهد. مفاهیم ضمنی یافتهها برای فعالیتهای آموزشی در مقاله ارائه شده است.
نصرت جعفری؛ طاهره روشنی؛ گیتی شهبازی
چکیده
کودکان مبتلا به ناتوانی یادگیری گروه ناهمگونی را شکل میدهند. وجه اشتراکی که در بین همۀ آنها وجود دارد این است که همۀ آنها در یادگیری دروس مشکل دارند. هدف پژوهش حاضر، تعیین جهت اثربخشی بازیدرمانی شناختی رفتاری بر کاهش مشکلات نوشتاری دستخط و ریاضی دانشآموزان مبتلا به ناتوانیهای خاص یادگیری بود. تحقیق حاضر یک مطالعۀ نیمهآزمایشی ...
بیشتر
کودکان مبتلا به ناتوانی یادگیری گروه ناهمگونی را شکل میدهند. وجه اشتراکی که در بین همۀ آنها وجود دارد این است که همۀ آنها در یادگیری دروس مشکل دارند. هدف پژوهش حاضر، تعیین جهت اثربخشی بازیدرمانی شناختی رفتاری بر کاهش مشکلات نوشتاری دستخط و ریاضی دانشآموزان مبتلا به ناتوانیهای خاص یادگیری بود. تحقیق حاضر یک مطالعۀ نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان پسر مقطع سوم ابتدایی شهر ایلام در سال 1400 است که با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس تعداد 20 نفر (10 نفر در گروه آزمایشی و 10 نفر در گروه کنترل) بهعنوان حجم نمونه انتخاب گردید. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامۀ کوسنج و همکاران (2012)، سیاهه بررسی مشکلات دستخط و آزمون تشخیص حساب نارسایی و آزمون عملکرد ریاضی برای اختلال ریاضی و پروتکل بازیدرمانی شناختی- رفتاری بود. دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغیری تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که بازیدرمانی شناختی رفتاری بر کاهش مشکلات نوشتاری دستخط و ریاضی و مؤلفههای ریاضی دانشآموزان مبتلا به ناتوانیهای خاص یادگیری مؤثر بوده است. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که آموزش بازیدرمانی شناختی رفتاری در بهبود مشکلات نوشتاری دستخط و ریاضی دانشآموزان مبتلا به اختلال یادگیری اثر بخش است و آنها را برای مقابله با مسائل دوران تحصیل آگاه میسازد.
فرشته پورمحسنی کلوری؛ فاطمه قربانی آذر
چکیده
هدف از انجام این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش سواد فضای مجازی بر میزان قربانی شدن ناشی از قلدری در فضای مجازی، خودکنترلی و تفکر انتقادی در دانش آموزان دوره دوم متوسطه در سال تحصیلی 1399-1400 بود. پژوهش حاضر یک مطالعه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود و جامعه آماری شامل دانشآموزان پایه سوم متوسطه دوم شهر اردبیل بودند ...
بیشتر
هدف از انجام این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش سواد فضای مجازی بر میزان قربانی شدن ناشی از قلدری در فضای مجازی، خودکنترلی و تفکر انتقادی در دانش آموزان دوره دوم متوسطه در سال تحصیلی 1399-1400 بود. پژوهش حاضر یک مطالعه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود و جامعه آماری شامل دانشآموزان پایه سوم متوسطه دوم شهر اردبیل بودند که از میان آنان30 نفر دانش-آموز با روش نمونهگیری دردسترس انتخاب و بهگونه تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. قبل از آموزش برنامه سواد فضای مجازی، آزمودنیهای هر دو گروه به ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪهای ﺗﺠﺮﺑﻪ ﻗﻠﺪری-ﻗﺮﺑﺎﻧﻲ ﺳﺎﻳﺒﺮی CBVEQ))، پرسشنامه خود کنترلی تانجی و پرسشنامة تفکر انتقادی ریتکس پاسخ دادند. سپس گروه آزمایش 8 جلسه آموزش سواد فضای مجازی را دریافت نمودند و گروه کنترل در این مدت هیچمداخلهای را دریافت ننمودند. پس از اتمام برنامه آموزشی هر دو گروه مجددا به پرسشنامههای پژوهش پاسخ دادند داده-ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیری تحلیل شدند. نتایج تحلیلدادهها نشان داد که آموزش سواد فضای مجازی، خودکنترلی و تفکر نقادانه دانشآموزان را بهبود بخشیده و قربانی قلدری فضای مجازی شدن را کاهش داده است (05/0>p). بنابراین آموزش سواد فضای مجازی با افزایش آگاهی کاربران در خصوص استفاده از این فضا، می-تواند پیامدهای مخرب استفاده از فضای مجازی را کاهشدهد.
جنبههای اخلاقی، ارزشی و اجتماعی مرتبط با یادگیری آموزشگاهی
مینا رهدار؛ معصومه باقرپور
چکیده
تحقیق حاضر با هدف اثربخشی آموزش مفاهیم معنوی با محوریت مذهب بر میزان ازخودبیگانگی تحصیلی و بهبود هویت تحصیلی در دانشآموزان دختر پایه هفتم شهر بندرترکمن صورت گرفت. تحقیق نیمهآزمایشی و از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر پایه هفتم شهرستان بندرترکمن در سال تحصیلی 1401-1400، به تعداد 1250 ...
بیشتر
تحقیق حاضر با هدف اثربخشی آموزش مفاهیم معنوی با محوریت مذهب بر میزان ازخودبیگانگی تحصیلی و بهبود هویت تحصیلی در دانشآموزان دختر پایه هفتم شهر بندرترکمن صورت گرفت. تحقیق نیمهآزمایشی و از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر پایه هفتم شهرستان بندرترکمن در سال تحصیلی 1401-1400، به تعداد 1250 نفر بود که بهصورت تصادفی 25 نفر در گروه آزمایش و 2۵ نفر در گروه گواه قرار گرفتند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه استاندارد ازخودبیگانگی تحصیلی میو و روزالیند (1992) و هویت تحصیلی واز و ایزاکسون (2008) و ابزار مداخله آموزش مفاهیم معنوی با محوریت مذهب طی 13 جلسه 90 دقیقهای به مدت دو بار در هفته بر اساس الگوی امینی و همکاران (1396) بود. دادههای به دست آمده از اطلاعات جمعآوری شده با استفاده از تحلیل کوواریانس در نرم افزار SPSS24 تحلیل شد. نتایج نشان داد ازخودبیگانگی تحصیلی (ناهنجاری، بیمعنایی، بیقدرتی و انزوای اجتماعی) و بهبود مؤلفههای هویت تحصیلی (هویت تحصیلی موفق، هویت تدریس دیررس، هویت تحصیلی سردرگم و هویت تحصیلی دنبالهرو) تفاوت معناداری دارند.
الهام سیف؛ سجاد بشرپور؛ محمد نریمانی؛ فاضله حیدری
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی توانبخشی مبتنی بر کارکردهای اجرایی بر نارساییهای شناختی کودکان نارساخوان انجام گرفت. روش این پژوهش آزمایشی و طرح آن پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشآموزان نارساخوان پایههای چهارم و پنجم ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی 1397-1398 تشکیل دادند. نمونه پژوهش شامل ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی توانبخشی مبتنی بر کارکردهای اجرایی بر نارساییهای شناختی کودکان نارساخوان انجام گرفت. روش این پژوهش آزمایشی و طرح آن پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشآموزان نارساخوان پایههای چهارم و پنجم ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی 1397-1398 تشکیل دادند. نمونه پژوهش شامل 40 دانشآموز نارساخوان بود که به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش (20 نفر) و کنترل (20 نفر) جایگزین شدند. بعد از اجرای پیشآزمون با استفاده از مقیاس تجدیدنظر شده کنترل هدفمند بر روی هر دو گروه، برنامه توانبخشی مبتنی بر کارکردهای اجرایی در 12 جلسه و هر جلسه به مدت 60 دقیقه بهصورت دو بار در هفته برای گروه آزمایش ارائه شد، ولی گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکرد. سپس هر دو گروه به مقیاس فوق بهعنوان پسآزمون پاسخ دادند. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره (مانکوا) تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که تفاوت معناداری بین دو گروه آزمایش و کنترل در نارساییهای شناختی حواسپرتی، تمرکز ضعیف، تغییر دادن ضعیف توجه و تکانشوری وجود دارد. این نتایج نشان میدهد که ابزار رایانهای توانبخشی مبتنی بر کارکردهای اجرایی به بهبود نارساییهای شناختی کودکان نارساخوان منجر شده لذا این مداخله میتواند برنامه توانبخشی شناختی مفیدی برای کودکان نارساخوان باشد.
صفدر نبی زاده؛ رسول کردنوقابی؛ ابوالقاسم یعقوبی؛ خسرو رشید
چکیده
هدف از پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی روشهای کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاهی و یادگیری اجتماعی- هیجانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر مؤلفههای شایستگی اجتماعی- هیجانی و عملکرد تحصیلی کودکان بود. روش این مطالعه به شیوة نیمه آزمایشی و با طرحپیش آزمون-پسآزمون با گروه کنترل نابرابر بود جامعة پژوهش شامل دانشآموزان پسر ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی روشهای کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاهی و یادگیری اجتماعی- هیجانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر مؤلفههای شایستگی اجتماعی- هیجانی و عملکرد تحصیلی کودکان بود. روش این مطالعه به شیوة نیمه آزمایشی و با طرحپیش آزمون-پسآزمون با گروه کنترل نابرابر بود جامعة پژوهش شامل دانشآموزان پسر دورة دوم ابتدایی شهر همدان در سال 98-1397 بود که 54 نفر از آنها، با شیوة خوشهای انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش (18 نفره) و یک گروه کنترل (18 نفره) قرار گرفتند. ابتدا افراد گروههای آزمایش و کنترل مقیاس شایستگیهای اجتماعی- هیجانی ژو وای (2012) و آزمون محقق ساخته عملکرد تحصیلی را در مرحله پیشآزمون تکمیل کردند. سپس افراد یک گروه آزمایش در 10 جلسه تحت آموزش روش کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاهی و گروه آزمایشی دیگر در 18 هفتة (90 فایل صوتی) تحت آموزش روش یادگیری اجتماعی- هیجانی مبتنی بر ذهنآگاهی قرار گرفتند و در گروه کنترل هیچ مداخلهای صورت نگرفت. بعد از اتمام آموزش همه گروهها دوباره ابزار را در مرحله پسآزمون تکمیل کردند. نتایج به دست آمده از آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد که اثربخشی دو روش ذهنآگاهی بر افزایش مؤلفههای شایستگی اجتماعی- هیجانی و عملکرد تحصیلی معناداری بود (01/0p>). اما تفاوت معناداری در اثربخشی دو روش مشاهده نشد (05/0p>). بر اساس این یافتهها میتوان نتیجه گرفت که ذهنآگاهی میتواند به عنوان یک روش تأثیرگذار بر ارتقاء شایستگیهای اجتماعی- هیجانی و عملکرد تحصیلی در مدارس ابتدایی مورد استفاده قرار بگیرد.
مهدی قربانخانی؛ کیوان صالحی؛ ابراهیم خدایی؛ علی مقدم زاده؛ مرضیه دهقانی
چکیده
نظام آموزشی در هرکشوری فراتر از توان، امکان و انگیزههای معلمانش توسعه نمییابد. معلم، عامل اصلی اجرای برنامههای تربیتی در مدرسه است. هدف این مطالعه، شناسایی عوامل، ملاکها و نشانگرهای مناسب برای سنجش آمادگی معلمی در دوره ابتدایی است. بدینمنظور مرور منظمی در پژوهشهای پیشین در بازه زمانی 2000-2021 انجام شد و پایگاههای ...
بیشتر
نظام آموزشی در هرکشوری فراتر از توان، امکان و انگیزههای معلمانش توسعه نمییابد. معلم، عامل اصلی اجرای برنامههای تربیتی در مدرسه است. هدف این مطالعه، شناسایی عوامل، ملاکها و نشانگرهای مناسب برای سنجش آمادگی معلمی در دوره ابتدایی است. بدینمنظور مرور منظمی در پژوهشهای پیشین در بازه زمانی 2000-2021 انجام شد و پایگاههای دادههای علمی شامل پروکوئست، اریک، گوگل اسکالر، پایگاه مرکز دادههای علمی جهاد دانشگاهی، پرتال جامع علوم انسانی و بانک اطلاعات نشریات کشور مورد جستوجو قرار گرفتند. پس از تدوین و اعمال ملاکهای ورود و خروج و کنارگذاری مقالات نامتناسب با هدف پژوهش براساس بیانیه پریزما، 67 مقاله باقیماند. نتیجه بررسی مقالات به شناسایی 191 نشانگر، 21 ملاک و 8 عامل اصلی منتهی شد. پس از دستهبندی یافتههای مرحله مرور پیشینه، با مراجعه به کارشناسان در قالب مراحل فن دیمتل به عنوان یکی از انواع روشهای تصمیمگیری گروهی بر اساس مقایسههای زوجی و قضاوت کارشناسان، میزان تاثیرگذاری و تاثیرپذیری هریک از ملاکها مورد محاسبه قرار گرفت؛ یافتهها بیانگر آن بود که 5 ملاک اول به ترتیب میزان تأثیرگذاری شامل استعداد تدریس، حساسیت اخلاقی، تعهد و مسئولیتپذیری، تربیت عقلانی اخلاقی و پژوهشمحوری است و همچنین با حذف میزان تأثیرپذیری ملاکها و محاسبه خالص میزان تأثیرگذاری، برترین ملاکها به ترتیب شامل پیش نیازهای اساسی معلمی، توانمندیهای عمومی و برتر ذهنی، استعداد تدریس، ویژگیهای نگرشی و عاطفی و مهارتهای ارتباطی هستند. نتایج رتبهبندیها نشان میدهد که ملاکهای مربوط به عامل پیشنیازهای معلمی دارای بیشترین اثرگذاری هستند.
هنجاریابی و بومیسازی ابزارهای مرتبط با یادگیری آموزشگاهی
اسماعیل سلیمانی؛ هانیه پاکروان
چکیده
هدف: هدف از انجام این پژوهش اعتبارسنجی و هنجاریابی مقیاس کمالگرایی تحصیلی دانشگاهی بود. مواد و روشها: روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع اعتباریابی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه ارومیه در سال ۱۴۰۲ بودند که ۳۳۸ نفر بهصورت نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. دادهها به روش آنلاین جمعآوری شدند. ابزارهای بهکارگرفتهشده ...
بیشتر
هدف: هدف از انجام این پژوهش اعتبارسنجی و هنجاریابی مقیاس کمالگرایی تحصیلی دانشگاهی بود. مواد و روشها: روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع اعتباریابی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه ارومیه در سال ۱۴۰۲ بودند که ۳۳۸ نفر بهصورت نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. دادهها به روش آنلاین جمعآوری شدند. ابزارهای بهکارگرفتهشده مقیاس کمالگرایی تحصیلی و مقیاس کمالگرایی چندبعدی (MPS)، مقیاس خود انتقادی (LOSC) و مقیاس کمالگرایی مثبت و منفی (PANP) بود. برای تحلیل دادهها از آزمون همبستگی پیرسون، تحلیل عامل تأییدی و ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. دادهها نیز توسط نرمافزار ۲۳ - SPSS و Amos تحلیل شد.یافتهها: نتایج تحلیل عامل تأییدی نشان داد که مقیاس کمالگرایی تحصیلی با ۲۷ گویه دارای ۴ عامل است و پایایی پرسشنامه ضریب آلفای کرونباخ آن ۸۸/۰ بود. نتایج بررسی روایی همگرا نشان داد که بین مقیاس کمالگرایی تحصیلی دانشگاهی (CAPS) و مقیاس کمالگرایی چندبعدی (MPS)، مقیاس خود انتقادی (LOSC) و مقیاس کمالگرایی مثبت و منفی (PANP) همبستگی معناداری وجود دارد.نتیجهگیری: باتوجهبه یافتههای این پژوهش، مقیاس کمالگرایی تحصیلی دانشگاهی دارای ویژگیهای روانسنجی مناسبی است و میتوان از آن بهعنوان ابزاری مناسب در جهت بررسی کمالگرایی تحصیلی استفاده کرد. این ابزار از روایی و پایایی مناسبی برخوردار است.