با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن روانشناسی تربیتی ایران

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

2 گروه جامعه شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

چکیده

رفتارهای پرخطر یکی از پیچیده تـرین آسـیب هـای اجتماعی و از مصادیق عمـده انحرافـات محسـوب می شود و می تواند پایه بسیاری از آسیب های اجتمــاعی در ســطح جامعــه گــردد. پژوهش حاضر به بررسی نقش واسطه ای راهبردهای مقابله ای در رابطه هیجان خواهی و باورهای فراشناختی با رفتارهای پرخطر در دانش آموزان پرداخته است. روش پژوهش توصیفی- همبستگی و جامعه‌ی آماری دانش آموزان دوره دوم مقطع متوسطه شهر خوانسار بوده است .حجم نمونه شامل 254 دانش آموز بود. ابزارهای اندازه گیری شامل پرسشنامه راهبردهای مقابله ای پارکر و اندلر (1990)، پرسشنامه هیجان خواهی زاکرمن (1990)، پرسشنامه راهبردهای فراشناختی مک‌اینری و داوسون (2004)، پرسشنامه رفتارهای پرخطر محمدخانی (1395) بوده است. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از روشهای آماری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون همزمان و معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد، بین هیجان خواهی و باورهای فراشناختی رابطه معنادار وجود داشته و هر دو متغیر با رفتارهای پرخطر رابطه مثبت و معنادار دارد. باورهای فراشناختی و راهبردهای مقابله ای نیز رابطه معنادار با یکدیگر داشته و بین این دو متغیر و رفتارهای پرخطر دانش آموزان رابطه معنادار وجود دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The mediating role of coping strategies in the relationship between sensation seeking and meta-cognitive beliefs with high-risk behaviors in students

نویسندگان [English]

  • shokoufeh mousavi 1
  • MahmoudReza Shahsavari 2
  • najmeh haghi 1

1 , Department of Psychology, Payame Noor University, Tehran, Iran

2 , Department of sociology, Payame Noor University, Tehran, Iran

چکیده [English]

Risky behaviors are considered one of the most complex social harms and one of the main examples of deviations that can be the basis of many social harms. The present study aimed to investigate the relationship between sensation-seeking and metacognitive beliefs with high-risk behaviors in students through the mediating role of coping strategies. The statistical population of this descriptive-correlational study included all high school students in Khansar (Iran) in 2021. Among them, 254 students were selected as samples. The research instruments included the Coping Inventory for Stressful Situations (CISS), the Zuckerman Sensation-seeking Scale-V, the Metacognitions Stretegies Questionnaire, and the Risky Behaviors Questionnaire. Data were analyzed by the Pearson correlation method, simultaneous regression, and structural equation modeling (SEM). The results showed that there was a significant relationship between sensation-seeking and metacognitive beliefs in students, and both variables had a positive and significant relationship with high-risk behaviors. The results showed that there was a significant relationship between sensation-seeking and metacognitive beliefs in students, and both variables had a positive and significant relationship with high-risk behaviors. There was a significant relationship between metacognitive beliefs and coping strategies. Moreover, metacognitive beliefs and coping strategies had a relationship with high-risk behaviors in the students.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Coping strategies
  • sensation seeking
  • metacognitive beliefs
  • risky behaviors
  • students