علی خدایی؛ سید میثم سید احمدی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف آزمون روانسنجی نسخة کوتاه پرسشنامة هوش هیجانی صفتمحور برای نوجوانان (TEI-ASF، پتریدس، سانگاریو، فرنهام و فردریکسون، 2006) در بین گروهی از نوجوانان سرآمد ایرانی انجام شد. در مطالعة همبستگی حاضر، 347 نوجوان سرآمد (148 پسر و 199 دختر) به نسخة کوتاه پرسشنامة هوش هیجانی صفتمحور برای نوجوانان و مقیاس تابآوری نوجوان (ARS، ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف آزمون روانسنجی نسخة کوتاه پرسشنامة هوش هیجانی صفتمحور برای نوجوانان (TEI-ASF، پتریدس، سانگاریو، فرنهام و فردریکسون، 2006) در بین گروهی از نوجوانان سرآمد ایرانی انجام شد. در مطالعة همبستگی حاضر، 347 نوجوان سرآمد (148 پسر و 199 دختر) به نسخة کوتاه پرسشنامة هوش هیجانی صفتمحور برای نوجوانان و مقیاس تابآوری نوجوان (ARS، اُشیو، ناکایا، کانیکو و ناگامنی، 2002) پاسخ دادند. به منظور تعیین روایی عاملی نسخة کوتاه پرسشنامة هوش هیجانی صفتمحور برای نوجوانان از روش آماری تحلیل عاملی تأییدی و به منظور بررسی همسانی درونی پرسشنامه از ضرایب آلفای کرونباخ استفاده شد. همچنین، به منظور مطالعة روایی سازة نسخة کوتاه پرسشنامة هوش هیجانی صفتمحور برای نوجوانان، ضرایب همبستگی بین عوامل اصلی نسخة کوتاه پرسشنامة هوش هیجانی صفتمحور برای نوجوانان با ابعاد مختلف تابآوری روان شناختی نوجوانان گزارش شد. نتایج تحلیل عاملی تاییدی بر پایة نرمافزار AMOS نشان داد که نسخة چهار عاملی پرسشنامة هوش هیجانی صفتمحور شامل بهزیستی، اجتماعی بودن، خودکنترلی و احساساتی بودن، با دادهها برازش مطلوبی داشت. نتایج مربوط به همبستگی بین عاملهای هوش هیجانی با مؤلفههای تابآوری روان شناختی نوجوانان شامل نوجویی، نظمبخشی هیجانی و جهتگیری مثبت نسبت به آینده، به طور تجربی از روایی سازة نسخة کوتاه پرسشنامة هوش هیجانی صفتمحور برای نوجوانان حمایت کرد. مقادیر ضرایب همسانی درونی عاملهای بهزیستی، اجتماعی بودن، خودکنترلی و احساساتی بودن به ترتیب برابر با 82/0، 73/0، 73/0 و 70/0 به دست آمد. در مجموع،نتایج مطالعة حاضر نشان داد که نسخة کوتاه پرسشنامة هوش هیجانی صفتمحور برای سنجش سازة هوش هیجانی صفتمحور در بین نوجوانان سرآمد ایرانی ابزاری روا و پایا است.
امید شکری؛ محمد آزاد عبداله پور؛ علی تقوایی نیا
دوره 6، شماره 1 ، شهریور 1397، ، صفحه 31-42
چکیده
پژوهش حاضر با هدف آزمون مشخصههای روانسنجی مقیاس کارآمدی معلم برای آموزش اخلاقی (TEME؛ ناروائز، وایدیچ، ترنر و کمیلکو، 2008) انجام شد. در مطالعه همبستگی حاضر، 200 معلم (100 مرد و 100 زن) به مقیاس کارآمدی معلمان برای آموزش اخلاقی و نسخة کوتاه ابزار نیرومندیهای منشی (SECS؛ فرنهام و لستر، 2012) پاسخ دادند. در این مطالعه، به منظور تعیین روایی عاملی ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف آزمون مشخصههای روانسنجی مقیاس کارآمدی معلم برای آموزش اخلاقی (TEME؛ ناروائز، وایدیچ، ترنر و کمیلکو، 2008) انجام شد. در مطالعه همبستگی حاضر، 200 معلم (100 مرد و 100 زن) به مقیاس کارآمدی معلمان برای آموزش اخلاقی و نسخة کوتاه ابزار نیرومندیهای منشی (SECS؛ فرنهام و لستر، 2012) پاسخ دادند. در این مطالعه، به منظور تعیین روایی عاملی و پایایی نسخة کوتاه ابزار مقیاس کارآمدی معلم برای آموزش اخلاقی دانشآموزان به ترتیب از روشهای آماری تحلیل عاملی تأییدی و ضرایب همسانی درونی استفاده شد. همچنین، به منظور مطالعة روایی همزمان مقیاس کارآمدی معلم برای آموزش اخلاقی دانشآموزان، ضریب همبستگی بین مقیاسهای ابزار کارآمدی معلم برای آموزش اخلاقی با نیرومندیهای منشی گزارش شد. نتایج تحلیل عاملی تاییدی مقیاس کارآمدی معلم برای آموزش اخلاقی بر پایة نرمافزار AMOS نشان داد که در نمونة معلمان ایرانی ساختار دوعاملی مقیاس کارآمدی معلم برای آموزش اخلاقی دانشآموزان مشتمل بر دو زیرمقیاس مثبت بودن معلم و فعالیتهای آموزشی با دادهها برازش قابل قبولی دارد. نتایج مربوط به همبستگی بین زیرمقیاسهای کارآمدی معلم برای آموزش اخلاقی دانشآموزان با نیرومندیهای منشی معلمان به طور تجربی از روایی همزمان نسخة مقیاس کارآمدی معلم برای آموزش اخلاقی دانشآموزان حمایت کرد. ضرایب همسانی درونی دو زیرمقیاس مثبت بودن معلم و فعالیتهای آموزشی به ترتیب برابر با 80/0 و 81/0 به دست آمد. در مجموع، نتایج مطالعة حاضر نشان داد که مقیاس کارآمدی معلم برای آموزش اخلاقی دانشآموزان برای سنجش باور معلم درباره توانایی خود برای بهبود و اثرگذاری بر رفتار و منش اخلاقی دانشآموزان در گروه نمونة معلمان ایرانی، ابزاری روا و پایا است.