نوع مقاله : پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری، روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)
2 استاد، روانشناسی، دانشگاه اصفهان
3 استادیار، روانشناسی، دانشگاه اصفهان
چکیده
هدف این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش سرزندگی تحصیلی بر معنای تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان دختر بود. جامعۀ پژوهش همۀ دانشآموزان دختر پایۀ سوم دورۀ اول متوسطه شهر مشهد در سال تحصیلی 95-1394 بودند. در یک طرح آزمایشی 40 دانشآموز پس از همتا شدن بر اساس جنسیت و پایۀ تحصیلی به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه مساوی جایگزین شدند. گروه آزمایش 12 جلسه 70 دقیقهای با روش سرزندگی تحصیلی آموزش دید. هر دو گروه پرسشنامههای معنای تحصیلی (هندرسون-کینگ و اسمیت، 2006) و عملکرد تحصیلی (صالحی، 1392) را به عنوان پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری تکمیل کردند. دادهها با روش تحلیل واریانس با طرح اندازهگیری مکرر تحلیل شدند. یافتهها نشان داد در مراحل پسآزمون و پیگیری بین گروههای آزمایش و کنترل در متغیرهای معنای تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان دختر تفاوت معناداری وجود داشت. به عبارت دیگر آموزش سرزندگی تحصیلی در مراحل پسآزمون و پیگیری باعث افزایش معنادار معنای تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان دختر شد (01/0>P)؛ بنابراین پیشنهاد میشود از روش آموزش سرزندگی تحصیلی برای بهبود ویژگیهای تحصیلی به ویژه معنای تحصیلی و عملکرد تحصیلی استفاده شود.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Effectiveness of Academic Buoyancy Training on Academic Meaning and Academic Performance of Third Grade Girl Students at the First Period of High School in Mashhad City
نویسندگان [English]
- Asma Fooladi 1
- Mohammad bagher Kajbaf 2
- Amir Ghamarani 3
چکیده [English]
The aim of this research is studing effectiveness of academic buoyancy training on academic meaning and academic performance of girl students. The population includes all third grade girl students at the first period of high school of Mashhad city in academic years 2015-16. In an experimental design 40 students after being matched based on gender and academic grade were selected by multi-step cluster random sampling method and randomly assigned to two equal groups. Experimental group educated 12 sessions that each session was 70 minutes by academic buoyancy method. Each two groups completed the questionnaires of academic meaning (Henderson–King and Smith, 2006) and academic performance (Salehi, 2013) as a pre-test, post-test and follow-up. The data were analyzed by analysis of variance with repeated measure design. The findings showed that in the post-test and follow-up stages was a significant difference between experimental and control groups on the variables of academic meaning and academic performance of girl students. On the other words, in the post-test and follow-up stages academic buoyancy training led to increase academic meaning and academic performance of girl students (P<0/01). So we suggest using academic buoyancy training method to improve the characteristics of academic especially in academic meaning and academic performance.
کلیدواژهها [English]
- academic buoyancy
- Academic Meaning
- Academic Performance
- Girl Students